Skocz do zawartości
IGNORED

SPDIF - szum. EAC - porównanie próbek. Bitperfect


buti

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Przeglądając wpisy i propozycję jak sprawdzić bit perfect wybrałem metodę podpięcia wyjścia cyfrowego jednego z urządzeń (kata muzyczna, odtwarzacz cd, zewnetrzny dac) do wejścia cyfrowego karty muzycznej, w tym przypadku m-audio w PC.

 

Pliki wav zostały nagrane w programie EAC, w edytorze wav (w programie EAC) przycięte z dokładnością do pojedynczej próbki i następnie porównane z plikiem oryginalnym w PC.

 

Wynik:

W każdym przypadku po porównaniu pojawia się komunikat informujący o różnych próbkach, czyli niezgodności kopi z oryginałem.

Po próbie wyjaśnienia dlaczego tak jest nagrałem sygnał przy odłączonym kablu z wejścia cyfrowego w m-audio.

Wynik:

Zarejestrowany został szum o wartościach plus minus jeden poziom (bit). Taki szum choćby nawet zarejestrowany w jednej próbce powoduje komunikat o różnych próbkach przy porównywaniu plików wav.

 

Udało się komuś w programie EAC przy waszych kartach muzycznych zarejestrować przebieg w postaci braku jakiejkolwiek zmiany poziomu sygnału - brak jakiegokolwiek szumu? (przebieg należy powiększyć by widzieć poziomy z dokładnością do jednej próbki w osi X i dokładności jednego poziomu w osi Y).

 

Ciekawe jakie jest źródło tego szumu. W dodatku mówie tu tylko o szumie pojawiajacym sie w karcie muzycznej rejestrujacej a szum przecież może byc też po stronie urządzenia (wyjścia cyfrowego drugiej karty muzycznej, cd i tez daca)

 

Załączam widok z Eaca przy zarejestrowanym szumie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Bardzo ciekawy temat. Podpinasz wyłącznie coaxialem czy też masz możliwość podłączenia po optyku?

I drugie pytanie czy możesz jakimś diffem porównać ile jest binarnych różnic w sygnale dla poszczególnych źródeł?

♫ ♪ ♪ ♫ ♪ ♪ ♫ fiu fiu.... Bocznica: Rozmowy na luzie: strona 20: Mlb łże...

Podpięte przez coax, nie mam możliwości podpięcia po optyku.

 

W zasadzie nie chcę wychwycić różnic między źródłami, raczej chodzi mi o to by nagrać plik wav z jednej karty muzycznej na drugą przez spdif i dowiedzieć się czy na wyjściu karty jest wav 1:1 jak w pliku, a tu się okazuje, że na wejściu spdif karty rejestrującej jest szum, który na chwilę obecną uniemożliwia mi nagranie pliku, który można porównać z oryginałem.

Może to kwestia przetwornika którym nagrywasz? :-( A ostatniego zdania nie rozumiem "jest szum, który na chwilę obecną uniemożliwia mi nagranie pliku".

♫ ♪ ♪ ♫ ♪ ♪ ♫ fiu fiu.... Bocznica: Rozmowy na luzie: strona 20: Mlb łże...

Może to kwestia przetwornika którym nagrywasz? :-( A ostatniego zdania nie rozumiem "jest szum, który na chwilę obecną uniemożliwia mi nagranie pliku".

 

Teraz istnienie tego szumu powoduje, że nie ma sensu nagrać pliku wave, który może mi posłużyć do porównania z oryginałem. Istnienie tego szumu na wejściu karty rejestrującej spowoduje, że przy porównaniu i tak próbki będą niezgodne, nawet gdyby na wyjściu karty odtwarzającej było bitperfect. Więc w tym sensie szum na wejściu karty uniemośliwia mi zbadanie bit perfect na wyjściu karty.

 

Każdy kto ma kartę z wejściem cyfrowym może dokonać krotkiego testu próbując nagrać kilka sekund sygnału w EACu przy niepodłączonym kablu do wejścia cyfrowego.

Rozumiem teraz. Po prostu przyrząd pomiarowy jest obarczony błędem który wyklucza dalszy sens badania nim. Chyba kupię sobie kartę z wejściami cyfrowymi do tego typu eksperymentów....

Przykro mi że nie potrafię ci pomóc i sprawdzić jak to wygląda u mnie :-(

♫ ♪ ♪ ♫ ♪ ♪ ♫ fiu fiu.... Bocznica: Rozmowy na luzie: strona 20: Mlb łże...

 

 

Wynik:

W każdym przypadku po porównaniu pojawia się komunikat informujący o różnych próbkach, czyli niezgodności kopi z oryginałem.

Po próbie wyjaśnienia dlaczego tak jest nagrałem sygnał przy odłączonym kablu z wejścia cyfrowego w m-audio.

 

Ewidentnie masz problem z poprawną konfiguracją oprogramowania i sprzętu.

Powinieneś dostać ciszę cyfrową przy nagrywaniu z wejścia cyfrowego do którego nie podpięto żadnego źródła. Skoro jest inaczej to sprawdź

- oprogramowanie (w Twoim przypadku EAC) czy wyłączone są wszelkie 'poprawiacze' oraz wszelkie procesy odpowiedzialne za przetwarzanie sygnału, np. dither

- sprawdź oprogramowanie karty dxwiękowej - wyłącz wszystkie opcje 'poprawiacze'. Ustaw 44.1kHz / 16bit. Używaj sterowników dostarczonych przez producenta - wszelkie ASIO4All i inne tego typu wynalazki wyrzucamy z systemu.

 

EAC raczej nie jest narzędziem przeznaczonym do rejestracji sygnału z linii. Ściągnij jakiś darmowy edytor dźwiękowy, skonfiguruj go poprawnie i ponów eksperyment.

Nie doszukuj się żadnych spisków ani nie dorabiaj ideologii. Poprawna konfiguracja oprogramowania rejestrującego oraz sterowników daje ZAWSZE ciszę cyfrową w chwili kiedy żaden sygnał nie dociera na wejście.

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

Gość rochu

(Konto usunięte)

EAC raczej nie jest narzędziem przeznaczonym do rejestracji sygnału z linii. Ściągnij jakiś darmowy edytor dźwiękowy, skonfiguruj go poprawnie i ponów eksperyment.

 

Sugerujesz, że EAC nie jest dostatecznie bit-perfect?

Nie doszukuję sie spisków, wszystkie ustawienia w karcie dziwkowej mam poprawne. Wszystkie inne niepotrzebne wejścia wyjścia wyłączone. W karcie mam sterowniki do asio napisane przez producenta.

Sprawdze jeszcze dokladnie ustawienia EACa ale zdaje mi się, że w zakładce ustawień rejestratora w eac nie ma ich zbyt dużo, raczej nic nie zmienialem.

Sam jestem zaskoczony, że pojawił się jakiś szum, też przyjęłem na początku, że nic takiego nie wystąpi. Obawiam się, że z innym programem będzie podobnie.

 

Dlatego też pytam i proponuję jeszcze by ktoś zobaczył jak to jest u niego.

 

rochu, masz pewnie jakąś kartę. To wątek, w którym możesz dodać coś praktycznego od siebie...

Sugerujesz, że EAC nie jest dostatecznie bit-perfect?

 

Opcja nagrywania z linii nie jest głównym zadaniem EACa. Ten program nie został napisany do nagrywania sygnałów audio z linii. Tam nawet chyba nie można wybrać ani ustawić odpowiedniego wejścia. Nie wiadomo też z jakich sterowników korzysta EAC podczas nagrywania z linii. Opcja nagrywania z linii jest chyba dodana jako ciekawostka. Nie ma to jednak nic wspólnego z bit perfect.

 

wszystkie ustawienia w karcie dziwkowej mam poprawne. Wszystkie inne niepotrzebne wejścia wyjścia wyłączone. W karcie mam sterowniki do asio napisane przez producenta.

 

Skąd wiesz, że masz poprawne? To, że masz sterowniki ASIO wcale nie znaczy, że rejestrator z tych sterowników korzysta. W edytorach możesz wybrać rodzaj sterownika zależnie od potrzeb - zazwyczaj jest to ASIO producenta karty, WDM i MME.

 

Zapewniam Cię, że zawsze uzyskuję ciszę cyfrową na edytorze kiedy na wejściu cyfrowym brak sygnału.

I tak na marginesie to jeśli masz dwie karty dźwiekowe w komputerze to EAC bierze sygnał z karty ustawionej jako domyślna w systemie.

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

Cyt: "Zapewniam Cię, że zawsze uzyskuję ciszę cyfrową na edytorze kiedy na wejściu cyfrowym brak sygnału."

 

Chyba, że Buti ma na wejściu sygnał: szum ;)

Zmiana wartości próbek o 1 nie ma niczego wspólnego z szumem. Takie określenie jest niepoprawne. Sensowniej będzie pisać np. o przesunięciu, po naszemu: "offset".

 

Śmiem twierdzić, że w praktyce nie wpływa to na brzmienie. Zawsze lepiej mieć jednak transmisję bit-perfect, niż ze zmianami, chociażby dla świętego spokoju ;)

 

Trudno wyczuć, czy w opisanym przypadku przyczyną wystąpienia zmian jest urządzenie nagrywające, czy odtwarzające. Spotkałem się z urządzeniami z obu grup, które zniekształcały sygnał cyfrowy.

 

Co istotne, przy odpowiednim transporcie i nagrywarce nie ma problemu z osiągnięciem nagrania co do próbki identycznego z oryginałem. Ten rezultat jest powtarzalny i wolny od przypadkowości.

Zmiana wartości próbek o 1 nie ma niczego wspólnego z szumem. Takie określenie jest niepoprawne. Sensowniej będzie pisać np. o przesunięciu, po naszemu: "offset".

 

Śmiem twierdzić, że w praktyce nie wpływa to na brzmienie.

Jeżeli występuje offset (przesunięcie) w dwóch porównywanych plikach, to komparator EACa poda komunikat "za mało próbek", lub "za dużo próbek" (w drugim pliku względem pierwszego pliku). Wtedy rzeczywiście nie ma to wpływu na jakość, zawartość pliku.

Jeżeli następuje zmiana stała (np. szum, zmiana pasma) to otrzymamy z EACa komunikat, że "próbki są różne".

„... nie wiem, nie znam się, nie orientuję się, zarobiony jestem!”

Zapewniam Cię, że zawsze uzyskuję ciszę cyfrową na edytorze kiedy na wejściu cyfrowym brak sygnału.

I tak na marginesie to jeśli masz dwie karty dźwiekowe w komputerze to EAC bierze sygnał z karty ustawionej jako domyślna w systemie.

 

Jaką kartą nagrywasz i w jakim programie?

Teo miał na myśli offset "w pionie" czyli dodanie pewnej stałej warości numerycznej do każdej póbki. Ale w wypadku, z którym walczy autor wątku taka sytuacja nie ma miejsca, co widać na zamieszczonym wcześniej obrazku. W przypadku offsetu byłoby widać poziomą równą linię, ale podniesioną lub opuszczoną w stosunku do wartości 0.

 

Mam wrażenie, że Yayacek ma rację i problem leży w konfiguracji systemu, sterowników, programu nagrywającego lub ich wzajemnych relacji. Test próbny z nagraniem cyfrowej ciszy jest bardzo dobry, tylko należy to wykonać na zalockowanym sygnale ze źródła, tylko oczywiście gdy źródło nic nie odtwarza. Może to być np. stacjonarny odtwarzacz CD, który zazwyczaj nadaje "cyfrową ciszę" w strumieniu SPDIF gdy nie odtwarza płyty.

 

Proponuję rozejrzeć się za innym programem nagrywającym. Ściągnij na przykład testową 30-diową wersję Adobe Audition. Tym programem na pewno można poprawnie nagrać cyfrowy strumień, co robiłem wielokrotnie. Nie przestrasz się nadmiaru możliwości, po ustawieniu źródła do nagrywania w prosty sposób zarejestrujesz utwór.

 

Proponuję wybrać taki kawałek, który na początku i końcu zawiera choć odrobinę "cyfrowej ciszy" i przyciąć go automatycznym przycinaczem w EAC. W ten sposób otrzymasz świetny wzorcowy materiał testowy. Następnie ten sam utwór (sprzed przycięcia) nagraj z wejścia cyfrowego. Nie przycinaj go w Audiotion, tylko zapisz w pliku WAV. Będzie on miał na początku i na końcu znacznie więcej "cyfrowej ciszy". Przytnij go w EAC-u, będziesz miał wtedy gwarancję, że oba utwory przycinała ta sama procedura, powinna więc zrobić to identycznie. Zapisz plik na dysku i zrób pierwszy test: sprawdź czy plik wzorcowy (przycięty) i Twój nagrany (także przycięty) mają tę samą długość. Powinna być identyczna co do bajta. Jeśli tak jest, możesz zapuścić porównywanie w EAC-u. Najprawdopodobniej test przejdzie, wyświetlenie pustego okienka oznacza, że oba pliki są identyczne.

 

Powodzenia!

Po próbie wyjaśnienia dlaczego tak jest nagrałem sygnał przy odłączonym kablu z wejścia cyfrowego w m-audio.

(...)

Udało się komuś w programie EAC przy waszych kartach muzycznych zarejestrować przebieg w postaci braku jakiejkolwiek zmiany poziomu sygnału - brak jakiegokolwiek szumu?

Test próbny z nagraniem cyfrowej ciszy jest bardzo dobry, tylko należy to wykonać na zalockowanym sygnale ze źródła, tylko oczywiście gdy źródło nic nie odtwarza. Może to być np. stacjonarny odtwarzacz CD, który zazwyczaj nadaje "cyfrową ciszę" w strumieniu SPDIF gdy nie odtwarza płyty.

 

Posiadam kartę dźwiękową, posiadającą m.in. wejście i wyjście optyczne. Gdy aktywowane jest wejście cyfrowe, lecz nie zostanie doprowadzony żaden sygnał cyfrowy (brak wspomnionego przez Edwarda zalockowania), to karta rejestruje wtedy to, co sama odtwarza (czyli jest to rodzaj "what u hear"). Być może Twoja karta zachowuje się tak samo.

Once a CD or download is converted to FLAC, the only way you can achieve the superior sound of WAV files is to go back to the original CD or source for a new rip or WAV download. - "The Absolute Sound" - Charles Zeilig, Ph.D., and Jay Clawson

Witam,

Potwierdzam spostrzeżenie yayacka, - EAC, nie jest programem do nagrywania z linii.

Nagrałem ciszę cyfrową w programie Audition, który polecił Edward.

 

Skoro cisza nagrana z pozytywnym rezultatem, przystąpiłem do nagrania pliku wcześniej zgranego (zripowanego) programem EAC.

Porównanano dwa pliki:

1) bazowy wav,

2) wav, który powstał po nagraniu w programie Audition pliku bazowego odtworzonego w programie Albumplayer. Przy nagrywaniu było podłączone wyjście cyfrowe zintegrowanej karty muzycznej Realtek (ALC662) do wejścia cyfrowego karty M-Audio 2496.

 

Wynik:

Nie wdając sie w prace przycinania ciszy uzyskano bitperfect - EAC przy porównaniu nie wyświetlił żadnego komunikatu. Puste okienko :D

 

Dodam, że kabelek cyfrowy zastosowany do tej operacji kosztowal ok 20 zł. W dodatku został podłączony do płyty głównej za pomocą dwóch tandetnych przwodów 20cm z dolutowanym gniazdem RCA. ;)

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.