Skocz do zawartości
IGNORED

Wzmacniacz 'Ugoda'


jar1
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Godzinę temu, 1Ender napisał:

@Daniel_68412 

nie czytałeś? 

Radiator będzie dokręcony do blachy alu, na której jest pcb. Na łączenia pasta. 

Pozdrawiam 

Aleś się uparł na ceownik ? 

Mnie się takie rozwiązanie nie podoba. łączysz jedną cienką płytkę, na której jest pcb, przez ceownik z drugą, do której chcesz przymocować radiator. Nie dość, że powierzchnie takiego łączenia są niewielkie to każde dodatkowe łączenie zmniejsza odprowadzaną ilość ciepłą . I pasta na to niewiele pomoże.  Dla mnie, już na oko, to za mało. Będą problemy.

A proponowałem proste i sprawdzone rozwiązanie.  Przycięty radiator na wymiar, do niego dokręcona płytka aluminiowa, na której jest pcb. Powierzchnia styku wielokrotnie większa. To wszystko może być w poziomie, zamocowane do dołu obudowy,  pod spodem robisz otwór/otwory wentylacyjne.  Również na górze otwory wentylacyjne   Nie jest to optymalne rozwiązanie, ale działa. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez jar1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam tak zrobione

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Właściwym radiatorem jest spód monobloku i spokojnie wystarcza, ale Jarek ma rację. Należy minimalizować połączenia termiczne. U mnie płyta dolna to blacha 35*21,5cm. Reszta to też aluminium front boki i tył i dekiel. Czarna przegroda to płaskownik stalowy 10mm, wszystko skręcone i dodatkowo wzmocnione klejem 

Z powierzchnią odprowadzania ciepła lepiej delikatnie przesadzić. Nie dotyczy to wzmaków, które lubią ciepełko bo są i takie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Krzych 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przykładem może być znany na forum słuchawkowiec HA2013. Ten powinien się grzać, po prostu lepiej gra. Lepiej też działa kompensacja itp itd

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam jeszcze, że Jarek w zamyśle przy projektowaniu pcb właśnie chciał zeby wzmak był przykręcony do radiatora po to wypuścił tranzystory sterujące do dołu . Zeby to wszystko równomiernie i optymalnie się nagrzewało. To bardzo korzystne ze względu na warunki pracy wzmaka

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, hemi napisał:

Krzychu, czy dolna płyta jest równie gruba jak boki ?

Nie. Dół, góra, tył i front 3mm. Boki 10mm ze względu na gwinty pod śruby M3. Boczki z litego palisandru nieco wystają do góry tak żeby góra licowała z krawędzią boczków.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Krzych 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Zwykły Drut napisał:

Do czego ten ceownik?

Ja w każdym bądż razie nie łapię o co Kolega pyta...

ceownik??? jaki ceownik?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, 1Ender napisał:

Jakie są wymiary płytki pcb? Nie mam możliwości zmierzenia w tej chwili. 

ok. 148mm x 98mm.

To sama płytka, bez wystających tranzystorów na boki.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, 1Ender napisał:

Czyli radiator tak w przybliżeniu 150*150mm? 

Tak.

Najwygodniej tak dobrać, by można było przymocować do niego płytkę z pcb, na jakiej masz ją zamontowaną. Nie trzeba wtedy nic rozmontowywać, jedynie przykręcić całość do radiatora z  pastą termoprzewodzącą. Duża powierzchnia styku zapewni wystarczającą wymianę ciepła do radiatora. Konstrukcja jedynie się podniesie do gry, zachowując te same wymiary na szerokość i długość.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widziałem zdjęcia udody we wspólnej obudowie, nie było żadnego radiatora, tylko aluminiowa blacha. Jak kupiłbym radiatory to musiałbym płytki zamocować vertikalnie, a nie mam na to miejsca... Obudowa za niska. 

Jakieś inne propozycje? 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, 1Ender napisał:

Widziałem zdjęcia udody we wspólnej obudowie, nie było żadnego radiatora, tylko aluminiowa blacha. Jak kupiłbym radiatory to musiałbym płytki zamocować vertikalnie, a nie mam na to miejsca... Obudowa za niska. 

Jakieś inne propozycje? 

Nie musisz wertykalnie, choć tak byłyby najlepiej. Sam też zrobiłem  Ugodę w jednej obudowie drewnianej z radiatorami i pcb w poziomie. 

Dokładnie tak, jak napisałem. Sprawdzone i jest OK. Trzeba jedynie zapewnić swobodną wentylację od dołu i u góry. 

Na pewno lepiej jak sztukowanie poprzez kątownik. 

29 minut temu, czekin1 napisał:

Popatrz od: #3381

Próbowałem, i do uruchomienia samo wystarczy ale do grania to powinno też być do czegoś jeszcze dołączone np. metalowego spodu. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez jar1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, 1Ender napisał:

Widziałem zdjęcia udody we wspólnej obudowie, nie było żadnego radiatora, tylko aluminiowa blacha. Jak kupiłbym radiatory to musiałbym płytki zamocować vertikalnie, a nie mam na to miejsca... Obudowa za niska. 

Jakieś inne propozycje? 

ceownik alu przyzwoitej grubości taki, by do jego dna przykręcić pcb z blachą , a boki aby  "obejmowały" pcb. I to razy 2 po jednym na każdy kanał.Boki można ponacinać i porozchylać by uzyskać lepsze chłodzenie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, jar1 napisał:

Próbowałem, i do uruchomienia samo wystarczy ale do grania to powinno też być do czegoś jeszcze dołączone np. metalowego spodu. 

Na prawdę dla Kolegi to najprostsze rozwiązanie. Jeśli tylko dał się przekonać do płyty aluminiowej na spodzie. Płyty, która bedzie jednocześnie dolną całego ustrojstwa. Spokojnie da się to zrobić według tego co ma w zamyśle. Żadnych kątowników , radiatorów itp. Trzeba tylko zapewnić przepływ powietrza z dołu do góry, czyli trochę otworów na dole i w pokrywie byłoby wskazane.

Inaczej. Kolega zamieni spód swojego ustrojstwa na blachę alu do tego przykręci płytki ( trany na paście oczywiście) i finito. Temat rozwiązany.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można zrobić pokrywę z amelinium (tego nie pomalujesz), i płytki przykręcić tranami do góry, wtedy wzmak nie podgrzewa sam siebie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

„W co motłoch bez dowodów uwierzył, jakże byśmy to mogli dowodami obalić?”

- Friedrich Nietzsche

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
29 minut temu, Krzych 2 napisał:

Inaczej. Kolega zamieni spód swojego ustrojstwa na blachę alu do tego przykręci płytki ( trany na paście oczywiście) i finito. Temat rozwiązany.

Ale już zaczną się problemy z masą itp... Tak ma dalej prawie oddzielne dual-mono.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
31 minut temu, Tadeiro napisał:

Można zrobić pokrywę z amelinium (tego nie pomalujesz), i płytki przykręcić tranami do góry, wtedy wzmak nie podgrzewa sam siebie.

Oooo. Biorąc pod uwagę to co powiedział Jarek, można w środek tego co Kolega juz ma zamontować przegrodę taką jak ma już po bokach, a poszczególne płytki zamontowac do góry na dwóch oddzielnych blachach. Troche będzie jazdy ze śrubami tak żeby to jakoś wyglądało.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do już dosyć karkołomne projekty, chociażby z montażem, uruchamianiem i regulacją. Żeby nie wspomnieć o serwisie ?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To tylko obudowa odwrócona o 180 stopni. Nic się nie zmienia w powyższych kwestiach, a poprawa chłodzenia kolosalna.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

„W co motłoch bez dowodów uwierzył, jakże byśmy to mogli dowodami obalić?”

- Friedrich Nietzsche

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawa "burza mózgów" w temacie obudowy i chłodzenia. Myślę, że na czoło wysuwają się dwie koncepcje: radiatory żebrowane lub płaskie, na których PCB umieszczone są pionowo oraz umieszczenie PCB na górnej pokrywie z aluminium. Ten drugi sposób sam stosowałem - optymalne chłodzenie, ale wizualnie słabo z powodu sporej ilości widocznych śrub.

Ugoda jest raczej łatwa do chłodzenia dzięki małemu prądowi spoczynkowemu. Stosowanie grubych płyt aluminiowych o dużej pojemności cieplnej powoduje wydłużenie czasu stabilizacji termicznej. Chyba że ktoś eksperymentuje z większymi prądami. U mnie PCB są na płytach o grubości 5 mm i wymiarach 34 x 17 cm na kanał. Wzmacniacz osiąga max. temperaturę po ok. 1 godz. Myślę że lepiej użyć cieńszej blachy.

Pozdrawiam.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Tadeiro napisał:

To tylko obudowa odwrócona o 180 stopni. Nic się nie zmienia w powyższych kwestiach, a poprawa chłodzenia kolosalna.

Owszem, ale musi być wtedy w pełni "odwracalna". Czyli wszystko zamocowane do góry, łącznie z trafami i softstartem. 

Konstrukcja mniej odporna na drgania i mniej stabilna.

12 minut temu, hemi napisał:

Ugoda jest raczej łatwa do chłodzenia dzięki małemu prądowi spoczynkowemu

Tak, ale przy mocy 2x100W/4 ohmy dla stereo trzeba zapewnić prawidłowy odbiór ciepła jednak. Tym bardziej, ze dla klasy AB maksymalna moc wydzielana na radiatorach jest w okolicy wysterowania wzmacniacza w połowie jego mocy maksymalnej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez jar1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest problem Koledzy. Kolega poczynił jakieś zaawansowane już kroki w temacie obudowy i jest rzeczywiście problem pole manewru zrobiło się małe. Gdybym to montował jeszcze raz raczej zrobiłbym tak samo jak mam teraz. Koncepcja jak najbardziej się sprawdza. Od jakiegoś czasu mam kolumny 4 omowe dość mało efektywne (86 db) i trochę mocy trzeba wpompować w nie żeby mozna było sobie czasem przyłoić. Obudowa i spód co najwyżej był ciepły. Rękę można trzymać bez dyskomfortu , nie mam czym mierzyć temperatury, ale na pewno nie przekraczała 50 stopni.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy, spróbuje na początku z profilami alu.

U kolegi od którego kupiłem było na samych blachach alu, tak jak dostałem. Ale obudowy osobne i metalowe. Chłodzenie było wystarczające. 

Jak będzie za słabo z odprowadzaniem ciepła, to kupię radiatory. 

Jest też pomysł, aby, blachę, ( a jak będzie mało wydajnie, to radiatory) zamontować pod kątem 20-30 °. Na trójkątnych klinach. Spad od środka do brzegu obudowy. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez 1Ender
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, 1Ender napisał:

Jest też pomysł, aby, blachę, ( a jak będzie mało wydajnie, to radiatory) zamontować pod kątem 20-30 °. Na trójkątnych klinach. Spad od środka do brzegu obudowy. 

Tego nie rozumiem. Co Tobie to da?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
12 minut temu, 1Ender napisał:

Ale obudowy osobne i metalowe. Chłodzenie było wystarczające. 

Bo całe obudowy robiły za radiator. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kąt nachylenia spowoduje lepszy przepływ powietrza. Teoretycznie. 

1 minutę temu, jar1 napisał:

Bo całe obudowy robiły za radiator. 

Też o tym myślałem. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.