Skocz do zawartości
IGNORED

Dyfuzory Schroedera, Rezonatory Helmholtz'a


Imacman
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

1 hour ago, xajas said:




Twoja argumentacja (jak ja zrozumialem)


Dla ulatwienia przyjalem ze dyfuzor ma tylko dwie glebokosci a opoznienie rozproszonych odbitych fal to 1 sekunda.

Jesli w okreslonym momencie wysylam impuls dzwiekowy/fale ktora trafia na dyfuzor, to do ucha powracaja dwie polowki opoznione wzgledem siebie o 1s, a kazda z nich ma tylko polowe „energi“. I to jest ten efekt ktory wiazesz z „moca“

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie, to moim zdaniem właśnie jest błędne rozumienie działania dyfuzorów. Tu nie chodzi o to, że fala odbita od dyfuzora wraca do słuchacza bezpośrednio w kilku kopiach opóźnionych o głębokości studzienek. Zupełnie nie! Ona wraca w wielu kopiach, i o ile dyfuzor jest dobry, to każda z tych kopii wraca z innego kierunku, odbita od innej ściany lub po wielu odbiciach. Tak więc drogi tych kopii różnią się o znacznie więcej niż głębokość studzienek.
 

Ja rozumiem to tak, że samo przekierowywanie/odchylanie fali działa na podobnej zasadzie jak „beam forming”.

1 hour ago, xajas said:

Czyli dwie polowki sie sumuja i zadna „energia“ sie nie zredukowala.

Xajas, dyfuzor, o ile nie pochłania to nie redukuje energii - to było by sprzeczne z prawami fizyki.

On tylko zmienia moc fali gdyż niejako rozciąga w czasie możliwość wykonania pracy przez tą falę - bo tworzy wiele kopii, które dojdą w różnym czasie.

Nie mylmy różnych pojęć fizycznych bo wyjdzie nam bełkot który mało kto zrozumie! 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
18 minut temu, avilla napisał:

Zupełnie nie! Ona wraca w wielu kopiach, i o ile dyfuzor jest dobry, to każda z tych kopii wraca z innego kierunku, odbita od innej ściany lub po wielu odbiciach. Tak więc drogi tych kopii różnią się o znacznie więcej niż głębokość studzienek

Jeśli weźmiemy na przykład pomieszczenie o długości 5 metrów i pogłosie 500ms to okaże się, że fala odbije się od dyfuzora 34 razy nim osiągnie -60dB, dla niektórych częstotliwości "rozmycie" przekroczy długość fali.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[mention=58103]Seyv[/mention]

Jak obliczylem? Dobre pytanie
30ms to 0,03s wiec powinno byc
340m/s x 0,03s = 10,2m
A nie 30cm (nie wiem dlaczego sie rypnalem)
Czyli wartosc, ktora w tym kontekscie jest extremalnie duza.

Nie rozumiem na jakiej podstawie przyjmujesz, ze fala odbita ma polowe mocy. Skad ta polowa? Przeciez powyzej pokaazalem ze suma tych okresowo przesunietych fal nie moze byc polowa.

Jesli slucham muzyki 1s i zgodnie z twoja logika fala padajaca na dyfuzor z „moca“ 1W (czyli z w tym czasie z energia 1W x 1s = 1J) a odbita wraca z polowa mocy (czyli w tym samym czasie 0,5W x 1s = 0,5J), to gdzie sie podziala ta pozostala polowa energii?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
16 minutes ago, Seyv said:

Jeśli weźmiemy na przykład pomieszczenie o długości 5 metrów i pogłosie 500ms to okaże się, że fala odbije się od dyfuzora 34 razy nim osiągnie -60dB, dla niektórych częstotliwości "rozmycie" przekroczy długość fali.

 Odbije się tyle razy ile wynika ze współczynnika absorpcji danej powierzchni według wzoru na energię fali odbitej. Energia fali odbitej jest proporcjonalna do (1-a)^n, gdzie n to ilość odbić, a a- współczynnik absorpcji.

Może to być 34 a równie dobrze może to być 12, 20 czy 40 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Dwie mało. Poza tym inni z całą pewnością zroblili to lepiej. Wystarczy parę kluczowych słów i google. Forum to słabe miejsce jak widać na takie opisy.

Bez wykretow. Jak dwie za malo, to uzyj tyle, ile potrzebujesz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
15 minut temu, avilla napisał:

Może to być 34 a równie dobrze może to być 12, 20 czy 40 🙂

Dlatego podałem czas pogłosu. Przy dłuższym pogłosie odbije się więcej razy przy krótszym mniej.

21 minut temu, xajas napisał:

Nie rozumiem na jakiej podstawie przyjmujesz, ze fala odbita ma polowe mocy. Skad ta polowa?

Jeśli dwuschodkowy dyfuzor to 100% powierzchni to jeden schodek odbija 50% fali czyli będzie ona miała połowę mocy. Druga część mocy doleci do słuchacza po czasie równym dwa razy różnicy wysokości pomiędzy schodkami dyfuzora. Oczywiście po czasie równym dwie długość różnicy pomiędzy schodkami ilość energii będzie równała się 100%.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Skad bierze sie ta rozna zmiana kierunku odbicia, jesli powierzchnie tych roznych studzienek sa rownolegle, wiec dla wszystkich kat padania i odbicia jest ten sam?

Nie zajmowalem sie tym w detalu, ale czy te dostepne kalkulatory glebokosci studzienek dla roznych zakresow czestotliwosci nie bazuja na roznych czasach opoznien (a nie na roznych katach rozproszenia)?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minute ago, Seyv said:

Dlatego podałem czas pogłosu.

Faktycznie, jakoś tego nie doczytałem 🙂 sorki.

30 minutes ago, xajas said:

Nie rozumiem na jakiej podstawie przyjmujesz, ze fala odbita ma polowe mocy. Skad ta polowa?

To może ja odpowiem. 
Masz 1J energii fali padającej. Po odbiciu dotrą dwie fale, każda po 0,5J. Czas w którym dojdą niech wyniesie te 2s. Zatem masz moc = (0.5J+0.5J)/2s=0.5W.

Ale chyba dość tych rozważań teoretycznych, ja już daję sobie na wstrzymanie. Lepiej pisać o efektach akustycznych 🙂

12 minutes ago, xajas said:

Skad bierze sie ta rozna zmiana kierunku odbicia, jesli powierzchnie tych roznych studzienek sa rownolegle, wiec dla wszystkich kat padania i odbicia jest ten sam?

To bardzo dobre pytanie 🙂 Ja rozumiem że ze złożenia kilku fal o odpowiednim przesunięciu fazowym. Zobacz sobie hasło „beam forming” - dla mnie to podobna zasada działania.

15 minutes ago, xajas said:

Nie zajmowalem sie tym w detalu, ale czy te dostepne kalkulatory glebokosci studzienek dla roznych zakresow czestotliwosci nie bazuja na roznych czasach opoznien (a nie na roznych katach rozproszenia)?

Tak, bo to właśnie z przesunięcia fazowego, będącego wynikiem odbicia od dna studzienki, wynika to że fala jest odbita w innym kierunku niż by to wynikało z kąta padania.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 25.06.2022 o 13:31, Seyv napisał:

Jeśli chodzi o dyfuzory to ich mniej pozytywny wpływ zauważyłem tylko stosując je na ścianie pomiędzy kolumnami (umieszczone tam potrafiły spłycać scenę oraz wymuszać jedną optymalną pozycję słuchacza co w praktyce okazywało się wadą)

Zgadzam sie w 100%. U mnie oprocz naprawde duzego splycenia a moze raczej splycenia z cofnieciem pod sciane, nastapilo wprowadzenie takiego balaganu na scenie. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 2 miesiące temu...

Panowie proszę o podpowiedź, gdzie mogę znaleźć rysunek lub jakiś program który wygeneruje mi siatkę otworów do panu binarnego ? Na jakiej podstawie ktoś ustalił siatkę otworów czy linii?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 2 tygodnie później...

@Piotr Seb

"Wieczorkiem, jak wrócę z pracy, podeślę. No chyba, że ktoś inny ogarnie temat wcześniej."

Mogę i ja poprosić? Z góry dziękuję.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 1 miesiąc temu...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Widziałem wiele razy, że ludzie pakują takie dyfuzory między kolumny. Literatura mówi, że należy je dawać za sofę odpowiednio daleko od głowy, wtedy ich sprawność jest bardzo wysoka.

Pytanie czy wstawianie ich między kolumny to błąd? Dodam, że mam na myśli takie o 20cm głębokości.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez S0nic

obiektywnie o audio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
10 godzin temu, S0nic napisał:

Widziałem wiele razy, że ludzie pakują takie dyfuzory między kolumny.

Bo to ładnie i profesjonalnie wygląda na zdjęciu gdy się chce zaprezentować swój system.

 

10 godzin temu, S0nic napisał:

Pytanie czy wstawianie ich między kolumny to błąd?

U mnie wstawienie dyfuzorów pomiędzy kolumny powodowało spłycenie sceny. Natomiast zastosowanie ich za słuchaczem i pozostawienie ściany pomiędzy kolumnami nie zaadoptowanej pogłębia scenę. W jakim celu chcesz stosować takie dyfuzory? Ile chcesz ich zastosować? Jeśli dwa to możesz je postawić gdzie chcesz - wielkiej różnicy nie będzie. Zauważalne staje się pokrycie nimi 10-15% powierzchni a dobre rezultaty daje 30% oczywiście zależne to jest od stopnia zaadoptowania całego pomieszczenia.

Z moich doświadczeń wynika, że odległość dyfuzorów od słuchacza nie jest krytyczna o ile nie siedzisz z głową pod samą studzienką.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Seyv napisał:

Bo to ładnie i profesjonalnie wygląda na zdjęciu gdy się chce zaprezentować swój system.

 

U mnie wstawienie dyfuzorów pomiędzy kolumny powodowało spłycenie sceny. Natomiast zastosowanie ich za słuchaczem i pozostawienie ściany pomiędzy kolumnami nie zaadoptowanej pogłębia scenę. W jakim celu chcesz stosować takie dyfuzory? Ile chcesz ich zastosować? Jeśli dwa to możesz je postawić gdzie chcesz - wielkiej różnicy nie będzie. Zauważalne staje się pokrycie nimi 10-15% powierzchni a dobre rezultaty daje 30% oczywiście zależne to jest od stopnia zaadoptowania całego pomieszczenia.

Z moich doświadczeń wynika, że odległość dyfuzorów od słuchacza nie jest krytyczna o ile nie siedzisz z głową pod samą studzienką.

Będę miał takich 8 sztuk (20cm głębokości), tylko 4 zmieszczą mi się za głową bo jest skos. Początkowo miało być trochę inaczej i wszystkie 8 sztuk chciałem dać za głowę bo wiem na 100%, że tam najlepiej działają tylko musiałem zamienić miejscami sofę z głośnikami i jest teraz na odwrót. Zastanawiam się gdzie dać te dodatkowe 4 sztuki.
 

Pokój nie jest jeszcze zbudowany więc nie mogę tak o przetestować ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

obiektywnie o audio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy

Można je dać w miejsca pierwszych odbić. Jeśli kolumny stoją w większej odległości od ściany zasadne może też być umieszczenie takich dyfuzorów pomiędzy nimi. Głębokość sceny powinna być zadowalająca. Zbyt głęboka scena też nie zawsze każdemu odpowiada.  

29 minut temu, S0nic napisał:

Pokój nie jest jeszcze zbudowany więc nie mogę tak o przetestować 😉

Może decyzję odłóż do czasu gdy będzie gotowy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
7 minut temu, Seyv napisał:

Można je dać w miejsca pierwszych odbić. Jeśli kolumny stoją w większej odległości od ściany zasadne może też być umieszczenie takich dyfuzorów pomiędzy nimi. Głębokość sceny powinna być zadowalająca. Zbyt głęboka scena też nie zawsze każdemu odpowiada.  

Może decyzję odłóż do czasu gdy będzie gotowy.

Koncepcja budowlana zmieniła się już po zamówieniu dyfuzorów. Teraz mam takie 4 dyfuzory wrzucone między kolumnami  (nie mam nigdzie indziej miejsca) i moim zdaniem jest całkiem spora różnica.

No nic, pozostanie mi zabawa jak wszystko bedzie już zbudowane 🙂

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

obiektywnie o audio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy

Ważne by różnica była pozytywna 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 1 miesiąc temu...
W dniu 25.10.2022 o 11:18, S0nic napisał:

Koncepcja budowlana zmieniła się już po zamówieniu dyfuzorów. Teraz mam takie 4 dyfuzory wrzucone między kolumnami  (nie mam nigdzie indziej miejsca) i moim zdaniem jest całkiem spora różnica.
 

Tylko żeby się nie okazało, że ta różnica wynika z działania dyfuzorów jako ustrojów tłumiących.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 1 miesiąc temu...
W dniu 24.10.2022 o 21:38, S0nic napisał:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Widziałem wiele razy, że ludzie pakują takie dyfuzory między kolumny. Literatura mówi, że należy je dawać za sofę odpowiednio daleko od głowy, wtedy ich sprawność jest bardzo wysoka.

Pytanie czy wstawianie ich między kolumny to błąd? Dodam, że mam na myśli takie o 20cm głębokości.

Jako "spadkobierca" założyciela tego wątku (Brat chwilowo zaniechał wpisywanie) ośmielę się wyrazić moją opinię: QRD 2D na ścianie za kolumnami wzbogacają scenę, dodają głębi (pracują na odbiciach wtórnych, a także - poprzez swoją konstrukcję działają, w pewnym stopniu, tłumiąco na pewne częstotliwości, ale to już działania "uboczne"). Oczywiście lepiej pracują za głową słuchacza (chodzi o kąt padania fali dźwiękowej), ale jeżeli nie możesz zbudować pokoju wg koncepcji LEDE, to możesz pokusić się o jej odwrócenie. Więcej z tym zabawy, możesz napotkać więcej niespodzianek i utrudnień. 
Zacznij jednak od rozwiązania problemów z modami pomieszczenia, ustaw odpowiednio sprzęt i dobrze zlokalizuj punkt odsłuchowy, dopiero później zabierz się za rozpraszanie. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
7 godzin temu, zymmy napisał:

Jako "spadkobierca" założyciela tego wątku (Brat chwilowo zaniechał wpisywanie) ośmielę się wyrazić moją opinię: QRD 2D na ścianie za kolumnami wzbogacają scenę, dodają głębi (pracują na odbiciach wtórnych, a także - poprzez swoją konstrukcję działają, w pewnym stopniu, tłumiąco na pewne częstotliwości, ale to już działania "uboczne"). Oczywiście lepiej pracują za głową słuchacza (chodzi o kąt padania fali dźwiękowej), ale jeżeli nie możesz zbudować pokoju wg koncepcji LEDE, to możesz pokusić się o jej odwrócenie. Więcej z tym zabawy, możesz napotkać więcej niespodzianek i utrudnień. 
Zacznij jednak od rozwiązania problemów z modami pomieszczenia, ustaw odpowiednio sprzęt i dobrze zlokalizuj punkt odsłuchowy, dopiero później zabierz się za rozpraszanie. 

Na dzień dzisiejszy w planie są 4 sztuki za plecami, tyle mi się na pewno zmieści z powodu skosu, mógłbym teoretycznie te 4 dodatkowe sztuki ustawić pod kątem 45 (lub mniej) stopni w rogach, sprawność ich spadnie ale wciąż będą działały. Nie bardzo mogę je powiesić na skosie, w sumie to nie wiem co z tym skosem zrobię za głową.

Muszę też potwierdzić fakt, że obecnie, dyfuzory między kolumnami zdecydowanie poprawiają scenę, nie do końca rozumiem dlaczego ale tak jest.

Generalnie chcę właśnie wyjść od koncepcji LEDE, to ma być baza do dalszej zabawy. Wydaje się ona najbardziej oczywista i optymalna.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

tutaj dyfuzory są na bocznych ścianach, ich sprawność jest bardzo niska, nie wiem czy to najlepszy pomysł

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez S0nic

obiektywnie o audio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, S0nic napisał:

Na dzień dzisiejszy w planie są 4 sztuki za plecami, tyle mi się na pewno zmieści z powodu skosu, mógłbym teoretycznie te 4 dodatkowe sztuki ustawić pod kątem 45 (lub mniej) stopni w rogach, sprawność ich spadnie ale wciąż będą działały. Nie bardzo mogę je powiesić na skosie, w sumie to nie wiem co z tym skosem zrobię za głową.

Muszę też potwierdzić fakt, że obecnie, dyfuzory między kolumnami zdecydowanie poprawiają scenę, nie do końca rozumiem dlaczego ale tak jest.

Generalnie chcę właśnie wyjść od koncepcji LEDE, to ma być baza do dalszej zabawy. Wydaje się ona najbardziej oczywista i optymalna.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

tutaj dyfuzory są na bocznych ścianach, ich sprawność jest bardzo niska, nie wiem czy to najlepszy pomysł

Na załączonym przez Ciebie linku do ilustracji zaadoptowanego studia nagraniowego widać moje ulubione rurowe rezonatory Helmholtz'a. Także w narożnikach pomieszczenia polecam zostawić miejsce na takie rezonatory (oczywiście, jeżeli okażą się potrzebne). 
Poniżej zamieszczam ilustrację - wykresy biegunowe dyfuzorów - w zależności od kąta padania (prostopadły i pod kątem 45 stopni). Nie wygląda to tak źle. Dyfuzory umieszczamy przede wszystkim w miejscach pierwszych odbić. Można je też umieścić na bocznych ścianach, na wysokości głowy odbiorcy. Trzeba pamiętać, że na ściany boczne - w miejscach pierwszych odbić instalujemy dyfuzory Schroeder'a 1D, na ścianę za słuchaczem może "iść" skyscraper/skyline lub 2D. Na ścianę między kolumnami - 2D ("klocki" się tam nie sprawdzają). 
Powtórzę się - dyfuzory instalujemy po opanowaniu problemów z modami pomieszczenia, po pokryciu ścian (i ew. sufitu) odpowiednią ilością absorberów. Ilość potrzebnego tłumienia możemy ustalić na podstawie obliczeń, wykorzystując np. wzory Sabine i Eyring lub na podstawie pomiarów akustycznych.

Skosy zawsze dobrze tłumić - np. z wykorzystaniem paneli sufitowych z pianki akustycznej (częstotliwość ich pracy zależy od ich grubości). 

 

 

 

z książki.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
15 minut temu, zymmy napisał:

Na załączonym przez Ciebie linku do ilustracji zaadoptowanego studia nagraniowego widać moje ulubione rurowe rezonatory Helmholtz'a. Także w narożnikach pomieszczenia polecam zostawić miejsce na takie rezonatory (oczywiście, jeżeli okażą się potrzebne). 
Poniżej zamieszczam ilustrację - wykresy biegunowe dyfuzorów - w zależności od kąta padania (prostopadły i pod kątem 45 stopni). Nie wygląda to tak źle. Dyfuzory umieszczamy przede wszystkim w miejscach pierwszych odbić. Można je też umieścić na bocznych ścianach, na wysokości głowy odbiorcy. Trzeba pamiętać, że na ściany boczne - w miejscach pierwszych odbić instalujemy dyfuzory Schroeder'a 1D, na ścianę za słuchaczem może "iść" skyscraper/skyline lub 2D. Na ścianę między kolumnami - 2D ("klocki" się tam nie sprawdzają). 
Powtórzę się - dyfuzory instalujemy po opanowaniu problemów z modami pomieszczenia, po pokryciu ścian (i ew. sufitu) odpowiednią ilością absorberów. Ilość potrzebnego tłumienia możemy ustalić na podstawie obliczeń, wykorzystując np. wzory Sabine i Eyring lub na podstawie pomiarów akustycznych.

Skosy zawsze dobrze tłumić - np. z wykorzystaniem paneli sufitowych z pianki akustycznej (częstotliwość ich pracy zależy od ich grubości). 

 

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Faktycznie nie wygląda to tak źle. Dzięki! Podsumowując, najpierw pochłanianie następnie dyfuzory, 2D na tył, 1D na boki.

 

15 minut temu, zymmy napisał:

 Na ścianę między kolumnami - 2D ("klocki" się tam nie sprawdzają). 

Czyli te moje 2D o glębokości 20cm, 50x50mm "klocki" będą OK?
Dlaczego klocki się nie sprawdzą a 2D tak?
Co z sufitem?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez S0nic

obiektywnie o audio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
56 minut temu, S0nic napisał:

Faktycznie nie wygląda to tak źle. Dzięki! Podsumowując, najpierw pochłanianie następnie dyfuzory, 2D na tył, 1D na boki.

 

Czyli te moje 2D o glębokości 20cm, 50x50mm "klocki" będą OK?
Dlaczego klocki się nie sprawdzą a 2D tak?
Co z sufitem?

Sufit - na pierwsze odbicia najlepiej dyfuzory lub rozpraszacze geometryczne. A jeżeli pokój ma zbyt małą procentowo powietrznię tłumienia - to i pianki akustyczne (o odpowiedniej grubości - w zależności od potrzeb, czyli częstotliwości na które mają zadziałać). Dostępne na naszym rynku panele sufitowe zadziałają w miarę skutecznie dopiero od częstotliwości 200-300Hz (chyba, że znajdziesz takie o gr 10cm - to wtedy może od 125Hz).

Na YT był taki tutorial (niestety nie pamiętam który, gdzie Bartek Chojnacki i p. Marcin Zastawnik negatywnie wypowiadali się o stosowaniu skyline'a za kolumnami. Ogólnie to obaj preferują tłumienie w tym miejscu - a wiedzę w dziedzinie akustyki posiadają duuużą).

2D lepiej pracuje na odbicia wtórne niż skyline/skyscraper (śmiem twierdzić, że chodzi o wrażliwość ustroju na kąt padania). 
Na podstawie własnego doświadczenia stwierdzam, że 2D "robi robotę" za kolumnami, a skyline nie bardzo. 

Podaj proszę rozmiar twojego dyfuzora lub liczbę N.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez zymmy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, zymmy napisał:

Sufit - na pierwsze odbicia najlepiej dyfuzory lub rozpraszacze geometryczne. A jeżeli pokój ma zbyt małą procentowo powietrznię tłumienia - to i pianki akustyczne (o odpowiedniej grubości - w zależności od potrzeb, czyli częstotliwości na które mają zadziałać). Był na YT taki tutorial (niestety nie pamiętam który, gdzie Bartek Chojnacki i p. Marcin Zastawnik negatywnie wypowiadali się o stosowaniu skyline'a za kolumnami. Ogólnie to obaj preferują tłumienie w tym miejscu - a wiedzę w dziedzinie akustyki posiadają duuużą).

Widocznie 2D lepiej pracuje na odbicia wtórne niż skyline/skyscraper (pewnie chodzi o różnicę energii dźwięku bezpośredniego a odbitego). 
Na podstawie własnego doświadczenia stwierdzam, że 2D "robi robotę" za kolumnami, a skyline nie bardzo. 

Podaj proszę rozmiar twojego dyfuzora lub liczbę N.

Obejrzałem swojego czasu cały ich wykład.

60x60x20cm, studnie 5x5cm

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez S0nic

obiektywnie o audio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
12 minut temu, S0nic napisał:

Obejrzałem swojego czasu cały ich wykład.

60x60x20cm, studnie 5x5cm

Czyli pracuje jako dyfuzor z przedziale częstotliwości: 780-3120Hz. Im studnia węższa - tym wyższa częstotliwość (oczywiście do pewnych wartości, ponieważ przy zbyt wąskich studniach i zarazem zbyt głębokich, dochodzi do "przytykania" dyfuzora i zaczyna działać tłumiąco). Im studia głębsza - tym niższy zakres częstotliwości (przy czym panel musi mieć odpowiedni okres i dochodzi jeszcze częstotliwość Schroeder'a [inna dla każdego pomieszczenia] - powyżej której przechodzimy od akustyki falowej w "strefę przejściową" i później dopiero wchodzimy w "akustykę geometryczną".

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez zymmy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, zymmy napisał:

Czyli pracuje jako dyfuzor z przedziale częstotliwości: 780-3120Hz

Tak, coś podobnego mi wyskoczyło w kalkulatorze jak to sprawdzałem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

obiektywnie o audio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, S0nic napisał:

Tak, coś podobnego mi wyskoczyło w kalkulatorze jak to sprawdzałem.

A proszę jeszcze spojrzeć - bo oba powyższe wpisy edytowałem - dodając trochę informacji 🙂

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 2 tygodnie później...
W dniu 24.06.2022 o 13:57, Seyv napisał:

Rozprasza czoło fali sprawiając, że fala odbita nie osiąga takiej wysokiej amplitudy jak fala bezpośrednia. Poprawia to lokalizację na scenie muzycznej nie powodując jednocześnie efektu przetłumienia.

Tego nie wiemy do puki nie zrobimy pomiarów ale rozpraszanie jeż znacznie bardziej bezpieczne jak tłumienie. Ciężko o efekt "przerozproszenia" a o przetłumienie dość łatwo.

Szczytowa wartość energii dla dyfuzora jest niższa (o kilka dB) niż np. dla płaskiej ściany, jest rozłożona w czasie i rozproszona w miarę równomiernie w zakresie 180st.  

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.