Skocz do zawartości

Klub otwarty  ·  142 członków

Scan Speak Klub
IGNORED

Klub Scan speak


colcolcol
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

12 godzin temu, meloV8 napisał:

głośniki wysokotonowe .... a ich dynamika

Jak w przypadku głośników wysokotonowych odbierana jest ich "dynamika"?

Do ~4kHz jest to jasne. Na przykład nagranie Anny German "Dziękuję ci mamo" genialnie jest wyeksponowany głos Anny. Jest zrobione z naturalną kompresją, instrumenty nie kłócą się o pasmo z głosem i ma się wrażenie obecności artystki w domu.

Z basem jest jeszcze łatwiej, ma być drive,uderzenie, żadnej męczybuły". Z popularnych nagrań przychodzi mi do głowy True colors" C. Lauper i ostatnie dźwięki z pogłosem, które najdynamiczniej grały na 18 Rewelatorach. 

Z niskim np 50 Cent - Ayo Technology.

Wszystkie przykłady z celowo wybranych popularnych i znanych utworów. 

Nie przychodzi mi żaden utwór, który mógłbym/chciał zabrać z wizytą, aby porównać dynamikę w paśmie <4kHz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
19 godzin temu, colcolcol napisał:

To nie moje, a szkoda.

Nie mój styl, nie moje granie, ale szanuję jego podejście do hobby ?

Masochiści, słuchanie muzyki jest najważniejsze w życiu... Żeby ktoś ten sprzęt audio konstruował to się zgodzę, żeby ktoś tą muzykę nagrywał albo produkował, to się zgodzę, ale siedzenie na sofie i słuchanie muzyki... no nie.

Druga sprawa, skoro dźwięk jest dla nich tak ważny to dlaczego pomieszczenie jest tak kompromisowe? O braku adaptacji akustycznej nie wspomnę.

Dziwna zajawka.

1 minutę temu, colcolcol napisał:

Jak w przypadku głośników wysokotonowych odbierana jest ich "dynamika"?

Do ~4kHz jest to jasne. Na przykład nagranie Anny German "Dziękuję ci mamo" genialnie jest wyeksponowany głos Anny. Jest zrobione z naturalną kompresją, instrumenty nie kłócą się o pasmo z głosem i ma się wrażenie obecności artystki w domu.

Z basem jest jeszcze łatwiej, ma być drive,uderzenie, żadnej męczybuły". Z popularnych nagrań przychodzi mi do głowy True colors" C. Lauper i ostatnie dźwięki z pogłosem, które najdynamiczniej grały na 18 Rewelatorach. 

Z niskim np 50 Cent - Ayo Technology.

Wszystkie przykłady z celowo wybranych popularnych i znanych utworów. 

Nie przychodzi mi żaden utwór, który mógłbym/chciał zabrać z wizytą, aby porównać dynamikę w paśmie <4kHz.

Fajne te revelatory a jednak lwia większość konstruktorów woli większe woofery.

Edytowane przez S0nic

obiektywnie o audio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, S0nic napisał:

siedzenie na sofie i słuchanie muzyki... no nie.

rozmiar ma znaczenie i nie tyle pokoju co głosników

sly na 60m  dał w sumie 8 18 calowych wooferów z aktywnym podziałem zdolnych ruszyc z miejca cała kamienicę

a niektórzy smieja się z Japończyków że do 10m2 wstawiają np Everesty

poza tym teraz mam os konstrukcji na takiej wysokosci  by najlepsze zgranie fazowe było dla słuchania w pozycji leżącej ?

absolutny odlot , syn przyjechal posłuchac to kazałem mu sie połozyć ? ? ?

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, S0nic napisał:

.
To samo można powiedzieć o głośnikach subwooferowych - tylko w nieco innym kontekście. Żeby mieć odpowiednie zejście i sztywność ta membrana musi trochę ważyć.

Lub można mieć po dwie wspierające aktywne tej samej wielkości membrany z tyłu

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
22 minuty temu, S0nic napisał:

Dlaczego nie z przodu?

Ciekawa koncepcja;  nie pomyślałem o tym- wrzuć szkic jak Ty to widzisz

25 minut temu, S0nic napisał:

Dlaczego nie z przodu?

Przedni głośnik ma dokładniej frazować i cyzelować dźwięk; danie głośników za nim to też pewien kompromis sporo na ten temat można poczytać wpisując hasła push pull i compound 

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, S0nic napisał:

Chyba nie do końca rozumiem o co chodzi...

Ty piszesz o głośniku na froncie a on o konstrukcji układu P_P , w której w obudowie o wiekości dla jednego glośnika montuje się dwa ustawione jeden za drugim lub na przeciw siebie w zależności od tego co chce się uzyskać łączy się je szeregowo

powoduje to obniżenie zniekształceń i  dużą stratę efektywności

dlatego dla dobrego zejścia i odpowiedniego planowanego spl trzeba je napędzać z mocnego wzmacniacza

jesli glosniki maja 96dB to polaczone szeregowo w P-P beda miały 93 db

nastepne trzy Db trzeba odjac ze wzgledu na szerokość przegrody

11400: szerokośc szafy np 40 cm daje to spadek o 3db od ok 280hz

czyli mamy na basie z 98decybelowego głosnika tylko 90db , teraz roll off głosnika powoduje ,ze oczekwane zejscie do np 27hz wymaga wyrównania o 6db wzgledem 100hz oraz planujemy resztę pasma na 93db więc

cały układ wooferów w pull pushu musimy wzmocnić w stosunku do zakresu średnie- wysokie o 9db co determinuje mam moc wzmacniacza najlepiej z 1kW

a w konsekwencji głosniki 200W okazuja sie niezdatne do naszego projektu i porzucamy marzenia o potędze wypijamy litra ze smutku słuchając na tym co mamy w pokoju i zaczynamy projektować układ od poczatku ?

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
20 godzin temu, colcolcol napisał:

Ale one są.

Pytanie tylko, czy ktoś chce słuchać ze swoistym filtrem skonstruowanym z głośnika i obudowy, czy dąży uchwycenia 100% nagrania. Nagranie z śmieciami oddaje istotę akustyki pomieszczenia nagraniowego. Czy będzie to studio z klimą, czy kościół z autami na ulicy czy wreszcie sala filharmonii z odgłosami tupania - ja chcę to usłyszeć. Bez tego klocki nie ułożą się w układankę a mózg zamiast napawać się muzyką, zacznie się grzać od nadinterpretacji. 

colcolcol możesz podać przykłady nagrań, gdzie można takie smaczki wyłapać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
45 minut temu, S0nic napisał:

czy to jedyny plus?

Najbardziej upierdliwe i największe w kolumnach są zniekształcenia w kolumnach na niskich częstotliwościach za tym nie wystarczy jak do bardzo dobrej elektroniki doszlusują basy?
 

Poza tym odpowiedź impulsowa się nie pogorszy ale poprawi  bo frontowy głośnik jest napędzany głównym wzmacniaczem zasilającym kolumnę a "pchająco ciągnące" głośniki osobnym dodatkowym niezależnym wzmacniaczem który po prostu pomaga temu pierwszemu za tym skąd to osłabienie efektywności miało by aż tak zagrozić projektowi skoro głośnik frontowy ma z czego tracić na wyższym basie po to żeby na niższym się mógł wyrównać (to w drugiej części do @slawek.xm )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem pewien czy mnożenie głośników powoduje dzielenie zniekształceń. Najprawdopodobniej jest to prawdą tylko dla sytuacji, w której jeden głośnik wypada z pracy tłokowej i ze względu na dostarczoną moc sieje zniekształceniami a dwa pracujące w liniowo nie dochodzą do momentu przesterowania i zniekształcenia są mniejsze.

W sytuacji, w której głośnik pracuje tak jak został do tego zaprojektowany i nie nagłaśnia dyskoteki, mnożenie głośników da wzrost zniekształceń.

Z tego samego powodu układ 3D uważam za optymalny w domowych, typowych warunkach a nawet dwie drogi (z ułomnością basu) będą pod pewnymi względami (zniekształcenia w optymalnym zakresie mocy, scena, czasami dynamika na wyższym basie) - lepsze. Jeszcze bardziej zubożając pasmo zostajemy z dużym szerokopasmowcem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ASURA

nie podejme sie wykładu teroreytycznego ?

poza tym nie wiem jaki typ obudowy planujesz a z "fusów" nie wróżę opisałem swój przypadek modelowania ukladu pull -push , w ktorym głosniki łaczyłem szeregowo

watro byloby przynajmniej schematycznie okreslic co planujesz, jaki układ

np

obraz.thumb.png.10091ddea95196493c15e2453e39ff27.png

Kisiel pisał ,że układ pull -push jest mniej wydajny niz pojedynczy głosnik

np w 94roku ?

 

 

 

 

obudowy.pdf

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, S0nic napisał:

czy to jedyny plus?

podstawowym atutem pull -push i własciwie jedynym jest zmniejszenie dwukrotnie objetosci obudowy kosztem efektywności, co dla tanich dużych głosników i braku miejsca jest czasem potrzebne

ale wg mojej oceny w czasach obecnych gdy mamy do czynienia z brakiem odpowienio skutecznych głosników do układów wielodroznych każdy uklad zmniejsajacy a nie zwiekszający skuteczność odrzucam z oczywistych względów, dlatego obudowy P_P nie robie więcej i nie zgłębiam warunków jej działania, raz mi wystarczyło i poza znacznym dla mnie spadkiem spl innych "pozytywów" nie usłyszałem, moze delikatny spadek zniekształceń pomiarowo byłby do wychwycenia ale  nausznie lepszej jakosci nie usłyszałem

poza tym robienie pomiaru zniekształceń w pasmie basu to nie w ramach amatorskich zainteresowań ?

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, ASURA napisał:

za tym skąd to osłabienie efektywności miało by aż tak zagrozić projektowi skoro głośnik frontowy ma z czego tracić na wyższym basie po to żeby na niższym się mógł wyrównać

jesli sądzisz ,że efektywność z wyzszego basu jakims cudem wyrówna spadek na końcu pasma to się bardzo mylisz

wszystko dzieje się kosztem efektywności

jesli chcesz wyrównac pasmo pierwszej oktawy musisz dac moc by wejść na wyższą efektywność z której pózniej odfiltrujesz resztę pasma, nie zmienia to faktu ,że potrzeba mocnych głosników o duzym Vd

obraz.png.125a626cd3715d3b0f54bdb21d0535e9.png

Edytowane przez slawek.xm

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, ASURA napisał:

to w drugiej części do @slawek.xm )

prosta symulacja obudowy izobarycznej pokazuje mi przy połączeniu równoległym podobny przebieg jak dla jednego głośnika tylko w dwa razy mniejszej obudowie, jednak założenia są takie by szczelina między głośnikami działała tak samo dla każdej częstotliwości , co nie wydaje się oczywiste ale jeśli chcesz pogadać o konkretnym przypadku to wg mnie możesz spróbować z Kisielem , przez telefon woli rozmawiać niż pisać ?

jeśli się już kiedyś poznaliście to może być łatwiej

najlepiej jednak umówić się z nim u niego w Warszawie , tel mam ale dawno nie gadałem więc nie wiem czy aktualny 601341873

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednym z ważnych problemów układu P-P jest poprawne zaprojektowanie odległości między głośnikami i związanego z tym punktu podziału pasma

różnice fazowe zwięszające się wraz z częstotliwością powodują problemy w wyższym paśmie dlatego raczej stosuje się takie układy do zakresu subbasu ale oczywiście mając na uwadze powyższe założenia można próbować stworzyć taki uklad i dla 2-way

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
11 godzin temu, slawek.xm napisał:

różnice fazowe zwięszające się wraz z częstotliwością powodują problemy w wyższym paśmie dlatego raczej stosuje się takie układy do zakresu subbasu

Jakie to powinny być Twoim zdaniem bezpieczne wartości Hz i litrów przy 15calach a jeśli nie masz zdania to w jakich artykułach to jasno ogarniają?

(dużo się działo na ten temat w latach 70-80 ale coraz trudniej o tamte stare linki)

 

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
9 godzin temu, ASURA napisał:

Jakie to powinny być Twoim zdaniem bezpieczne wartości Hz i litrów przy 15calach a jeśli nie masz zdania to w jakich artykułach to jasno ogarniają?

(dużo się działo na ten temat w latach 70-80 ale coraz trudniej o tamte stare linki)

 

masz głośnik , mierzysz jego parametry T-S po uprzednim wygrzaniu lub zlecasz taką usługę np Piotrowi M

mając parametry T-S możesz symulować obudowy w każdym możliwym rozwiązaniu

winisd , hornresp, bas box itd

dla układu P-P po symulacji , która będzie zadowalająca ustawiasz sobie głośniki w próbnej obudowie i mierzysz odległość między nimi (szczelinę między głośnikami )a z wklejonego artykułu Kisiela wyliczasz na tej podstawie możliwą graniczną częstotliwość podziału, co daje Ci pewność , że każdy podział niższy niż wyliczony będzie ok

najpierw parametry głośników, najlepiej zmierzyć wszystkie głośniki i dobrać pary o najbliższych parametrach

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 4.03.2021 o 21:10, slawek.xm napisał:

poza tym nie wiem jaki typ obudowy planujesz a z "fusów" nie wróżę opisałem swój przypadek modelowania ukladu pull -push , w ktorym głosniki łaczyłem szeregowo

Mój przypadek a raczej koncepcja to w przeciwieństwie do Twojej polega na tym że konstrukcja ma być BR a nie zamknięta , cały wywód Kisiela i wzory mi psu na budę, nie masz jakiejś informacji w tym kierunku?

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, colcolcol napisał:

Masz wyrzuty sumienia czy się chwalisz? ?

Oczywiście, że się chwalę, że gdzieś byłem ?

Słuchałem też accutonów, fajne w OZ - equilibrium

 

Ponad rok nic innego niż to co mam w domu nie słuchałem więc było milo ?

Edytowane przez S0nic

obiektywnie o audio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, ASURA napisał:

Mój przypadek a raczej koncepcja to w przeciwieństwie do Twojej polega na tym że konstrukcja ma być BR a nie zamknięta , cały wywód Kisiela i wzory mi psu na budę, nie masz jakiejś informacji w tym kierunku?

a kto Ci powiedział ,że moja konstrukcja była zamknieta? ?

Panie Doktorze

weż no sciagnij sobie tego pdfa ktory podałem i chociaz przeczytaj

konstrukcja P-P moe byc stosowana w kazdej obudowie ,(to z tego własnie pdfa

poza tym jest tam wzór na częstotliwośc podziału w zaleznosci od szczeliny miedzy głosnikami

weź sobie gwintowana szpilkę potnij na odpowiednie długosci szlifiertka kątową z tarcza do metalu założ nakrętki i w kilku miejscach połącz ze soba glosniki w uklad PP taki jak planujesz zmierz odległośc miedzy koszami i z pdfa Kisiela wylicz maksymalna częstotliwośc podziału, potem skonfrontuj z założeniami projektowymi własnej kolumny

prosciej nie potrafię

jak mi wyslesz parametry głosnika to zrobie Ci symulację obudowy zejścia i td ale bez T-S nic nie zrobimy

Edytowane przez slawek.xm

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, ASURA napisał:

koncepcja

a oto koncepcja odgrody o wymiarach 85cmx 85 cm

dla 15 calowego 8 omowego głośnika o fs=32 hz i mms 80g

spl 97db w odgrodzie nieskończonej

czerwony pomiar głośnika w odgrodzie bez filtra z 25cm

czarny głośnik filtrowany 2 rzędem

dorysowany niebieski symulacja przebiegu dla dwóch takich głośników na odgrodzie połączonych równolegle

zielony efektywność całej planowanej kolumny

F6 od średniego poziomu poniżej 20hz teoretycznie

bo trzeba się liczyć ze zwarciem akustycznym ale dodając z obu stron skrzydełka na zawiasach można zrobić U frame i zmienić dipol w cardioid oraz przesunąć znacznie punkt zaczynającego się zwarcia akustycznego w dół

tył odgrody i skrzydełka wylożyć wełną mineralną i obszyć włoską skórą przod zafornirować i polożyć żywicę epoksydową dla efektu szkła

wg mnie będzie to lepszy układ niż z 300l obudowy br nawet w P-P

i wystarczy filtracja bierna ewentualnie bi-amping

obraz.thumb.png.d0317fd58357035edbd565fcc62ec41e.png

pomarańczowy filtracja basu dla spl 92db z podziałem na 200hz

Edytowane przez slawek.xm

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale jaja, znalazłem głośnik pod kątem parametrów podobny do 38we

mms to samo , moc podobna Sd różnica 20cm2 skuteczność różnica 0.5 db na niekorzyść 38we

w takiej samej obudowie 155l strojonej na 22hz prawie taki sam przebieg różnica w cenie dziesięciokrotna ?

 

 

38we i f.png

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.