Skocz do zawartości
IGNORED

Przekładnie pasowe - obliczenia


Kasjel

Rekomendowane odpowiedzi

Czy potrafi ktoś z Was obliczać przekładnie pasowe ? Muszę dobrać jakiś silniczek do decka Dual C839RC, w którym to silnik jest nietypowy firmy "Maxon". Nie znam jego obrotów i nie mogę znaleźć danych w necie. Tak więc muszę obliczyć potrzebną prędkość obrotów silnika. Albo średnicę kółka pasowego na osi silnika, który miał by standardowe obroty 2200rpm lub 2400rpm.

Dane:

średnica kółka pasowego na oś silnika - 13,5mm

średnica koła zamachowego na którym pracuje pasek napędowy - 47mm

średnica capstanu, czyli osi koła zamachowego (47mm) - 3mm

Standardowa prędkość przesuwu taśmy - 4,76 cm/s

Do obliczenia konieczna ilość obrotów na minutę silnika, bądź średnica kółka pasowego na oś silnika 2200rpm lub 2400rpm.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/84744-przek%C5%82adnie-pasowe-obliczenia/
Udostępnij na innych stronach

Czy potrafi ktoś z Was obliczać przekładnie pasowe ? Muszę dobrać jakiś silniczek do decka Dual C839RC, w którym to silnik jest nietypowy firmy "Maxon". Nie znam jego obrotów i nie mogę znaleźć danych w necie. Tak więc muszę obliczyć potrzebną prędkość obrotów silnika. Albo średnicę kółka pasowego na osi silnika, który miał by standardowe obroty 2200rpm lub 2400rpm.

Dane:

średnica kółka pasowego na oś silnika - 13,5mm

średnica koła zamachowego na którym pracuje pasek napędowy - 47mm

średnica capstanu, czyli osi koła zamachowego (47mm) - 3mm

Standardowa prędkość przesuwu taśmy - 4,76 cm/s

Do obliczenia konieczna ilość obrotów na minutę silnika, bądź średnica kółka pasowego na oś silnika 2200rpm lub 2400rpm.

Obecnie Twój silnik powinien kręcić się z prędkścią 1055,52 obr/1min

 

Dla silnika 2200rpm potrzebujesz przełożenia pomiędzy kołem zamahowym a kołem pasowym silnika na poziomie 7,25:1, czyli koło na silniku powinno mieć średnicę 6,48mm

Dla silnika 2400rpm potrzebujesz zaś przełożenia pomiędzy kołem zamahowym a kołem pasowym silnika na poziomie 7,91:1, czyli koło na silniku powinno mieć średnicę 5,94mm

Stary mistrz zegarmistrzowski nie takie rzeczy wytoczy.

Problem może być znalezieniem takowego.

Najlepiej wykorzystać nieco większej średnicy mosiężne kółeczko osadzone na osi wyjetej z uszkodzonego silnika, za tę oś chwycić w uchwycie tokarki i toczyć na wymiar. Następnie podgrzać, zsunąć z tej zbędnej już osi i nasunąć na oś silnika docelowego. Polecam kleje termotopliwe np. firmy Loctite do osadzenia kółeczka na osi. To jest typowy, dość trwały i wygodny sposób montażu takich elementów.

 

Co do dokładności wykonania średnicy kółka to nie ma się czym martwić, wszelkie niedokładności wymiaru zniweluje regulacja obrotów na silniku.

Czy potrafi ktoś z Was obliczać przekładnie pasowe ? Muszę dobrać jakiś silniczek do decka Dual C839RC, w którym to silnik jest nietypowy firmy "Maxon". Nie znam jego obrotów i nie mogę znaleźć danych w necie. Tak więc muszę obliczyć potrzebną prędkość obrotów silnika. Albo średnicę kółka pasowego na osi silnika, który miał by standardowe obroty 2200rpm lub 2400rpm.

Dane:

średnica kółka pasowego na oś silnika - 13,5mm

średnica koła zamachowego na którym pracuje pasek napędowy - 47mm

średnica capstanu, czyli osi koła zamachowego (47mm) - 3mm

Standardowa prędkość przesuwu taśmy - 4,76 cm/s

Do obliczenia konieczna ilość obrotów na minutę silnika, bądź średnica kółka pasowego na oś silnika 2200rpm lub 2400rpm.

 

Witaj Kasjel,

Najpierw trzeba zadbać aby zastępczy silnik miał odpowiednią moc maksymalną. W tym celu trzeba poznać moc maksymalną P2max dotychczasowego Maxonka i jego prędkość biegu jałowego no. To bardzo znane i dobre motorki. Obawiam się, że to co uważasz za typowe (skoro Maxon jest dla ciebie nietypowy) może cię zawieść, w sensie, że przy podobnym wyglądzie nie będzie miał podobnej mocy i/lub charakterystyki n(M). Dlatego podaj oznaczenie tego Maxona (co tam na nim potrafisz odczytać) oraz kontrolnie średnicę jego korpusu (body). Mam sporo katalogów Maxona z różnych lat (używam do celów zawodowych) i mogę sprawdzić. A może powinieneś kupić taki lub podobny silniczek Maxona zamiast narażać się na ryzyko kłopotów z motorkiem zastępczym niekoniecznie odpowiednim ?

Nie rozumiem co znaczy "silnik 2200 lub 2400 obr/min" Czy to prędkość biegu jałowego dotychczasowego silnika Maxonowskiego ?

Witaj Kasjel,

Najpierw trzeba zadbać aby zastępczy silnik miał odpowiednią moc maksymalną. W tym celu trzeba poznać moc maksymalną P2max dotychczasowego Maxonka i jego prędkość biegu jałowego no. To bardzo znane i dobre motorki. Obawiam się, że to co uważasz za typowe (skoro Maxon jest dla ciebie nietypowy) może cię zawieść, w sensie, że przy podobnym wyglądzie nie będzie miał podobnej mocy i/lub charakterystyki n(M). Dlatego podaj oznaczenie tego Maxona (co tam na nim potrafisz odczytać) oraz kontrolnie średnicę jego korpusu (body). Mam sporo katalogów Maxona z różnych lat (używam do celów zawodowych) i mogę sprawdzić. A może powinieneś kupić taki lub podobny silniczek Maxona zamiast narażać się na ryzyko kłopotów z motorkiem zastępczym niekoniecznie odpowiednim ?

Nie rozumiem co znaczy "silnik 2200 lub 2400 obr/min" Czy to prędkość biegu jałowego dotychczasowego silnika Maxonowskiego ?

Chodzi o prędkość biegu jałowego. Jak wiadomo, najczęściej silniki magnetofonowe mają 2200rpm lub 2400rpm. Takie są najłatwiej dostępne i mają standardowe mocowania. A oryginalny silnik Maxon nawet gdyby był dostępny, to przecież nie zapłacę 150zł za cholerny silniczek do decka ! Znalazłem w necie stronę polskiego dystrybutora Maxona, więc wiem jakie są ceny. Kiedyś ten model Maxona można było kupić w "North.pl". Ale dostałem od nich odpowiedź, że nie jest już dostępny i nie będzie. Z resztą i tak by pewnie kosztował ok.200zł. Odczytałem symbol z oryginalnego Maxona, ale nie w całości :2022.814-11.141......

 

Obecnie Twój silnik powinien kręcić się z prędkścią 1055,52 obr/1min

 

Dla silnika 2200rpm potrzebujesz przełożenia pomiędzy kołem zamahowym a kołem pasowym silnika na poziomie 7,25:1, czyli koło na silniku powinno mieć średnicę 6,48mm

Dla silnika 2400rpm potrzebujesz zaś przełożenia pomiędzy kołem zamahowym a kołem pasowym silnika na poziomie 7,91:1, czyli koło na silniku powinno mieć średnicę 5,94mm

Wielkie dzięki za wykonanie obliczeń ! Naprawdę mi pomogłeś i o to właśnie mi chodziło. Wygląda na to, że mam odpowiednie kółko pasowe dla silnika 2400rpm. Ma średnicę 5,83mm więc resztę podreguluję już pr-ką. Takie przełożenie będzie lepsze, czyli mniejsze kółko pasowe na silniku, większe obroty silnika. To da większą siłę na capstanach. A to z kolei oznacza mniejszą wrażliwość mechanizmu na opory które stawiają trudno kręcące się szpulki w kasecie.

Wielkie dzięki za wykonanie obliczeń ! Naprawdę mi pomogłeś i o to właśnie mi chodziło. Wygląda na to, że mam odpowiednie kółko pasowe dla silnika 2400rpm. Ma średnicę 5,83mm więc resztę podreguluję już pr-ką. Takie przełożenie będzie lepsze, czyli mniejsze kółko pasowe na silniku, większe obroty silnika. To da większą siłę na capstanach. A to z kolei oznacza mniejszą wrażliwość mechanizmu na opory które stawiają trudno kręcące się szpulki w kasecie.

Nie ma sprawy.

Jednak musisz pamietać, ze stosując rolkę o średnicy 5,83mm musisz uzyskać 2445,36 obr/1min na osi silnika i to pod obciążeniem roboczym.

Nie wiem czy owe podane przez Ciebie obroty 2400 to obroty maksymalne, czy średnie z możliwością regulacji w dół i w górę.

Jeśli te 2400 to obroty maksymalne to szukaj większej rolki.

Nie ma sprawy.

Jednak musisz pamietać, ze stosując rolkę o średnicy 5,83mm musisz uzyskać 2445,36 obr/1min na osi silnika i to pod obciążeniem roboczym.

Nie wiem czy owe podane przez Ciebie obroty 2400 to obroty maksymalne, czy średnie z możliwością regulacji w dół i w górę.

Jeśli te 2400 to obroty maksymalne to szukaj większej rolki.

Ja myślę, że są to obroty silnika z pominięciem wbudowanego stabilizatora obrotów dla napięcia 6V (w moim przypadku). Tak więc pewnie można je zwiększać i zmniejszać. Ale to nieważne, bo teraz przynajmniej już wiem czego szukać....znam średnicę potrzebnego kółka pasowego. Toczyć nowego nie będę. Koledzy z "Magnetofonu" coś napewno znajdą w swoich rupieciach. A te parę dziesiątych milimetra, to zawsze można zeszlifować małym pilniczkiem podczas pracy silnika. Jeszcze raz dzięki !

Ja myślę, że są to obroty silnika z pominięciem wbudowanego stabilizatora obrotów dla napięcia 6V (w moim przypadku). Tak więc pewnie można je zwiększać i zmniejszać. Ale to nieważne, bo teraz przynajmniej już wiem czego szukać....znam średnicę potrzebnego kółka pasowego. Toczyć nowego nie będę. Koledzy z "Magnetofonu" coś napewno znajdą w swoich rupieciach. A te parę dziesiątych milimetra, to zawsze można zeszlifować małym pilniczkiem podczas pracy silnika. Jeszcze raz dzięki !

Wobec tego cieszę się że mogłem pomóc.

Powodzenia

Chodzi o prędkość biegu jałowego. Jak wiadomo, najczęściej silniki magnetofonowe mają 2200rpm lub 2400rpm. Takie są najłatwiej dostępne i mają standardowe mocowania. A oryginalny silnik Maxon nawet gdyby był dostępny, to przecież nie zapłacę 150zł za cholerny silniczek do decka ! Znalazłem w necie stronę polskiego dystrybutora Maxona, więc wiem jakie są ceny. Kiedyś ten model Maxona można było kupić w "North.pl". Ale dostałem od nich odpowiedź, że nie jest już dostępny i nie będzie. Z resztą i tak by pewnie kosztował ok.200zł. Odczytałem symbol z oryginalnego Maxona, ale nie w całości :2022.814-11.141......

 

W najstarszym posiadanym katalogu Maxona (maj 1988) znalazłem prawie dokładnie ten silnik: 2022.814-12.562-000

 

20 oznacza wersję "ekonomiczną" silników z magnesem Alnico;

22 to średnica korpusu

.814 oznacza numer uzwojenia (koduje liczbę zwojów i średnice drutu)a zatem parametry elektryczno-mechaniczne.

-12. (u ciebie 11.) oznacza odmianę końcówki wałka (średnica, długość oraz drive element - jak sądzę chodzi o ew. zębnik lub kółko pasowe na wałku).

Rysunek pokazuje, że "12" ma średnicę wałka 1,5-0,003-0,009 , zaś długość (od pow. czołowej silnika) 7,2]-0,8[/sub. Dalej korpus ma dł. max 29,5.

Teraz "562" (u ciebie 141) koduje:Pierwsza cyfra 1 lub 5 - tuleje łożyskowe spiekane, 2 łożyska toczne; Druga cyfra 4 lub 6 - koduje dane dotyczące montażu: gwint, okrąg na którym rozłożone są otwory i otwór na osadzenie silnika. Niestety znowu nie wiem jak koduje. W "562" jest 6 otw. M2 4,2 deep, co należy rozumieć, że wejdzie max.4 mm wkręta. Otwory są równomiernie rozłożone na średnicy 12.

Ostatnia cyfra: 2 (u ciebie 1) kodują układ komutacyjny: 1 lub 2 szczotki z cennych metali, 5 lub 6 lub 7 szczotki węglowe.

Komutator ma 5 elementów, masa silnika 39g, jest kondensator przeciwiskrowy.

Ostatnia grupa (tutaj 000, u ciebie nie dało sie odczytać) koduje wersję. A więc być może podłączenie elektryczne : końcówki lutownicze, przewody i może usytuowanie przewodów (w bok lub wzdłuż)oraz długość. Na rysunku (czyli dla 000)są przewody o długości 140 są w bok.

A teraz najważniejsze parametry dla uzwojenia "814" (odmienne szczegóły mechaniczne nie wpływają na te dane:

Moc znamionowa 2 W

Napięcie nominalne 24 V (!)

Prędkość biegu jałowego 11900 obr/min

Moment rozruchowy 7,68 mNm

Prąd rozruchowy 408 mA

Prąd biegu jałowego 7,43 mA.

Są to oczywiście średnie, stąd podejrzanie dużo liczb znaczących.

 

Piszesz o zasilaniu 6 V rozumiem, że na końcówkach silnika.Układ zasilająco/stabilizujący - oczywiście "zjada" część napięcia. Ale to tylko część prawdy.

 

Reasumując: Żeby odebrać z takiego silnika moc zbliżoną do jego maksymalnych możliwości trzeba by mieć przekładnię o znacznie większym przełożeniu i silnik kręciłby się bardzo szybko. Ze względu na trwałość silnika oraz ze względu na kłopot z realizacją tak dużego przełożenia wzięto dobry, dokładny (małe bicie) silnik o za dużej mocy i zasilono go obniżonym napięciem (ok.4 razy mniejszym niż nominalne)więc zachowuje się on jak silnik o znacznie mniejszej mocy i prędkości biegu jałowego. Można było tak zrobić, bo do kapstana trzeba dostarczyć jakieś 100-200 mW (prędkość tego wałka to ok. 300 obr/min a opór taśmy włącznie z oporem wynikającym z napędzania szpul(i) kasety można oszacować na jakieś 2 - 4 N, to daje owe 100-200 mW). Sprawność przekładni pasowej jednostopniowej powiedzmy 0,85 , czyli od silnika chcemy jakieś 250 mW(zaokrąglam w górę). Czyli 9 razy mniej niż jego P2max przy zasilaniu 24V.

Przy podbieraniu silnika zastępczego może ci się przydać wartość oporu omowego na końcówkach twego silnika, jest to 58,9 ohm i ew. indukcyjność 2,88 mH.

W każdym razie owe 2200 czy 2400 obr/min to nie jest prędkość biegu jałowego zastosowanego silnika, lecz prędkość robocza silnika w decku zasilanego przez układ stabilizujący prędkość. Ta prędkość robocza jest zależna od przełożenia przekładni silnik-kapstan, gdyż średnice wałków kapstanów też mało się różniły, a ma być zawsze 47,6 mm/s. więc podobne moce na kapstanie. Jednak te przekladnie w deckach były dość podobnych gabarytów (średnice kółek) więc miały podobne przełożenia i stąd się wzięło, że "silniki decków mają 2200 lub 2400 obr/min". Tak, ale to prędkości robocze tych silników w deckach, a nie ich prędkości biegu jałowego. Sorry ale nie potrafię poradzić na tę małą czcionkę (sama sie tak przestawiła).

  • 3 tygodnie później...

Witam,

 

DUAL System jest wiodącym dystrybutorem przekładni mechanicznych, ślimakowych, zębatych oraz silników elektrycznych. Nasz sprzęt jest bez wątpienia znakomitej jakości, co gwarantuje Państwu długą i bezawaryjną pracę wszędzie tam gdzie znajdzie on zastosowanie.

 

Zapraszamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi firmy oraz oferowanego przez Nas asortymentu dostępnymi na stronie internetowej - www.dualsystem.com.pl.

 

Odpowiem chętnie na każde pytanie.

 

Pozdrawiam!

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.