Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

PortalCarAudio

T1 - Terminator RF

Recommended Posts

Nowy Subwoofer Rockford Fosgate jest napakowany mnóstwem innowacyjnych rozwiązań, które powoduję znaczne ułatwienia przy instalacji i polepszenie walorów brzmieniowych.

 

Pierwszą rzeczą jaką zobaczymy przy wyjęciu go z pudełka to bardzo ciekawe rozwiązania konstrukcyjne i nowatorski designe. Marka ta montowana jest w wysokiej klasy sportowych samochodach na całym świecie, do legendy Rockforda można śmiało zaliczyć głośnik Punch 45 o mocy 650 W. To Inżynierowie z Rockford Fosgate właśnie jako pierwsi w 1989r. zaprezentowali dwu cewkowy woofer, który zapoczątkował zupełnie nową erę w produkcji subwooferów samochodowych. Dziś tego typu konstrukcje stały się już normą, a firma ta stała się liderem branży Car Audio. Doskonałym przykładem tego, że producent nie spoczął na laurach jest właśnie T1D412 z serii Power.

 

1315054560cfcd208495d565ef66e7dff9f98764da.jpeg

 

To co możemy zobaczyć na pierwszy rzut oka to smukły kształt obudowy i forma mocowania pierścienia wokół membrany. Inżynierowie z Stanów wykorzystali jak najbardziej się dało powierzchnie czołową woofera na membranę, co dumnie nazwali jako „VAST” (Vertical Attach Surround Technique). Technologia ta powoduję zwiększenie ruchu powietrza, a tym samym zwiększa nam się zejście głośnika w dużo niższe rejestry niż przy klasycznej konstrukcjach . Sercem głośnika są dwie 3” cewki nawinięte z miedzi platerowanej aluminiową powłoką. Głośnik wyposażony dodatkowo został w system „IDHS”, co pozwoliło na zwiększenie ilości odprowadzanego ciepła, a tym samym zwiększyło możliwości wytrzymałościowe.

 

Motorem zaś w tym przypadku jest prawie 7kg magnes wyposażony w miedziany radiator, który nie tylko pełnie role odprowadzenia ciepła, ale i powoduję zmniejszenie zniekształceń i powrotu EMF (Electro- Motive Force).

 

Dla tych, którzy łączą kilka głośników w jeden system niskotonowy bardzo przydatnym będzie fakt zastosowania technologii „Swift” przy terminalach. Skrót ten wywodzi się od Selecteble Woofer Impredance Fused Termination. Swift pozwala na bardzo proste podłączenie cewek w 2 lub 8 Ohm, sam wybór pożądanej impedancji odbywa się przez obrócenie specjalnej wtyczki/ złącza. Terminale zostały tak skonstruowane aby pomieścić nawet 8 dużej grubości przewodów.

 

Rockford dołożył wszelkich starań by dostarczyć klientowi w pełni sprawny produkt. Każdy z głośników dzięki wprowadzeniu normy CEA-2031 jest przez 24h torturowany dużymi mocami i różnymi sygnałami by sprawdzić czy wszystko funkcjonuję jak powinno.

 

Odsłuch by Garry Springgay / PAS MAG

 

By sprawdzić głośnik w warunkach do jakich był on stworzony Garry musiał zaznajomić się z instrukcją obsługi i odwiedzić stronę producenta by wszystko po stronie technicznej było jak należy. Według zapewnień producenta głośnik może być używany zarówno w obudowach zamkniętych jak i otwartych, ale nie jest zalecany do konstrukcji free Air ( ogólnie nie polecamy formy montażu w ten sposób). Do testu woofera zastosował jednak obudowę wentylowaną z racji, że większość klientów wybiera go właśnie do tego typu aplikacji.

 

Zalecana przez producenta obudowa (went) to 1,75 ft sześciennej ( 1ft3 - 0,028316846592 m3 ). Głośnik został zasilony wzmacniaczem o mocy 800W i ta stosunkowo nie wielka moc w obecnych czasach spowodowała, że przy trochę większym wysterowaniu subwoofer zagłuszył cała sekcje Mid-HI systemu Garrie’go. Po pierwszych dźwiękach było już wiadomo, że ten woofer lubi grać głośno i nisko! Z racji tego faktu utwory testowe musiały mieć niskie zejście i konkretny Kick takie jak Avril Lavigne, "Sk8ter Boi" i Yello w "Unbelievable", które naprawdę pokazały możliwości T1 w wentylowanej aplikacji. Bass był potężny, a przy tym przejrzysty i bardzo naturalny, a sam Kick Drum bardzo precyzyjny, dodatkowo w całości brzmienia można było doszukać się dużej dawki ciepła.

 

1315054562c4ca4238a0b923820dcc509a6f75849b.jpeg

 

Skoro producent stwierdza, że da on sobie równie dobrze rade w obudowie zamkniętej to nic nie stoi na przeszkodzie by sprawdzić go w litrażu 1,5 ft3 . Wiadomo, ze obudowy tego typu wybaczają wiele błędów, ale w tym przypadku konstrukcja ta połączona z T1D412 dała piorunujący efekt. Bass był jeszcze potężniejszy niż w poprzednim przypadku, a zejście sięgało progu 20Hz! Co zdecydowanie przeważyło nad montażem go w obudowie wentylowanej. Takie porównania są bardzo pouczające, obudowa wentylowana na pierwszy rzut oka mogła by się wydawać idealna do tego głośnika – nawet po odsłuchu. Druga próba testu spowodowała jednak iście audiofilskie doznania z potężnym Kickiem.

W każdym razie T1D412 sprawdził się bardzo dobrze w obu aplikacjach, wybór konstrukcji obudowy zależeć tu będzie w głównej mierze od preferencji użytkownika.

Parametry Techniczne :

Size 12"

Nominal Impedance Dual 4-Ohm

Power Handling 800 Watts RMS

1600 Watts MAX

Voice Coil Diameter 3" (75.4mm)

Magnet Weight 123 oz.(3.48 kg)

Speaker Connector Compression Terminal

Fs (Hz) 29.2

Re (Ohms) 6.50

Le (mH) 2.4

Qms 4.50

Qes 0.71

Qts 0.61

Vas (Liters) 55.8

Sd (cm2) 548

SPL (dB @ 1w/1m) 85

Xmax (mm) 16

Woofer Displacement 0.099 cu. ft.(2.8 Liters)

Cutout Diameter 11.25 in.(28.57 cm)

Mounting Depth 6.75 in.(17.1 cm)

 

Cena około : 459 $

 

Foto : Rockford Fosgate

Artykuł opracowano przy użyciu materiałów z serwisu PAS Magazine.

 

By przeczytać więcej o subwooferach Car Audio zapraszamy do działu - http://www.portalcaraudio.pl/nowosci-subwoofery.html

 

Źródło : www.PortalCarAudio.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.