Jump to content
IGNORED

Fascynacje jazzowe


Chicago
 Share

Recommended Posts

3 minuty temu, Chicago napisał:

Hemphill, to jeszcze WSQ - założyłem kiedyś wątek o tej wspaniałej grupie, ale nikt nie podniósł rękawicy, niestety 

No wiesz...może dlatego, że w tej grupie były tylko same saksofony.
To wyjątkowo niszowa muzyka. 😉

3 minuty temu, Adi777 napisał:

A to znasz?

Rashied Ali / Frank Lowe – Duo Exchange (1973).

 

Raczej nie, ale zainteresuję się. Dzięki.

Link to comment
Share on other sites

Cztery saksofony, to tym bardziej rzecz godna poznania - WSQ odnieśli również i sukces komercyjny, więc Twoje opowieści o niszowym charakterze grupy nie pokrywają się z rzeczywistością. Poza tym współpracowali z różnymi formami, między innymi z Afryką i Jackiem DeJohnette. Znakomitości od początku do końca. Mam ich wszystkie płyty. 

 

Parker's Mood

Link to comment
Share on other sites

13 minut temu, Chicago napisał:

WSQ odnieśli również i sukces komercyjny, więc Twoje opowieści o niszowym charakterze grupy nie pokrywają się z rzeczywistością.

Niszowa u nas. Odśwież tamten wątek, może ktoś się przyłączy, ktoś inny coś doda i zacznie żyć własnym życiem.

Link to comment
Share on other sites

11 godzin temu, soundchaser napisał:

No wiesz...może dlatego, że w tej grupie były tylko same saksofony.
To wyjątkowo niszowa muzyka.

Chyba zbyt pochopnie wykreślasz ze swojej optyki całe połacie wspaniałej muzyki - z uwagi na jakieś przyjęte z góry założenia (by nie rzec: uprzedzenia). Instrumenty solo / duety nie, same saksofony nie... 

Może warto jednak się przemóc i spróbować posłuchać?

W kwestii kwartetów, poza WSQ, podpowiadam dodatkowo:

Rova Saxophone Quartet z San Francisco:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

The Tiptons Sax Quartet - same dziewczyny, a muzyka wykracza dość odważnie poza stricte jazz, niekiedy również w stronę progresji - może Cię dodatkowo zainteresować:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, dong napisał:

Chyba zbyt pochopnie wykreślasz ze swojej optyki całe połacie wspaniałej muzyki - z uwagi na jakieś przyjęte z góry założenia (by nie rzec: uprzedzenia).

Nigdy nie wykreślam ze swojej optyki muzyki, której wcześniej nie przesłuchałem.

Link to comment
Share on other sites

Teraz ode mnie mały przerywnik w Waszych sporach.

Kiedyś w tym wątku zastanawiałem się nad pochodzeniem jazzu. Pochodzeniem tej muzyki. Jako człowiek słuchający jazzu od lat w zasadzie powinienem to wiedzieć.

Odpowiedziałem, na pytanie Marka, który był wtedy wściekły na mnie, że jazz pochodzi od muzyki etnicznej. Kiedy wszystko się wyjaśniło, poczułem autokompromitację i chciałem jak najszybciej zapomnieć o sprawie.

Podobno za JEB-em jazz pochodzi od bluesa. Jest połączeniem muzyki zachodnioafrykańskiej i europejskiej a powstał w Stanach Zjednoczonych. Zgoda.

Otóż po wysłuchaniu wywiadu z Michałem Urbaniakiem, który wyświetlił się na mojej stronie Facebooka to już do końca nie dokonałem takiego samo ośmieszenia. 

Jest coś w tym, że jazz ma też podłoże w muzyce etnicznej. Urbaniak nie stawia sprawy tak jednoznacznie. Jak powiada tu musi być rytm. On się do jazzu "kiwa". 

My tu często na forum rozmawiamy o muzyce improwizowanej, która niekoniecznie jest jazzem.

Köln Concert czy chyba też Conference of the Birds nie jest jazzem (chyba).

Czy dokonania Chicka Corea są jazzem ? A może Head Hunters Herbiego Hancocka ?

Mam poważne wątpliwości....

Echhh, wiem, że nic nie wiem....

Link to comment
Share on other sites

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Dokładnie. A może Marek się z nami drażni albo Go nie zrozumiałem wtedy bo przecież formacja Art Ensamble of Chicago ma aż nadto widoczne wpływy etno w swojej twórczości.

Z góry jednak przepraszam. Specjalista nie jestem a najgłupsze co można zrobić to mądrzyć się w kwestiach , których dokładnie nie znamy...

Link to comment
Share on other sites

Bo to jest tak, że jak zaczynamy grzebać w źródłach to to etno" już tam jest. Mówimy o wpływach" itp. Natomiast w każdym z nas jest jakiś atawizm od urodzenia. Albo to czujemy albo mamy wywalone. Można mówić o wpływach kulturowych z różnych stron świata, ale jak się głębiej zastanowić i przeczesać temat to nagle okazuje się że np na wszystkich kontynentach powstawały równolegle skale pentatoniczne, w wielu przypadkach o tej samej budowie i nikt nie wie dla czego .Czasem z drobnymi przesunięciami. Rytm i mowa komunikacja. związek. Wspólnota , kolektyw.  

Edited by Фома
Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, Lech W napisał:

Jak powiada tu musi być rytm

...i to jest kluczowe - ten specyficzny stosunek rytmu do czasu, czyli swing. Dawniej wszystko swingowało i to była podstawa jazzu - dzisiaj niekoniecznie.

Wynton Marsalis mówi: jazz wywodzi się z bluesa. Wykorzystuje materiał o różnorodnej proweniencji, ale wszystko to opiera się na bluesie. I cała sztuka polega na tym, aby umieć zrealizować te wywodzące się z bluesa pomysły w kontekście swingu, ponieważ rytm rozumiany w ten sposób jest grą opozycji. Wszyscy bowiem muzycy w zespole odczuwają czas w różny sposób i jako solista musisz grać tak, aby być w zgodzie z każdym z nich i kształtować ten czas z feelingiem. Timing jest w języku jazzu bardzo ważnym elementem.

Dodam, że jazz po prostu przyjął i zaakceptował praktycznie wszelkie gatunki jakie powstały na planecie, a że rytm przyszedł z Afryki, to i muzyka ethno w jej szerokim sensie rozumienia, będzie jakimś jego składnikiem czy może lepiej - zakorzenionym uzupełnieniem. 

... i jeszcze dodam, że po to ludzie z całego świata, włącznie z Urbaniakiem i Makowiczem przylatują do US i grają na lokalnych scenach - właśnie po to, żeby nauczyć się 'tego rytmu' - i żeby poznać go od kuchni. Bo rytm, to nie tylko muzyka - rytm to życie. I oczywiście czas. 

Parker's Mood

Link to comment
Share on other sites

Ten 3 płytowy album kiedyś ktoś wspomniał w tym topiku. Teraz w moim odtwarzaczu i jest nieziemsko. Fantastyczna muzyka na wieczór. Przesłuchałem dopiero pierwszą płytę. 

Polecam absolutnie. Chick Corea wielkim muzykiem był i z wielkimi grywał.

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edited by Lech W
Literówka
Link to comment
Share on other sites

The Julius Hemphill Sextet - 'The Hard Blues' / Clean Feed, 2004

Nagranie 'live' z 2003 roku z Jazz Em Agosto Festival z Lizbony. Marty Ehrlich - dyrektor muzyczny projektu, wybrał i zaaranżował całość materiału na The Hard Blues. Trochę zapomniana, ale jakże znakomita płyta - saksofonowy sextet i kolejna kontynuacja muzycznego dziedzictwa Juliusa Hemphilla. 

Marty Ehrlich - alt & sopran, Aaron Stewart - tenor, Andy Lester - alt, Sam Furnace - alt & sopran, Alex Harding - baryton, Andrew White - tenor

R-2162384-1267366144.jpeg.jpg

 

 

 

 

Parker's Mood

Link to comment
Share on other sites

Piotrze też lubię i jest to  jedyna podwójna cd w „nowej” serii PJ.
Jest jedna płyta z serii PJ, która ni cholery mi nie wchodzi. No może jeden lub dwa utwory...
Co o tym sądzisz/sądzicie? 69c07014da6484fb4b0ab35022868662.jpg
The Julius Hemphill Sextet - 'The Hard Blues' / Clean Feed, 2004
Nagranie 'live' z 2003 roku z Jazz Em Agosto Festival z Lizbony. Marty Ehrlich - dyrektor muzyczny projektu, wybrał i zaaranżował całość materiału na The Hard Blues. Trochę zapomniana, ale jakże znakomita płyta - saksofonowy sextet i kolejna kontynuacja muzycznego dziedzictwa Juliusa Hemphilla. 
Marty Ehrlich - alt & sopran, Aaron Stewart - tenor, Andy Lester - alt, Sam Furnace - alt & sopran, Alex Harding - baryton, Andrew White - tenor
R-2162384-1267366144.jpeg.jpg
 
 
 
 
Trza to obczaić
Póki co w kolejce naście płyt - w tym te już znane i przesłuchane ale nigdy nie zapomniane np ta:
0854110b3bedf321753c13b19ffe3d0f.jpg
Link to comment
Share on other sites

Ja lubię Piotra Wyleżoła, rozmawiałem z nim parę razy. Mam większość jego płyt. Wspomnianą przez Ciebie Human … słyszałem na żywo w sali Radia Kraków i odbiór był super. Ja generalnie lubię pianino w jazzie.

Polka Wojtka też często wraca do szuflady cd genialna płyta jak dla mnie.

Edited by tied
Link to comment
Share on other sites




Ja lubię Piotra Wyleżoła, rozmawiałem z nim parę razy. Mam większość jego płyt. Wspomnianą przez Ciebie Human … słyszałem na żywo w sali Radia Kraków i odbiór był super. Ja generalnie lubię pianino w jazzie.
Polka Wojtka też często wraca do szuflady cd genialna płyta jak dla mnie.


Twórczości Wyleżoła nie znam - co tu ukrywać. Fortepian/pianino uwielbiam ale coś ta płyta mi nie podeszła. Tak to już jest... Koncert na żywo to zawsze inna inkszość.
Link to comment
Share on other sites

FOR-TE-PIAN. Żadne pianino. 
Fortepian i pianino to dwa różne instrumenty różniące się choćby wielkością "skrzyni". Chyba, że mnie źle nauczono w szkole muzycznej? Ale też widziałem na własne oczy jedno i drugie. Na jednym i drugim też niegdyś grywałem. Na jednym forte a na drugim piano
Zatem ? Jaja sobie robisz...




Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.