Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

dd6

Adaptacja akustyczna - Kraków

Recommended Posts

Wystarczy pomnożyć przez cztery odległość panelu od ściany – wartość ta będzie długością fali najmocniej pochłanianej przez ustrój.

Nie mogę się tym zgodzić. Owszem jest to korzystne ustawienie, ponieważ w odległości od ściany równej 1/4 długości fali występuje dla fali odbitej maksimum prędkości akustycznej. Tylko jakie to ma znaczenie, jeśli fali odbitej praktycznie nie będzie, bo ustrój ją dobrze pochłania? A jak ją słabo pochłania, to optymalne położenie wiele nie pomoże. Ja już abstrahuje od faktu, że np. dla 50Hz 1/4 fali, to 1,7m.

 

Jednym słowem odległość od ściany ma tym większe znaczenie im słabiej pochłaniana jest dana częstotliwość, ale ogólnie nie jest to duży wpływ, bo jeśli ustrój jakąś częstotliwość słabo pochłania, to mu optymalne ustawienie wiele nie pomoże.


To jest ostatnie wolne miejsce na forum na Twoją reklamę...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam pytanie, czy pamiętasz adres tej hurtowni?

 

Róg Rzemieślniczej i Wadowickiej (dawny Dąbrowski) na piętrze na samym końcu hali. Pytać warto o tę super mięsistą oliwkowo szarą (sami sprzedawcy ją chwalili)

Share this post


Link to post
Share on other sites

...

Odpuściłem sobie bo widzę że najpierw ktoś szuka pomocy a potem poucza...

Pozdrawiam Arczi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Róg Rzemieślniczej i Wadowickiej (dawny Dąbrowski) na piętrze na samym końcu hali. Pytać warto o tę super mięsistą oliwkowo szarą (sami sprzedawcy ją chwalili)

 

Wielkie dzięki - mam brata w Krakowie i chyba poproszę go o przysługę. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odpuściłem sobie bo widzę że najpierw ktoś szuka pomocy a potem poucza...

Pozdrawiam Arczi

Nie chciałbym, aby sie ktoś poczuł urażony. Odkąd założyłem ten wątek, staram się dokształcić w temacie. Ale wydaje mi się, że jak coś piszę, to przynajmniej staram się też wyjaśnić, skąd się to bierze. Mam wtedy nadzieję, że ktoś, kto ma odmienne zdanie podejmie merytoryczną dyskusję.

 

Panadto, to chyba oczywiste, że info z forum trzeba traktować z pewnym dystansem.

 

Bardzo wszystkim dziękuję za odpowiedzi i pomoc, wątek będę kontynuował.

 

Na pewno zgodnie z Waszymi sugestiami będę robił pomiary. Tylko nie wiem jaki kupić mikrofon i kartę. Ponieważ w pszyszłości chciałbym się tez pobawić w aktywną korekcję cyfrową, to zależy mi, żeby ten mikrofon nie był najgorszy. Kartę chętnie wykorzystam też do słuchania przez słuchawki z kompa (karta musi być zewnętrzna). Szukam więc obecnie informacji w tym temacie, ale nie oczekuję porad w rodzaju kup Behringera, bo wszyscy go używają i są zadowoleni. Tyle to ja sam wiem. Ale jeśi ktoś ma trochę szarsze doświadczenia, to zapraszam.


To jest ostatnie wolne miejsce na forum na Twoją reklamę...

Share this post


Link to post
Share on other sites

usb emu 0404 behringer ecm8000 jesli dobrze pamietam modele

Co do ustroju i odległości od ściany jest tak jak Mac mówi silnie zostaje absorbowana czestotliwość której 1/4 to odległość panelu od ściany. To nie jest tak do konca ze wszystkie czestotliwosci grzęzną w tej wełnie. Ale to temat na dłuższą dyskusję.

 

Pozdrawiam Arczi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na pewno zgodnie z Waszymi sugestiami będę robił pomiary. Tylko nie wiem jaki kupić mikrofon i kartę. Ponieważ w pszyszłości chciałbym się tez pobawić w aktywną korekcję cyfrową, to zależy mi, żeby ten mikrofon nie był najgorszy. Kartę chętnie wykorzystam też do słuchania przez słuchawki z kompa (karta musi być zewnętrzna). Szukam więc obecnie informacji w tym temacie, ale nie oczekuję porad w rodzaju kup Behringera, bo wszyscy go używają i są zadowoleni. Tyle to ja sam wiem. Ale jeśi ktoś ma trochę szarsze doświadczenia, to zapraszam.

 

Tak jak napisał Arczi - Behringer ECM8000 (tylko pamiętaj, że musi być zasilany napięciem fantomowym +48V)

 

Ewentualnie możesz zainteresować się RadioShack Sound Level Meter - Digital - 33-2055

 

do kupienia na eBay'u. Połączenie w/g drugiego rysunku.

 

Ja do tego używam taniej karty po USB:

 

Behringer UCA202

post-11945-0-61418300-1318926875_thumb.jpg

post-11945-0-55575000-1318927067_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kartę 0404 chciałem już dawno temu kupić. Odstraszało mnie tylko, że były problemy z Windows 7. Ale to trzeba by dopiero sprawdzić.

 

Behringer ecm8000, to jest takie najbardziej oczywiste rozwiązanie w niewielkiej kwocie. Do pomiarów w celu adaptacji akustycznej pewnie idealne. Ale podobno, gdy robi sie pomiary w celu obliczenia cyfrowych filtrów bardzo wiele zależy od jakości mikrofonu i zastanawiam się, czy nie kupić lepszego.

 

Co do ustrojów, to jak patrze na różne fora, ludzie je odsuwają najczęściej o 10cm. Czyli najbardziej tłumione byłoby 850Hz. W takim razie tak jak napisałeś ty i ja, lepiej od ściany nie odsuwać, a tymczasem wszyscy to robią.


To jest ostatnie wolne miejsce na forum na Twoją reklamę...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co do ustrojów, to jak patrze na różne fora, ludzie je odsuwają najczęściej o 10cm. Czyli najbardziej tłumione byłoby 850Hz. W takim razie tak jak napisałeś ty i ja, lepiej od ściany nie odsuwać, a tymczasem wszyscy to robią.

Wszyscy tak robią, nie dlatego, aby zwalczać te nieszczęsne 850Hz, które i tak są dobrze tłumione przez wełnę. Istotne jest tłumienie osiągane w związku z przejściem przez granicę ośrodków o dużej różnicy gęstości (wełna->powietrze). Niskie częstotliwości tylko częściowo są absorbowane przez warstwę wełny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak jak napisał Arczi - Behringer ECM8000 (tylko pamiętaj, że musi być zasilany napięciem fantomowym +48V)

 

Ewentualnie możesz zainteresować się RadioShack Sound Level Meter - Digital - 33-2055

 

do kupienia na eBay'u. Połączenie w/g drugiego rysunku.

 

Ja do tego używam taniej karty po USB:

 

Behringer UCA202

 

 

Ok, to które rozwiązanie jest lepsze i łatwiejsze? Czy Radioshack można podłączyć bezpośrednio do kompa, czy tez można korzystać bezpośrednio z odczytów z jego wyświetlacza? Bo można Radioshacka dostać za 35 funtów, co jest już b. interesującą opcją.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, to które rozwiązanie jest lepsze i łatwiejsze? Czy Radioshack można podłączyć bezpośrednio do kompa, czy tez można korzystać bezpośrednio z odczytów z jego wyświetlacza? Bo można Radioshacka dostać za 35 funtów, co jest już b. interesującą opcją.

 

Romku - do pomiarów z wykorzystaniem programu Room EQ Wizard należy podłączyć RadioShack'a do wejścia liniowego kary muzycznej. Do laptopa wskazane jest podłączać poprzez zewnętrzną kartę muzyczną po USB.

 

Można też używać go jako miernika SPL (miernik poziomu dźwięku w dB. Przydatne jest to do pomiaru miejsc w których należy umieścić dany ustrój akustyczny.

 

Na zdjęciu widoczne jest gniazdo RCA

post-11945-0-50148700-1318952407_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Behringer ecm8000, to jest takie najbardziej oczywiste rozwiązanie w niewielkiej kwocie. Do pomiarów w celu adaptacji akustycznej pewnie idealne. Ale podobno, gdy robi sie pomiary w celu obliczenia cyfrowych filtrów bardzo wiele zależy od jakości mikrofonu i zastanawiam się, czy nie kupić lepszego.

Lepsze/droższe mikrofony pomiarowe są indywidualnie kalibrowane (każdy egzemplarz). Do celów pomiarów akustyki pomieszczenia(w tym na potrzeby korektorów parametrycznych) jest to całkowicie nieuzasadnione. Sumaryczna nieliniowość charakterystyki źródła użytego do pomiaru oraz pomieszczenia wielokrotnie przekracza (ewentualną) nieliniowość samego mikrofonu.

Poczytaj też wątek/klub Behringera DEQ2496

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam ponownie po przerwie! Udało mi się wreszcie nabyć stosowny sprzęt pomiarowy (Motu Audio Express, Behringer ECM8000, Voltcraft SL-100, statyw). Zaznajomiłem się też wstępnie z REW'em.

 

Nie do końca jest dla mnie jasne, co mam zmierzyć, chciałbym to zrobić teraz w miarę kompleksowo i potem robić kolejne pomiary w trakcie adaptacji. To będzie na pewno ciekawe doświadczenie.

 

- Jakie zakresy częstotliwości?

- Razem oba kanały czy osobno?

- W miejscu odsłuchu, czy w jakimś innym, czy może w kilku miejcach (chodzi w końcu o adaptację pomieszczenia jako takiego)

- Czy kolumny w trakcie pomiaru maja być tam gdzie docelowo chciałbym je mieć tzn przy ścianie?

- Czy rekomendowany poziom w REW'ie, t.j. 75dB jest OK? U mnie jak nic nie gra miernik pokazuje ok 42dB.

 

Ponownie proszę kolegów (koleżanki?) o wsparcie.


To jest ostatnie wolne miejsce na forum na Twoją reklamę...

Share this post


Link to post
Share on other sites

- Zakres podstawowy to tak ok 20-200Hz. Później możesz pobawić się innymi zakresami. Behringer ECM8000 potrafi zmierzyć cały zakres słyszalny.

- Zdania są podzielone co do tego, czy ma grać jedna kolumna, czy obie - ja zaznaczam np L i tak łączę mikrofon z zewnętrzną kartą muzyczna.

- Podstawowy pomiar zrób w miejscu słuchania z umieszczonym mikrofonem na wysokości uszu. Kolejne możesz zrobić w rogach pokoju oraz w połowie każdej ze ścian. Eksperymentuj.

- Kolumny powinny być w miejscu stałego postoju :)

- Poziom ma być taki aby program pokazał, że poziom jest OK (napis będzie zielony) - przy niedostatecznym poziomie będzie czerwony.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zrobiłem pierwsze pomiary, dla lewego i prawego kanału osobno, w miejscu odsłuchu, kolumny tak jak na codzień stały pod ścianą.

Linki do plików REW:

 

http://www.filesonic.com/file/4082364985/2011-12-03_-_Left.mdat

http://www.filesonic.com/file/4082364235/2011-12-03_-_Right.mdat

 

Podaje jeszcze wymiary pokoju:

szer. = 3,28 m

dł. = 7,60 m

wys. = 2,67 m

 

 

 

No i teraz pytanie od czego zacząć? Od szerokopasmowych absorberów, czy od strojonych na określoną częstotliwość?

 

Zasadniczo, ponieważ kolumny stoją zbyt blisko ściany, to myślałem o panelach Avconu bezpośrednio za kolumnami - tak na początek. Ale może jakieś inne rady?

 

Panele Avconu uzyskały wstępną akceptację estetyczną, przynajmniej jako ustrój za kolumnami. Dodatkowo jest do zagospodarowania przestrzeń w rogach na lewo od miejsca odłuchowego oraz powierzchnia ściany nad telewizorem.

 

Już wiem, że paneli sam robił nie będę, więc jak chodzi o panele wełniane zostaje Avcon lub Akupro, albo co najbardziej prawdopodobne, kompozycja obu firm. No ale to są dopiero początki, nic nie jest przesądzone.


To jest ostatnie wolne miejsce na forum na Twoją reklamę...

Share this post


Link to post
Share on other sites

dd6,

Z opublikowanych rysunków można wywnioskować, że najbardziej uciążliwa wydaje się być pierwsza harmoniczna modu szerokości pokoju (52Hz):

post-25319-0-48513300-1323047982_thumb.jpg

 

Mając kilka paneli i dysponując mikrofonem pomiarowym, masz już pewne pole manewru do eksperymentów. 50Hz jest do ugryzienia przez nasze 15cm panele. Avcon ma, jeśli dobrze pamiętam, panele o grubości max. 10cm. To mniej, ale prawdopodobnie ustawione w narożach (z pustką powietrzną) będą też do pewnego stopnia skuteczne.


Aku Pro - Produkcja i sprzedaż paneli akustycznych: rezonatory Helmholtza, szerokopasmowe pułapki basowe, dyfuzory Schroedera.

Czytaj nasz blog o akustyce pomieszczeń.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z opublikowanych rysunków można wywnioskować, że najbardziej uciążliwa wydaje się być pierwsza harmoniczna modu szerokości pokoju (52Hz):

 

Kolega dd6 - ma dużo szczęścia, bo ten rezonans można poskromić panelami szerokopasmowymi o odpowiedniej grubości, gęstości i z pustką powietrzną. Osobiście robiłem pomiary ze swoimi panelami i miały wpływ nawet na częstotliwość 36Hz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panele Avconu uzyskały wstępną akceptację estetyczną, przynajmniej jako ustrój za kolumnami. Dodatkowo jest do zagospodarowania przestrzeń w rogach na lewo od miejsca odłuchowego oraz powierzchnia ściany nad telewizorem.

Jeszcze inna opcja, moim zdaniem do rozważenia (i pozyskania akceptacji akustycznej) - rezonator Helmholtza strojony na 52Hz. Min. 2 szt. do rozmieszczenia prawdopodobnie w rogach. Skoro chcesz gotowe, to robi tubowe Rogoz na zamówienie, nawet w wersji fornirowanej, więc powinny wygladać dobrze, ale nie widziałem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obejrzalem plik w Rew... wahania w zakresie 29dB... Nie wyglada to za specjalnie.

Czy kolumny znajdują się blisko ścian? Najprawdopodobniej tą górkę i tą wielką dziurę można poważnie zredukować zmieniając położenie kolumn lub miejsca słuchacza.


Aku Pro - Produkcja i sprzedaż paneli akustycznych: rezonatory Helmholtza, szerokopasmowe pułapki basowe, dyfuzory Schroedera.

Czytaj nasz blog o akustyce pomieszczeń.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pomiary robiłem z kolumnami przy ścianie - tak stoją na codzień. Jak się zabieram za poważniejsze słuchanie, to je odsuwam. Czyli pomiary obrazują najgorszy wariant ustawienia. Takie przesuwanie kolumn jest oczywiście uciążliwe, więc będę dążył do tego, żeby nie było to konieczne. Rozważam też zastosowanie cyfrowej korekcji, ale takie zabawy to już kwestia wykraczająca poza temat tego wątku. Cyfrowa korekcja byłaby oczywiście co najwyżej uzupełnieniem adaptacji akustycznej pokoju.


To jest ostatnie wolne miejsce na forum na Twoją reklamę...

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.