Skocz do zawartości
IGNORED

Turniej pianistów


dzarro

Rekomendowane odpowiedzi

Ja wiem, Zimerman, Hamelin, trzecia była ta Gruzinka o trudnym nazwisku, Buniatiszwili czy jakos tak. Czwarty byl Horowitz z 1949, ale odrzucili go nie dlatego, ze byl slaby, ale uznali to za genialne nagranie archiwalne. Dwa nagrania, ktore odpadly w 1 rundzie to Marta Argerich i jakies z 2011 zupelnie mi nieznanego pianisty.

 

To jedna z moich ulubionych audycji, słucham kazdego wydania po 2-3 razy. Mamy taka "chomikowa szajke" milosnikow dwojki, pare osob nagrywa i wrzuca, bo nie kazdy moze zawsze posluchac, a szkoda zeby takie audycje zaginely.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jedna z moich ulubionych audycji, słucham kazdego wydania po 2-3 razy.

Audycja ma tę wadę, że w każdej rundzie słucha się innego fragmentu - i niestety jeśli wykonanie jest całościowo znakomite, ale ma słabszy moment, to może odpaść w przedbiegach. No ale to w końcu zabawa.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A w tym wątku nie ma kolejki? :)

 

Jakby było zapotrzebowanie społeczne, mogę zapróbkować Skriabina Dziewiątą Sonatę Czarną Mszę - tu mam akurat parę wybitnych, a mocno różnych wykonań - dzieje się!

Ale to po 1 XI...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A w tym wątku nie ma kolejki? :)

 

Jakby było zapotrzebowanie społeczne, mogę zapróbkować Skriabina Dziewiątą Sonatę Czarną Mszę - tu mam akurat parę wybitnych, a mocno różnych wykonań - dzieje się!

Ale to po 1 XI...

 

 

Uważasz że trzeba aż konsultacje społeczne przeprowadzić żeby wrzucić to do wątku? Cóż... Odpowiedzi na powyższe udzielę po 10XI jeśli znajdę chwilę czasu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uważasz że trzeba aż konsultacje społeczne przeprowadzić żeby wrzucić to do wątku? Cóż... Odpowiedzi na powyższe udzielę po 10XI jeśli znajdę chwilę czasu.

 

Jak znajdziesz czas to w wątku o konkursie eurowizji coś napisz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Światowa krytyka wskazuje na niezwykłą dokładność wykonania Marthy Argerich, na "absolute clarity and control", gdy tu u nas w wątku niektórzy krytycy - być może zwiedzeni czyjąś wzmianką o jazzowości:) patrz wyżej - dopatrują się ni mniej ni więcej tylko...niedokładności

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, wycofuję propozycję, bawcie się dobrze.

 

Dajcie znać na PW, jak będzie można napisać tu cokolwiek bez komentarza ze strony Jakewa.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zamieszczę, ponieważ energię swoją kieruję na wypowiedzi po każdej próbce piano co jest niebagatelnym wkładem. A Dong jest beznadziejny i psuje zabawę, dobrze że i tym się zająłem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakby było zapotrzebowanie społeczne, mogę zapróbkować Skriabina Dziewiątą Sonatę Czarną Mszę - tu mam akurat parę wybitnych, a mocno różnych wykonań - dzieje się!

 

Skriabina koniecznie! Przynajmniej mnie ta propozycja bardzo sie podoba, a wywodze sie ze spoleczenstwa jak nic ;')

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dong jest beznadziejny i psuje zabawę, dobrze że i tym się zająłem.

 

Mam na końcu języka to co chciałbym powiedzieć,ale w sumie to nie mam sensu.

W każdym razie ja również się wycofuje .

Miłej zabawy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnie 11 postów w tym wątku z 1 wyjątkiem tego o światowej krytyce nt. wykonania Argerich którego wysłuchaliśmy wspólnie to jakaś parodia wątku pianistycznego zakreślonego pięknie przez Autora. Jeśli myślisz Marco że ja tu będę się produkować... Saluto.

 

ps. z tym 12

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnie 11 postów w tym wątku z 1 wyjątkiem tego o światowej krytyce nt. wykonania Argerich którego wysłuchaliśmy wspólnie to jakaś parodia wątku pianistycznego zakreślonego pięknie przez Autora. Jeśli myślisz Marco że ja tu będę się produkować... Saluto.

 

ps. z tym 12

 

 

Jakew Ty sie wlasnie nie produkuj tyle, jakiegos slinotoku dostales ostatnimi czasy, na amfie jedziesz, czy jak ? Mniej popychania i szturchania innych dobrze wszystkim zrobi, to nie jest czat o muzyce tylko forum.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:)

 

To pewne złudzenie Pastwa wynikające z tego że wiele osób do mnie pisze - gdyby do Ciebie tu od kilkunastu postów co chwila ktoś pisał też byś przez grzeczność odpowiadał częściej:)

Zgadzam się całkowicie że trzeba pisać rzetelne tematyczne posty a nie chatować tyle

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Korzystając z chwili nieuwagi naszego forumowego Arbitra Elegantiae ;-), pozwolę sobie ogłosić kolejną zabawę.

 

Aleksander Skriabin, Sonata nr 9 F-dur op. 68 ("Czarna Msza") (1912-13)

 

Skriabin bywa mętny i "nadwizjonerski", ale niektóre kompozycje udały mu się nad wyraz. Do takich należy bardzo przeze mnie lubiana Dziewiąta Sonata, ekspresyjna, tajemniczo wieloznaczna, świetnie skonstruowana.

 

Wstępne domowe preeliminacje zakończyły się małym falstartem. Przyznaję szczerze - z 6 interpretacji, którymi dysponuję, z bólem serca jestem w stanie zrezygnować co najwyżej z jednej, i to z powodów bardziej formalnych, niż artystycznych (nie chcę powtarzać tego samego wykonawcy).

 

Proponuję więc wyjątkowo małe Skriabinowskie tour-de-force na nieco odmiennych zasadach: zamieszczam 5 nagrań, każdego uczestnika proszę o wytypowanie TRZECH jego zdaniem najlepszych, i przyznanie im od 1 do maksymalnie 3 punktów.

 

Nagranie 1:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Nagranie 2:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Nagranie 3:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Nagranie 4:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Nagranie 5:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Do posłuchania sporo (a jeszcze nałoży nam się równoległa zabawa dyrygencka), więc termin proponuję stosowny: proszę o głosy do poniedziałku, godz. 12:00.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie wybor byl dosc prosty i jednoznaczny:

 

Nagranie 3 - 3pkt, tak wlasnie oczekuje ze grany 'powinien byc' Scriabin, jest nerw, energia, czystosc, tempa i akcenty, w takim graniu jest dynamit, az chce sie sluchac, rozbudza ;")

 

Nagranie 4 i 5 - 1pkt, by trzymac sie zasady 3 utworow,

 

Pierwsze dwa kompletnie mnie bowiem nie ujely (dosc podobne do siebie, chociaz pierwsze znacznie klarowniejsze, czystsze tonalnie), za rowne, za delikatne, bez kontrastow i potegi 3-ki.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaszalałeś dong – na potrzeby konkursu przesłuchałem „Czarną mszę” chyba więcej razy niż w całym dotychczasowym życiu :-) .

Na wstępie eliminuję nagrania 1 i 5. Oba są zbyt jednoznaczne – wzmagają uczucie znużenia, które czasem towarzyszy mi przy słuchaniu tego utworu. Jedynka brzmi za bardzo jak Debussy, brakuje podkreślania dysonansów, całość jest – za przeproszeniem – zbyt jednostajna agogicznie. To samo można powiedzieć o wykonaniu nr 5, które jest z kolei najbardziej prostolinijne i motoryczne, przez co zaczyna trochę zalatywać Prokofiewem. W przypadku Skriabina tak prostota moim zdaniem się nie sprawdza. Mam pewne podejrzenia co do wykonawcy nr 5, jeśli miałbym rację, to szkoda – ale w końcu głosujemy na wykonania, nie nazwiska.

 

Na placu boju pozostają wykonania 2,3 i 4. Nagranie nr 4 mam w swojej płytotece (choć nie słuchałem go wcześniej więcej niż 2 razy). Wykonawcę nr 2 też kojarzę na 90%(jeśli dobrze go odgaduję, to mam inna jego wersję tej sonaty). Przy pierwszym odsłuchu największe wrażenie robi trójka, głównie przez swoją odmienność –zaczyna się od trzęsienia ziemi(mocno wyeksponowana lewa ręka) potem napięcie dalej rośnie. Można by powiedzieć, że do tego nagrania najbardziej pasuje określenie „Czarna msza” . Z drugiej strony wykonanie nr 2 jest znacznie bardziej wieloznaczne, ma najbardziej oniryczny klimat. Trzeba też sobie powiedzieć, że kontrola nad dźwiękiem jest tu utrzymana na wyższym poziomie, wykonawca nr 2(jeśli dobrze go rozpoznaję) na poczekaniu mógłby stworzyć jeszcze bardziej „demoniczne” efekty – i to bez nadmuchiwania dźwięków jak czyni to jego znakomity kolega (kto to jest? – czyżby ten najbardziej legendarny spec od Skriabina?) . Nagranie 4 łączy zalety dwóch pozostałych; ma artykulację jeszcze czystszą od dwójki(może nawet trochę zbyt krystaliczną) a jeśli chodzi o skalę ekspresji i rozpiętość dynamiczną, dorównuje niemal trójce.

 

Początkowo chciałem przyznać zwycięstwo nagraniu nr 3 ale po kolejnych odsłuchach uznaję, że nie da się wyłonić najlepszego wykonania z tej trójki. Dlatego nagrania 2,3 i 4 otrzymują po 3 pkt.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nagranie 3 - 3 pkt

 

Nagranie 2 - 2 pkt

 

Nagranie 4 - 1 pkt

 

3 znam, bo tak na 95 % mam to nagranie i czasami go slucham. W tym roku mamy 110 rocznice urodzin i 50 rocznice smierci tego pianisty. Byl mistrzem co nie miara, jesli chodzi o Skriabina. Dwojka tez piekna, zupelnie inna od 3, bardziej delikatna.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za udział - pora rozwiązać zagadkę.

 

Nagranie 1. Marc-André Hamelin (1988, Hyperion)

Byłem ciekaw, czy ktokolwiek wybierze to - najlepiej zrealizowane i pod względem techniki pianistycznej przecież znakomite, nawet na tle szacownej konkurencji - nagranie. Ale chyba wszyscy wyczuli jego "anty-idiomatyczność" :). Hamelin robi z dźwiękiem fortepianu co chce, ale impresjonistyczny Skriabin mnie również nie pociąga.

 

Nagranie 2. Władimir Horowitz (1965, sławny recital z Carnegie Hall)

Opis dzarro - nic dodać, nic ująć. Nagranie prawdopodobnie zyskiwałoby jeszcze w odbiorze, gdybym dysponował lepszą wersją brzmieniową (mam niestety jedynie półpirackie chyba wydanie Bella Musica). Ja daję 3 punkty.

 

Nagranie 3. Władimir Sofronicki (1960)

Tak, to ten legendarny spec, nagranie pochodzi z boksu Brillianta (niestety jest dosyć dziwacznie zremasterowane). Pierwszy odsłuch na mnie zrobił wrażenie wręcz wstrząsające. Demoniczny i ekstatyczny, a przy tym znakomicie panujący nad materią i formą. W bezpośrednim porównaniu "na spokojnie" przyznaję jednak oczko niżej niż Horowitzowi, choć wybór jest trudny i może zależeć od nastroju. 2 punkty.

 

Nagranie 4. Grigorij Sokołow (1988)

Mam duży sentyment do tego nagrania - samo w sobie jest dostatecznie satysfakcjonujące, ale w zderzeniu z pozostałymi propozycjami z bólem serca przyznaję, że nie łapie się na podium.

 

Nagranie 5. Światosław Richter (1966)

Nagranie live z Aldeburgh, wznowione w serii BBC Legends. Może i jednostajne ("zamglony" dźwięk, dość charakterystyczny dla całej serii Richtera wydawanej przez BBC, sprzyja temu wrażeniu), ale w moim odczuciu w największym stopniu próbuje przekazać pewną spójną, natrętną, niepokojącą "myśl muzyczną" przenikającą całą sonatę. Dla mnie warte 2 punktów.

 

Wynik zabawy (pastwa, dzarro, Gregori i dong):

1. Władimir Sofronicki - 11 punktów

2. Władimir Horowitz - 8 punktów

3. Grigorij Sokołow - 5 punktów

4. Światosław Richter - 3 punkty

5. Marc-André Hamelin - 0 punktów

 

Na deser bonus dla zainteresowanych: wrzuciłem jeszcze nagranie 6

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

To też Sofronicki, tym razem z recitalu w 1958. Interpretacja zaskakująco odmienna, niestety źródłowy materiał jest fatalny nawet jak na archiwalia (mocne przestery), i pomimo dobrej roboty reinżynieryjnej (dźwięk stosunkowo równy i pełny) słucha się dość trudno.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Horowitz, jakże zasłużony dla Skriabina, osłabiony przez Pastwę, jakże zasłużonego dla Skriabina. Takie jest życie, takie są konkursy - ciekawe.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.