Jump to content
IGNORED

Nasze adaptacje akustyczne - galeria


Recommended Posts

Samodzielna praca. Całość cięta z 184 kantówek 1,5 metrowych, następnie szlifowana, sklejana klejem do drewna firmy Pattex. Kleiłem boki poszczególnych klocków do siebie na przygotowanej formie dwóch płyt mdf połączonych pod kątem prostym, aby utrzymać kształt kwadratu. Każdy wiersz dociskałem z boku i listwą od frontu do formatki, a następnie wyrównywałem względem szczytów poszczególne klocki, aby utrzymać odpowiedni kształt. Nie sprawdziły się ściski stolarskie ze względu na odchylenia kształtów drewna i różne długości klocków- efektem były odkształcenia. W miejscach, gdzie jest głębokość zero, na czas sklejania, stosowałem małe klocki, które po 20 minutach (pierwszym chwyceniu kleju) wybijałem z panelu. Całość nie zawiera płyty za klockami, ponieważ tnąć listwy samodzielnie nie mogłem zapewnić idalnego kąta prostego, więc jedynym sensowanym rozwiązaniem było klejenie klocków względem siebie po bokach. Łączyłem 5 paneli w jednym wierszu i mocowałem na głębokiej listwie. 3 takie wiersze są zamocowane do ściany niezależnie. Cały ustrój waży kilkadziesiąt kilogramów, więc montaż wymagał uwagi. Jako finisz zastosowałem 2 warstwy bezbarwnego lakieru akrylowego.

Panel powinien wisieć niżej, ale z powodu wysokiego kredensu było to jedynie sensowane rozwiązanie. Jak pewnie wiecie umieszczenie dyfuzora za słuchaczem powoduje "głuchy dźwięk", więc i ten pomysł nie wygrał. W obecnym zestawieniu efekt jest zadowalający.

  • Like 4
Link to post
Share on other sites

Samodzielna praca. Całość cięta z 184 kantówek 1,5 metrowych, następnie szlifowana, sklejana klejem do drewna firmy Pattex. Kleiłem boki poszczególnych klocków do siebie na przygotowanej formie dwóch płyt mdf połączonych pod kątem prostym, aby utrzymać kształt kwadratu. Każdy wiersz dociskałem z boku i listwą od frontu do formatki, a następnie wyrównywałem względem szczytów poszczególne klocki, aby utrzymać odpowiedni kształt. Nie sprawdziły się ściski stolarskie ze względu na odchylenia kształtów drewna i różne długości klocków- efektem były odkształcenia. W miejscach, gdzie jest głębokość zero, na czas sklejania, stosowałem małe klocki, które po 20 minutach (pierwszym chwyceniu kleju) wybijałem z panelu. Całość nie zawiera płyty za klockami, ponieważ tnąć listwy samodzielnie nie mogłem zapewnić idalnego kąta prostego, więc jedynym sensowanym rozwiązaniem było klejenie klocków względem siebie po bokach. Łączyłem 5 paneli w jednym wierszu i mocowałem na głębokiej listwie. 3 takie wiersze są zamocowane do ściany niezależnie. Cały ustrój waży kilkadziesiąt kilogramów, więc montaż wymagał uwagi. Jako finisz zastosowałem 2 warstwy bezbarwnego lakieru akrylowego.

Panel powinien wisieć niżej, ale z powodu wysokiego kredensu było to jedynie sensowane rozwiązanie. Jak pewnie wiecie umieszczenie dyfuzora za słuchaczem powoduje "głuchy dźwięk", więc i ten pomysł nie wygrał. W obecnym zestawieniu efekt jest zadowalający.

 

Z estetycznego punktu widzenia lepiej zastosować drzewo liściaste np. buk. Szlifowane jest sporo ładniejsze od np. sosny lecz niestety też sporo droższe. Jednak budująć taki panel do pokoju mieszkalnego estetyka wydaje się sprawą ważną i moim zdaniem warto dodać parę groszy.

Zastanawiam się tylko jak różne rodzaje drzewa wpływają na rozpraszanie ? Czy ktoś widział w sieci info na ten temat ?

Link to post
Share on other sites

Z estetycznego punktu widzenia lepiej zastosować drzewo liściaste np. buk. Szlifowane jest sporo ładniejsze od np. sosny lecz niestety też sporo droższe. Jednak budująć taki panel do pokoju mieszkalnego estetyka wydaje się sprawą ważną i moim zdaniem warto dodać parę groszy.

Zastanawiam się tylko jak różne rodzaje drzewa wpływają na rozpraszanie ? Czy ktoś widział w sieci info na ten temat ?

 

Proszę wziąć pod uwagę, iż koszt samego drewna w moim wypadku, bez kuriera, to około 330 zł. Ponadto sosna jest łatwa w obróbce. Bezpośredniego porównania niestety nie mam, ale przy blisko 2000 elementów może to mieć znaczenie- szczególnie dla kogoś kto nie używa do tego narzędzi elektrycznych.

Link to post
Share on other sites

Zastanawiam się tylko jak różne rodzaje drzewa wpływają na rozpraszanie ? Czy ktoś widział w sieci info na ten temat ?

Na rozpraszanie ma to tak mały wpływ że jest to pomijalne. Przy zmianie gęstości materiału z ok. 700kg/m3(sosna) na ok. 1500kg/m3 (liściaste) zmieni się współczynnik pochłaniania wyższego basu z bardzo bardzo małego na bardzo mały.

 

 

Żeby nie robić offtopica wrzucam zdjęcia mojego pokoju.

post-18354-0-13950000-1334138434_thumb.jpg

post-18354-0-12366100-1334138465_thumb.jpg

post-18354-0-51141900-1334138497_thumb.jpg

post-18354-0-76774000-1334138524_thumb.jpg

  • Like 1

Pozdrawiam Mirosław Andrejuk

Link to post
Share on other sites

Na suficie będą pochłaniacze szerokopasmowe i strojone na okolice 500Hz. Wszystko w ramach jednej wyspy zasłonięte materiałem. Planuje to zrobić w maju jak czas pozwoli.

 

Dziękuję za informację - ostatnio jest duże zainteresowanie adaptacjami sufitów i byłoby fajnie jakbyś po skończonej "operacji" napisał parę słów o tym, no i oczywiści jakieś zdjęcia - sam też jestem bardzo zainteresowany.

Link to post
Share on other sites

Czy zastosowanie przekroju kantówki 4/4cm (czyli o większym przekroju niz te na zdjęciach) ma jakieś znaczenie dla lepszego rozpraszania?

 

Kantówka 25mm rozpraszanie do 6880Hz, kantówka 40mm rozpraszanie do 4300Hz.

Pozdrawiam Mirosław Andrejuk

Link to post
Share on other sites

Dobra robota!

Ile waży ta konstrukcja?

 

Wagę całości szacuje na 80 kg (przy założeniu zużycia 0,16m sześciennego sosny o wadze 500 kg/m sześcienny, celowo zaniżyłem ilość zużytego drewna, ponieważ część materiału to końcówki do wyrzucenia z każdej listwy).

Do wyliczenia parametrów rozpraszania korzystałem z programu AcousticCalculator.

Załączam grafikę z wyliczeniami z tego programu dla jednego panelu. Kolejne 14 ma identyczne parametry.

post-5411-0-25310800-1334492501_thumb.jpg

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Mnie ciekawi jak to budowali, bo taka ściana z kantówki sporo waży i jest niewygodna do montażu. Generalnie robi wrażanie ilością użytego materiału.

 

Mac to jest płyta mdf która ma zrobione zęby. Zobacz że nie jest docięta do końca dzięki temu całość przystawiasz do ściany i stoi. Potem warstwa po warstwie i po temacie. Choć tutaj jest prawdopodobnie postawiona w pionie ja dał bym płyty w poziome ale to chyba kwestia montażu.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

@EcstazY, super konstrukcja. Łączy ciekawy wygląd i funkcjonalność. Naprawdę fajna rzecz. Gratuję!

 

Przy okazji chciałem się pochwalić swoim ustrojem.

Najwięcej dało obudowanie kolumn i pułapka basowa z tyłu. To dlatego, że to kolumny Tonsila i mają bas refleks z tyłu. Po skończonej robocie zauważyłem, że jedną rzecz zrobiłem źle, to znaczy mogłem znacznie lepiej ale nie chciałem już zrywać ze ściany tych kwadratów po bokach kolumn.

Znacznie lepszy efekt jest jak po prostu takim wygłuszającym panelem przedłuży cię przednią ścianę kolumny aż do ścian pokoju. Tak by utworzyć jedną płaszczyznę i brak możliwości wydostania się dźwięku odbitego od rogu za kolumną.

Ogólnie jednak to co jest teraz to dla mnie wypas i dźwięk w dużej części pokoju jest ciepły, bas bardzo głęboki i bez dudnienia a sopraniki bardzo dobrze słychać z kąd dobiegają.

post-2468-0-13029600-1338732246_thumb.jpg

post-2468-0-26594900-1338732280_thumb.jpg

post-2468-0-54155400-1338732297_thumb.jpg

post-2468-0-94734200-1338732317_thumb.jpg

PC (Clementine) / uNostromo / Rotel RA-930AX / STX Φ-Neutrino FX-150

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

U mnie zmiana aranżacji podyktowana zmianą pomieszczenia. Chwilowo brak RH w rogach pokoju oraz nie dorobiłem się dywanu i zasłon :). Powoli zaczynam adaptację od nowa. Chwilowo wygląda to tak.

Marku, gratuluję nowego pomieszczenia/mieszkania no i związanej z tym większej swobody związanej z naszym hobby.

Prezentuj dokładnie kluczowe etapy adaptacji. Fajnie bo teraz nie masz już takich niewygodnych ograniczeń. Będę śledził z zainteresowaniem postępy prac. Pozdrawiam serdecznie.

Szukaj swojego dźwięku ale... nie wciskaj na siłę go innym :)))

Link to post
Share on other sites

Marku, gratuluję nowego pomieszczenia/mieszkania no i związanej z tym większej swobody związanej z naszym hobby.

Prezentuj dokładnie kluczowe etapy adaptacji. Fajnie bo teraz nie masz już takich niewygodnych ograniczeń. Będę śledził z zainteresowaniem postępy prac. Pozdrawiam serdecznie.

 

Jarku, postaram się zamieszczać fotki z postępów adaptacyjnych. Niestety chwilowy brak kasy skutecznie tłumi moje akustyczne zapędy. :)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock podczas używania strony.

Zarejestrowani użytkownicy mogą wyłączyć ten komunikat.