Jump to content
romekjagoda

Nasze adaptacje akustyczne - galeria

Recommended Posts

U mnie maks to 15ms , i w zasadzie na tym najlepiej to działa , pytanie w jaki sposób obliczyć to prawidłowo  po zabawie i pomiarach udało się sporo zniwelować dziure na poziomie 30hz , podejrzewam że gdyby się jeszcze pobawić to by można wyrównać całe pasmo ale to już zakresami podbiciami na tych tyłach  ,  powiem tak że wszystko super ale mimo odwrotnej polaryzacji i obecnie zatkania bas reflexów to już bas nie jest jak na OB przystało te tylne b dużo wnoszą mimo wszystko i psują efekt punktowosci , jeśli na tyłach bym też dał OB nie zdało by to egzaminu ? dlaczego akurat zamknięta musi być a nie OB ??

 

Dopoki glosniki (przednie i tylne) nie stoja bezposrednio przy scianach, nie jestes w stanie obliczyc, jakie opoznienie jest wlasciwe. Na ponizszym obrazku widac dlaczego -> nie wiadomo, ktora odlegosc powinno sie uwzglednic.

 

IMG_7711.thumb.jpg.c636c7c0b077bb98f3415c7f7c1116fc.jpg

 

Dlatego jedyna metoda, to wyprobowanie calej serii roznych wartosci

 

Aktualnie z przodu mam OZ a z tylu OB i calosc nie funkcjonuje tak dobrze, bo OB nie nadaja sie na DBA. Z oczywistych powodow (dipol w otwartej obudowie) nie sa w stanie wchlonac basu by zapobiec jego odbiciu.

Jak je zamienie funkcjami, OB to przednie glosniki a OZ tylne, to wtedy to zacznie dzialac

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 godzin temu, xajas napisał:

Dopoki glosniki (przednie i tylne) nie stoja bezposrednio przy scianach, nie jestes w stanie obliczyc, jakie opoznienie jest wlasciwe. Na ponizszym obrazku widac dlaczego -> nie wiadomo, ktora odlegosc powinno sie uwzglednic.

 

IMG_7711.thumb.jpg.c636c7c0b077bb98f3415c7f7c1116fc.jpg

 

Dlatego jedyna metoda, to wyprobowanie calej serii roznych wartosci

 

Aktualnie z przodu mam OZ a z tylu OB i calosc nie funkcjonuje tak dobrze, bo OB nie nadaja sie na DBA. Z oczywistych powodow (dipol w otwartej obudowie) nie sa w stanie wchlonac basu by zapobiec jego odbiciu.

Jak je zamienie funkcjami, OB to przednie glosniki a OZ tylne, to wtedy to zacznie dzialac

 

Nie jestem przekonany do tej teorii, dla DBA nie powinno mieć znaczenia OB czy OZ, ale dołożę jednak swoją. Dla DBA opóźnienia są bardzo istotne, to już wiemy i było kilkakrotnie poruszane że musi być precyzyjnie obliczone. Zarówno OB jak i OZ w najniższych częstotliwościach, o których tutaj mówimy, będzie promieniować dookólnie, ALE - trzeba by się zastanowić nad pojęciem tzw. akustycznego środka źródła. Jest to w cholerę skomplikowane, jak wyznaczyć ten punkt który rzeczywiście jest takim "środkiem obrotu" głośnika, w dodatku zależy to od częstotliwości. Czytałem kiedyś publikację na ten temat i jednym z podsumowań było to, że w zakresie niskich częstotliwości akustyczny środek źródła może być nawet 20-30 cm PRZED membraną, nie na jej powierzchni. To niewielka różnica dla opóźnienia, ale może spróbuj tak to wyznaczyć?


www.mega-acoustic.pl / www.facebook.com/SoundwayAcoustics

[email protected] / [email protected]

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nie jestem przekonany do tej teorii, dla DBA nie powinno mieć znaczenia OB czy OZ, ale dołożę jednak swoją.

Zastanow sie na jakiej zasadzie taki DBA dziala. 

Opisze to troche „obrazowo“

 

Tylne subwoofery spelniaja role aktywnej pulapki basowej wchlaniajacej fale basowe wypromieniowane przez przednie subwoofery. Wchloniete fale nie moga sie odbic od sciany za DBA i dzieki temu nie powoduja modow (dudnienia). Ale otwarte obudowy nie maja tej mozliwosci, gdyz przez otwarta do tylu obudowe poprostu „podaja dalej“ do tylu fale basowe uchwycone z przodu, ktore w dalszym ciagu odbijaja sie od sciany za nimi i powracaja odbite nakladajac sie na fale bezposrednie. A to jest przeciez dokladnie to, czemu chcemy zapobiec!

 

Potwierdzaja to takze moje wielokrotnie powtarzane pomiary w wielu konfiguracjach (male 12“ i duze 18“ przetworniki w obudowach zamknietych i otwartych, blisko i daleko od sciany

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 godziny temu, xajas napisał:

Z oczywistych powodow (dipol w otwartej obudowie) nie sa w stanie wchlonac basu by zapobiec jego odbiciu.

Jak je zamienie funkcjami, OB to przednie glosniki a OZ tylne, to wtedy to zacznie dzialac

Czy aby na pewno w ten sposób się bawiłeś ? niżej daje screena z moich pomiarów i to na szybkiego i wygląda na to że w inwersji  tzn jako główne grają OZ a OB pracują jako DBA to również działa 

10 godzin temu, Bartek z Mega-Acoustic napisał:

Nie jestem przekonany do tej teorii, dla DBA nie powinno mieć znaczenia OB czy OZ

 

9 godzin temu, xajas napisał:

Tylne subwoofery spelniaja role aktywnej pulapki basowej wchlaniajacej fale basowe wypromieniowane przez przednie subwoofery

z ciekawości sprawdziłem bez większych korekcji bo nie miałem czasu na to i wygląda na to że OB działa również jako DBA , ogólnie rzecz biorąc mam wrażenie że dodatkowe subwoofery nie wchłaniają praktycznie nic bo w zasadzie nie mają jak (bo nawet w przeciwfazie grają i to nie duzo ciszej dając następne źródło akustyczne ) tylko dodają swoje podbicie wybranych częstotliwości w ten sposób uzupełniają oraz nachodzą na fale które idą w drugą stronę i w ten sposób się lepiej rozpraszają  , na chłopski rozum to jakby na lustro wody wrzucił 4 kamienie 

Gdzieś kiedyś czytałem o dodatkowych subach w rogach wydaje mi się że to DBA to po prostu rozwinięcie tego tematu ktoś coś nowego wydedukował opatentował dodał swoje pięć groszy i trzepie bułe na audiofilach , ja rozumiem że liczy się piękno na pomiarze  robi wrażenie idealnego grania ale... idealną linie mogę zrobić z pomocą DSP bez większego problemu ale dźwięk będzie nie do zaakceptowania dla osoby która już coś kuma baze , dlatego sądzę że pomiar swoją drogą , pokazuje pewne wady ale nie ma co sobie do głowy przybierać i kastrować dźwięk żeby wyglądało idealnie 

czym więcej mieszam tym gorzej gra , jaki sens Xajas  ma granie na basie w OB kiedy z tyłu burzą przetworniki OZ , system znowu zmienia się w konstrukcje z męczącym basem z tych OZ i wracamy do punktu wyjścia i tu matematyka nie pomaga podobnie jak w tzw grających przewodach czy nawet w mojej sytuacji z kocem kiedy to pomiar nie wykazuje wady w akustyce pomieszczenia na tej częstotliwości a mi przedmioty rezonują a w głowie się gotuje , nie ma reguły każdy stroi system pod siebie i po pomiarach nie wydedukujesz czy to high end czy może ktoś może siedzi na DSP , zaintrygowała mnie opcja z DBA ale na pewno nie na OZ i tak i tak kupić muszę jeszcze jedną parę 18tek zobacze jak sie to zachowuję wówczas DBA z 18kami w OB , podejrzewam że jeśli fale się nałożą na siebie może być świetny efekt mięsisty a zarazem finezyjny ultra szybki bas 

Jeszcze raz napisze bo ktoś zaraz rzuci temat że OB wg pomiaru słabiej korygują , pomiar na szybciocha bez mądrych korekcji ze strony DSP , jest to czasochłonne bo podbicie na DSP nie równa się jakby się zdawało podbiciu w pomieszczeniu i nie wnosi to tak wiele przynajmniej u mnie na pomiar w pomieszczeniu , także jest sporo zabawy , na którą nie mam czasu obecnie , przy regulacji główne OB główne a DBA na OZ spędziłem więcej czasu to lepiej załatało dziurę na poziomie 37Hz , w inwersji systemu chciałem tylko sprawdzić czy działa w ten sposób  tzn OB jako DBA a OZ jako główne przetworniki 

porównanie korekcji.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oczywiscie ze w ten sposob sie bawilem.

I mysle ze w dalszym ciagu nie 100%owo zrozumiales wszystko.

Mozna probowac uzyc dodatkowych zrodel i probowac za pomoca DSP / EQ „uzupelniac braki“ glownego zrodla, ale to nie jest DBA

 

Przytocze jeszcze raz przyklad pomiaru systemu opartego o DBA w o budowie zamknietej, dobrze ustawionej (maly odstep od sciany) i to BEZ JAKICHKOLWIEK KOREKCJI DSP. Jedyne uzycie DSP w tym wypadku to bardzo precyzyjnie dobrany Delay (775 Samples = 16,1ms, probowalem kroki co 25 Samples) i zwrotnica 80Hz

 

IMG_0482.thumb.jpg.4e6241b2d3f8a6514645f96d94883ae9.jpg

 

I teraz porownaj te wyniki (w zakresie 18-80Hz)

U gory lewy i prawy kanal z DBA, niemalze +/-2dB

Na dole bez DBA, niemalze +/-20dB

 

Wynik na moje potrzeby znakomity

 

A teraz porownaj Twoje pomiary z DBA albo bez, i to dodatkowo naciagane korekcja DSP/EQ.

 

Poza tym bezsensem jest twierdzic, ze DBA w zasadzie jest zbedny, mozna by za pomoca samego DSP wygladzic przebieg. Nie, niemozna -> patrz na Twoja dziure przy 40Hz

 

Nastepnym bezsensem jest twierdzic ze tylny DBA w OZ burzy efekt OB przednich zestawow.

Moze to jest trafne jesli DBA jest zle ustawione.

 

Generalnie moim zdaniem, wiekszosc negatywnych opinii o wplywie DSP na jakosc dzwieku, wynika wlasnie z niewlasciwego uzycia/nastawienia DSP, co najlepiej widac na powyzszych przykladach

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 hours ago, xajas said:

 

Mozna probowac uzyc dodatkowych zrodel i probowac za pomoca DSP / EQ „uzupelniac braki“ glownego zrodla, ale to nie jest DBA

...

Poza tym bezsensem jest twierdzic, ze DBA w zasadzie jest zbedny, mozna by za pomoca samego DSP wygladzic przebieg. Nie, niemozna -> patrz na Twoja dziure przy 40Hz

...

Generalnie moim zdaniem, wiekszosc negatywnych opinii o wplywie DSP na jakosc dzwieku, wynika wlasnie z niewlasciwego uzycia/nastawienia DSP, co najlepiej widac na powyzszych przykladachemoji3.png

 

 

 

 

Zgadzam się w 100% - equalizacją nie da się za bardzo rozwiązać problemów związanych z modami pomieszczenia (Szczególnie z dolinkami w charakterystyce), bo one wynikają z czynników związanych z czasem a nie amplitudą. Gdyby ktoś chciał np. zniwelować jakąś dolinkę poprzez zwiększenie amplitudy sygnału dla jakiejś częstotliwości to mógłby wręcz sprawę pogorszyć. Po prostu większa amplituda fali padającej spotkała by odbitą falę (również o większej amplitudzie) w tym samym miejscu i dolinka by pozostała dolinką ale sąsiednie częstotliwości miały by większy poziom, więc subiektywnie było by gorzej 😞 Troszkę lepiej sprawa miała by się z korekcją pików, ale też nie idealnie - bo pomogła by tylko dla określonego miejsca odsłuchowego, w pozostałych miejscach mogło by Być gorzej.

Dla mnie również equalizacja służy raczej do poprawienia charakterystyki głośników niż niwelacji wad pomieszczenia. No można na końcu coś ewentualnie podciągnąć, ale trzeba zdawać sobie sprawę z efektów opisanych powyżej i raczej operować na szerokich zakresach częstotliwości (niezbyt ostre filtry, o małej dobroci) niż wąskkpasmowo.

Co do DBA to ciekawy koncept. Czy dobrze rozumiem, że ona służy do niwelacji modów na linii głośniki przednie- głośniki tylne? Po przeczytaniu kilku opracowań wnioskuję, że chodzi o takie ustawienie (i liczbę) głośników, aby fale niskich częstotliwości były jak najbardziej płaskie. Wtedy mody związane z tą osią (przód-tył) będą powodowały że przestrzeń większego ciśnienia akustycznego normalnie znajdująca się przy tylnej ścianie, będzie niwelowana - po prostu po włączeniu tylnych głośników w przeciwfazie one będą promieniować falę płaską która zniweluje tą padającą. Dlatego OB faktycznie tu by się nie sprawdziła (dipol blisko ściany... raczej nie), no chyba żeby głośniki zamontować bezpośrednio w tylnej ścianie która stała by się odgrodą. Czy dobrze kombinuję?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Twoj opis z ta plaska fala sie zgadza (im wiecej Subwooferow, tym bardziej plaska), ale nie chodzi o nakladanie sie dwoch fal, tylko niwelowanie/wchlanianie fali wypromieniowanej przednimi subwooferami przez tylne subwoofery.

Pomysl zabudowania przetwornikow bezposrednio do sciany i uzycie jej jako odgrody jest optymalny, ale niestety nie do zrealizowania.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wyglada to atralcyjnie, a jak brzmi?

 

podobaja mi sie te skarpetki w basrefleksach. Mam nadzieje, ze jako uzdolniony hobbysta DIY sam je wysztrykowales

 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 godzin temu, xajas napisał:

wyglada to atralcyjnie, a jak brzmi?

 

podobaja mi sie te skarpetki w basrefleksach. Mam nadzieje, ze jako uzdolniony hobbysta DIY sam je wysztrykowales emoji3.png

 

jest przestrzeń i dobra lokalizacja instrumentów ,na tył mam absorbery dam zdjęcia jak wykończę

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minut temu, piotrek1987 napisał:

Ma jakieś znaczenie jeśli połaczę w absoberze wate pt80 10cm i 5cm?

Możesz wtedy za 10 dać pustkę powietrzną  i 5 .


pre lampowe Adagio Sound, końcówka Sugden Au51 P MKII, AVI Laboratory Series, strojenie kolumn Adagio Sound - wszystko spięte kabelkami ;-)) żeby grało

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ma jakieś znaczenie jeśli połaczę w absoberze wate pt80 10cm i 5cm? Ciężko ją ogarnąć a jedyną hurtownia która sprzeda i wyślę na paczki ma te dwie grubości tylko 

Bez problemu

Share this post


Link to post
Share on other sites

spoko dzieki , a pytanie co do budowy dwóch tylnych absorberów czy jeśli w ramkę włoże 15cm waty na to materiał neutralny później na widoku płytę binarną to dużo odbije niskich tonów bo rozumiem że przez to nie pochłonie również wysokich ? spodobały mi się te płyty , chce też 4-5szt na sufit nad kolumnami dać wraz z wełną 5-10cm ale też z myślą o zaciemnieniu sufitu nie szpecąc strasznie pokoju  , a co do pustki powietrznej między watami to warto taki zabieg uczynić ?? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dlaczego boisz sie pochloniecia wysokich?

Zamiast ramy 20cm wypelnionej tylko 15cm i pustka powietrza 5cm zbuduj rame 15cm

- z praktycznego punktu widzenia -> nie zachowasz tego odstepu 5cm (welna sie zalamie)

- rame 15cm mozesz odsunac od sciany o dowolny odstep (nie tylko 5cm), im dalej tym lepiej

Zostaw sufit w spokoju, skup sie na przedniej i tylnej scianie, i zobacz co sie stanie. Jesli nie wystarcza, to zawsze mozesz dokupic ustrojstwa na sufit.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuty temu, xajas napisał:

Dlaczego boisz sie pochloniecia wysokich?

tego może do końca się nie boję ale absorber owinięty jakimś materiałem wyglądać będzie mało ciekawie nie przeżyje tego chyba (

25 minut temu, xajas napisał:

Zamiast ramy 20cm wypelnionej tylko 15cm i pustka powietrza 5cm zbuduj rame 15cm

co do ramy myślałem też jako stelażu drewnianym żeby bokami też pochłaniał ten ustrój tzn 2 szt 120x60 x 20cm przytwierdzone do ściany tylnej tak ażeby był 20cm wyżej podłogi i od góry również będzie przestrzeń    

28 minut temu, xajas napisał:

Zostaw sufit w spokoju

w zasadzie to chodzi mi o odbicia z ekranu które na niego wracają i kolory zwłaszcza czerń psuje , a skoro mogę połączyć to z akustyką to chce to zrobić z resztą i tak zamówiłem juz te płyty binarne to wyjscia ni ma ( :  może do przodu w rogach też pułapki zastosuje bo trochę wełny zapewne zostanie a te płyty binarne w fajnej cenie znalazłem i wyglądają zachęcająco na koniec tylko rezonatory się zamontuje na przód i powinno być git ale to już pewno skorzystam z usług firmy chyba że to co do tej pory zrobię wniesie jakąś spektakularną zmianę w co wątpię (

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, xajas napisał:

Dwie sztuki 120x60 to kropla w morzu. Nawet nie warto zaczynac.

to ile tego miałbym władować ?? z przodu jeszcze 2szt na bok jedna wolnostojąca plus ten sufit to trochę już tego by było , czekam na te płyty jak będa spoko wezmę więcej na razie 6szt docelowo 11 ale to już będzie kupa tego 

na teraz 4-5szt sufit na tył 2szt muszę zobaczyć jak to wygląda bo na zdj wszystko ładne 

Share this post


Link to post
Share on other sites

zawsze mnie ciekawiło, nigdy nie testowałem. Czy danie wełny za regałem z książkami / segmentem / meblem ma jakieś sens ? mam na myśli 5-10cm bez pustki powietrznej.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, fetek napisał:

zawsze mnie ciekawiło, nigdy nie testowałem. Czy danie wełny za regałem z książkami / segmentem / meblem ma jakieś sens ? mam na myśli 5-10cm bez pustki powietrznej.

jeżeli fala akustyczna nie będzie miała okazji padać "wprost" na wełnę w takiej konstrukcji, to nie ma sensu

 

 


www.mega-acoustic.pl / www.facebook.com/SoundwayAcoustics

[email protected] / [email protected]

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, Bartek z Mega-Acoustic napisał:

jeżeli fala akustyczna nie będzie miała okazji padać "wprost" na wełnę w takiej konstrukcji, to nie ma sensu

przecież cieniutka płyta hpf nie zatrzyma basu, coś tam ewentualnie książki.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, fetek napisał:

przecież cieniutka płyta hpf nie zatrzyma basu, coś tam ewentualnie książki.

no basu nie, ale żeby wełna pochłonęła ten bas to też musiałbyś dać jej ze 20-30 cm. Poza tym to zawsze jest jako kompletny system, książki, płyta, potem wełna... no grubo się robi


www.mega-acoustic.pl / www.facebook.com/SoundwayAcoustics

[email protected] / [email protected]

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 godzin temu, Bartek z Mega-Acoustic napisał:

no basu nie, ale żeby wełna pochłonęła ten bas to też musiałbyś dać jej ze 20-30 cm. Poza tym to zawsze jest jako kompletny system, książki, płyta, potem wełna... no grubo się robi

I nic przed nią nie powinno być. Regał z książkami zadziała na średnie i wysokie, a na bas to jedynie coś miękkiego i dużego, żeby go absorbować i poskromić. U mnie zbawienny efekt przyniosła ogromna, pufiasta sofa z Ikei, byłem pod wrażeniem zmian.

  • Haha 1

Nie należy sądzić, że diabeł kusi jedynie ludzi genialnych. Gardzi zapewne głupcami, ale nie lekceważy ich pomocy. Przeciwnie, pokłada w nich wielkie nadzieje... (Charles Baudelaire)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie

Taka sytuacja jest u mnie. 

Czy warto dodawać dyfuzor skyline pomiędzy panele za kolumnami ? Ten za kanapą to własnoręczna robota 162x108 cm 🙂

Moze mielibyście jakieś sugestie coby tu jeszcze poprawić. Myślałem nam panelami wolnostojącymi przy kominku i w części oddzielającej kanapę od stołu i jadalni w głębi pomieszczenia.

Acha.....ciekawy mam teraz efekt i nie wiem co o tym myśleć. Otóż siedząc wygodnie w kanapie bas jes wyraźny i miejscami nawet zbyt silny. Przesuwając sie do pozycji siedzącej pochylonej do przodu na kanapie efekt ten znika i bas staje sie mniej wyraźny. Skąd ten efekt ?

 

Pozdrawiam 

A71C0EBE-430C-4B2D-B7B5-D56BD4AB855A.jpeg

31008D92-30AC-4029-A012-09C3A7E57D36.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten zmienny bas, to mody pomieszczenia.

Poza tym, jesli siedzisz bez odstepu przed tym tylnym dyfuzorem, jest on bez funkcji. Musisz zacowac odstep.

Odsun kanape od sciany np. o 80cm

 

 

Jesli nie mozesz ruszyc kanapy, sprobuj przestawic dyfuzor do przodu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W sumie to... zgadzam się jak wyżej. Skoro dyfuzor już jest, to niech będzie między kolumnami mimo że tego nienawidzę, ale niech lepiej działa na te swoje 30-40% w takim miejscu. W obecnym ustawieniu niestety działa raczej na 0, zmienia minimalnie, odległość minimalna to jednak niepodważalne prawo w dyfuzorach. O rozmieszczeniu możemy dyskutować, ale odległości minimalnej raczej nie


www.mega-acoustic.pl / www.facebook.com/SoundwayAcoustics

[email protected] / [email protected]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za info. Pomierzylem teraz i głowa jest jakieś 60cm od dyfuzora , kanapa od ściany z dufuzorem jakieś 40 cm. Dyfuzor 4,8,12,16 cm. Na ile odsunąć kanapę ?

Jak zatem walczyć z tymi modami? Pokój dość nieszczęśliwie posiada kominek po lewej stronie siedząc na kanapie, za kominkiem wnęka. Czy pułapka basowa w narożniku wnęki ma sens?

pozdr 

D9E21948-021F-4887-B2D9-8CB775D0AB2E.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.