Jump to content
Severance

Subiektywny ranking lamp EL34 / 6CA7 / KT77

Recommended Posts

Miałem monobloki lampowe Phasta z lampami EL34 RFT i znam ich brzmienie dosyć dobrze.

Odniosłem się konkretnie do tego zdania. Tak to zabrzmiało, że "dziś" nie słuchałeś i nie porównałeś lamp EL34 RFT do KT77. Szczególnie to porównanie właśnie mnie ciekawi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poznałem EL34 RFT na monoblokach Phasta. Porównywałem je również do innych lamp w MS-34D. Takie pytanko, czy Ty porównywałeś EL34 RFT do KT77 Gold Lion na jednym wzmacniaczu? Jeżeli tak to napisz parę zdań, bo każda opinia jest cenna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poznałem EL34 RFT na monoblokach Phasta. Porównywałem je również do innych lamp w MS-34D. Takie pytanko, czy Ty porównywałeś EL34 RFT do KT77 Gold Lion na jednym wzmacniaczu? Jeżeli tak to napisz parę zdań, bo każda opinia jest cenna.

Mam dziesięć kwadr EL34 różnych producentów lamp starych produkcji i współczesnych. Chciałem sobie wyrobić zdanie własne na temat brzmienia lamp EL34. Uważam, że najlepiej kupić i posłuchać.

Około roku temu na forum zapanowała moda na KT77 i zainteresowałem się tą lampą na tyle, że prawie jej nie kupiłem. Powstrzymałem się jednak czytając wypowiedzi kolegów, którzy posiadają już KT77 i inne EL34. Nie koniecznie brzmieniowo dobrze ocenili KT77 w konfrontacji z EL34 RFT. Można przeczytać w temacie Yaqin MC-10L, że lampa EL34 ma lepsze brzmienie, krótko mówiąc. Wypowiedź Kolegi Dzagias tylko potwierdziła wcześniejsze opinie znane mi z forum. Dalej nie bardzo widzę sen kupowania lampy, która ma opisywane brzmienie. Dlatego napisałem dziś wyraźnie, że ta konfrontacja szczególnie mnie interesuje. Tak jak napisałem wcześniej mam kilka lamp EL34 i swoje doświadczenia, porównania i coraz bardziej się zniechęcam do zakupu KT77. Dlatego poczekam na wypowiedzi w tej konfrontacji.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A nie lepiej wypożyczyć te lampy ze sklepu za kaucją i samemu porównać? Ja do tego zawsze namawiam, bo wszelkie porównania lamp takie jak moje i wypowiedzi poszczególnych osób maja przecież raczej charakter tylko poglądowy. Ja lubię czytać wypowiedzi innych osób na temat lamp ale staram się nie powielać zasłyszanych opinii tylko samemu sprawdzam.

Edited by Severance

Share this post


Link to post
Share on other sites

A nie lepiej wypożyczyć te lampy ze sklepu za kaucją i samemu porównać? Ja do tego zawsze namawiam, bo wszelkie porównania lamp takie jak moje i wypowiedzi poszczególnych osób maja przecież raczej charakter tylko poglądowy. Ja lubię czytać wypowiedzi innych osób na temat lamp ale staram się nie powielać zasłyszanych opinii tylko samemu sprawdzam.

Co do własnych opinii, też tak uważam i w trzecim zdaniu swojej wypowiedzi to napisałem. Nie zdecyduję się na pożyczanie. Wypowiedzi wcześniejsze, kolegów z forum oparte były na odsłuchach wzmacniacza, które razem posiadamy MC-10L , tak więc w dużym stopniu miarodajne. Czekam na wypowiedzi innych kolegów i porównanie lamp KT77 i EL34 RFT.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zanim dokonam całościowej oceny cierpliwie wygrzewam lampki. To czego się czepiam w porównaniu do doskonale znanego mi brzmienia jakie umownie nazwę referencyjnym, czyli nos RFT el34 to brak muzykalności przez KT77, bardzo brzydka barwa, duże odstępstwo od neutralności z równowagą przesuniętą w górę pasma. Być może po przeczytanych wpisach oczekiwałem zbyt wiele i nie doceniałem klasy RFT? Nie wiem, wszystko bowiem może z upływem grania się zmienić. Co prawda, produkt klasowy od początku pokazuje swą klasę, ale w świecie audio chyba już nic człowieka nie jest w stanie zaskoczyć, więc na ostateczną ocenę jeszcze przyjdzie czas. Jeśli chodzi o RFT, to parę lat temu trafiłem kilka okazji nabywając za grosze kilkaset lamp, które następnie wysłałem specjaliście do pomiarów i ich oceny jakościowej. Lampy poparował w kwadry. Cały wydatek nie przekroczył kilkuset złotych. Decydując się na zakup "osławionych" w ostatnim czasie kt77 za nie małe pieniądze (wydałem na oktad ponad 1500zł) miałem oczekiwania spore. Obawiam się, by nie stać się podobnie jak młodzi ludzie złudnie zmylonym, co myslą, że tuningując starego golfa będą jeździć ferrari. Słuchałem przeróżnych wzmacniaczy i bez znaczenia jaki rodzaj lampy był użyty, rozróżniałem je na te dobre i złe. Jak do tej pory kt77 udaje tranzystor. Podobne spostrzeżenia miałem niegdyś obcując z dzwiekiem kt88, kiedy to podobna konstrukcja oparta na el34 zagrała o wiele ciekawiej. Do tej pory by dodać barwy zastosowałem nawet pełny set okablowania VDH z najwyższej półki węglowej, niestety ta bezduszność jaką miłośnicy lampy nazywają tranzystora nadal daje o sobie znać. Dzwięk mało wciągający, krzykliwy, mało nasycony, a muzyki słucha się bez przyjemności. To tyle na dziś, ale zaznaczam, że wierzę, ze wszystko może się zmienić, czekam tych "magicznych" pierwszych 50 godzin. By przybliżyć, co mam na mysli proszę sobie wyobrazić korektor, z wyciętym środkiem a podbitymi skrajami pasma. Być może sa osoby preferujące taki sposób prezentacji dzwięku, moim wzorcem jest zupełnie inna szkoła brzmienia i dlatego od 18 lat jestem wierny technice lapowej.

Edited by Dzagias

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli chodzi o moje pierwsze wrażenia - pierwsze, bo lampy nr 1 z tego wątku są niewygrzane. Wiem, że dźwięk może się jeszcze bardzo zmienić, ponieważ gdy wpiąłem 12ax7 PSVANE do swojego odtwarzacza, to na początku brzmiało to zupełnie inaczej niż po 50 godzinach pracy. Radykalnie inaczej, powiedziałbym. Ale do rzeczy. Pierwsze spostrzeżenie jest takie, że 6CA7 (w porównaniu do Tung-Sol EL34B, których dotychczas używałem) to zupełnie, ale to zupełnie inna klasa brzmienia; nie wiem, czy w ogóle porównywalna!!! Za przykład dam płytę Simple Acoustic Trio "Komeda". Otóż na Tung-Solach bas jest tak podawany, że słychać rezonans pudła kontrabasu, zaś na 6CA7 tego w ogóle nie słychać, za to dźwięk podany jest w sposób bardzo konkretny, okrągły, miękki, bez "kluchy", znakomicie wyseparowany, ale bez tego uroczego "brzdęku", bez chropowatości. Trudno mi ocenić, czy to wada, czy zaleta, może muszę się przyzwyczaić do nowego brzmienia, albo zaczekać na wygrzanie, ale do tej pory delektowałem się tymi rezonansami, których mi teraz brakuje. Może zresztą te rezonanse to była techniczna słabość Tung-Sola, kto wie... Scena jest znakomicie poukładana, na pewno lepiej niż wcześniej, jednak czy średnica jest aż tak detaliczna - tu mogę dyskutować. Świetna góra, perkusja, talerze zyskały zdecydowanie. Głębia jest jednak lepsza, ale przynajmniej na razie nie "czaruje". "Czar" dotychczasowego dźwięku polegał na tym, że było więcej chropowatości w niektórych nagraniach. Ale - znowu plus dla 6CA7 - mój sztandarowy "testowy" utwór Diany Krall "Temptation" (Toma Waitsa w oryginale) zabrzmiał lepiej, szczególnie wokal. Wszystko na tych czarnych lampach jest bardziej kontrolowane, czuć wykop, a zamiast "czaru" pojawia się coś, co nazwałbym rasowym brzmieniem, pełniejszym, bardziej nasyconym, chwilami głębszym, coś jak McIntosh, albo Naim, których zestawy kiedyś słyszałem i odbierałem jako "gładkie". Natomiast na pewno super pozytywna zmiana zachodzi w rocku, albo w szybszym graniu. No, tu kontrola, wykop, poukładanie instrumentów, pełnia w całym paśmie jest czymś szczytowo dobrym. Reasumując, po kilku godzinach grania czuję, że nie zrobiłem przysiadu z wrażenia (chociaż nie, przy "Venus in furs" w wersji Miłości i Lestera Bowiego zrobiłem - w tym utworze Tung-Sole były marne, na czarnych Chińczykach - poezja), ale też czuję, że te lampy mają jeszcze wszystko przed sobą. Oczywiście wszystko to jest bardzo subiektywne, bo każdy lubi inny repertuar, inny sposób podawania dźwięku, są jeszcze przyzwyczajenia brzmieniowe do starego systemu. W sumie cieszę się jak dziecko z tych lamp, bo wszystko jest inaczej (podkreślam raz jeszcze - to obrót o 360 stopni względem dotychczasowego dźwięku podawanego przez MS-20l), a to oznacza, że zmiana lamp działa. Na pewno nie jest to dźwięk tranzystorowy, ale nie jest to też dźwięk el34. Czekam niecierpliwie na recenzję Severance małych lampek, ja teraz słucham na Siemensach 6AK5W. Zastanawiam się, czy nie popróbować do tych czarnych zabawić się z wymianą 12ax7 w źródle, bo mam np. takie Golden Dragony ze złotymi nogami, które na Tung-Solach grały górą, ale za to scena była radykalnie szeroka, stereofonia jeszcze lepsza, a separacja genialna - ale brzmienie odbierałem i tak jako mierne. Jak się wygrzeją te czarne - opiszę zachodzące zmiany.

 

BTW, sam się śmieję z tego, co piszę, zwłaszcza po lekturze wielu wypowiedzi audio-naukowców, negujących możliwości percepcyjne odczucia zmiany brzmienia, ale ja jestem raczej niechętny zarówno dyskursowi naukowemu, jak i religijnemu. Liczy się dla mnie to, co słyszę, to, co działa, bo te wszystkie naukowe bajdurzenia nie biorą pod uwagę, że żadna aparatura nie zmierzy czułości ucha i serca każdego słuchającego z osobna. To nie kwestia wiary, ale doświadczenia, albo lepiej - nauka to proza, a audio to poezja. A jak zmieniłem sobie kiedyś kable Reson na Eichmann (oba solid core), to - choć nie wierzyłem - usłyszałem różnicę podawania dźwięku. Tyle dodatkowych refleksji natury, jak to mówią, ogólnej :)

Edited by SzuB
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

SzuB super ta recenzja jest, świetnie do opisałeś. Dzięki! Powiem Ci tylko tyle że te lampy zagrają pełnią swoich możliwości niestety dopiero po ok. 60-70 godzinach grania, więc jak na moje to jeszcze wszystko przed Tobą.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie Dzagias, SzuB dwie bardzo interesujące wypowiedzi, czyta się je z prawdziwą przyjemnością. Po prostu widać i czuć, że macie uszy i serce na swoim miejscu i doświadczenie. Brakuje takich obszernych i przekrojowych wypowiedzi na forum. Dziękuję za lekturę.

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Natomiast nie wiem na ile działa przepis o zakupie czegoś na odległość, w tym przypadku lamp i czy jeśli nie spełnią oczekiwań mozna je w stanie nienaruszonym i sprawnym odesłać przed upływem 10 dni?

Share this post


Link to post
Share on other sites

To zadzwoń do Pana Romana i opisz sytuacje że Ci nie przypasowały. To ugodowy człowiek i myślę że nie będzie sprawia l problemu. W przypadku lamp nie wiem czy działa ta rękojmia 10-dni, bo one są chyba traktowane jako towar eksploatacyjny, ale mimo to zadzwoń, i to daj znać co załatwiłeś.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chcę byś sprawiedliwy i nie ulegać fałszywej ocenie. Skoro są opinie, że lampy muszą się wygrzać, muszę dać im szansę, A na ostateczną ocenę przyjdzie czas. Nie są ostre, a dzwięczne czego chciałem, Najsłabszym jest średnica, brak nasycenia i namacalności oraz powera na basie. Dzwięk jest dość szybki ale za sprawą odchudzenia brzmienia i przesunięcia równowagi w górę. Znów posłużę się porównaniem. Gałka wysokich na + na godzinę 16, a basu na -10. Próbuję system ustawić (zestroić) poprzez kable, i inne gadzety ale narazie mierne efekty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dla mnie z kolei góra była za mocna, momentami ostra. Bas szybki, kontrolowany i schodził dosyć nisko. Brzmienie pełne detali, spora przestrzeń. Jednak sporo chłodniejsze od EL34, to właśnie powoduje że masz odczucia o brzmieniu tranzystorowym. Po prostu możesz nie przekonać się do takiego brzmienia ale wierz mi że jest ono bliższe prawdy.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

napisałeś bliższe prawdy. Takiego określenia używa "mój lampowy góru" A.W.. Być może, ale każdy ma swój ideał i referencje. Ważne by obcowanie z muzyką nas cieszyło i umiem uszanować co się komu podoba a co nie. Póki co rogrzewam i szukam odpowiedniej kofiguracji dla tych lamp w moich spójniach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A jeszcze chciałem dodać jedną rzecz. Mam już gotowy test małych lampek i podobna sytuacje miałem z jednymi, to znaczy po zamontowaniu grały bardzo jasno, za jasno nawet jak dla mnie. Jednak po pewnym czasie dźwięk się poukładał i uspokoił. Zmiany na plus zaszły do tego stopnia że się zastanawiam czy sklasyfikować je na drugiej czy na trzeciej pozycji. A wszystkich pozycji jest aż 12. Gdybym test zakończył po 4 godzinach to bym je postawił gdzieś na 9-10 tym miejscu. Taka to może być różnica nawet w przypadku sterujących.

Edited by Severance

Share this post


Link to post
Share on other sites

A jeszcze chciałem dodać jedną rzecz. Mam już gotowy test małych lampek i podobna sytuacje miałem z jednymi, to znaczy po zamontowaniu grały bardzo jasno, za jasno nawet jak dla mnie. Jednak po pewnym czasie dźwięk się poukładał i uspokoił. Zmiany na plus zaszły do tego stopnia że się zastanawiam czy sklasyfikować je na drugiej czy na trzeciej pozycji. A wszystkich pozycji jest aż 12. Gdybym test zakończył po 4 godzinach to bym je postawił gdzieś na 9-10 tym miejscu. Taka to może być różnica nawet w przypadku sterujących.

 

Dzięki za wcześniejsze oceny :) No i dawaj poczytać o tych małych, bo to też da znakomitą perspektywę.

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Dlatego nie mówię "nie" i nie wydaję ostatecznego werdyktu swojej oceny. Własnie teraz troszkę udało mi się znalesć punkty odpowiednie pracy systemu za sprawą strojenia zwrotnicy, sieciówki itd. Tylko z drugiej strony, by uzyskać ten efekt, nie musiałem wydawać na kt77, gdyż są inne sposoby na to by trochę udzwięcznik górę i to bez kosztu walki z krzykliwością, którą uznaję za największy jak dotychczas minus. Mam nadzieję, ze z godzinami odsłuchu minie to i dzwiek się wygładzi.

Edited by Dzagias

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie Dzagias, SzuB, cechy lamp jakie podajecie jako wady to cechy mało wygrzanych lamp ale też nie jest z tym tak do końca. Pewien charakter brzmienia pozostanie po tych 50-100 godzinach. Wszyscy na pewno jesteśmy ciekawi jak to finalnie wypadnie :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziś już jest znacznie lepiej, rytmiczność się pojawiła i konkretny kontur, którego było wcześniej brak. Z tła zaczęły się wydobywać wyraźniejsze dzwięki i obseruję lekkie wygładzenie. Oczywiście do mojego ideału gładkości jeszcze daleko, ale i raptem 3 wieczór z rzędu dopiero słucham, czyli jakieś jak narazie gra to 20 parę godzin. Jak już wygrzeją się, to dokonam bezpośredniego porównania do nosów el34 RFT i wówczas będę pewny różnic jakie dają w dzwięku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie Dzagias, SzuB, cechy lamp jakie podajecie jako wady to cechy mało wygrzanych lamp ale też nie jest z tym tak do końca. Pewien charakter brzmienia pozostanie po tych 50-100 godzinach. Wszyscy na pewno jesteśmy ciekawi jak to finalnie wypadnie :)

 

Jeśli charakter zostanie po wygrzaniu, a pojawi się więcej powietrza i dokładności w dalszych planach, to nie wrócę do innych lamp... Wiele wskazuje na to, że robi się lepiej. Z końcową oceną jeszcze poczekam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A jeszcze chciałem dodać jedną rzecz. Mam już gotowy test małych lampek i podobna sytuacje miałem z jednymi, to znaczy po zamontowaniu grały bardzo jasno, za jasno nawet jak dla mnie. Jednak po pewnym czasie dźwięk się poukładał i uspokoił. Zmiany na plus zaszły do tego stopnia że się zastanawiam czy sklasyfikować je na drugiej czy na trzeciej pozycji. A wszystkich pozycji jest aż 12. Gdybym test zakończył po 4 godzinach to bym je postawił gdzieś na 9-10 tym miejscu. Taka to może być różnica nawet w przypadku sterujących.

witam,kiedy opublikujesz test malych lampek,nie moge sie doczekac ja i ms-6v6,pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziś już jest znacznie lepiej, rytmiczność się pojawiła i konkretny kontur, którego było wcześniej brak. Z tła zaczęły się wydobywać wyraźniejsze dzwięki i obseruję lekkie wygładzenie. Oczywiście do mojego ideału gładkości jeszcze daleko, ale i raptem 3 wieczór z rzędu dopiero słucham, czyli jakieś jak narazie gra to 20 parę godzin. Jak już wygrzeją się, to dokonam bezpośredniego porównania do nosów el34 RFT i wówczas będę pewny różnic jakie dają w dzwięku.

 

 

no i jak z tymi lampami u Ciebie w końcu wypadło? pozytywnie...?


W życiu piękne są tylko chwile...

Share this post


Link to post
Share on other sites

No moge juz napisac cos na temat tych lamp z pierwszego miejsca w rankingu. slucham dopiero od ok. godz 11.00, lampy oczywiscie jeszcze nie dotarte.

Napisze moze tak. Kiedys kupile sobie odtwarzacz DVD i do niego taki film "Baraka". Wydawalo mi sie ze jest w miare ok ten obraz. Jakis czas potem nabylem odtwarzacz Blu-ray i ten sam film w wersji full HD. I to byla roznica nie do pisania w jakosci obrazu pod kazdym wzgledem na plus. Taka tez jest roznica miedzy chinskimi el34 a chinskimi 6CA7 sklasyfikowanymi tutaj na pierwszym miejscu.

Scena i przestrzen - znaczna poprawa, odseparowanie poszczegolnych instrumentow. Bardzo namacalna srednica, Bas i jego kontrola to zupelnie inny wymiar. Precyzja, rytmika, kontrola. Detalicznosc dzwieku, szczegolnie wyzszej srednicy i gory pasma powalil mnie szczerze mowiac. No jest ogromny progres. Na plycie Angusa i Julii Stone gitara akustyczna brzmi po prostu niesamowicie. Przesuwajace sie palce po gryfie gitary podczas grania sa nie tylko dobrze slyszalne ale i odczuwalne. Ogolnie cale pasmo jest dosyc zrownowazone.

Lampki jednak graja jeszcze troszke zbyt krzykliwie jak dla mnie ale wiem ze to sie z czasem uspokoi wiec mnie to wogole nie martwi. To tyle ode mnie. Jak cos jeszcze zauwaze ciekawego to napisze.

Edited by robson_39

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to teraz wypadałoby abym i ja zamówił bo mamy te same wzmacniacze:) Przyznam, że trochę cena mnie powstrzymuje, przez co biorę pod uwagę Electroharmonixy.

Czy celnicy się nie doczepili?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja nie mialem zadnych dodatkowych kosztow, u mnie wpisal ze to jest towar na wymiane reklamacyjna czy cos takiego, nie znam sie na tym ale tu chyba chodzilo wlasnie o clo. Electroharmonix 6CA7 mysle ze tez wypadaja niezle, moj kolega zamowil je do MS-34D wlasnie i jest zadowolony, wczesniej mial Tung-sole EL34B.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja nie mialem zadnych dodatkowych kosztow, u mnie wpisal ze to jest towar na wymiane reklamacyjna czy cos takiego, nie znam sie na tym ale tu chyba chodzilo wlasnie o clo. Electroharmonix 6CA7 mysle ze tez wypadaja niezle, moj kolega zamowil je do MS-34D wlasnie i jest zadowolony, wczesniej mial Tung-sole EL34B.

 

No to widzę w takim razie, że już nie chcesz się pozbyć swojego wzmacniacza :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No na razie nie. Slucham praktycznie od wczoraj i ciezko sie oderwac ale apetyt rosnie w miare jedzenia dlatego ponawiam prosbe o ranking lamp sterujacych bo wiem ze moze byc lepiej ja teraz jade na ruskich ew.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.