Jump to content
Imacman

Amatorskie zestawy pomiarowe wykorzystywane w adaptacjach akustycznych.

Recommended Posts

W dniu 1.11.2019 o 15:47, xajas napisał:

Zrob pomiar osobno dla lewego i prawego kanalu i dla sumy a potem pokaz je rownoczesnie (czyli 3 naraz)

Dopiero dzisiaj mogłem się za to zabrać. Doszły jakieś szafki.
Tak to wygląda na tą chwilę. Czerwony to oba głośniki. Niebieski lewy, pomarańczowy prawy głośnik. 

2.jpg

RT60(1m)2.jpg

Wodospad2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dopiero dzisiaj mogłem się za to zabrać. Doszły jakieś szafki.
Tak to wygląda na tą chwilę. Czerwony to oba głośniki. Niebieski lewy, pomarańczowy prawy głośnik. 
2.thumb.jpg.508baa39f5120fbc5d27572d6f911499.jpg
RT60(1m)2.thumb.jpg.1148697be83c68bf4c07b3bb247314fa.jpg
Wodospad2.thumb.jpg.25654720de27d385763068f08d98bd4e.jpg
Przede wszystkim robisz pułapki na rezonanse osiowe które Ci dzwonią. Jak je względnie wykosisz, to poprawi się reszta. Osłabną harmoniczne przez co będziesz miał niższy RT60 w szerszym paśmie. Potem będziesz mógł iść dalej.

Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuty temu, arczi87 napisał:

Przede wszystkim robisz pułapki na rezonanse osiowe które Ci dzwonią. Jak je względnie wykosisz, to poprawi się reszta

Jak się za te pułapki zabrać? Chodzi o te rezonanse <100Hz?

Zrobię jeszcze pomiary z innymi odległościami kolumn od ściany. Teraz było koło 1m. Bedę się po kawałku odsuwał i zobaczę czy to podbicie poniżej 100 Hz zmaleje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
xavian

Nie ma sensu. Rezonanse są pochodną pomieszczenia nie ustawienia. Owszem ustawienie ma wpływ, ale to większa kosmetyka.

Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka

Pułapki robisz na zasadzie RH lub membranowe. Stroisz, ustawiasz i zapominasz. Odpowiednia ilość kasuje górki i dołki (ale bez przesady). Podobnie ma się sprawa z miejscem odsłuchowym i ustawieniem kolumn.

Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuty temu, arczi87 napisał:

Pułapki robisz na zasadzie RH lub membranowe. Stroisz, ustawiasz i zapominasz

No ja niestety tego sam nie ogarnę. Nie mam pojecią co i jak.

Jakieś ewentualne gotowce, albo sposoby naturalne raczej musiałbym zastosować.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jak Arczi87 pisal, przesuwanie glosnikow niewiele zmieni, ale co wplynie na przebieg mierzonego pasma to przesuwanie fotela do przodu albo do tylu np. co pol metra nowy pomiar.

pulapki i absorbery sa dobre, ale aby skorygowac /pochlonac Peaki 10-15dB musialy by byc BARDZO DUZE i dobrze dostrojone. Czyli albo rezonatory Helmholtza albo rezonatory plytowe (plaskie i mniejsze).

inna skuteczna opcja jest uzycie DSP

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dokładnie, pułapki strojone na 55hz będą ogromne. Oblicz sobie w REW filtry -10dB @ 55hz i -7dB @ 80hz. Filtry wyekportuj do Brutefir i wtedy posłuchaj.

Co do przesuwanae miejsca odsłuchu - najważniejsze to, abyś nie siedział w połowie długości pokoju. Rezonans osiowy na 55hz wtedy będzie najmocniejszy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dokładnie, pułapki strojone na 55hz będą ogromne. Oblicz sobie w REW filtry -10dB @ 55hz i -7dB @ 80hz. Filtry wyekportuj do Brutefir i wtedy posłuchaj.
Na 55 Hz wychodzi niecałe 25 cm głębokości. Dla mnie znośne rozmiary. Kwestia tylko powierzchni. Jak pamiętam 120 zł chyba za metr kwadratowy kosztów materiałowych.

Osobiście będę forsować klasyczną adaptację, która przy samodzielnym wykonaniu jest relatywnie tania i minimalizuje fizyczne przyczyny problemu.

Uważam że pozostałe brudy warto korygować cyfrowo ale im mniej tym lepiej.


Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arczi,

Piszac o 25cm chodzi Ci o zabudowe rogów pokoju?

Pułapka membranowa na ścianie dla danego rezonansu osiowego. Wełna 20 cm na około 6kPa i membrana na ok 4 kg. Dylatacja między membraną a wełną ok 3cm Montowana na płasko.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

25cm na całej scianie w pokoju innym niż dedykowany odsluchowy to sporo i dlatego dsp na basie będzie zyskiwalo na popularności;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
25cm na całej scianie w pokoju innym niż dedykowany odsluchowy to sporo i dlatego dsp na basie będzie zyskiwalo na popularności;)
Cała w salonie nie przejdzie ;-).
Ale moduły o wymiarach płyty wełny mineralnej już bardziej. Dodatkowo masz możliwość mixu różnych elementów.

Ale fakt DSP nie widać ;)

Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zrobiłem kolejne pomiary: Kolumny 1,6 od  ściany.

3(160).jpg

RT60(160).jpg

Wodospad6(160).jpg

I jeszcze jedne. Tak to teraz zostawiłem. Jakieś 1.2m od ściany i punkt odsłuchowy trochę dalej niż w trójkącie równobocznym

4.jpg

RT60(4)(115).jpg

wodospad4(115).jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pomiary ciąg dalszy.  Przesunąłem punkt odsłuchu do tyłu i kolumny w kierunku tylnej ściany. Pomiary zrobiłem teraz dokładniej bo mikrofon ustawiłem na wysokości głowy. Wcześnie miałem go na oparciu kanapy. Jak myślicie? Jak to teraz wygląda?

 

5.jpg

RT60(5).jpg

Wodospad5(160).jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

W zaleznosci od upodoban, ten peak w okolicach 120Hz moze byc stosunkowo dominujacy. Widac go tez w RT60.
Jesli masz mozliwosc (np. Przez urzycie Equalizer APO), wyprobuj wersje z lekko obnizonym poziomem w tym zakresie czestotliwosci

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Posluchaj np. „Scotty“ Allan Taylor. Jego glos, to dla mnie jeden z wzorcow do oceniania neutralnosci brzmienia (np. czy jego glos nie brzmi zbyt nosowo, albo za cienko, albo zbyt basowo, zbyt syczaco,...)

 

IMG_0927.thumb.png.ca60afd3aa54896d627a0b6ae7adb3f2.png

 

Albo glos Kohena na plycie Herbie Hancock „River“ nagranie „The Jungle Line“

 

IMG_0928.thumb.png.85f8cfa90fc1419a76bcbdc00c653e83.png

 

Wyobraz sobie, jak by brzmial Cohen, gdyby siedzial na przciwko ciebie i rozmawial z toba

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, xajas napisał:

Jesli masz mozliwosc (np. Przez urzycie Equalizer APO), wyprobuj wersje z lekko obnizonym poziomem w tym zakresie czestotliwosci

Nie ma możliwości. Nie mam możliwości korekty.U mnie źródło to cd, gramofon i ostatnio magnetofon😁.

 

3 godziny temu, xajas napisał:

 

Posluchaj np. „Scotty“ Allan Taylor. Jego glos, to dla mnie jeden z wzorcow do oceniania neutralnosci brzmienia (np. czy jego glos nie brzmi zbyt nosowo, albo za cienko, albo zbyt basowo, zbyt syczaco,...

Spróbuję, ale tylko z youtube po kablu tak jak sygnał pomiarowy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Spróbuję, ale tylko z youtube po kablu tak jak sygnał pomiarowy.

Aby zlokalizowac problem i oszacowac potencjalne potencjalne rozwiazania, wystarczy na probe zainstalowac Eqalizer APO i odtworzyc dowolnym playerem (iTunes, Foobar, JRiver,...) kilka plikow przez kabel (jak pomiary), to wtedy wiesz „co jest grane“ i czy warto cos i gdzie poprawiac. A potem mozesz sie zastanowic jak to w twoim Setupie / systemie zrealizowac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Natchniony poczynaniami w tym wątku, sięgnąłem po sprawdzony amatorski mikrofon UMIK-1 i zrobiłem pierwsze, dziewicze pomiary. Zapewne coś tam jeszcze źle wykonuję w samych pomiarach ale przedstawię to co wyszło, z prośbą o komentarz:

  1. Pomiary wykonałem z pomocą tego filmiku z YT:

    Hidden Content

      Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
    Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  2. Pokój ustawiony, bez zmian, mikrofon w miejscu głowy podczas odsłuchów.
  3. Pomiar wykonany raz na lewym raz na prawym kanale. Wykresy raczej podobne. Prezentuję poniżej jeden kanał aby wstępnie rozpoznać problemy.

Z tego co na razie wyczytałem i porównałem z tym pomiarem to chyba pokój jest zbyt przytłumiony (RT60). Na to mam lekarstwo raczej szybkie. Najbardziej niepokoi pasmo niskich częstotliwości. Jest to mały pokój 13,5m2 z podłogówkami. Podczas odsłuchów, bas jakoś specjalnie nie doskwiera, aczkolwiek są odczucia, w niektórych nagraniach, że zaczyna dominować:

 

spl.jpg

waterfall.jpg

RT60.jpg

Edited by h3x_Lukasz

Share this post


Link to post
Share on other sites

nie robiłem takich pomiarów dla pomieszczenia, ale jak mieszkałem w kamienicy (przekątna pokoju 6m) kupa gratów 3 dywany na podłodze by było ciepło  subek koło okna jeździłem z nim wszędzie ale znalazłem gdzie odsłuch jest ok.  niestety przeprowadziłem się do bloków i tu jest ufff totalne fale stojące równe ściany panele podłogowe totalna bida pokój wagon...  żona nie pozwala na modyfikację więc tylko słuchawki szkoda ale jak mieszkałem w kamienicy to naprawdę był odsłuch teraz pomimo watów im więcej tym gorzej mogę sobie pomarzyć....pozdrowienia! serdeczne..

Share this post


Link to post
Share on other sites

I dlatego wyprowadziłem się z bloków do kamienicy. WAŻ > 100 %( współczynnik akceptacji Żony)  - więc sobie mogę poszaleć .Właśnie mnie namówiła na wyjazd do Szwajcarii po kolumny ....

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 1.12.2019 o 10:11, h3x_Lukasz napisał:

Natchniony poczynaniami w tym wątku, sięgnąłem po sprawdzony amatorski mikrofon UMIK-1 i zrobiłem pierwsze, dziewicze pomiary. Zapewne coś tam jeszcze źle wykonuję w samych pomiarach ale przedstawię to co wyszło, z prośbą o komentarz:

  1. Pomiary wykonałem z pomocą tego filmiku z YT:

    Hidden Content

      Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
    Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  2. Pokój ustawiony, bez zmian, mikrofon w miejscu głowy podczas odsłuchów.
  3. Pomiar wykonany raz na lewym raz na prawym kanale. Wykresy raczej podobne. Prezentuję poniżej jeden kanał aby wstępnie rozpoznać problemy.

Z tego co na razie wyczytałem i porównałem z tym pomiarem to chyba pokój jest zbyt przytłumiony (RT60). Na to mam lekarstwo raczej szybkie. Najbardziej niepokoi pasmo niskich częstotliwości. Jest to mały pokój 13,5m2 z podłogówkami. Podczas odsłuchów, bas jakoś specjalnie nie doskwiera, aczkolwiek są odczucia, w niektórych nagraniach, że zaczyna dominować:

 

spl.jpg

waterfall.jpg

RT60.jpg

Poglos RT60 uwzam za bardzo dobry.

Przebieg pasma czestotliwosci z peakiem pierwszego modu (u ciebie ok. 40Hz  -> dlugosc pokoju ok. 4,25m?) i z szeroka dziura miedzy 40 a 80z i ponownym podbiciem powyzej tej dziury jest typowy. Co napewno jest upierdliwe, to te mocne podbicie miedzy 80 a 110Hz. Co takze jest nieprzyjemne (ale jeszcze tego nie zauwazyles, bo nie znasz roznicy), to brak tego najprzyjemniejszego basu 40-70Hz, dajacego pelnie brzmienia. Nie zauwazasz tego bo jest to zamaskowane tymi sasiednimi peakami

Jesli uzywasz komputera jako zrodlo to mozesz zainstalowac Equalizer APO, skorygowac ten peak 40Hz przez odpowiednio dobrany subsonic, te upierdliwe 80-110Hz mozesz skorygowac za pomoca parmetrycznych EQ, ale tej dziury nie da sie "wypelnic" bez wiekszych, skomplikowanych rozwiazan. Do tego jest potrzebne docelowe, waskopasmowe tlumienie odbicia tych czestotliwosci (pulapki basowe, DBA,....) albo ekstremalnie masywne absorbery z welny 

3 godziny temu, Leo1973 napisał:

I dlatego wyprowadziłem się z bloków do kamienicy. WAŻ > 100 %( współczynnik akceptacji Żony)  - więc sobie mogę poszaleć .Właśnie mnie namówiła na wyjazd do Szwajcarii po kolumny ....

Ani przeprowadzka do kamienicy ani kolumy z Szwajcarii takich problemow nie rozwiaza. Do tego potrzebujesz albo ekstremalna adopcje akustyczna  pomieszczenia, albo extremalnie inteligentne rozwiazania typu DBA

Edited by xajas
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dalej próbuję oszukać przeznaczenie i nic na tą chwilę chyba już nie wymyślę. Tak aktualnie to u mnie wygląda. Ujdzie to Waszym zdaniem czy lipa totalna?

6.jpg

T60(6).jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

W dniu 20.12.2019 o 23:11, slawek.xm napisał:

ipa , ale to Ty masz być zadowolony i jak Ci taki pogłos na basie nie przeszkadza to opinia innych jest bez znaczenia 🙂

A  może by tak wstawić w kąty takie 2 pułapki? Może to coś pomoże na pogłos na basie?

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minut temu, filipdm napisał:

 

A  może by tak wstawić w kąty takie 2 pułapki? Może to coś pomoże na pogłos na basie?

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

obraz.thumb.png.732c5b130e9e0af0d7feff073673c6cb.png

 

Jesli prawda sa podane pomiary to dzialanie tego pochlaniacza zyczya sie od 60hz i niżej dziala juz bardzo słabo

zwróc tez uwagę ,że pochlanianie od 130hz w góre pasma jest prawie dwukrotnie wieksze niz dla 60hz

takim ustrojem mozesz rzeczywiście zredukować poglos ale redukcja bedzie głownie na średnich i wysokich tonach

na basie bedzie znacznie mniejsza

kupujac dwie sztuki mozesz sprawdzic ich działanie mierząc poglos bez ustrojów i z ustrojami

i podjac decyzje czy i ile sztuk zastosowac dla swojego pokoju, ale nie spodziewalbym sie wyrównania charakterystyki tymi pochłaniaczami

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posiadam w pomieszczeniu o powierzchni 20m2 cztery wspomniane tu pułapki i mogę je z czystym sumieniem polecić. Zastanawiam się nad dokupieniem jeszcze czterech sztuk. Po ich użyciu słychać więcej szczegółów w niskich częstotliwościach, bas schodzi niżej, zniknęły dudnienia jakie wcześniej były słyszalne, nie wystąpiło przetłumienie którego się obawiałem. Jedyną ich wadą jest ich gabaryt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wykonałem pomiary i zastanawia mnie spadek  powyżej 10 KHz. Nie bardzo mam pojęcie na temat interpretacji tych wykresów, może ktoś mi to wyjaśni.

All spl.jpg

RT60.jpg


Sony TA-FA777ES/ Sony MDS-JA555ES / Sony MDS-JA333ES / Sony ST-D777ES / Sony CDP-XA555ES / Sony CDP-CA80ES / SONY SEQ-333ES / Heco Music Style 900 / Heco Phalanx 302A / Audiolab M-DAC / Onkyo X-B7 / Onkyo D-N9BX/ Aiwa ADN-1 / Sansui SE-88

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.