Jump to content
Imacman

Amatorskie zestawy pomiarowe wykorzystywane w adaptacjach akustycznych.

Recommended Posts

Zalecam zapoznanie się z poniższą literaturą a nie dyskusje z dyplomowanym akustykiem. Muszę Cię zmartwić misiaczku ale na co dzień współpracuję z kilkoma renomowanymi akustykami i to od ponad kilkunastu lat. Trafiłeś więc jak kulą w płot.

 

Z szacunku do imacmana i wątku o akustyce, powiem krótko:

Wprowadż wreszcie wiedzę którą posiadasz w adaptację salonu i życie muzyczne systemu . Zaproś specjalistów niech ocenią czy

jest fun czy nie.Tyle i aż tyle. Jak będzie żle zmień na inny pokój - przecież możesz.

PS.Jaki jad , jak komuś dowalasz to przyjemnie nie może być.To zawsze działa dwustronnie.

Edited by Magnepan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest już nowa wersja RadioShack dostępna w Wielkiej Brytanii

 

http://cgi.ebay.pl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220999340743

 

Jest tylko jeden mały problem, nie ma jeszcze pliku kalibracyjnego do programu REW.

Załączone miniatury

 

Dokładnie ta wersję nabyłem, a że nie doczytałem tematu od drugiej strony stąd było zamieszanie moje z pytaniem o to, czy kupiłem/dostałem dobry model.

 

Właśnie przyszedł miernik spl. Ale się wkurzyłem, bo nie ten Radioshack 33-2055 ale ten który jest na zdjęciu http://www.amazon.co.uk/gp/product/B000A1EHGW/ref=oh_details_o02_s00_i00

Ma wyjście Jack output ale nie wiem, czy to o to chodzi/czy wystarczy by podłączyć go do kompa. Czy ktoś może rzucić okiem czy ten z linka się nada, czy muszę reklamować?

Jakiego wyjścia Wy używacie do podłączenia do kompa? Mój ma tylko jedno wyjście i nic poza tym...

Edited by romekjagoda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie, czy ktoś spotkał się z takim problemem: kalibracja i 'check levels' działają pod REW (w starej wersji, chyba 4.0) a nie działają pod REW 5.0? W REW 5.0 nie mam zupełnie sygnału wejściowego, program nie widzi go w ogóle.

Karta natomiast jest zainstalowana poprawnie, odtwarzam przez nią dźwięk na zestawie audio; Radioshack także działa i rejestruje poziomy.

Dzieją się jednak 2 dziwne rzeczy:

1) po skalibrowaniu Radioshacka z programowym SPL w REW gdy podaję sygnały testowe siła sygnału wejścia (input) jest za niska;

2) w REW 5.0 podawany jest ok. 1 sek. szum przy kalibracji/check levels, po czym dostaję komunikat o błędzie. Szukałem, ale sa może ze dwa wpisy na temat tego błędu (coś o 'not enough space to write fade out to sound card' coś takiego).

 

No i jestem w kropce :(

Chyba, że wyjściem jest praca w REW 4.0 i odpuszczenie sobie nowszej wersji.

 

Gdyby ktoś coś wiedział... z góry dzięki.

Dzięki też Imacmanowi, który dzielnie mnie wczoraj późnym wieczorem wspierał.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No i jestem w kropce :(

Chyba, że wyjściem jest praca w REW 4.0 i odpuszczenie sobie nowszej wersji.

 

 

 

Sadzę, że to jakaś niezgodność ASIO ze serownikami albo wersją REW. Może pomoże "wywalenie" ASIO i zainstalowanie normalnej 5 wersji REW bez ASIO.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie, udalo sie. Po ciezkich bojach. Po prostu odpalilem wszystko od nowa, na nowym laptopie pod Windows 7. I brak jakichkolwiek problemow - jak reka odjal. Szkoda bylo wczoraj mojego snu bo siedzialem do 3:30 ;) i nic nie wywalczylem.

No ale dzis sie udalo. Pierwsze pomiary zrobione. Teraz lece na impreze, wrzuce w weekend.

pozdrawiam wszystkich i dzieki za pomoc (szczegolnie Markowi)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dzieki za pomoc (szczegolnie Markowi)

 

Ciesze się, że jednak wszystko jest już OK, po to po trochu ja byłem winny Twoim zmaganiom, namawiając w tym wątku na zaopatrzenie się w zestaw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciesze się, że jednak wszystko jest już OK, po to po trochu ja byłem winny Twoim zmaganiom, namawiając w tym wątku na zaopatrzenie się w zestaw.

 

Marku, ależ absolutnie o żadnej winie nie można mówić! Odwaliłeś kawał dobrej roboty przygotowując wszystko na tacy, a że się zainteresowałem i chciałem wiedzieć, co u mnie w pokoju piszczy to już moja wina ;) Trzeba było tylko dodać na początku wątku 'Czytaj na własną odpowiedzialność' ;)

 

Poniżej wklejam pierwsze wyniki pomiarów, opracowane i ogładzone przez Imacmana.

Z wybijających się cech potwierdziły się odczucia odnośnie silnego tłumienia. Czy zbyt silnego, to kwestia gustu chyba, bo osobiście b. przyjemnie spędza się czas w takim wnętrzu. Czy wpływa negatywnie na odbiór muzyki - możemy dyskutować, bo chętnie poznam różne punkty widzenia na ten temat.

Jutro wykonam ewentualnie dalsze pomiary ujmując poduszki (trochę ich jest) z mojej kanapy i wrzucę fotki wnętrza by zobrazować pomiary jakimiś ilustracjami.

post-14054-0-04253800-1355531892_thumb.jpg

post-14054-0-80417000-1355531897_thumb.jpg

post-14054-0-06100200-1355531901_thumb.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super, i właśnie po to robi się pomiary, aby skorelować nasze zabiegi adaptacyjne z normami akustycznymi. Nie zawsze potrafimy wychwycić nausznie, czy wszytko jest w porzątku. Oczywiście są tacy, którym nie przeszkadzają złe zjawiska akustyczne. Choć ja wolę jednak wiedzieć co "piszczy w trawie" :)

 

Czekamy na dalsze pomiary.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pomiarów druga część. Usunąłem z pokoju prawie wszystkie poduszki, a miałem ich dużo. RT60 wydłużyło się do rekomendowanego przedziału 0,2-0,4s (!). Pasmo też chyba się wyrównało. Nie wiem, czy wykres dobrze zrobiony, ale wrzucam to co stworzyłem (nie wiem tylko jak kolory dobierać do robienia wykresu). Napiszcie co sądzicie.

 

 

Na wykresie SPL nie wiem też czy należy offsetem dopasować oba wykresy - przed każdym pomiarem dla obu zakresów wykonałem 'check level' i dopasowałem głośność.

 

pozdrawiam.

post-14054-0-32951300-1355698131_thumb.jpg

post-14054-0-09266400-1355698157_thumb.jpg

post-14054-0-06086400-1355698162_thumb.jpg

post-14054-0-32951300-1355698131_thumb.jpg

post-14054-0-09266400-1355698157_thumb.jpg

post-14054-0-06086400-1355698162_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem, czy wykres dobrze zrobiony

 

 

Romek, wykres wodospadowy zrób od 20-250Hz dalej nie jest potrzebny. Za to wykres RT60 zrób do 3,5kHz. Spectrogram jest czytelniejszy, gdy jest w 3D. I jeszcze pytanie, czy robisz pomiar z jednego kanału (jednej kolumny) i co ustawiasz do pomiaru - w opcji subwoofer czy głośniki główne - zwróciłeś na to uwagę?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Romek, wykres wodospadowy zrób od 20-250Hz dalej nie jest potrzebny. Za to wykres RT60 zrób do 3,5kHz. Spectrogram jest czytelniejszy, gdy jest w 3D. I jeszcze pytanie, czy robisz pomiar z jednego kanału (jednej kolumny) i co ustawiasz do pomiaru - w opcji subwoofer czy głośniki główne - zwróciłeś na to uwagę?

 

Marku, dzięki za wskazówki. Wykresy zrobię najwcześniej dziś, lub jutro wieczorem bo mam imprezę i trening dziś.

Z RT60 poszło nie tak - oczywiście, że chciałem go dać do 3,5khz, ale było późno i przeoczyłem.

Pomiar jest z dwóch kolumn.

Jeśli dobrze pamiętam to w Preferences ustawiałem dla 'check sound' głośniki główne (ale nie jestem pewien, czy to tam ustawia się tą opcję).

 

Kiedy używać sygnału dla suba a kiedy z głównych głośników?

 

W innym wątku Jarkoga widziałem Twój wpis o zlikwidowaniu dołka w okolicach 170hz jeśli dobrze pamiętam. Nie chciałem mu rozwalać wątku, ale jak zamierzasz ugryźć temat i likwidować dołki?

 

Aaa i gdzie wybrać opcję spektogramu 3d? Zwykły jest dostępny od razu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pomiar jest z dwóch kolumn.

 

Pomiar rób z jednej kolumny.

 

Jak masz suba, to pomiar modów mozna zrobić poprzez suba.

 

 

Jeśli dobrze pamiętam to w Preferences ustawiałem dla 'check sound' głośniki główne (ale nie jestem pewien, czy to tam ustawia się tą opcję).

 

post-11945-0-37372200-1355731932_thumb.jpg

post-11945-0-92036600-1355731946_thumb.jpg

Edited by Imacman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, wielkie dzięki.

Ad pomiaru z jednej kolumny rozumiem, że chodzi o to by kartę USB podłączyć tylko jedną żyłą kabla RCA do wzmaka/pre?

Dlaczego w ogóle lepiej jest mierzyć z jednej kolumny?

 

Co do pomiaru z głównych głośników to właśnie tak robiłem jak wkleiłeś na drugim zdjęciu. Dzięki za pokazanie spektogramu 3d.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dlaczego w ogóle lepiej jest mierzyć z jednej kolumny?

Ktoś mówił/pisał, ze lepiej ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ktoś mówił/pisał, ze lepiej ?

 

Ja robię pomiar z jednej kolumny.

 

Tak gdzieś kiedyś przeczytałem i tak robię.

Edited by Imacman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prawda jest taka że robienie pomiarów na wielodrożnej kolumnie to jest lipa.

 

Głównie kwestia nie mieszania w fazie przetwornika. Zakres 20 - 200 Hz mierzył bym z subem (konstrukcja zamknięta).

Od 200 Hz w górę pomiar robił bym konstrukcją kilukuścienną gdzie na każdej ściance mamy przetwornik szeroko pasmowy.

 

Robimy dość dużą ilość pomiarów w zależności od położenia suba i mikrofonu. Sub zaczyna od rogu pomieszczenia kończy na środku a linia powiedzmy przechodzi przez ewentualny pkt teoretyczny gdzie będzie stała kolumna. Pozwala to uwydatnić mody pomieszczenia (róg) i określić ich dokładną częstotliwość. Zaś dalsze przesuwanie pozwala określić jak będą wyglądały zafalowania względem efektu SBIR. Teoretycznie szukamy jak najlepszego miejsca dla naszej kolumny. Szukamy "liniowej" charakterystyki na basie dopiero później będziemy walczyć z tym co wybierzemy.

 

Nasze źródło wszech kierunkowe pozwala mówić nam o normalnym pomiarze czasu pogłosu w pomieszczeniu. Które też będziemy wykonywać w różnych punktach dla kostki jak i mikrofonu.

 

Teoretycznie robota jest żmudna. Opracować trzeba konspekt całej adaptacji. Trzeba założyć użyte materiały i ustroje na konkretne problemy. Trzeba uwzględnić aspekt wizualny bo kwestia wykończeniowa (użyte materiały do obicia, kanapa .itd) czasami może trochę nabruździć.

 

Zaczynamy od adaptacji części niskotonowej eliminujemy rezonanse i znowu robimy pomiary z subem. No i tak ze wszystkim w kółko. Powiedzmy sobie, im lepszy akustyk tym łatwiej będzie mu przewidzieć pewne kwestie. Jeśli ktoś robi jeden pomiar i mówi kup od nas to, to i to, to lepiej sobie odpuścić.

 

Dodatkowo warto najpierw opracować kwestie teoretyczne, które można wyliczyć i skonfrontować z dość dużą ilością pomiarów. Daje to pewność że to co robimy zmierza w bardzo dobrym kierunku. No i trzeba pamiętać że elementy dekoracyjne im większe tym większy mają wpływ na akustykę. Więc warto je uwzględnić przed finalnym zestrojeniem pomieszczenia. Tak by móc uwzględnić ich wpływ.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak by wyglądała w pełni profesjonalna adaptacja pomieszczenia, ale skoro system już jest i w dodatku ustawiony na stałe to chyba nie trzeba aż tak kombinować, bo mamy eliminować górki, które się pojawiają w tym zestawieniu w danym miejscu, a nie tworzyć pomieszczenie doskonałe. Tak przynajmniej ja do tego podchodzę...

 

W momencie kiedy jesteśmy przed tematem budowy domu i robienia pomieszczenia tylko do muzyki sytuacja jest diametralnie inna, wtedy od samego początku można myśleć o akustyce...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prawda jest taka że robienie pomiarów na wielodrożnej kolumnie to jest lipa.

 

Głównie kwestia nie mieszania w fazie przetwornika. Zakres 20 - 200 Hz mierzył bym z subem (konstrukcja zamknięta).

Od 200 Hz w górę pomiar robił bym konstrukcją kilukuścienną gdzie na każdej ściance mamy przetwornik szeroko pasmowy.

 

Robimy dość dużą ilość pomiarów w zależności od położenia suba i mikrofonu. Sub zaczyna od rogu pomieszczenia kończy na środku a linia powiedzmy przechodzi przez ewentualny pkt teoretyczny gdzie będzie stała kolumna. Pozwala to uwydatnić mody pomieszczenia (róg) i określić ich dokładną częstotliwość. Zaś dalsze przesuwanie pozwala określić jak będą wyglądały zafalowania względem efektu SBIR. Teoretycznie szukamy jak najlepszego miejsca dla naszej kolumny. Szukamy "liniowej" charakterystyki na basie dopiero później będziemy walczyć z tym co wybierzemy.

 

Nasze źródło wszech kierunkowe pozwala mówić nam o normalnym pomiarze czasu pogłosu w pomieszczeniu. Które też będziemy wykonywać w różnych punktach dla kostki jak i mikrofonu.

 

Teoretycznie robota jest żmudna. Opracować trzeba konspekt całej adaptacji. Trzeba założyć użyte materiały i ustroje na konkretne problemy. Trzeba uwzględnić aspekt wizualny bo kwestia wykończeniowa (użyte materiały do obicia, kanapa .itd) czasami może trochę nabruździć.

 

Zaczynamy od adaptacji części niskotonowej eliminujemy rezonanse i znowu robimy pomiary z subem. No i tak ze wszystkim w kółko. Powiedzmy sobie, im lepszy akustyk tym łatwiej będzie mu przewidzieć pewne kwestie. Jeśli ktoś robi jeden pomiar i mówi kup od nas to, to i to, to lepiej sobie odpuścić.

 

Dodatkowo warto najpierw opracować kwestie teoretyczne, które można wyliczyć i skonfrontować z dość dużą ilością pomiarów. Daje to pewność że to co robimy zmierza w bardzo dobrym kierunku. No i trzeba pamiętać że elementy dekoracyjne im większe tym większy mają wpływ na akustykę. Więc warto je uwzględnić przed finalnym zestrojeniem pomieszczenia. Tak by móc uwzględnić ich wpływ.

 

Arczi, na pewno masz rację w tym co piszesz, tylko, że nie należy zapominać, że my staramy się robić amatorskie, a nie profi pomiary. Stąd amatorski sprzęt i metody polegające na przybliżonych wynikach tylko. Wydaje mi się jednak, że aby zlikwidować główne bolączki wystarczą te uproszczone metody.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wydaje mi się jednak, że aby zlikwidować główne bolączki wystarczą te uproszczone metody.

 

Do domu, taki pomiar wystarczy, bo wskaże nam drogę ewentualnej "domowej" adaptacji. Ja go stosuję z powodzeniem i chwalę sobie, bo pomógł mi samodzielnie dojść to tych wyników co mam. Potwierdzeniem tego mogą być stwierdzenia odwiedzających mnie znajomych, którzy mieli takie same kolumny, że moje "gają" najlepiej. Sądzę, że taki zestaw w kategorii cena/przydatność to super zakup :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Romek, wykres wodospadowy zrób od 20-250Hz dalej nie jest potrzebny. Za to wykres RT60 zrób do 3,5kHz. Spectrogram jest czytelniejszy, gdy jest w 3D. I jeszcze pytanie, czy robisz pomiar z jednego kanału (jednej kolumny) i co ustawiasz do pomiaru - w opcji subwoofer czy głośniki główne - zwróciłeś na to uwagę?

 

Ponownie drugie pomiary z poprawionymi wykresami.

Jedyny problem jaki napotkałem: nie mogę zrobić overlay (nałożenia) dla dwóch pomiarów tak by otrzymać Spectrogram dla 20-250 hz + 250-3000hz.

 

Z tego co widzę, to przebieg częstotliwości 250-3000hz jest dość równy wg spektrogramu. Waterfall wykazuje podbicie w okolicach 48hz, choć co ciekawe nie jest to tak widoczne na spektrogramie dla 20-250hz.

Mam też mocny spadek w okolicach 120hz.

Czyli ogólnie niskie częstotliwości sa widocznie słabiej wygłuszane/wygaszane niż średnio-wysokie. Czyli mam pokój z wyeksponowanym albo co gorsza podbijający bas? Trochę mam mętlik, bo jednocześnie spektro dla niskich częstotliwości nie wykazuje problemów z basem (Dudnienia, etc.) - problem może być więc w proporcjach po prostu pomiędzy niskimi a średnio-wysokimi, tak?

 

.

post-14054-0-48497700-1355917599_thumb.jpg

post-14054-0-23594800-1355917615_thumb.jpg

post-14054-0-37721000-1355917629_thumb.jpg

post-14054-0-69111500-1355918035_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ponownie drugie pomiary z poprawionymi wykresami.

 

Trochę pomarudzę:

 

1. Staraj się zaczynać wykres od początku, czyli przesuń go do osi.

2. Zrób taki widok aby ścianka wykresu też była widoczna, łatwiej odczytywać z takiego.

3. Jak możesz, to importuj zdjęcia wykresów w lepszej rozdzielczości, też będą bardziej czytelne.

post-11945-0-25024800-1355918962_thumb.jpg

post-11945-0-91643300-1355918972_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trochę pomarudzę:

 

1. Staraj się zaczynać wykres od początku, czyli przesuń go do osi.

2. Zrób taki widok aby ścianka wykresu też była widoczna, łatwiej odczytywać z takiego.

3. Jak możesz, to importuj zdjęcia wykresów w lepszej rozdzielczości, też będą bardziej czytelne.

 

Mam nadzieję, że teraz będzie lepiej.

Ad 3. Używam przycisku Capture w REW - jak Ty to robisz? Printscreen i export do jakiegoś procesora grafiki?

 

Z tego co widzę, to nadmiernie tłumione sa zakresy:

1) 78-129hz

2) 152-249hz

i potem lokalnie

3) 356hz

4) 454hz

5) 780 - 1000hz

6) 1462hz

 

Imacman oraz inni Koledzy, jeśli można prosić o weryfikację tych wniosków i ewentualne pomysły na receptę...?

 

Dziś może lub w najbliższych dniach wrzucę fotki pokoju. Problem w tym, że duża ilość tłumienia to ciężka kanapa oraz wykładzina na pianomacie na całej podłodze - czyli ustroje nie do ruszenia. Czy bez modyfikacji ustrojów wygłuszających można coś zrobić, by owe dołki wyrównać w kierunku góry..?

post-14054-0-29619900-1355919835_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osobiście to mi wygląda na dobre pomieszczenie, w którym grają kolumny o takim, a nie innym charakterze, ale może koledzy będą mieli jakieś lepsze wnioski...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ad 3. Używam przycisku Capture w REW

 

Teraz wyszedł Ci już duży wykres, tak trzymaj.

 

Romek, przy wykresie spectr zaznacz jeszcze opcję Draw Contour i wyjdzie Ci taki wykres jak na ekranie startowym REW'a.

 

W przyszłości wklejając wykresy, dobre załączyć oba wykresy, można też wykres SPL, tylko tak wyskalowany aby był czytelny

 

Romek, załącz SPL z zakresu 20-250 HZ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marku, dzięki za porady i wskazówki - dzięki Tobie te wykresy zaczynają być czytelne ;)

Contour dodane.

SPL dla 20-250hz poniżej.

 

Mam tylko jedno pytanie: jeśli pomiary dla obu zakresów poprzedzone są 'sound check' i dopasowaniem poziomu sygnału do każdego pomiaru czy ma sens zestawianie ich na jednym wykresie SPL czy waterfall? przecież jeśli jeden pomiar został dokonany na głośniejszym sygnale to drugi zakres będzie na wykresie zaznaczony znacznie 'ciszej'. Względne przebiegi może się nei zmienią w ramach jednego zakresu, ale różnice pomiędzy zakresami będą widoczne.

post-14054-0-50095400-1355992517_thumb.jpg

post-14054-0-78562300-1355992523_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Romek, dlatego ja robię w danej sesji w tych samych ustawieniach.

 

Niepokojący jest u Ciebie ten "spadek" lekko powyżej 200 Hz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Romek, dlatego ja robię w danej sesji w tych samych ustawieniach.

 

Niepokojący jest u Ciebie ten "spadek" lekko powyżej 200 Hz.

 

No więc właśnie. Muszę to wszystko powtórzyć i zrobić za jednym zamachem, bez dopasowywania poziomów pomiędzy. Postaram się to zrobić dziś wieczorem, bo sam jestem trochę skonfundowany.

Ale spadek na 200Hz jest i na spektro i na SPL, więc jest faktem. Być może moja sofa pochłania tą częstotliwość...?

Edited by romekjagoda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przesuń mikrofon w czasie pomiaru 0,5m do przodu względem pierwotnego pomiaru, a później 0,5m za tym punktem. Następnie nałóż te trzy wykresy SPL.

Edited by Imacman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.