Skocz do zawartości
IGNORED

Modyfikacja głośników komputerowych


krz

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Nie chcę mieszać kilku pokrewnych tematów, dlatego zakładam oddzielny topic.

 

Od kilku miesięcy jestem posiadaczem kultowych(?) głośników Genius SP-HF2000x. Jest to o tyle ciekawa propozycja, że ich koszt to 100-150zł z drugiej ręki. Z drugiej, bo nakład już dawno jest wyczerpany i trafić na nie można jedynie na portalach akcyjnych. Na swój egzemplarz czekałem kilka miesięcy, ale udało mi się.

Jest to o tyle fajna pozycja, że jak na swoją second-handową cenę prawdopodobnie nie ma konkurencji.

Sam przez dłuższy czas rozglądałem się za głośnikami klasy low, do plumkania z laptopa i przerobiłem kilka polecanych egzemplarzy w zakresie do 500zł. Od Modecomów MC-HF40, przez Geniusy SP-HF1800A, po Microlaby Solo6c.

I o ile tylko te ostatnio "zagrały", to nie na tyle, by dorzucić do nich 300zł. Właściwie, jeśli miały by być w jednej cenie, to również miałbym dylemat.

 

Niestety posiadanie Geniusów niosło ze sobą kilka defektów, które w końcu zmusiły mnie do interwencji. Mianowicie, powszechna wada głośników, to brum, który przy cichym słuchaniu jest nie do zniesienia. Z tego co wiem, to serwis w początkowej fazie wymieniał głośniki, ale później już nie respektował gwarancji w tym zakresie. Moje pierwsze podejście w celu usunięcia tego defektu zakończyło się fiaskiem, bo stwierdziłem, że wymaga rozklejenia kolumn, by dostać się do płytki przedzwzmacniacza.

Dopiero wczoraj, uparcie dążąc do wyeliminowania brumu, na spokojnie rozebrałem kolumny na części.

 

Dla potomnych zaznaczę, że potencjometry są poprzykręcane pod gałkami, na panelu przednim. Do reszty, można dojść krok po kroku.

 

Po wyciągnięciu płytki okazało się, że panuje na niej jedna wielka pętla masy. Wystarczy w kilku miejscach pociąć ścieżki i można wyeliminować brum do zera. Obecnie mam zupełną ciszę w głośnikach, niezależnie od poziomu głośności.

Przy okazji dłubania przy płytce, warto ograniczyć oczojebną, niebieską diodę, która rozświeca cały pokój w nocy :)

Dodatkowo, trafił mi się egzemplarz, o rozjechanym potencjometrze głośności. Na pierwszych krokach, różnica między kanałami była rzędu kilku omów. Potek poszedł do wymiany.

 

 

I teraz sedno tematu...

 

Jak już sobie grzebię przy kolumnach, to może pójść krok dalej?

Może nakreślę, od czego zacząłem.

Wymieniłem 2x3300u na 2x10000uF. Zmieniłem kilka na kondów bipolarnych na foliowe i wymieniłem elektrolity w sygnale na markowe.

Na płytce znalazłem dwa opampy F4558. Jeden w końcówce podmieniłem na AD8599, a drugi w filtrze zostawiłem, bo po zmianie łapało różne śmieci i nie na razie nie bawiłem się w zmianę wartości elementów biernych wokół opampa.

Tak wygląda płytka. Przepraszam za jakość.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Nie wiem czy się czepiać TDA2050.

Stabilizacje zasilania też sobie chyba odpuszczę.

Myślę o modyfikacji samej paczki i głośnika. Tylko nie wiem, czy to nie będzie przerost formy nad treścią, ale na połatanie paczki matą bitumiczną jeszcze mógłbym sobie pozwolić. Wełnę raczej sobie odpuszczę, ale...

Mogę sobie tak sam wytłumić kolumny, czy to mi zdegraduje dźwięk?

Chcę również wymienić kable w środku.

 

Przy samym głośniku wysokotonowym zmieniłem bipolara 4u7 na zwykła Wime, bo doczytałem się, że takową się stosuję, a nic większego nie miałem pod ręką. Łączyć dwa elektrolity, czy od razu zaopatrzyć się w jakiegoś MANT? Jeśli tak, to jakiego? Również 4u7, czy próbować dobrać coś innego.

post-25495-0-60567300-1331582070_thumb.jpg

 

I teraz taka zagwozdka.

Na czeskim forum, dotyczącym modyfikacji SP-HF1250x znalazłem taki schemat i widzę, że u mnie jest tak samo.

post-25495-0-88787700-1331582253_thumb.jpg

 

Czy prawidłowo nie powinno być tak. Albo czy nie powinno to przynieść poprawy?

post-25495-0-19022600-1331582221_thumb.jpg

 

Póki co, kilka małych zabiegów, a przyniosły wiele dobrego. Jestem tak zadowolony, że chcę podrążyć ten temat i stąd mój topic.

Prosiłbym o wyrozumiałość, bo w kolumnach jeszcze nie grzebałem.

 

Pozdrawiam,

Tomek

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

odwracanie fazy to zły pomysł, w zwrotnicy 1 rzędu masz przesunięcie 90*, wartości kondensatora raczej bum nie powiększał, bo łatwo możesz przedobrzyć i uszkodzić głośnik, bezpieczniej było by zrobić 2 rząd, ale cewki też trochę kosztują, a jeżeli tak gra dobrze to może wyjść przerost formy nad treścią, zmienił bym przede wszystkim przewód sygnałowy i może do tego jakieś gniazda neutrika

W takim razie, prawidłowy jest drugi schemat?

Widziałem, że Czesi wyciągali głośniki z tych Geniusów, pakowali w nowe paczki z lekkimi modyfikacjami i sprzedawali po lepszych pieniążkach. Także potencjał mają duży.

W takim razie zmienię jeszcze konda na MANT (chyba dobry wybór) oraz kable i gniazda, a wytłumaniem na razie się wstrzymam.

 

Dzięki woytl za wpis. W między czasie czekam na opinie innych.

 

Pozdrawiam,

Tomek

Tylko teraz się zastanawiam, czy to 2050 czy 2030. Ale jedno i drugie mogę podmienić na LM. Będę o tym pamiętał.

 

Znalazłem schemat SP-HF1250x. Powinien być bardzo podobny.

 

geniussphf1250x.png

wariant 2 jest prawidłowy, na wejściu sygnału jeżeli zastępujesz elektrolit foliowym to wstawiasz 1/10 wartości, inaczej może być za dużo dołu, a przy takich małych głośniczkach to raczej potrzebne jest obcięcie nadmiaru basu.

Czy "+" na głośniku wysokotonowym jest oznaczony kolorem czerwonym (tak jak na zdjęciu)? W taki razie jest źle połączone, stąd moje pytanie.

Podmieniłem non-polar 4,7u na Wime 4,7 i nie odczułem nadmiaru basu.

Na czeskiej stronie widziałem zdjęcia z dwoma równoległymi foliowcami 3,3u, czyli szli nawet w górę.

Widzę, że bez testów się nie obejdzie. Mam jakieś ruskie olejaki do 1uF, to sobie w weekend potestuję.

chińskie dzieci podłączały jak popadnie, z tą 1/10 chodziło mi o konda na wejściu rca, możesz podmienić rezystory w sprzężeniu zwrotnym i na wejściu przed opkiem na jakieś 1% albo co tam masz pod ręką dobrego, pewnie nawet krajowe młt są lepsze od tego co chińczycy zamontowali, możesz ominąć regulację barwy jak nie używasz.

kalkulator dla leniwych jak będziesz gmerał w zwrotnicy

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

możesz sprawdzić baterią w którą stronę wychyla się membrana bo oznaczenia też mogą być nieprawdziwe

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.