Skocz do zawartości
IGNORED

Regeneracja gramofonu Adam


tajtus5

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie, zamierzam delikatnie odrestaurować mój stary gramofon, koniecznie chce wymienić wkładkę i tu pytanie...czy do 250 zł znajdę coś lepszego niż Ortofon OM 10 E? Oczywiście przeróbki nie ominą wtyków rca i odświeżenia obudowy. Tu kolejne pytanie....ma ktoś pomysł co zrobić z delikatnie porysowaną pokrywą? Czekam na pomoc :)

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/98490-regeneracja-gramofonu-adam/
Udostępnij na innych stronach

Był wątek "tempo, tempo, czyli polerowanie pokrywy" czy jakoś tak. Wygoogluj, pewnie się znajdzie.

 

Co do wkładki - musisz dobrać odpowiednią wkładke pod kątem wysokości, ponieważ VTA (wysokość ramienia) nie jest regulowana. Wydaje mi się, że audio-technica 95/120e pasuje do tego gramofonu pod kątem rozmiarów.

 

pzdr

Unikałbym wkładek grado - mogą powodować brumienie na tym gramofonie, są nieekranowane.

Niestety wkładki bardzo podrożały, więc dużego wyboru nie masz. Może tu zajrzy jakiś posiadacz adama, ja nie znam się na gramofonach z PRL-u. Zagadaj do Vlado lub Ricona, oni mają sporą wiedzę.

 

pzdr

Fakt...system opiera się na wzmacniaczu kina domowego ale jest to solidny flagowiec sprzed 10 lat. Z powodzeniem słucham na nim muzyki, choć wiem że na pewno lepszych efektów dostarczył by wzmak stereo. Planuję w przyszłości rozbudowę o wzmacniacz lub końcówkę...ale to na razie nie czas na to... teraz chce odświeżyć gramofon.

Podstawa pożytku z Adama (i nie tylko ) to stabilność obrotów.A z tym bywało róznie.

Niby nowatorskie jak na lata 70te rozwiązanie ale po 40 latach może (nie musi) stwarzać problemy. Pasek magnetyczny pod talerzem traci z czasem właściwości.lub "gubi pola"

Szczególnie jak gramofon stał w elektromagnetycznym .Aluminiowy talerz nie jest ekranem pm.

Jeżeli kreci się stabilnie można mysleć o wkładce. Nalezy pamiętać że ramię w Adamie nie ma regulacji VTA i pożytek z nawet najlepszej wkładki byłby co najmniej połowiczny. Jedyna korzyść ze zmiany to "pod pasowanie " do posiadanej reszt toru. Albo w kierunku "jasnej" lub ciemniejszej sygnatury. Jak chcesz lżej i "jasniej" to w np.AT. jak w doł "cieniej to szukaj innych (Nie pisze konkretnie bo to nie ma byc reklama) Pamiętaj że wysokość wkładki powinna odpowiadać fabrycznie montowane MF. Ew korekta grubością maty,ale wtedy zwiększa się ciężar(nieznacznie) i silnik liniowy trudniej sie rozpędza.choć stabilniej przechodzi przez dziury impulsów sterujacych silnikiem(talerzem)

Ten posiadany OM10 o ile nie jest za wysoki (to nie T4P w przejsciwówce?) to może zostac choć podejrzewam że za wysoki. Zwykle AT mają zbliżoną wysokość do MF 1xx.Ale zupełnie inną sygnature (jasno).A i nie kombinuj z headshelami bo ramię w Adamie jest pod głowkę lekko pochyloną.

Witajcie, zamierzam delikatnie odrestaurować mój stary gramofon, koniecznie chce wymienić wkładkę i tu pytanie...czy do 250 zł znajdę coś lepszego niż Ortofon OM 10 E?

 

Nie wiem. Ale japońska AT120E polecana przez Tomasza pianistę bedzie OK - ok. 400 zł - znakomita - sam używam dużo droższych ale i tej słuchałem przez pewien czas - pełne zaskoczenie wysoką jakością, autentycznie byłem pod wrażeniem - jak to możliwe za tę cenę ?

Właśnie - jak to możliwe, że 3 lata temu za tą cenę można było mieć at440. Polecając tą wkładke myślałem, że wciąż kosztuje w okolicach 250zł, a tu prosze...ech. Coraz gorzej.

 

pzdr

Ehhhh...co za czasy nastały...

widzę że będę musiał się zdecydować na coś w stylu at95 w takim razie bo wkładka ma być prezentem od dziewczyny a nie chcę jej naciągać na więcej niż 250 zł ;)

Najwyżej jeśli się osłucham to będzie trzeba przemyśleć wymianę gramofonu...albo mocniejszy upgrade.

Mieliście styczność z tą wkładką i możecie się jakoś odnieść do Ortofona z tej półki cenowej?

Ja jeszcze zbadam jak to jest z tą wysokością wkładki u mnie żeby wiedzieć na co mogę się zdecydować pod względem technicznym.

Gość rydz

(Konto usunięte)

Jak wspomniał kolega ricon brak regulacji VTA,dyskwalifikuje założenie wkładki Ortofona.

Wkładka gabarytowo zbyt wysoka,igła minimalnie ponad płytą,gdy płyta zwichrowana za chwilę może nie być igły.

Jak często pisałem zamiast 95 z byle jaką igła wolę AT91/3600 z igłą na wsporniku węglowym.Zupełnie inny dźwięk.Warunek- oryginalna igla .Cenowo tania więc w opinii AS -nie powinna grać. A spróbować warto.

AT91/3600 z igłą na wsporniku węglowym.Zupełnie inny dźwięk.Warunek- oryginalna igla

Wkładka ta była/jest bardzo czesto stosowana jako wkładka bazowa w wielu nowych gramofonach ( Thorens, Denon, Dual ) i innych. Dostepne są do niej igły o ostrzejszych szlifach. Skoro nie wstydzą sie jej producenci sporo lepszych gramofonów niż nasza stara Fonika, to i Adam'owi wstydu nie zrobi. Dzisiaj to chyba jedyna wkładka w adekwatnej do swej wartości cenie:-)

Co do innych porad w temacie Adam'a, to nie ma sensu abym powielał to co już przekazał Ricon. W razie bardziej szczegółowych pytań, oczywiście mozesz liczyc na moje i kolegów wsparcie.

W.

które ramie było lepsze i do jakich wkładek pasuje ? To całkowicie metalowe jak od Adama gs 424 czy to cienkie z plastikowym jarzmem od gs 461 ?

W tym temacie Drogi Arku, Fonika nie odbiega od innych gramofonów. Te dwa ramiona posiadają różną masę efektywną ( co widać doskonale gołym okiem) więc zgodnie z zasadami fizyki:

cięższe ramię do wkładek o niskim współczynniku compilace

lżejsze do tych o wyższym, choć bez przesady. Nie jest to ramie typu ULM i wkładki powyżej współczynnkia >15 powinny dać dobre wyniki.

Gość frywolny trucht

(Konto usunięte)

W Denonie DP 300F był chyba właśnie montowany koszmar= AT91. Miałem dziki zamiar wyrzucić przez ten wynalazek gramofon do śmieci.

Na szczęście dobrzy ludzie z tego forum polecili mi pewną czerwoną wkładkę. Tyle, że ona przekracza budżet (330zł).

Więc może rzeczywiście lepiej 95?

A czy w At91 nie ma szlifu sferycznego? Może lepiej dopłącić te pare złotych i wziąć At95, gdzie jest eliptyk. Tak na chłopski rozum.

 

pzdr

Tomasz, to zależy. A zależy od wielu składników. Najważniejszy, to preferencje brzmienia. Jeśli zależy odbiorcy na szczegółowości i "wyrazistej" górze przekazu, powinien skłaniać się do eliptyka w 95E.

Jednak widząc, że za dynamo robi ampli AV, co może a często jest strojone pod uwydatnienie skrajów pasma, kosztem wycofania niższej średnicy, to sfera AT-3600 może okazać się niezłym buforem prostujacym pasmo i dodajacym troszkę tego "analogowego" uroku. To dość szybka wkładka więc nie odczuje zbytniej utraty rozdzielczości w stosunku do AT-95E a podstawa basowa jest w niej sporo dobitniejsza.

W Denonie DP 300F był chyba właśnie montowany koszmar= AT91

I tu jest schodek o którym wspominamy z Riconem. Czy miałeś tę z czarnym tubularnym wspornikiem, czy "normalnym" metalowym? Róznica w brzmieniu jest znaczna. I jeszcze jedno, 3600 musi sobie pograć i to sporo aby przekonała, że zagrać potrafi.

I jeszcze proszę, pamiętaj że opisujemy wkładkę do Foniki Adam, czyli ustrojstwa bardzo specyficznego, konstruowanego pod jeden typ wkładki serię MF. Geometria ramienia i kąt pochylenia headshella własćiwie dyskwalifikuje współpracę z innymi wkładkami. Bardziej tolerancyjna na błędy w ustawieniu sfera, to jedyny kompromis dla tego gramofonu.

W tym temacie Drogi Arku, Fonika nie odbiega od innych gramofonów. Te dwa ramiona posiadają różną masę efektywną ( co widać doskonale gołym okiem) więc zgodnie z zasadami fizyki:

cięższe ramię do wkładek o niskim współczynniku compilace

lżejsze do tych o wyższym, choć bez przesady. Nie jest to ramie typu ULM i wkładki powyżej współczynnkia >15 powinny dać dobre wyniki.

 

Czy jakieś propozycje konkretnych wkładek na jedno i na drugie ramię posiadacie?

 

jaka podatność miały wkładki serii MF?

<br />jaka podatność miały wkładki serii MF? <br />

Poddatność polskich MF była taka jak szlify ich igieł. Zależy jak się pracownikowi udało wystrugac z tego co znalazł w magazynie:-(

To wkładki "średniomiękkie" o kompilance dynamicznej ok. 15 ; 20.

Wkładke należy dobrać samemu pamietajac o braku regulacji tych ramion w zakresie VTA.

Wielkie dzięki za taki odzew, czytam to co piszecie i się zastanawiam...racja...z jednej strony napędzać to bedzie wzmacniacz kina, ale tak jak pisałem wcześniej w moim odczuciu jest to solidna maszyna...o czym świadczy masywny dźwięk dołu pasma i nawet samo wyposażenie jak i waga. Yamaha charakteryzuje się podkreśloną średnicą a mi zależy przy odsłuchu na szczegółowości. Z tego co napisał vlado, dochodzę do wniosku że chyba bardziej skłaniać się będę ku AT 95E.

Gość frywolny trucht

(Konto usunięte)

w stereo?

a tak na logike pomysl jak potraktowano pre gramofonowe w amplitunerze kina domowego. i tak cud, ze w ogole jest, chyba tylko po to by udowodnic, że to sprzet wszystkomający.

Gość frywolny trucht

(Konto usunięte)

MF wszystko znosi :)

 

A tak po prawdzie podstawowe wkładki jakoś szczególnie nie szaleją z czułością na ten parametr.

 

Gdzieś czytałem, zeby zamienić w Adamu uchwyt wkładki, chyba na ten z Bernarda, który pozwala na ustawienie choć kąta prowadzenia i ( w małym zakresie, ale zawsze) przesięgu, a zdaje się, że pomaga też w kwestii VTA?

To one się jakoś różnią?

 

Z tego co patrzyłem najsensowniej zbudowanym małym GS był G8010 i 8050 (?) i jego mutacje jakieś Altus 100 i tym podobne. Miały element łożyska osadzony w drewnianej plincie która nie dzwoniła jak w wersjach stalowych i łożysko było pewnie osadzone i nie wyginało się wraz ze swoja podstawą.

Ale przesięgu nie dało się regulować choć podobno był za krótki i wyjściem było odpowiednie wypiłowanie otworów. W końcu były to przecież najtańsze możliwe rozwiązania z ramionami jedynie stylizowanymi na mikro-seiki.

 

Najsolidniejszym w ogóle była konstrukcja wcześniejsza na której zbudowano G-601A i G-1100fs. Potem i bliżej naszych czasów i im więcej produkcji na zachód tym coraz większe potanienie technologiczne.

Gość frywolny trucht

(Konto usunięte)

take cuś miałem. Byc może ktoś mi rozwiercił headshell zanim stałem się jego właścicielem.

Ktoś Grado włozył i nie wygląda VTA jakos gorzej jak u Excela. Rzekłbym, że lepiej.

 

Fajnie wyrywa do góry na końcu filmu :) Nie pamiętam by mój tak robił. Zabawne. Ożywcze, rzekłbym.

Były oryginalne fonikowskie główki z podłuźnymi wycieciami.Może więc nie piłowane.

Co do "hołubca" na końcu odtwrzania to trza dać smaru do wind na mechananizm bolca windy .Za szybko wyłacza el-magnez

Mam wrażenie ze ramie jest cały czas uniesione do góry. Talerz jest za wysoki? Znalazłem kiedyś na Triodzie kilka porad na temat modernizacji tych Bernardów i Altusów.

Może powinno się talerz i pod talerzyk przetoczyć żeby zdjąć na wysokość kilka milimetrów. albo dorobić podkładkę dystansową pod podstawę ramienia.

 

Wyrzuciłem już stare mumery Audio-Video AVT. W numerze gdzieś tak z pomiędzy lat 1986-91 był test GS Adam i G 8050. Okazało się że Adam gorzej trzymał parametry. Oba zachowywały normy wg instrukcji ale model paskowy miał je nieco lepsze.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.