Skocz do zawartości
Aktualizacja silnika forum Czytaj więcej.. ×
tomasz_pianista

Analogowe FAQ - jeżeli poszukujesz pierwszego gramofonu, przeczytaj, zanim zadasz pytanie.

Rekomendowane odpowiedzi

Wersja robocza, prosze o poprawki, będę wdzięczny za dodatkowe informacje (zwłaszcza o gramofonach dual, technics, oraz polskich, lepszych gramofonach - daniel, adam), potem się złączy wszystko w całość i podepnie do zakładki Analog. Myśle, że tekst powinien być konkretny, bez lania wody, nie jak dla polonistki w liceum. Uważam, że nie musi być zbyt dokładny, dlatego np.kwestie ramion będe traktować ogólnikowo. Tekst powinien być możliwie obiektywny. Na pewno troche zejdzie na napisanie całości, będziemy doklejać kawałek po kawałku.

[b]1. C[b]o [/b]potrzebuje do odtworzenia winyli?[/b]

Do odtworzenia czarnej płyty potrzebne są - [b]gramofon, wkładka z igłą oraz przedwzmacniacz gramofonowy [/b](w skrócie pre) oraz reszta toru audio, czyli wzmacniacz i kolumny/słuchawki. Podstawą poprawnego dźwięku z winyla jest dopasowanie tych wszystkich elementów na równym poziomie i ich "zgrania", bowiem nie każda wkładka pasuje do każdego ramienia gramofonowego etc.[b] Nie można bezpośrednio podłaczyć gramofonu do np.głośników komputerowych czy słuchawek. [/b]Niektóre wzmacniacze posiadają wbudowane "pre" (zwłaszcza starsze modele wzmacniaczy) oznaczone jako wejście PHONO. Jeżeli nie ma takiego wejścia w Twoim wzmacniaczu będziesz musiał zakupić osobne pre ( więcej o przedwzmacniaczach - punkt XXX w FAQ). Istnieją także gramofony z wbudowanym przedwzmacniaczem (patrz FAQ - nowe gramofony do 2000zł).

[b]2. Ile muszę wydać na analog?[/b]

Niestety mit o "gramofonie za 300zł" jest nieprawdziwy, przedwszystkim ze względu na konieczność posiadania przedwzmacniacza. Minimalny budżet na 3 elementy (gramofon, wkładka, pre) to [b]okolice 1000zł i więcej, jeżeli mówimy o sprzęcie używanym[/b]. Niestety, w przypadku urządzeń ze sklepowej półki, musimy liczyć ze znacznie wyższym wydatkiem - około 2000zł wzwyż. Podany budżet zakłada najwyżej poprawne odtworzenie.

[b]3. Kupić nowy, czy używany gramofon?[/b]

Tu nie ma jednej odpowiedzi. Kupno nowego gramofonu gwarantuje zakup sprawnego urządzenia, ale koszt jest znacznie wyższy. Gramofon jest urządzeniem o niskiej awaryjności, więc nie należy się obawiać kupna nawet 40 letniego gramofonu, pod warunkiem, że [b]jest sprawny i nie posiada automatyki.[/b] (Gramofony z automatyczne i półautomatyczne są podatne na drobne awarie).Nie należy obawiać się ustawiania i kalibracji gramofonu, to czynności bardzo proste. Dalsze rozważania stare vs. nowe zawarte są w punkcie XXX.

[b]4. Jak zbudowany jest gramofon?

Pierwszym rodzajem jest rozróżnienie napędu - paskowy (belt drive - BD) oraz bezpośredni (direct drive - DD). [/b]Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety, BD z reguły przenosi mniej wibracji i jest cichsze, DD posiada większą stabilność obrotów. Ponieważ rynek gramofonów jest bardzo bogaty, rozważania o tym co lepsze tutaj nie ma sensu, odpowiedź co wybrać szukaj w punkcie XXX - stare gramofony - jakie modele? Istnieje także napęd Idler Drive, ale to już gramofony dla bardziej zaawansowanych.[b] Drugie rozróżnienie to konstrukcja - są gramofony sztywne, oraz takie które posiadają różnego rodzaju zawieszenie. [/b](Szczegóły w punkcie gramofony thorens)

[b]5. Co powinien mieć dobry gramofon?[/b]

To co powoduje, że jedne gramofony są dobre, a inne złe to przede wszystkim kwestia konstrukcji oraz drobnych szczegółów. Gramofon powinien posiadać:
-Stabilne obroty (inaczej dźwięk będzie "pływał" i powodował znaczne zniekształcenia)
-Stabilność talerza (takie same objawy jak wyżej)
-Cichy napęd (inaczej muzyce będzie towarzyszył nieustanny hałas silnika)
-Ciężki talerz (eliminuje rezonanse, co powoduje, że dźwięk będzie dobrze poukładany, wysokie tony czystsze)
-Konstrukcje nie podatną na drgania z np.podłogi, ulicy, a przede wszystkim kolumn (gramofony podatne na drgania wymagają platformy antywibracyjnej)
-Bardzo przydatna jest możliwość ulepszania gramofonu (np.możliwość wymiany ramienia)
-Precyzyjne ramie gramofonowe
[b]Nigdy nie kieruj się wyglądem gramofonu. Nigdy nie kieruj się marką gramofonu, wybieraj tylko konkretne modele.[/b]

[b]6. Jaki nowy gramofon do 2000zł?[/b]

Niestety rynek nowych gramofonów jest bardzo ograniczony. Ponieważ jest sporo informacji w sieci, po prostu wymienię modele, które uważam, za dobry wybór w tej cenie, ich opis ogranicze do minimum. [b]U[/b][b]waga - nie sugeruj się recenzjami w gazetach audio, bierz pod uwagę tylko opinie użytkowników, najlepiej tych doświadczonych i uważaj na zbyt superlatywne opinie.[/b]

-Pro-ject RPM 1.3 + wkładka Ortofon 2m red - około 1400zł - bardzo lekka konstrukcja, ale silnik jest zupełnie odseparowany, więc gramofon pracuje bezszelestnie. Gramofon daje możliwość wymiany talerza na akrylowy, wymaga solidnej podstawy antywibracyjnej. Pomimo bardzo skromnego wyglądu może dać dźwięk relatywnie wysokiej jakości. Gramofon nie posiada pokrywy przeciwko kurzowi. Ramie jest przeciętne, ale do oferowanej wkładki wystarczy. Napęd oczywiście paskowy.

-Pro-ject Debut III / Rega RP1 - bliźniacze gramofony, również lekkie konstrukcje, podatne na drgania, część egzemplarzy posiada wadliwą stabilność talerza, niektórzy piszą o "brumieniu", czyli hałasie z silnika. Talerze są lekkie (około 1kg), ramiona co najwyżej poprawnie zrobione. Model Debut III oferowany jest także z wbudowanym przedwzmacniaczem oraz talerzem akrylowym (talerz akrylowy mniej rezonuje niż ten metalowy). Napęd paskowy.

-Denon dp300f - może Frywolny coś napisze
-Audio-Technica AT120 USB (prosze o dokładną nazwe gramofonu oraz obiektywny opis ze zwróceniem uwagi, że to kopia technicsa 12xx)
- tanie reloopy - nic o nich nie wiem, ale ponoć coś tam minimalnie grają.

Gramofony nie wymienione w tej liście można od razu skreślić - są bardzo źle wykonane i nie nadają się do odłuchu. ( nie wiem, czy nie przeoczyłem jakiegoś modelu, jak coś to dopiszcie)

[b]7. Na jakie używane modele warto zwróćić uwagę?

1. Thorens
-[/b]TD160 oraz pochodne modele (TD166 - tańsza wersja, TD145/146 - z automatyką ramienia,TD165) - wysokiej klasy gramofon produkowany od lat 70' do początku 90'. Jest to [b]konstrukcja z zawieszeniem[/b], czyli talerz oraz ramie jest zawieszone na 3 sprężynach znajdujących się wewnątrz gramofonu, daje to dodatkową izolację od drgań zewnętrznych oraz od silnika (czyli talerz i ramie są zamontowane na tzw. subchassis, reszta, czyli obudowa gramofonu z sinikiem to chassis). Talerz w zależności od wersji waży 2,7kg lub 3,2kg, jest bardzo stabilny. Obroty są w miare stabilne, choć jest to najsłabszy parametr tego modelu, choć nie ma mowy o wyraźnym zniekształceniu dźwięku. Przydźwięk z silnika jest niewielki i można go bardzo łatwo zminimalizować do zera. Gramofon był wyposażany w różne ramiona, większość z nich jest przyzwoitej jakości i precyzji. Gramofon oferuje bardzo duże możliwości ulepszania, wręcz nie ograniczone (dla zainteresowanych - [url="http://www.theanalogdept.com/thorens_td_160_dept_.htm"]http://www.theanalogdept.com/thorens_td_160_dept_.htm[/url] ) Napęd paskowy. Sugerowana cena w zależności od modelu i stanu - 400zł - 800zł, niektóre egzemplarze mogą być warte nawet nieco więcej.

-TD 316/318/320/321 - tzw. 3xx - wysokiej klasy gramofon z lat 80', ulepszona wersja TD160, posiada dokładniejsze zawieszenie (linkowe zamiast sprężyn), więc izolacja jest jeszcze dokładniejsza. Silnik generuje stabilniejsze obroty, talerz oraz łożysko talerza są te same co modelu TD160. Gramofon również miał montowane różne ramiona w zależności od wersji, wszystkie pozwalają na zamotwoanie średniej i wysokiej klasy wkładek MM (rodzaje wkładek - patrz punkt XXX). Napęd paskowy. Sugerowana cena w zależności od stanu i jakości, z zamontownym ramieniem Thorensa - 800zł-1300zł.

2. Dual - prosze o pomoc
3. Technics - tak samo
4. Stare denony DD
5. Polecać jakieś Sony?
6. telefunkeny
7.Polskie?
8. Używane Regi+możliwość upgrade'u


-Narazie tyle, po opisie gramofonów myśle, że trzeba porównać stare z nowymi, opisać rodzaje wkładek MM/MC, zwrócić uwage na montowanie 1/2 cala, oraz polecić wkładki do 500-600zł, wspomnieć o przedwzmacniaczach i wymienić oferte pre do 1000zł. Warto by też napisać coś o nowszych gramofonach za wyższą cene, tak do 3500zł. Myśle, że opis ramion i rodzaj nie ma sensu w przypadku początku zabawy w analog, można najwyżej wymienić znane ramiona (SME, rega, linn). Dobrze, jakby udało się napisać całość, troche uporządkuje to forum. Wszelkie uwagi mile widziane. Mam nadzieje, że z późniejszą edycją nie będzie problemu.

pzdr Edytowane przez tomasz_pianista

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Do działu używane , godne szukania - Lenco L75 / B55
Do działu 4 - budowa - napęd idlerowy

Reloop - są serie :1000, 2000,4000 i 6000.
RP 1000 MK3 - podstawowy paskowiec,bez przedwzmacniacza ok.500 zł
RP 2000 MK3 - podstawowy DD, bez przedwzmacniacza - ok. 700 zł
RP 4000 M3D - DD,kwarcowa regulacja obrotów, bez regulacji VTA , - ok. 900 zł
RP 6000 MK6 - " topowy " model, wszelkie regulacje, wbudowany i odłączany przedwzmacniacz ( bardzo przyzwoity ) - ok.1400 zł.

A sorry, widze , że IDLER jest.

robiz Edytowane przez robiz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Pytanie czy lenco 75 to gramofon dla początkującego, moim zdaniem trzeba w nim troche zrobić. Ale pomyślimy. Po za tym przymierzam się do lenco i nie chce żeby ceny skoczyły:P Którą serie reloopa postawiłbyś jako najbardziej nadającą się do grania? Gdyby wpisał wszystkie to powstałoby wrażenie, że reloop to jakaś świetna analogowa marka, a tak raczej nie jest, dlatego wolałbym wyciągnąć model z najlepszą ceną/jakością. Dzięki za wpis.

pzdr

[quote name='arnipl' timestamp='1354383767' post='2654005']
Wreszcie ktoś się za to zabrał -sam nawet miąłem taki plan :) kolejka leci
[/quote]

Jeszcze nie pijemy, tylko trzeba to skończyć, nawet nie zaczęliśmy:) Sam nie wiele więcej mogę dodać, jak znajde wene to napisze o podatawowych pre i wkładkach. Zupełnie zapomniałem o regulacjach VTA w ramieniu, a to w sumie ważne. Musze to jakoś wcisnąć, tak, żeby nie wprowadzać nowicjuszowi za dużo pojęć naraz.

Czy da się edytować starsze posty? Bo już nie mogę nic dodać do pierwszego posta, co właściwie uniemożliwiłoby wygodną pracę nad tekstem...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Z tych Reloopkow to raczej ten 6000 , mimo , ze to taka DJ-ska maszynka - chodzi nawet do tyłu ;), ale ma wszystko co potrzeba: solidny napęd, w miarę solidna obudowa, kwarcowa kontrola, przedwzmacniacz ( na początek wystarczy ), przyzwoite ramię z wszystkimi regulacjami, do tego wkładeczka typu np. ortofon 2Mblue i gitara ;)

A z tym lenco, to nie do końca. To był mój drugi gramofon ( głowa jeszcze pusta , ale gorąca ) i sam go rozebrałem i złożyłem do kupy . Daje duża frajdę i można się wiele nauczyc o gramiakach.

[quote name='tomasz_pianista' timestamp='1354384718' post='2654006']
Po za tym przymierzam się do lenco i nie chce żeby ceny skoczyły:P
[/quote]
A masz już coś ciekawego na oku czy jest poszukujący cały czas ...

robiz Edytowane przez robiz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
[b]Jaki osobny przedwzmacniacz wart jest uwagi i jaki koszt mnie czeka?[/b]

Przedwzmacniacz jest istotnym elementem toru analogowego i nie powinno się na nim oszczędzać. Ponieważ jest to urządzenie zupełnie nie awaryjne, można śmiało poszukiwać egzemplarza z drugiej ręki. Bardzo istotnym elementem przedwzmacniacza jest możliwość regulacji pod parametry zamontowanej wkładki. Ceny nowych "pre", prezentujących poprawną jakość zaczynają się od około 400-500zł, te same modele z drugiej ręki można kupić za 50% ceny sklepowej. [b]Unikaj firmy Monacor, B-tech, Analogis i Vivanco, pomimo popularności na allegro te urządzenia do niczego się nie nadają.[/b]

[b]- Pro-ject Phono Box MKII [/b]- prosty przedwzmacniacz, brak regulacji, na poziomie porządnego wbudowanego pre we wzmacniaczu. Absolutne minimum, choć niektórzy twierdzą, że i tak za mało. Tylko do wkładek MM, sekcja MC jest zamontowana, ale to za niska półka, by podpiąć wkładkę MC. Cena nowego - 430zł, używane 200-250zł.
[b]-Pro-ject Phono Box S[/b] - nowy model, posiada regulacje impedencji i pojemności wejściowej. Narazie nie dostępny na rynku używanych przedmiotów. Również tylko do wkładek MM. Cena dość wysoka - ponad 600zł
[b]-Pro-ject Phono Box SE/SE II[/b] - wyższy model tej firmy, te modele są już warte większej uwagi, posiadają regulacje oraz przyzwoity poziom wzmocnienia. Obsługuje wkładki MM oraz MC. Cena nowego - ponad 900zł, używane od około 600zł.
-[b]Cambridge Audio 540p/551p [/b]- poziom Pro-jecta Phono Box MKII, absolutne analogowe minimum. Cena nowego 400-500zł, używane od 200zł
-[b]Camridge Audio 640p/651p [/b]- cenione pre za przyzwoite pieniądze, posiada regulacje, do wkładek MM i tańszych MC. Ceny od 700zł, używane od 400zł. (modele 551p i 651p właśnie weszły na rynek, więc kupno używanego graniczy z niemożliwością)
-Ktoś coś wie o NAD-ach?
- DJ art pre - warto zamieścić?
-musical fidelty? Ktoś ostatnio kupił... nie orientuje się w cenach

Oprócz rynku przedmiotów firmowych jest sporo konstrukcji DIY, czyli wykonanych w domowym zaciszu. Przedwzmacniacz jest prostym urządzeniem elektronicznym stąd sporo analogowców tworzy własne, wysokiej klasy pre. Rzadko pojawiają się na rynku, ale warto poszukać CS Blue (w zależności od użytej elektroniki od 300zł do 600zł, tylko wkładki MM), Nuda phono (od 700zł za sekcje MM i zasilanie, od 900zł za MM/MC, mało kto sprzedaje), "forumowe pre". (nie znam innych DIY)


Jak ktoś ma jakieś uwagi i kojarzy jakieś inne modele to będę wdzięczny.

pzdr Edytowane przez tomasz_pianista

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dziękuje za podpięcie.

[b]Gdzie szukać używanych gramofonów i na co zwrócić uwagę przy kupnie?[/b]


Podstawowym "źródłem" poszukiwań są portale aukcyjne - allegro, ebay. Na targach elektronicznych gramofony pojawiają się bardzo rzadko i z reguły są to podstawowe modele w złym stanie.
Używany gramofon musi być przede wszystkim [b]sprawny[/b], oraz ładnie zachowny od strony wizualnej. Jedyne, co można zaakceptować to gorszy stan pokrywy - można je wypolerować, dokupić z innego modelu, lub dorobić własną za niski koszt (jak polerować pokrywy - tutaj - http://www.audiostereo.pl/polerowanie-pokrywy-czyli-tempo-tempo_38687.html ). Jeszcze raz przypominam, iż [b]gramofony bez automatyki są mniej podatne na drobne awarie[/b].
Najlepiej kupić gramofon od osoby prywatnej, ale nie zawsze jest to możliwe. Jeżeli kupujesz od handlarza [b]zawsze przeczytaj jego regulamin dotyczący reklamacji i zwrotów![/b] Zawsze sprawdzaj komentarze od innych użytkowników.
Jeżeli nie masz odbioru osobistego i sprawdzenia wszystkiego na miejscu w grę wchodzi tylko wysyłka - jeśli gramofon nie jest odpowiednio zapakowany [b]istnieje duże ryzyko uszkodzenia podczas transportu[/b]. Poinformuj sprzedającego by przed wysyłką:
-zdjął talerz i położył pod gramofonem
-unieruchomił ramie, najlepiej przywiązując do uchwytu
-zdjął igłę z wkładki i zapakował w bezpieczne miejsce
-zabezpieczył gramofon folią "bąbelkową"
-w przypadku napędów paskowych - upewnił się, by rolka silnika nie została uszkodzona/wygięta przez złe zapakowanie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość frywolny trucht
Dzięki za podpięcie.

Może część leniuszków przestanie męczyć tymi samymi pytaniami :)

Ja mam taką mądrość do przekazania przyszłym winylomaniakom ( jak ktoś potrafi to sformułować w bardziej przejrzysty i oczywisty sposób to proszę):

[i]Pamiętaj druhu, że gramofon to urządzenie mechaniczne, przetwarzające drgania na dźwięk.
Siłą rzeczy najważniejsze są w nim precyzja wykonania ( jakość), oraz specyficzny układ mas, w oparciu o materiały, które pomagają znosić drgania własne konstrukcji i z otoczenia, tak szkodliwe dla przekazu muzycznego z tego urządzenia.
Tanie gramofony, które możemy dziś spotkać w marketach są z tymi aspektami na bakier. Gramofon nie musi mieć tysiąca funkcji, musi być wykonany precyzyjnie i tam gdzie trzeba- ważyć![/i] Edytowane przez frywolny trucht

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
To jest mniej więcej zawarte w punkcie 5. W sumie podstawy analogu to tak naprawde mnóstwo informacji, dlatego nie chciałbym, by było to zbyt rozległe, bo wtedy nikomu się tego nie będzie chciało czytać. Taka jest moja opinia, można ewentualnie na końcu dodać notki dla wytrwałych.

Frywolny, jeśli miałbyś czas napisać 2 zdania o dp300f to by był kolejny kroczek do przodu, a jako były użytkownik gramofonu pewnie możesz coś o nim powiedzieć;)

I może o sumiko pearl? Miałeś tą wkładkę?

pzdr Edytowane przez tomasz_pianista

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość frywolny trucht
[b]Denon DP 300F-[/b] można spotkać w regularnej sprzedaży np. w MM w kwocie 1799zł. Można i taniej. Bardzo ładny ( jak dla mnie), elegancki model, działa cicho i pewnie, a ramię w porównaniu do Marantz TT 42 to niemal hajend :), posiada swój przedwzmacniacz, co niby sporo ułatwia, ale ze względu na jakość dźwięku traktować awaryjnie. Pełen automat, plastikowa ( tego na pierwszy rzut oka nie widać), pusta w środku plinta, ramię bez regulacji VTA, a tym bardziej azymutu i przesięgu. Z tym ostatnim można w prosty sposób nieco poeksperymentować ponieważ uchwyt wkładki ma podłużne rowki pozwalajace suwać rzeczoną w całkiem przyjemnym zakresie. Gramofon sprzedawany jest z wkładką fatalnej jakości. Natychmiast wyrzucić i kupić Ortofon 2M Red, lub jakąś AT, które grają nieco jaśniej od Ortofonów. Bo gramofon gra ciemnym, małoszczegółowym dźwiękiem i nawet bardzo detaliczna wkładka MM za prawie 2 tys nie była w stanie za wiele zdziałać w tym względzie. W każdym razie współpraca z 2M red wygląda wzorowo, można pokochać winyle. Ciepły, przyjemny dżwięk kojący nerwy po 16- bitowym dźwięku CD. To, że gramofon sporo informacji z płyty nie przekazuje okazuje się wybierajac gramofon lepszy. Proste, prawda? :) Dla ludzi lubiących jaśniej, bardziej szczegółowo-Pro-Ject.
Unikać ciemnych wkładek jak Sumiko Pearl.
Dziś z perspektywy czasu uważam, że jest za drogi, szczególnie, że dochodzi koszt wkładki.

[b]Sumiko Pearl[/b]- moja porażka za 440zł. Ciemno, smoiliście grająca wkładka zupełnie udupiła mi Denona. Praktycznie brak góry pasma. Nawet jasno, detalicznie grający Ad Fontes niewiele zalet w niej odkrył. Słabe kreowanie przestrzeni i na koniec jedna zaleta- pojawiła się ładna, ciepła, acz zbyt dostojna barwa. Ja lubię słodki dźwięk, ale zaryzykuje stwierdzenie, że ta wkładka brzmi jakby w szklance wody utopiono 2kg cukru.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość frywolny trucht
No problem. Rozumiem, że reszta wpisów leci, więc mogę sobie tak pisać roboczo jak teraz?

Pewnie można by zawrzeć cąły osobny dział DIY analog, pytanie czy np peezeet się nie obrazi, on wysoko mierzy.


p.s. Ja wiem co ty zrobisz z moim uczuciowym, pelnym pasji wpisem:

"Denon DP 300F nietani automat o tanim dzwieku, gra slabo", ale to byloby zbytnie uproszczenie. Gra jednak lepiej niż taki Bernard, a wiemy, ze jest tu paru pasjonatów tego sprzetu.
O! Mamy kolejny dział- PRL :) Edytowane przez frywolny trucht

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
[b]Telefunken s500/s600:[/b]
To bardzo dobre gramofony. Różnią się głównie tym, że w s600 jest przekaźnik załączający sygnał gdy igła jest na płycie i odłącza go na jej końcu.
Ogromną zaletą jest w nich pancerna budowa, odprzęganie od drgań (podobne jak w Thorensach 14X….16x sprężyny) i świetne ramię Ortofona. Zakładając lekki lub cięższy headshell można dopasować wkładkę do ramienia.
Minusem tych modeli jest to, że raczej nie można sobie pozwolić na wymianę ramienia, bo otwór jest dopasowany tylko do ramienia Ortofona i jego geometrii.

Wg mnie porównując s500/s600 z TD14X-16X Telefunkeny graja fajniej, przyjemniej, głębiej.
Ta sytuacja się zmienia, kiedy zapakujemy na Thorensa ramię np. SME 3009.

Zarówno w przypadku Telefunkenów jak i Thorensów (14X-16X) kolosalny przyrost jakości jest po wymianie okablowania wewnętrznego. Nie dlatego, że kabelki grają i musi to być ultra drogi przewód. Dlatego, że po tych +-30 latach oryginalne kable są w rozsypce, kruszą się, rwą w palcach. Pokazywałem w kilku wątkach z czego i jak zrobić bardzo dobre przewody. Można wtedy zadbać również o okablowanie wyjściowe.
Pamiętać należy żeby miało jak najmniejszą pojemność. To zaleta przy wkładkach MM, a dla wkładek MC nie ma wielkiego znaczenia.

Warto również wytłumić odpowiednie miejsca tych gramofonów prostymi sposobami by było jeszcze lepiej.

Thorensy z serii 3XX już grają tak jak s500/s600 po przeróbkach. A można w nich zrobić również kilka drobnych usprawnień, nie wymagających dyplomu ;-).

Tych gramofonów o których pisałem nie będę porównywał do sklepowych nowości i ‘uznanych, opiewanych’ konstrukcji … bo mi się nie chce. Nie widzę sensu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość rydz
S-600 posiada jeszcze małą diodę umieszczoną w plincie w pobliżu talerza,gdzie po przeniesieniu ramienia nad płytę podświetla nam leciutko to miejsce.

[quote name='ahaja' timestamp='1354883596' post='2659484']<br />To bardzo dobre gramofony. Różnią się głównie tym, że w s600 jest przekaźnik załączający sygnał gdy igła jest na płycie i odłącza go na jej końcu.<br />[/quote]

Ahaja.żeby wyjaśnić dokładniej,czy chodzi w tym zdaniu o to że w S-600 po zakończeniu odtwarzania płyty ramię podnosi się automatycznie,wyłączając też napęd talerza?
Jeżeli tak to w S-500 też tak jest.
Chyba że nie zrozumiałem dokładnie twojego przekazu?

He,jeszcze jedno,Ahaja ,czy wiesz że Ortofonowe ramię idealnie pasuje do windy Fonomastera? Edytowane przez rydz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Chodzi o załączanie sygnału i jego odłączanie przekaźnikiem - tak jest w s600.
Co nie przeszkadza by zamontować go w s500 ... ;-).
Auto stop i auto lift jest w obu.

Teraz już wiem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
[quote name='tomasz_pianista' timestamp='1354397265' post='2654209']
-Camridge Audio 640p/651p - cenione pre za przyzwoite pieniądze, posiada regulacje, do wkładek MM i tańszych MC.
[/quote]

Nieprawda!!!
"tomaszu_pianisto" jeśli już jesteś wujkiem dobrą radą to bądź rzetelny i merytoryczny. Czasem trzeba sprawdzić co się pisze na publicznym forum przecież to ludzie czytają.
Może wyjaśnisz jakie regulacje posiadają te przedwzmacniacze. Bo przecież odłączany filtr subsoniczny nie jest regulacją.
Pozdrawiam i więcej rozwagi życzę.
Paweł

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dzięki, jak się domyślasz, nie jestem w stanie napisać sam wszystkiego, nie miałem styczności z każdym pre, bazowałem na opiniach sprawdzonych użytkowników. Myślałem, że są regulacje jak w PJ SEII. Będe poprawiać.

pzdr

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Bardzo dobry wątek - mam swój 1szy gramofon od maja, i pewne sprawy to ciągle metoda "prób i płędów". Gdybym przeczytał taki wątek w kwietniu / maju pewnie zaoszczędziłbym kilkaset zł.
Uważam, że można by było dodać jeszcze podstawowe info odnośnie samych już winyli.
Coś typu

http://www.analogplanet.com/content/reissue-labels-avoid-and-some-best-proceed-caution

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
[quote name='tomasz_pianista' timestamp='1354371589' post='2653864']
7. Na jakie używane modele warto zwróćić uwagę?

1. Thorens
-TD160 oraz pochodne modele (TD166 - tańsza wersja, TD145/146 - z automatyką ramienia,TD165) - wysokiej klasy gramofon produkowany od lat 70' do początku 90'. Jest to konstrukcja z zawieszeniem, czyli talerz oraz ramie jest zawieszone na 3 sprężynach znajdujących się wewnątrz gramofonu, daje to dodatkową izolację od drgań zewnętrznych oraz od silnika (czyli talerz i ramie są zamontowane na tzw. subchassis, reszta, czyli obudowa gramofonu z sinikiem to chassis). Talerz w zależności od wersji waży 2,7kg lub 3,2kg, jest bardzo stabilny. Obroty są w miare stabilne, choć jest to najsłabszy parametr tego modelu, choć nie ma mowy o wyraźnym zniekształceniu dźwięku. Przydźwięk z silnika jest niewielki i można go bardzo łatwo zminimalizować do zera. Gramofon był wyposażany w różne ramiona, większość z nich jest przyzwoitej jakości i precyzji. Gramofon oferuje bardzo duże możliwości ulepszania, wręcz nie ograniczone (dla zainteresowanych - [url="http://www.theanalogdept.com/thorens_td_160_dept_.htm"]http://www.theanalogdept.com/thorens_td_160_dept_.htm[/url] ) Napęd paskowy. Sugerowana cena w zależności od modelu i stanu - 400zł - 800zł, niektóre egzemplarze mogą być warte nawet nieco więcej.

-TD 316/318/320/321 - tzw. 3xx - wysokiej klasy gramofon z lat 80', ulepszona wersja TD160, posiada dokładniejsze zawieszenie (linkowe zamiast sprężyn), więc izolacja jest jeszcze dokładniejsza. Silnik generuje stabilniejsze obroty, talerz oraz łożysko talerza są te same co modelu TD160. Gramofon również miał montowane różne ramiona w zależności od wersji, wszystkie pozwalają na zamotwoanie średniej i wysokiej klasy wkładek MM (rodzaje wkładek - patrz punkt XXX). Napęd paskowy. Sugerowana cena w zależności od stanu i jakości, z zamontownym ramieniem Thorensa - 800zł-1300zł.

2. Dual - prosze o pomoc
3. Technics - tak samo
4. Stare denony DD
5. Polecać jakieś Sony?
6. telefunkeny
7.Polskie?
8. Używane Regi+możliwość upgrade'u
[/quote]


Aby pchnąć temat napiszę parę zdań na temat gramofonów Technics. Konkretnie na temat modeli z napędem DD. Wybrałem 15 modeli które moim zdaniem warte są grzechu i tak mamy trzy grupy, manualna obsługa, obsługa półautomatyczna oraz pełny automat. Wszystkie mają tą samą cechę, cichy mocny silnik zapewniający stabilne obroty. Wszystkie mają ciężkie solidne talerze i obudowy wykonane metodą ciśnieniową ze stopu aluminium. Przeciętna waga tych gramofonów waha się od 7 do 12 kg. Większość z tych modeli ma nawet 30 lat, ale jakość wykonania daje pewność że ramie czy łożysko talerza będzie bez luzów.Najtańszy z tych modeli można kupić już od 350 zł Najprostszy półautomatyczny model SL-Q2 wydaje się dobrym gramofonem na początek przygody z analogiem.
Przykład Technics SL-Q2
Zakupiony na allegro od handlarza złomem za kwotę 90 zł. w celu przetestowanie. Gramofon Technics SL-Q2 bez headehsella i wkładki oraz pokrywy. Wykryte uszkodzenia: ułamana dzwignia opuszczania windy. I tak za 90 zeta mamy ciężki gramofon z dość masywnym talerzem gumową matą o grubości 4 mm oraz silnikiem DD ze sterowanym Q i ciągu 1kg-cm. Półautomat powrót ramienia po zakończeniu odtwarzania. Solidnie izolowany od podłoża. Obudowa sztywna i solidnie wykonana. Po naprawie dźwigni windy i zaopatrzeniu gramofon w headshell za całe 29 zł.+ 8 zł przesyłka razem =37 zł mamy sprawny sprzęt. Do testowania gramofon został uzbrojony we wkładkę AT- 120E/T
Tak więc koszt uruchomionego gramofonu wyniósł 127 zł + dwie godziny prac związanych z czyszczeniem, smarowaniem i naprawą systemu windy. Po przesłuchaniu kilku płyt wybranych losowo z półki mogę śmiało powiedzieć że dźwięk jest zaskakująco czysty i szczegółowy z dobrą przestrzenią wolny od zakłóceń i sprawia wielką przyjemność ze słuchania LP. Tak więc stary 30 letni gramofon może śmiało konkurować z nowymi drapakami kosztującymi od 1500 do 2600 pln.
Modele warte grzechu:
SL-Q2
SL-Q3
SL 1025
SL 1200 Mk2
SL 1300
SL 1300 Mk2
SL 1301
SL 1400 Mk2
SL 1401
SL 1500 Mk2
SL 1600
SL 1600 Mk2
SL 1700 Mk2
SL 1710 Mk2
SL 1800 Mk2
SL 1025, 1200Mk2 oraz cztery ostatnie z listy mają możliwość regulacji wysokości VTA ramienia. Wszystkie te gramofony to sprzęt używany i gdyby coś nam nawaliło mamy możliwość kupna części zamiennych albo jakiegoś dawce za grosze. Części wewnętrzne SL-Q2 przewyższają trzykrotnie kwotę takiego gramofony kupionego za 90 zł.
SL-Q2 został wypożyczony koledze z naszego forum w celu testowania i okazało się że potwierdza moją ocenę.[url="http://www.vintagetechnics.co.uk/turntables.htm"]http://www.vintagetechnics.co.uk/turntables.htm[/url] Edytowane przez 4321

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Druga wersja, posklejana, poprawiona, zedytowana w niektórych miejcach, ale zasadniczo to samo. Nie wiem czy moderacja ma mozliwość usunięcia piewszego posta i wklejenia tego, jeśli tak to byłoby świetnie.


[b]1. C[b]o [/b]potrzebuje do odtworzenia winyli?[/b]

Do odtworzenia czarnej płyty potrzebne są - [b]gramofon, wkładka z igłą oraz przedwzmacniacz gramofonowy [/b](w skrócie pre) oraz reszta toru audio, czyli wzmacniacz i kolumny/słuchawki. Podstawą poprawnego dźwięku z winyla jest dopasowanie tych wszystkich elementów na równym poziomie i ich "zgrania", bowiem nie każda wkładka pasuje do każdego ramienia gramofonowego etc.[b] Nie można bezpośrednio podłaczyć gramofonu do np.głośników komputerowych czy słuchawek. [/b]Niektóre wzmacniacze posiadają wbudowane "pre" (zwłaszcza starsze modele wzmacniaczy) oznaczone jako wejście PHONO. Jeżeli nie ma takiego wejścia w Twoim wzmacniaczu będziesz musiał zakupić osobne pre ( więcej o przedwzmacniaczach - punkt 8 w FAQ). Istnieją także gramofony z wbudowanym przedwzmacniaczem (patrz FAQ - nowe gramofony do 2000zł).

[b]2. Ile muszę wydać na analog?[/b]

Niestety mit o "gramofonie za 300zł" jest nieprawdziwy, przedwszystkim ze względu na konieczność posiadania przedwzmacniacza. Minimalny budżet na 3 elementy (gramofon, wkładka, pre) to [b]okolice 1000zł i więcej, jeżeli mówimy o sprzęcie używanym[/b]. Niestety, w przypadku urządzeń ze sklepowej półki, musimy liczyć ze znacznie wyższym wydatkiem - około 2000zł wzwyż. Podany budżet zakłada najwyżej poprawne odtworzenie.

[b]3. Kupić nowy, czy używany gramofon?[/b]

Tu nie ma jednej odpowiedzi. Kupno nowego gramofonu gwarantuje zakup sprawnego urządzenia, ale koszt jest znacznie wyższy. Gramofon jest urządzeniem o niskiej awaryjności, więc nie należy się obawiać kupna nawet 40 letniego gramofonu, pod warunkiem, że [b]jest sprawny i nie posiada automatyki.[/b] (Gramofony z automatyczne i półautomatyczne są podatne na drobne awarie).Nie należy obawiać się ustawiania i kalibracji gramofonu, to czynności bardzo proste.

[b]4. Jak zbudowany jest gramofon?

Pierwszym rodzajem jest rozróżnienie napędu - paskowy (belt drive - BD) oraz bezpośredni (direct drive - DD). [/b]Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety, BD z reguły przenosi mniej wibracji i jest cichsze, DD posiada większą stabilność obrotów. Ponieważ rynek gramofonów jest bardzo bogaty, rozważania o tym co lepsze tutaj nie ma sensu, odpowiedź co wybrać szukaj w punkcie 7 - używane gramofony - jakie modele? Istnieje także napęd Idler Drive, ale to już gramofony dla bardziej zaawansowanych.[b] Drugie rozróżnienie to konstrukcja - są gramofony sztywne, oraz takie które posiadają różnego rodzaju zawieszenie. [/b](Szczegóły w punkcie gramofony thorens)

[b]5. Co powinien mieć dobry gramofon?[/b]

To co powoduje, że jedne gramofony są dobre, a inne złe to przede wszystkim kwestia konstrukcji oraz drobnych szczegółów. Gramofon powinien posiadać:
-Stabilne obroty (inaczej dźwięk będzie "pływał" i powodował znaczne zniekształcenia)
-Stabilność talerza (takie same objawy jak wyżej)
-Cichy napęd (inaczej muzyce będzie towarzyszył nieustanny hałas silnika)
-Ciężki talerz (eliminuje rezonanse, co powoduje, że dźwięk będzie dobrze poukładany, wysokie tony czystsze)
-Konstrukcje nie podatną na drgania z np.podłogi, ulicy, a przede wszystkim kolumn (gramofony podatne na drgania wymagają platformy antywibracyjnej)
-Bardzo przydatna jest możliwość ulepszania gramofonu (np.możliwość wymiany ramienia)
-Precyzyjne ramie gramofonowe
[b]Nigdy nie kieruj się wyglądem gramofonu. Nigdy nie kieruj się marką gramofonu, wybieraj tylko konkretne modele.[/b]

[b]6. Jaki nowy gramofon do 2000zł?[/b]

Niestety rynek nowych gramofonów jest bardzo ograniczony. Ponieważ jest sporo informacji w sieci, po prostu wymienię modele, które uważam, za dobry wybór w tej cenie, ich opis ogranicze do minimum. [b]U[/b][b]waga - nie sugeruj się recenzjami w gazetach audio, bierz pod uwagę tylko opinie użytkowników, najlepiej tych doświadczonych i uważaj na zbyt superlatywne opinie.[/b]

-Pro-ject RPM 1.3 + wkładka Ortofon 2m red - około 1400zł - bardzo lekka konstrukcja, ale silnik jest zupełnie odseparowany, więc gramofon pracuje bezszelestnie. Gramofon daje możliwość wymiany talerza na akrylowy, wymaga solidnej podstawy antywibracyjnej. Pomimo bardzo skromnego wyglądu może dać dźwięk relatywnie wysokiej jakości. Gramofon nie posiada pokrywy przeciwko kurzowi. Ramie jest przeciętne, ale do oferowanej wkładki wystarczy. Napęd oczywiście paskowy.

-Pro-ject Debut III / Rega RP1 - podobne gramofony, również lekkie konstrukcje, podatne na drgania, część egzemplarzy posiada wadliwą stabilność talerza, niektórzy piszą o "brumieniu", czyli hałasie z silnika (talerz w Redze jest z syntetycznej żywicy, w PJ stalowy lub akrylowy). W Redze silnik jest wbudowany w plintę (obudowę gramofonu), w PJ jest zawieszony na gumkach, co powinno dać lepszą separację od drgań silnika (ale nie zawsze tak jest, niektórzy polecają dokręcić silnik śrubami, tak jak jest ustawione do transportu). Talerze są lekkie (około 1kg), ramiona co najwyżej poprawnie zrobione. Model Debut III oferowany jest także w wersji z wbudowanym przedwzmacniaczem oraz talerzem akrylowym (talerz akrylowy mniej rezonuje niż ten metalowy). Napęd paskowy.

-Denon dp300f - średnio wykonany gramofon z tanich materiałów z brakiem podstawowych regulacji (VTA,azymut), natomiast posiada wbudowany przedwzmacniacz (słabej jakości) oraz jest to gramofon automatyczny. Ze standardową wkladką prezentuje dość słabe brzmienie, z wkładką Ortofon 2m red pozwala wejść w świat analogu. Cena dość wysoka - 1800zł. Napęd paskowy.

-Audio-Technica AT-LP 120 USB - kopia kultowego gramofonu Technics sl-1200 (przeczytasz o nim w temacie o używanych gramofonach). W miarę solidnie wykonany, pomimo DJ-skiego wyglądy potrafi dobrze odtworzyć czarną płytę, posiada wbudowany przedwzmacniacz (słabej jakości). Niektórzy narzekają na "brumienie" (hałas z silnika). Cena - około 1000zł, w tej cenie to jeden z lepszych modeli. Napęd bezpośredni.

- Reloop RP 6000 MK6 - podobny do wyżej opisanego gramofonu, również posiada wbudowany przedwzmacniacz. Cena - 1400zł. Napęd bezpośredni.

Nowe gramofony nie wymienione w tej liście można od razu skreślić - są bardzo źle wykonane i nie nadają się do odłuchu, przede wszystkim należy uważać na "urządzenia" za mniej niż 500zł, to po prostu zabawki.

[b]7. Na jakie używane modele warto zwróćić uwagę?

1. Thorens
-[/b]TD160 oraz pochodne modele (TD166 - tańsza wersja, TD145/146 - z automatyką ramienia,TD165) - wysokiej klasy gramofon produkowany od lat 70' do początku 90'. Jest to [b]konstrukcja z zawieszeniem[/b], czyli talerz oraz ramie jest zawieszone na 3 sprężynach znajdujących się wewnątrz gramofonu, daje to dodatkową izolację od drgań zewnętrznych oraz od silnika (czyli talerz i ramie są zamontowane na tzw. subchassis, reszta, czyli obudowa gramofonu z sinikiem to chassis). Talerz w zależności od wersji waży 2,7kg lub 3,2kg, jest bardzo stabilny. Obroty są w miare stabilne, choć jest to najsłabszy parametr tego modelu, choć nie ma mowy o wyraźnym zniekształceniu dźwięku. Przydźwięk z silnika jest niewielki i można go bardzo łatwo zminimalizować do zera. Gramofon był wyposażany w różne ramiona, większość z nich jest przyzwoitej jakości i precyzji. Gramofon oferuje bardzo duże możliwości ulepszania, wręcz nie ograniczone (dla zainteresowanych - [url="http://www.theanalogdept.com/thorens_td_160_dept_.htm"]http://www.theanalogdept.com/thorens_td_160_dept_.htm[/url] ) Napęd paskowy. Sugerowana cena w zależności od modelu i stanu - 400zł - 800zł, niektóre egzemplarze mogą być warte nawet nieco więcej.

-TD 316/318/320/321 - tzw. 3xx - wysokiej klasy gramofon z lat 80', ulepszona wersja TD160, posiada dokładniejsze zawieszenie (linkowe zamiast sprężyn), więc izolacja jest jeszcze dokładniejsza. Silnik generuje stabilniejsze obroty, talerz oraz łożysko talerza są te same co modelu TD160. Gramofon również miał montowane różne ramiona w zależności od wersji, wszystkie pozwalają na zamotwoanie średniej i wysokiej klasy wkładek MM . Napęd paskowy. Sugerowana cena w zależności od stanu i jakości, z zamontownym ramieniem Thorensa - 800zł-1300zł.

[b]Telefunken s500/s600[/b]:
To bardzo dobre gramofony. Różnią się głównie tym, że w s600 jest przekaźnik załączający sygnał gdy igła jest na płycie i odłącza go na jej końcu.
Ogromną zaletą jest w nich pancerna budowa, odprzęganie od drgań (podobne jak w Thorensach 14X….16x trzy sprężyny - według opinii Telefunken potrafi zagrać lepiej od tych modeli) i świetne ramię Ortofona As-212. Zakładając lekki lub cięższy headshell można dopasować wkładkę do ramienia.
Minusem tych modeli jest to, że raczej nie można sobie pozwolić na wymianę ramienia, bo otwór jest dopasowany tylko do ramienia Ortofona i jego geometrii.

Zarówno w przypadku Telefunkenów jak i Thorensów (14X-16X) kolosalny przyrost jakości jest po wymianie okablowania wewnętrznego. Nie dlatego, że kabelki grają i musi to być ultra drogi przewód. Dlatego, że po tych +-30 latach oryginalne kable mogą być w rozsypce, kruszą się, rwą w palcach. W kilku wątkach można znaleźć jak i z czego zrobić przewody ( http://www.audiostereo.pl/interkonekt-gramofonowy-diy-proel-hpc-305_62575.html )

Warto również wytłumić odpowiednie miejsca tych gramofonów prostymi sposobami by było jeszcze lepiej.Thorensy z serii 3XX grają mniej więcej tak jak s500/s600 po przeróbkach. Ceny wahają się od 450-600zł, te modele pojawiają się rzadzej niż Thorensy, więc trudniej ustalić "rynkową" cenę.

[b]Technics[/b]
Gramofony z napędem DD. Wybrałem 15 modeli które moim zdaniem warte są grzechu i tak mamy trzy grupy, manualna obsługa, obsługa półautomatyczna oraz pełny automat. Wszystkie mają tą samą cechę, cichy mocny silnik zapewniający stabilne obroty. Wszystkie mają ciężkie solidne talerze i obudowy wykonane metodą ciśnieniową ze stopu aluminium. Przeciętna waga tych gramofonów waha się od 7 do 12 kg. Większość z tych modeli ma nawet 30 lat, ale jakość wykonania daje pewność że ramie czy łożysko talerza będzie bez luzów.Najtańszy z tych modeli można kupić już od 350 zł Najprostszy półautomatyczny model SL-Q2 wydaje się dobrym gramofonem na początek przygody z analogiem.
Przykład Technics SL-Q2
Zakupiony na allegro od handlarza złomem za kwotę 90 zł. w celu przetestowanie. Gramofon Technics SL-Q2 bez headehsella i wkładki oraz pokrywy. Wykryte uszkodzenia: ułamana dzwignia opuszczania windy. I tak za 90 zeta mamy ciężki gramofon z dość masywnym talerzem gumową matą o grubości 4 mm oraz silnikiem DD ze sterowanym Q i ciągu 1kg-cm. Półautomat powrót ramienia po zakończeniu odtwarzania. Solidnie izolowany od podłoża. Obudowa sztywna i solidnie wykonana. Po naprawie dźwigni windy i zaopatrzeniu gramofon w headshell za całe 29 zł.+ 8 zł przesyłka razem =37 zł mamy sprawny sprzęt. Do testowania gramofon został uzbrojony we wkładkę AT- 120E/T
Tak więc koszt uruchomionego gramofonu wyniósł 127 zł + dwie godziny prac związanych z czyszczeniem, smarowaniem i naprawą systemu windy. Po przesłuchaniu kilku płyt wybranych losowo z półki mogę śmiało powiedzieć że dźwięk jest zaskakująco czysty i szczegółowy z dobrą przestrzenią wolny od zakłóceń i sprawia wielką przyjemność ze słuchania LP. Tak więc stary 30 letni gramofon może śmiało konkurować z nowymi drapakami kosztującymi od 1500 do 2600 pln.
Modele warte grzechu:
SL-Q2
SL-Q3
SL 1025
SL 1200 Mk2
SL 1300
SL 1300 Mk2
SL 1301
SL 1400 Mk2
SL 1401
SL 1500 Mk2
SL 1600
SL 1600 Mk2
SL 1700 Mk2
SL 1710 Mk2
SL 1800 Mk2
SL 1025, 1200Mk2 oraz cztery ostatnie z listy mają możliwość regulacji wysokości VTA ramienia. Wszystkie te gramofony to sprzęt używany i gdyby coś nam nawaliło mamy możliwość kupna części zamiennych albo jakiegoś dawce za grosze. Części wewnętrzne SL-Q2 przewyższają trzykrotnie kwotę takiego gramofony kupionego za 90 zł.
Model sl-1200/sl-1210 to jeden z bardziej rozpoznawalnych i cenionych gramofonów tej marki, więcej przeczytasz tu - http://www.audiostereo.pl/klub-milosnikow-technics-1210-i-jego-odpowiednikow-reloopaudio-technica_61251.html lub gdziekolwiek w internecie.

[b]Inne modele warte szukania, sprawdzenia i kupna:
- REGA P1/P2/P3 - [/b]Solidne ramie (RB300), kultowy gramofon z końca lat 70', sporo informacji w sieci. Szukaj tylko z ramionami Regi.
[b]- Linn Basik/Axis - [/b]Również posiadają niezłe ramiona, przy kupnie sprawdź czy są zamontowane orginalne ramiona Linna
[b]- Kenwood KD770/990 - [/b]Wysokiej klasy gramofony DD, ceny raczej powyżej 1500zł
-[b] Wysokie modele Denona, JVC, Luxman. [/b]Dla zainteresowanych trzeba samemu poszukać informacji.

[b]8. Jaki osobny przedwzmacniacz wart jest uwagi i jaki koszt mnie czeka?[/b]

Przedwzmacniacz jest istotnym elementem toru analogowego i nie powinno się na nim oszczędzać. Ponieważ jest to urządzenie zupełnie nie awaryjne, można śmiało poszukiwać egzemplarza z drugiej ręki. Bardzo istotnym elementem przedwzmacniacza jest możliwość regulacji pod parametry zamontowanej wkładki. Ceny nowych "pre", prezentujących poprawną jakość zaczynają się od około 400-500zł, te same modele z drugiej ręki można kupić za 50% ceny sklepowej. [b]Unikaj firmy Monacor, B-tech, Analogis i Vivanco, pomimo popularności na allegro te urządzenia do niczego się nie nadają[/b].

- [b]Pro-ject Phono Box MKII[/b] - prosty przedwzmacniacz, brak regulacji, na poziomie porządnego wbudowanego pre we wzmacniaczu. Absolutne minimum, choć niektórzy twierdzą, że i tak za mało. Tylko do wkładek MM, sekcja MC jest zamontowana, ale to za niska półka, by podpiąć wkładkę MC. Cena nowego - 430zł, używane 200-250zł.
-[b]Pro-ject Phono Box S[/b] - nowy model, posiada regulacje impedencji i pojemności wejściowej. Narazie nie dostępny na rynku używanych przedmiotów. Również tylko do wkładek MM. Cena dość wysoka - ponad 600zł
-[b]Pro-ject Phono Box SE/SE II [/b]- wyższy model tej firmy, te modele są już warte większej uwagi, posiadają regulacje oraz przyzwoity poziom wzmocnienia. Obsługuje wkładki MM oraz MC. Cena nowego - ponad 900zł, używane od około 600zł.
-[b]Cambridge Audio 540p/551p[/b] - poziom Pro-jecta Phono Box MKII, absolutne analogowe minimum. Cena nowego 400-500zł, używane od 200zł
-[b]Camridge Audio 640p/651p[/b] - cenione pre za przyzwoite pieniądze, posiada filtr subsoniczny, do wkładek MM i tańszych MC. Ceny od 700zł, używane od 400zł. (modele 551p i 651p właśnie weszły na rynek, więc kupno używanego graniczy z niemożliwością)
-[b]DJ Art Pre II [/b]- pomimo niskiej ceny uzyskał pozytywne opinie forumowiczów, posiada regulację wzmocnienia i przyzwoite parametry - cena 200zł

Oprócz rynku przedmiotów firmowych jest sporo konstrukcji DIY, czyli wykonanych w domowym zaciszu. Przedwzmacniacz jest prostym urządzeniem elektronicznym stąd sporo analogowców tworzy własne, wysokiej klasy pre. Rzadko pojawiają się na rynku, ale warto poszukać CS Blue (w zależności od użytej elektroniki od 300zł do 600zł, tylko wkładki MM), Nuda phono (od 700zł za sekcje MM i zasilanie, od 900zł za MM/MC, mało kto sprzedaje), "forumowe pre".

9. [b]Jak skalibrować wkładkę[/b]?

Milej lektury - http://www.rcm.com.pl/?action=hobby

[b]10. Stare gramofony vs. nowe[/b]

Wynik takiego porównania względem cena/jakość zawsze będzie korzystniejszy dla produktów używanych, co jest oczywiste. Uzywane gramofony wymienione na liście FAQ mogą konkurować z nowymi konstrukcjami z przedziału 3000-6000zł, oprócz tego wiele z nich posiada możliwość ulepszenia/modyfikacji. Oczywiście zdania są podzielone i niektórzy wolą nowe gramofony, pomimo, że są wyraźnie droższe i często bardziej budżetowo wykonane. Jako główny powód podają awaryjność używanych - co może się zdarzyć w przypadku gramofonów z automatyką, oraz wygląd - co też się zdarza gdy gramofon byl źle traktowany. Dlatego jeszcze raz zwracam uwagę by na rynku drugiej ręki szukać urządzeń w idealnym stanie, najlepiej od osoby prywatnej, a nie od handlarza. Temat porównań urządzeń starych i nowych wzbudza wiele kontrowersji, nie tylko w kwestii gramofonow, dlatego zachęcam do własnych poszukiwań w sieci i wyciągnięcia własnych wniosków.

[b]11. Gdzie szukać używanych gramofonów i na co zwrócić uwagę przy kupnie?[/b]


Podstawowym "źródłem" poszukiwań są portale aukcyjne - allegro, ebay. Na targach elektronicznych gramofony pojawiają się bardzo rzadko i z reguły są to podstawowe modele w złym stanie.
[b]Używany gramofon musi być przede wszystkim sprawny, oraz ładnie zachowny od strony wizualnej.[/b] Jedyne, co można zaakceptować to gorszy stan pokrywy - można je wypolerować, dokupić z innego modelu, lub dorobić własną za niski koszt (jak polerować pokrywy - tutaj - http://www.audiostereo.pl/polerowanie-pokrywy-czyli-tempo-tempo_38687.html ). Jeszcze raz przypominam, iż gramofony bez automatyki są mniej podatne na drobne awarie.
Najlepiej kupić gramofon od osoby prywatnej, ale nie zawsze jest to możliwe. Jeżeli kupujesz od handlarza zawsze przeczytaj jego [b]regulamin dotyczący reklamacji i zwrotów![/b] Zawsze sprawdzaj komentarze od innych użytkowników.
Jeżeli nie masz odbioru osobistego i sprawdzenia wszystkiego na miejscu w grę wchodzi tylko wysyłka - jeśli gramofon nie jest odpowiednio zapakowany istnieje duże ryzyko uszkodzenia podczas transportu. Poinformuj sprzedającego by przed wysyłką:
-zdjął talerz i położył pod gramofonem
-unieruchomił ramie, najlepiej przywiązując do uchwytu
-zdjął igłę z wkładki i zapakował w bezpieczne miejsce
-zabezpieczył gramofon folią "bąbelkową"
-w przypadku napędów paskowych - upewnił się, by rolka silnika nie została uszkodzona/wygięta przez złe zapakowanie



Autorzy: 4321, Ahaja, Frywolny, Paul_67, Robiz, Tomasz_pianista

pzdr

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość StaryM
Wyrazy uznania za doskonałą robotę. Do informacji dodałbym jeszcze kilka słów o gramofonach Regi. Ważne szczególnie wtedy, gdy ktoś kupi używany. Rega ma wyjątkowo prostą, wręcz minimalistyczną konstrukcję. Jeśli ktoś nie ma dwóch "lewych" rąk, to rozłoży gramofon na części podstawowe w ciągu kilku minut. Montaż i kalibracja wkładki są wyjątkowo proste. Jednak trzeba uważać na wysokość wkładki, ze względu na to, że jedynym sposobem regulacji VTA ramienia jest zmiana podkładki na cieńszą lub grubszą.
Mogę też dodać, że porównywałem przedwzmacniacze NAD PP2 z preampami wbudowanymi w kilku różnych wzmacniaczach NADa z różnych półek cenowych i ta mała "skrzynka" za nieco więcej niż 400 zł nie jest gorsza.
Z drugiej strony chętnie dowiedziałbym się czegoś wiarygodnego o preampach Regi od Rega Fono Mini zaczynając i w ogóle o preampach budżetowych takich od kilkuset złotych do (powiedzmy) 2000.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
[quote name='StaryM' timestamp='1360008242' post='2719754']
Wyrazy uznania za doskonałą robotę. Do informacji dodałbym jeszcze kilka słów o gramofonach Regi. Ważne szczególnie wtedy, gdy ktoś kupi używany. Rega ma wyjątkowo prostą, wręcz minimalistyczną konstrukcję. Jeśli ktoś nie ma dwóch "lewych" rąk, to rozłoży gramofon na części podstawowe w ciągu kilku minut. Montaż i kalibracja wkładki są wyjątkowo proste. Jednak trzeba uważać na wysokość wkładki, ze względu na to, że jedynym sposobem regulacji VTA ramienia jest zmiana podkładki na cieńszą lub grubszą.[/quote]

Dodam, że na stronach Regi są dostępne kompletne instrukcje serwisowe np. do Planara. Wszyściutko, włącznie z procedurami czyszczenia łożyska, jaki olej (o dziwo podają specyfikację oleju przekładniowego, a nie tłoczonego z łez jednorożca na rozstaju dróg o północy), jak zmienić silnik, rozmontować windę na części pierwsze itd. itp.
Co do wysokości wkładki, z kilku przetestowanych, jakoś zawsze grały najlepiej bez podwyższania VTA.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
A teraz jak już ktoś w to wszedł, pytanie bardzo istotne uważam.

Czym myć winyle ?

Płynów masa, tych z półki jak i forumowych.

Jest tu jakiś przepis ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
To może jeszcze dopisze parę przydatnych linków, tematy które giną w wyszukiwarce:

[url="http://www.audiostereo.pl/polerowanie-pokrywy-czyli-tempo-tempo_38687.html"]http://www.audiostereo.pl/polerowanie-pokrywy-czyli-tempo-tempo_38687.html[/url] - polerowanie pokrywy
[url="http://www.audiostereo.pl/knosti-myjka-do-lp_23314.html"]http://www.audiostereo.pl/knosti-myjka-do-lp_23314.html[/url] - Myjka Knosti i mycie płyt - rozległy temat, ponad 25 stron
[url="http://www.audiostereo.pl/jaka-wybrac-myjke-do-winyli-knosti-czy-okki-nokki_63301.html"]http://www.audiostereo.pl/jaka-wybrac-myjke-do-winyli-knosti-czy-okki-nokki_63301.html[/url] - inny temat o myciu płyt
[url="http://www.audiostereo.pl/okladki-zewnetrzne-na-vinyle_81569.html"]http://www.audiostereo.pl/okladki-zewnetrzne-na-vinyle_81569.html[/url] - o okładkach na winyle
[url="http://www.audiostereo.pl/koszulki-ochronne-na-vinyle-jaka-folia_21621.html"]http://www.audiostereo.pl/koszulki-ochronne-na-vinyle-jaka-folia_21621.html[/url] - też okładki/koszulki
[url="http://www.audiostereo.pl/szczoteczka-do-czyszczenia-analogow_63837.html"]http://www.audiostereo.pl/szczoteczka-do-czyszczenia-analogow_63837.html[/url] - szczotki do winyli
[url="http://www.audiostereo.pl/mata-jaka-najlepsza-wasze-doswiadzenia_44178.html"]http://www.audiostereo.pl/mata-jaka-najlepsza-wasze-doswiadzenia_44178.html[/url] - maty gramofonowe


[b]"Mieszanka forumowa"[/b] (najtańszy i skuteczny płyn do mycia winyli) - 4 części wody destylowanej,jedna część izopropanolu i kilka kropel fotonalu. Czasem umycie płyty powoduje znaczące zmniejszenie trzasków, szumu, jest to podstawa porządnego odsłuchu, dlatego zachęcam wszystkich do dbania o płyty oraz zapoznaniem się z tematami o myciu płyt - nieodpowiednie metody mogą doprowadzić do uszkodzenia rowków.

Oprócz mycia i dbania o kolekcje przydatnym narzędziem jest[b] waga cyfrowa[/b] do dokładnego ustawienia siły nacisku igły, może być waga jubilerska (dokładność najlepiej 0,01g, koszt od 10zł) lub dedykowana do gramofonów. Najtańsza [b]poziomica [/b]pozwoli ustawić dokładnie gramofon, jest to bardzo istotne, a koszt tego urządzenia to kilka złotych.

Do wyszukiwania tematów moim zdaniem lepiej używać google niż forumowej wyszukiwarki, z całym szacunkiem dla audiostereo oczywiście.

pzdr Edytowane przez tomasz_pianista

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość masza1968
Pytanie raczej jak najbardziej w dobrym miejscu.

Jak (oprócz lupy czy mikroskopu) poznać, że czas igły dobiega końca?
Wiadomo, że nie zużywa się w ciągu godziny tylko proces trwa miesiącami czy latami, stąd zaobserwowanie słyszalnego pogorszenia jakości odtwarzania w stosunku do nowej jest praktycznie nie możliwe. Czasu eksploatacji (fizycznego rycia po płycie) też ciężko się doliczyć.

Jest jakaś metoda prócz "szkiełka i oka"?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość masza1968
No ale jak ucho.
Degradacja dźwięku związana z zużyciem igły następuje w bardzo długim czasie. Przyzwyczajamy się stopniowo do gorszego brzmienia więc nic na ucho nie jesteśmy (chyba) w stanie stwierdzić. Przecież nie chodzi o jakieś trzaski i zgrzyty.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość masza1968
Szukam po znajomych obiektywu macro :)

Ale ocena zużycia "na ucho" w dalszym ciągu mnie nurtuje...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
[quote name='masza1968' timestamp='1366551504' post='2804921']
Pytanie raczej jak najbardziej w dobrym miejscu.

Jak (oprócz lupy czy mikroskopu) poznać, że czas igły dobiega końca?
Wiadomo, że nie zużywa się w ciągu godziny tylko proces trwa miesiącami czy latami, stąd zaobserwowanie słyszalnego pogorszenia jakości odtwarzania w stosunku do nowej jest praktycznie nie możliwe. Czasu eksploatacji (fizycznego rycia po płycie) też ciężko się doliczyć.

Jest jakaś metoda prócz "szkiełka i oka"?
[/quote]

Zużycie wygląda tak: http://new-hifi-classic.de/Gallery/albums/userpics/29244.jpg
[url="http://new-hifi-classic.de/forum/index.php?topic=1918.msg56910#msg56910"]Link do forum[/url].
Obawiam się, że nie ma obiektywu macro, który pozwoli Ci to zobaczyć.
Poza tym, gdy widać już takie placki, jest za późno. Zdaje się jest to też prosty szlif, ciekawe jak to wygląda na bardziej zaawansowanych, nowoczesnych szlifach.

Co do czasu eksploatacji, zainstalowałem sobie w telefonie klikacz (tally counter) i dobijam sobie codziennie nowe godziny.
Natomiast kolejne pytanie brzmi, po ilu godzinach wyrzucić igłę? Po 1000? 1500? Drażliwy temat - na żadnym forum nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi, oczywiście to na pewno zależy od szlifu. Przykładowo Japończyki z JICO dla swoich igieł podają asekuracyjnie 500h.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
[quote name='masza1968' timestamp='1366551504' post='2804921']

Jest jakaś metoda prócz "szkiełka i oka"?
[/quote]

szkiełko i ucho;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Audiostereo Magazyn

    baner image
×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.