Skocz do zawartości
IGNORED

Dwudrożne oversized ?


Arku

Rekomendowane odpowiedzi

Wydaje mi się że wspólna komora może być lepsza, pod warunkiem rzecz jasna zapanowania nad falami stojącymi skoro wysokość będzie większa.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pasmo pasmu nie równe, oprócz -3dB ważne jest jeszcze zbocze poniżej, jak również wytrzymałość mocowa - i tu jest alternatywa OZ / BR.

 

W 20dm3 monitorze OZ można uruchomić Dayton'a RS225-8 - będzie Fc=56Hz i Qtc około 0.73 a więc f3 niewiele powyżej 50Hz. Podział 1.3kHz realizowalny, głośnik byłby tłokowy w pasmie przetwarzanym. Wada - niska efektywność.

 

BR - tu może być problem. Taki np. CA22RNY w 20dm3 strojonych do 40Hz ma f3 wyżej niż Dayton w OZ - efektywność ma swoją cenę niestety. Z kolei chcąc dostać f3=50Hz w takim właśnie bassreflex'ie 20dm3 strojonym do 40Hz (żeby kontrabas problemów nie sprawiał, w 20dm3 bez MB i subwooferowego drivera raczej nie da się zrobić strojenia w 27Hz a więc A0 - najniższy klawisz fortepianu) należałoby szukać woofera o parametrach typu Fs=40Hz, Qts=0.37, Vas=33dm3 - przyjmując Sd=230cm2 dostajemy Mms=35.5g - trochę dużo. Zakładając Qes=0.43 (Qms=2.65) i Re=6ohm wychodzi BL=11.2N/A a więc dużo w porównaniu z typowymi głośnikami tej wielkości, nie wiadomo czy da się przy takim zestawie parametrów (BL, Mms, Sd) osiągnąć kombinację sensownego Xmax z .SPL sięgającym gładko 1.5 - 2kHz.

 

A co z niedocenianym chyba usherem 8133 ? Jest tego pełen magazyn w akkusie i jakoś ludzie nie rzucają się choć głośnik nie jest drogi.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

powinien w 22-24 litrach i strojeniu na 42-44 hz osiągać te 50 hz

 

nie wiem jak u niego średnie brzmią, ale powinien do 3khz pociągnąć. To praktycznie jak tej Jantzen tylko o wiele taniej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drugi break-up w typie "prawie metalowym" na skraju przetwarzanego pasma ma już przy 2.5kHz i bardzo ostro opadające zbocze powyżej - nie widzę tego głośnika z podziałem wyższym niż 1.5kHz - zwłaszcza że w ramach pary break-up może się różnić, a i mod przy 1kHz trochę bruździć może. Sam raczej stanąłbym na uszach żeby zdobyć modyfikowane TW034X0 i WG od Gravesena do takiego połączenia.

 

Bas - 20dm3 i 41Hz dają zejście jak w wymaganiach i strojenie dokładnie w E1 a więc najniższą nutę kontrabasu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oni ten głosnik pakują do setawu z tania kopułką 1" Nie słyszałem tego - oczywiście wychwalone na pewno gdzieś były jak wszystko.

 

Zastanawia mnie czy ten break up jest taki uciążliwy. Jakby go ładnie spłaszczyć jakimś rezonatorem to głośnik może na nim pociągnąć do 3-3,5khz oczywiście z charakterystycznym "naświetleniem" zakresu średniego pasma.

 

Pozostaje jeszcze kwestia poziomu harmonicznych i tego jak takie "przyklepanie" rezonansu membrany na niego wpłynie?

 

34mm kopułka Audax jest praktycznie niedostępna. Widziałem, to w jednym miejscu w necie produkcja chyba z Chin - czyli coś takiego pod znakiem audax. Do tego jeszcze wymagana modyfikacja - ktoś by musiał się specjalnie przyłożyć żeby zdobyć taki głośnik.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Break-up na skraju pasma to jednak parszywa suka - jest 7dB ponad SPL przed nim i nie wiadomo za bardzo jak z kierunkowością czy powtarzalnością w ramach pary. Można próbować kształtowania zbocza pułapką, jednak strome zbocze powyżej tego break-up może też oznaczać mocno pokręconą fazę. Do tego wysoki podział to mniejsza swoboda kompensacji baffle step.

 

Skoro Audaxa nie da się dostać, zawsze można spróbować Seasów - 27TBFC/G, 27TDFC albo nawet DXT jak w Hurricane. Podział 1.7kHz powinny wytrzymać. Albo Wavecor'a TW030WA08 - do niskich podziałów dobry, nie wszystkim jego brzmienie się podoba, ma trochę nierównomierności przy 6kHz i 12kHz ale 1.3kHz podział wytrzyma spokojnie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwa nowe midbasy Daytona

one też mają break up na skraju pasma.

 

Dayton to chińszczyzna dość typowa. te same modele sprzedaje Monacor pod swoją marką i pewnie jeszcze wielu innych również renomowanych producentów. RS180 był naprawdę interesujący.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak zupelnie powaznie, to moze Tonsil 20/100/3 by sie nadal? W koncu stosowano troche zmodyfikowany w monitorach studyjnych TLC?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Gdyby tak mu dac naprawde dobry tweeter, to moze warto sprobowac?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale jaki bedzie ten naprawdę dobry tweeter do 2 way oversized ?

 

Głośnik w TLC AMS1 i PMS1 miał oznaczenie chyba GDN 20/120/1, działał z kopułką GDWK 10/80/19 która ma podział około 3,5-4khz. W tej chwili sa nawet lepsze głosniki na tej kopułce, GDWK 10/80/26 - to prawie to samo tylko z większa efektywnością. Jednak nadal podział 3,5kHz byłby najlepszy.

 

poza tym ten akurat Tonsil 20/100/3 nie jest nigdzie dostępny. Na alledrogo chcą za niego tyle co za Ushera 8133. Czy na pewno będzie od niego o tyle lepszy, żeby sobie zawracać nim głowę ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale jaki bedzie ten naprawdę dobry tweeter do 2 way oversized ?

Trudno powiedziec. Ja w przyszlosci chce sprawdzic driver kompresyjny z WG Daytona 10 cali, ktore juz czekaja na wykorzystanie.

 

Głośnik w TLC AMS1 i PMS1 miał oznaczenie chyba GDN 20/120/1

Zgadza sie. Mial dodatkowy magnes i ekranowanie magnetycze. Moze jedyna roznica lezy wlasnie w dodatkowym ekranownaiu? Oczywiscie wplywa to na parametry glosnika, ale wydaje mi sie, ze zawieszenia i membrana sa te same co w 20/100/3.

 

działał z kopułką GDWK 10/80/19 która ma podział około 3,5-4khz

zgadza sie, ale ta wersja tez byla ekranowana, przez co parametry napewno sa lekko inne od zwyklej 10/80/19

 

W tej chwili sa nawet lepsze głosniki na tej kopułce, GDWK 10/80/26 - to prawie to samo tylko z większa efektywnością.

10/80/26 to wg mnie zupelnie inny glosnik. Znacznie rozni sie w pomiarach, inna czestotliwosc rezonansowa oraz mozliwosc nizszego ciecia, nawet od 2.5khz. Mam aktualnie 10/80/26 i 10/80/19 wiec moge napisac, ze glosniki roznica sie dosc znacznie.

 

poza tym ten akurat Tonsil 20/100/3 nie jest nigdzie dostępny. Na alledrogo chcą za niego tyle co za Ushera 8133. Czy na pewno będzie od niego o tyle lepszy, żeby sobie zawracać nim głowę ?

Dostepny jest bez problemu, ale cena nie jest tak niska jak kiedys ( ponizej 100zl ). Dlatego nasuwa sie pytanie czy bedzie lepszy od Ushera. Usher ma napewno wieksze mozliwosci na basie, ale jak z srednica to nie mam pojecia.

Jest jeszcze Fountek fw200, tani ale qts wysoki i z BR moze byc problem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dostepny jest bez problemu, ale cena nie jest tak niska jak kiedys ( ponizej 100zl ). Dlatego nasuwa sie pytanie czy bedzie lepszy od Ushera. Usher ma napewno wieksze mozliwosci na basie, ale jak z srednica to nie mam pojecia.

Jest jeszcze Fountek fw200, tani ale qts wysoki i z BR moze byc problem.

 

Ten GDN chyba dawno temu był poniżej 100 bo ja pamiętam go kilka lat temu jeszcze w sklepie Protonsila za 120 zł. Poza tym były dwie wersje GDN 20/100/3 - ta obecna z dziurą w nabiegunniku i poprzednia bez tej dziury o niższym Fs do subwooferów.

Ekranowane wersje głośników Tonila nie różniły się tak bardzo parametrami bo miały inne nabiegunniki i specjalnie mniejsze magnesy żeby zachować porównywalne Bl z wersjami nieekranowanymi.

 

Ceny alegrowe GDN20/100/3 to około 150-180 złotych wiec za tyle się kupuje Ushera 8133.

 

Fountek Fw200 wybitnie nie nadaje się do BR i do OZ też duża wychodzi i w tej objętości można by już zwinąć długa linię stratną albo zrobić mniejszą obudowę z elementem stratnym. Ale wydaje mi sie że to za wiele kombinowania jak na to co oferuje.

 

wracając raz jeszcze do GDN 20/100/3 i do tego co napisał Misiomor o strojeniu pod Usher 8133. Na Tonsilu można uzyskać podobne strojenie w obudowie 24 dm3 dostrojonej do 41hz. Będzie miał bardziej wypełniony zakres pasma 50-200hz ale to chyba nie sprawi bardzo dużej różnicy.

mógłbym nawet skłaniać się do twierdzenia że GDN20/100/3 i 8133 są głośnikami porównywalnymi. Jednak Usher wygląda solidniej.

 

Jakie możecie polecić midwoofery wielkości 18-20cm z dobrym zejściem i bez modów na średnicy?

ja takich nie znam i ośmielę się stwierdzić, że takich nie ma.

Ale może się mylę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Seas L18RCY siedzi w Qba Chrobry 2 a wersja tego głośnika z tzw. shielding kits (z dodatkowym magnesem) jest użyty np. w Amphion Argon 3L.

W SoundStage zrobili pomiary Argon 3L może kogoś zainteresują:

pomiary:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Seas z Argon nie wygląda na tłokowy. Tak na oko przynajmniej ma ząbek poniżej 1khz.

 

Pozostałe niby są bardziej tłokowe tylko że tracą szybko efektywność powyżej 1 khz. Czyli jak się to wykorzysta to będziemy mieć mały głośniczek z gównianym basem i szukaniem kolejnej kopułki do niskiego odcięcia w mocno ściszonym plumkadełku.

 

H1085-08 L18RCY/P jest lepszy pod tym względem. Ale w sumie nic aż tak rewelacyjnego. Zwykłe podbicie przy 1khz jak w membranach papierowych tylko brak up bardziej skupiony

 

Szerokie pasmo zapewnia

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

i moze

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

i ten

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ostatni to taki jak stare vify i tonsile pchane do kiedyś do heco.

 

ale to są małe membrany i bas z nich to zaledwie basik. 8" moze wyptrodukować przywoity bas do 50hz. Ponieżej już sie robi słabo ale jeszcze nadal lepiej niż z mniejszych głośników. a taka 6' to najniżej 70hz z dobrą czytelnością.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale to są małe membrany i bas z nich to zaledwie basik. 8" moze wyptrodukować przywoity bas do 50hz. Ponieżej już sie robi słabo ale jeszcze nadal lepiej niż z mniejszych głośników. a taka 6' to najniżej 70hz z dobrą czytelnością.

Co racja to racja mimo, że posiadam kolumny z L18 to muszę się zgodzić z tą wypowiedzią. Dodatkowo te 6,5" nie bardzo pasują do tytułowego wątku "oversized"

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co racja to racja mimo, że posiadam kolumny z L18 to muszę się zgodzić z tą wypowiedzią. Dodatkowo te 6,5" nie bardzo pasują do tytułowego wątku "oversized"

Słusznie - zwłaszcza że 18cm Seasy mają raczej małe Sd jak na tę wielkość kosza. Do oversized to może pasowałyby 18cm Illuminatory z ich 154cm2, jednak nawet one basowo ustepują dobrym wooferom 22cm.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość Cadam

(Konto usunięte)

Ten by się nadawał do dwóch dróg?

http://seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=114&Itemid=136

 

Słusznie - zwłaszcza że 18cm Seasy mają raczej małe Sd jak na tę wielkość kosza. Do oversized to może pasowałyby 18cm Illuminatory z ich 154cm2, jednak nawet one basowo ustepują dobrym wooferom 22cm.

 

Dwie osiemnastki to już konkretna powierzchni membran.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale powierzchnia membran niewiele tutaj pomoże, skoro te głośniki (L18) posiadają niski Qts. Dwie 18-ki zyskają tylko na efektywności SPL ale nic z niższego zejścia nie wyjdzie. One są raczej przeznaczone do małych obudów i niezbyt nisko strojonych - będzie dobry impuls, group delay, wytrzymałość mocowa itd. Oczywiście można dać obudowę o większej objętości i niżej stroić przy zachowaniu dobrego GD i Step response ale od razu objawia się do spadkiem wytrzymałości mocowej i pewnie kilku innych parametrów - tutaj misimor pewnie lepiej to wytłumaczy.

Jeśli komuś zależy na lepszym zejściu i wytrzymałości mocowej głośnika w niskich rejestrach to musi szukać głośnika u konkurencji. Tak jak misimor napisał - lepiej szukać czegoś o większej powierzchni membrany i (chyba?) z mocnym napędem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego właśnie temat jest o głosniku 8"

 

O układzie 2-drożnym - dlatego, że taki jest łatwiejszy. Mniej rozbudowany, tańszy i dlatego, że jeszcze przy tych rozmiarach głośnika nie traci sensu.

 

Pewnie znalazłoby się kilka głośników 7" o Sd na poziomie 150-160cm2 ale 8" mają te 200-230cm2. To jednak przewaga.

 

Często podnoszona jest kwestia odtwarzania średnich tonów z modami membrany w większym głośniku. Pamiętajmy że mniejsze membrany męczone niskim zejściem mają też wyższe harmoniczne. Rozszerzanie pasma w dół na siłę w małym głośniku tez wpływa negatywnie na sposób odtwarzania przez niego średnich tonów.

 

I analogicznie, jeśli nie męczymy 8" niskimi zejściami to jego średnie pasmo też będzie odtwarzane lepiej.

 

Wspomniane dwa głośniki Usher 8133 i Tonsil gdn20/100/3 mają podobne parametry. Brzmienie już zapewne nie bo widać ze różnią się masa ruchomą. Tonsil jest lżejszy, ma słabszy napęd trochę lepiej wypełniony dolny zakres pasma. Ale widać że nie są to głośniki subwooferowe . Z masą membrany na poziomie 30g. Dla przykładu 12" tonsile miały membrany o masie 50g. podczas kiedy obecnie częściej spotykane masy ruchome w tych rozmiarach niskotonowych to 70g.

Był nawet prototyp na 12" Tonsilu i 1" kopułce konstruktora który więcej niż raczej zna się na tym.

 

Możliwe więc że łączenie 8" z 1" powyżej 3khz nie jest takie problematyczne jak niektórzy twierdzą ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj 8" jest cięty gdzieś w okolicach 2,5kHz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czołem,

Moim zdaniem visatony GF200 i AL200 wydają się być ciekawe do 2-way, ale niestety nie widać na sieci a by ktoś robił konstrukcje inną niż producent (Visaton), a Ci niestety nie maja znowu dobrej kopułki do cięcia <2kHz. No i te ceny...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj 8" jest cięty gdzieś w okolicach 2,5kHz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Na prezentacji DIY na AS2012 były kolumny Jarokara - dokładnie ta konstrukcja. Z jakichś powodów skończyło się na dodaniu średniotonowca i eksmisji tweetera na górę kolumny.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może obejrzycie coś takiego:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Były niedawno, no może kilka miesięcy temu recenzowani w AudioVideo jego młodsi bracia, monitor i mniejsza podłogówka. Podobno na redaktorach robią wrażenie, co prawda nie można wierzyć bezkrytycznie recenzentom, ale to są też ciekawe konstrukcje; wszystkie z membranami biernymi i minimalistycznymi zwrotnicami. Mianowicie 6/12 dB i to naprawdę na trzech elementach. Nie wiem na pewno, ale mogli nawet nie użyć L-pada. Warunek "oversized" raczej spełniają, bo jest tam 21 cm na dole. W mniejszej jest tylko 16-tka, a większy "21" jako membrana bierna. No, może ten paskudny pierścieniowiec nie budzi u wielu sympatii, bo pewnie nie chce za nic podbarwiać, ale zawsze to jakaś ciekawostka.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ring radiator rules

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na prezentacji DIY na AS2012 były kolumny Jarokara - dokładnie ta konstrukcja. Z jakichś powodów skończyło się na dodaniu średniotonowca i eksmisji tweetera na górę kolumny.

 

Visaton VIB 2000 GF Jest przykładem tego co pisałem o potrzebie niewysilania głosników szerokim pasmem. Jego obudowa ma prawie 50 litrów strojenie poniżej 30 Hz głosnik dwucewkowy jak od subwoofera i maksymalnie wusilona kopułka tekstylna 1"

 

Ten Visaton to jest takie wspomnienie innej konstrukcji VIB. Pierwszy VIB 2 był na 8" głośniku z membraną polipropylenową i kopułce tytanowej. Jest oczywiste ze tamten zestaw grał zupełnie inaczej i był zaprojektowany wg innych założeń. Obecny powstał chyba tylko po to żeby mieć kontynuację modelową.

 

Zreszta ta sama wersja VIB ma normalne rozwinięcie do wersji 3 drożnej. A dawno temu istaniała w formie VIB Extra 2 na 10" wooferze (też polipropylenowa membrana) z pracującego w układzie 3-droznym z dwiema metalowymi kopułkami.

 

A może obejrzycie coś takiego:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Były niedawno, no może kilka miesięcy temu recenzowani w AudioVideo jego

próbuję zobaczyć ale poza małym zdjęciem niczego nie widzę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Intermodulacja basu ze środkiem (jeżeli oba te zakresy są akurat w materiale przetwarzanym) w dużym wooferze zdarzyć się może - jak są wychylenia na basie z jednej strony, a nieliniowości na środku z drugiej. Mody własne membran, problemy związane z indukcyjnością cewki (zwykle większa w większych wooferach skoro potrzebny jest mocny napęd) i jej zmianami wraz z wychyleniem - to wszystko jest receptą na intermodulację właśnie.

 

Wyjściem z tej sytuacji jest mocny tweeter, najlepiej w waveguide, i jak najniższy podział. Oczywiście bez wpadania z deszczu pod rynnę a więc ładowania się w problemy ze zniekształceniami tweetera. Akurat Visaton nigdy nie dał się poznać jako producent nisko schodzących tweeterów - oni woleli w razie problemów dołożyć kopułkę średniotonową.

 

Z drugiej strony czytałem kiedyś o tym jak jeden z inżynierów Seasa przerabiał bodajże CA22RNX na koaksjala (na własny użytek) - wycinając nakładkę przeciwpyłową i montując wysokotonówkę od mniejszych koaksjali. Nie wszystkim przeszkadzają zjawiska związane z pracą 22cm membrany z podziałem >2kHz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PS. Ciekaw jestem czy dałoby się zrobić myk w postaci instalacji jednostki wysokotonowej z Excela C16N001 do W22NY001 - nie byłoby potrzeby wycinania niczego, skoro woofer ma korektor fazy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę za dużo kombinowania z czymś takim. Problemy większe niż Trolesa z przerabianiem kopułki Audaxa.

 

Ale zawsze można się skusić na koaksjalny monitor estradowy jak ten z WLM.

 

ja bym się takich przeróbek nie podjął. To już coś dla ekstremalnych amatorów. Dlatego mnie ciekawiło czy Troles przerabiając audaxa wiedział jakich efektów się spodziewać przed wprowadzaniem określonych poprawek? W końcu wiercenie w kompletnym głośniku to nie takie proste i jeszcze mniej proste wyobrazić sobie efekt końcowy. A może miał jakiś program symulujący założone zmiany?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gwarancji nie ma że się uda - ten miedziany "fartuch" na wysokotonówce od koaksjala (foto i możliwość zakupu na madisound) niekoniecznie musi pasować do napędu W22NY, choć oba stożki (C16N001 i W22NY) mają taką samą geometrię napędu i należą do serii Excel. Korektor fazy powinno dać się odkręcić łatwo - śruba mocująca zwykle jest po drugiej stronie, na środku tylnego nabiegunnika.

 

Troels i jego przeróbki - jeden czy dwa TW034X0 nie majątek, poza tym pewne rzeczy idzie przewidzieć teoretycznie - chociażby to że podwójny rezonans musi mieć jakąś przyczynę.

 

PS. Mnie w tej jego przeróbce najbardziej zdziwiło to, że te 4 małe dziurki zrobiły tak dużą różnicę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.