Jump to content

ROGOZ AUDIO FINALE/BBS. Kropka nad "i" w systemie audio.

AudioRecki
AudioRecki
Sign in to follow this  

W świecie audio niewątpliwie panuje przekonanie wśród wielu, że "muzykę gra tylko sprzęt audio". Niestety jest to błędne założenie, a jak bardzo - niech świadczą głosy doświadczonych audiofilii i melomanów, mających od lat styczność z dobrej klasy systemami audio, ale i odpowiednio przygotowanymi pokojami od strony akustycznej i... nie tylko akustycznej. Jednym z tych ważnych, a często lekceważonych przez "nowicjuszy" elementów są platformy antywibracyjne. Ile mogą one przynieść korzyści sprawdziło już wiele osób i zdecydowana większość rozumie sens ich stosowania w swoich systemach. Rzecz jasna są w świecie audio produkty dobre, bardzo dobre i takie, o których lepiej nie wspominać wcale. Każdy w swoim życiu musi przekonać się sam, że ten ostatni "gatunek" jest najprostszą drogą... do nikąd. Oczywiście jest to droga na skróty gdzie na koniec i tak trafiamy do... punktu wyjścia, posiadając jedynie mniejszy zasób gotówki w portfelu. Tak jest w tym naszym świecie audio hobby ze wszystkim, z głośnikami od domorosłych specjalistów szukających naiwnych, by kupili "cudowne głośniki", z których brzmienie przypomina nam "jak na żywo" tą uzyskiwaną w Filharmonii w Hamburgu... Odstawmy jednak żarty na bok i skupmy się na tych dwóch pierwszych "gatunkach" produktów w naszym systemie - dobrym i bardzo dobrym. Bez dwóch zdań w kategorii tych najlepszych będą produkty firmy ROGOZ Audio, która od wielu lat znana jest i ceniona wśród audiofilii, i melomanów. Produkty tej firmy pomagają wszystkim zainteresowanym zmierzyć się w swoich systemach z problemem wibracji pochodzącym nie tylko z samego otoczenia w jakim funkcjonuje nasz system, ale i z samego sprzętu.

Firma nie ustaje w dążeniu do uzyskania jak najlepszego efektu i dostarczeniu swojemu klientowi produktu w pełni spełniającemu jego oczekiwania. Prace nad nowymi rozwiązaniami przyniosły oczekiwany skutek w postaci obecnie wprowadzonej na rynek platformy ROGOZ AUDIO FINALE/BBS 

 

                          299377008_Zrzutekranu2020-01-7o23_54_00.thumb.png.1cba409888c76ff01b56709f105af41c.png        23078372_Zrzutekranu2020-01-7o23_54_18.thumb.png.a947082b16fde97a192875a198f300b6.png

FINALE/BBS  to ten "gatunek" produktu, którego posiadanie już od pierwszej chwili czyli od strony wizualnej daje poczucie pewnego High Endu. Wykonanie na najwyższym poziomie w najdrobniejszym szczególe, gdzie każdy element, każdy detal pokazuje jak wiele pracy i uwagi przywiązuje się do efektu końcowego. 

 

,Platforma AUDIO FINALE/BBS składa się z dwóch masywnych blatów o grubości 50 mm oraz trzech niezależnych podstaw, które pełnią funkcje stóp nośnych. Ich grubość wynosi 70 mm, a dodajmy jeszcze do tego stalowe kolce, podkładki pośredniczące wykonane z polimeru węglowego (w formie ruchomych półkul nakładanych na kolce), i stalowe soczewkowe łoża do ich oparcia, które firma nazywa w skrócie systemem BBS. Balancing Board System można by opisać w kilku zdaniach, jednak najprościej będzie zacytować opis systemu BBS, a także cytując samego konstruktora, który w bardzo czytelny sposób opisuje mechanizmu szkodliwego przenoszenia się drgań z kolumn na elektronikę cytując konstruktora:

"Układ składa się ze stożka, wykonanego z wysokowęglowego stopu stali, zaopatrzonego w gwint pozwalający regulować wysokość, na który nakładane są dwa elementy - każdy z wewnętrznym łożem. Element pośredniczący (środkowy) wykonany jest z polimeru węglowego i podpiera kolejną część - wpuszczone w blat  łoże stalowe. Punktowy kontakt między stalowym stożkiem a węglowym elementem pośredniczącym nie pozwala na przesuwanie się tych dwóch elementów w stosunku do własnej osi ale dopuszcza ruch wahadłowy. Natomiast kontakt między elementem pośredniczącym a łożem umocowanym w blacie dopuszcza ograniczony ruch toczenia oraz ruch ślizgowy.  Połączono zatem zalety punktowego podparcia na stożkach (po zminimalizowaniu powierzchni styku energia kinetyczna zamienia się w energię termiczną  - entropia) z efektami tłumienia drgań w skutek tarcia ślizgowego i oporu toczenia."

 

,,Głównym zadaniem wszystkich naszych układów antywibracyjnych (stolików, platform, standów głośnikowych) jest likwidowanie sprzężenia pomiędzy kolumnami głośnikowymi a sprzętem elektronicznym indukującym energię generowaną przez kolumny. Jest to tzw. dodatnie sprzęganie akustyczne – zjawisko polegające na tym, że sygnał końcowy toru muzycznego (dźwięk wytworzony przez kolumny) pojawia się ponownie na wejściu toru (w źródle, wzmacniaczach, kablach, itd.). Drgania generowane przez kolumny głośnikowe przenoszą się przez podłogę i strop na elektronikę, a następnie dodają się do oryginalnego sygnału zmieniając go. Dzieje się to na zasadach mikrofonowania oraz zamiany drgań mechanicznych na drgania elektryczne poprzez przetworzenie pojemnościowe i indukcyjne na wszystkich etapach przetwarzania sygnałów elektrycznych, wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z ruchem cząstek obdarzonych ładunkiem, obojętnie, czy są to elektrony w kablach i transformatorach, czy jony w elementach inercyjnych (kondensatorach, cewkach)."

                                  

Wbrew pozorom nie jest to zbyt skomplikowane w praktyce i w trakcie składania całej platformy poznajemy kilka ciekawych rozwiązań o jakich mowa w powyższym cytacie. W rzeczywistości przekładając całą powyższą treść (w skrócie): cały układ ma za zadanie minimalizować wszystkie drgania, te z samego urządzenia (lub kolumn, o tym za chwile), jak i z otoczenia w którym znajduje się nasz sprzęt audio. Ruchome blaty mają wygaszać drgania siłami bezwładu swoich mas (ujemne przyśpieszenie) oraz strukturą wewnętrzną użytego materiału (każdy blat to sandwicz składający się z trzech warstw sprasowanych ze sobą płyt MDF i HDF, z których każda posiada inną gęstość. Napisałem w zdaniu, że platforma firmy ROGOZ doskonale spełnia swoje zadanie jako podstawa tłumiąca drgania pochodzące wprost z kolumn, bo to prawda. Jej wielkość, masa a także wykonanie umożliwiają wykorzystanie ich jako podstaw pod nasze kolumny głośnikowe. Każdy zainteresowany znajdzie odpowiedni zapis w instrukcji, czym tylko przyprawi nabywce o kolejny zawrót głowy... bo zamiast jednej platformy pod konkretny sprzęt możemy zacząć kombinować z platformą i naszymi kolumnami. A tu do zabawy potrzebne są co oczywiste aż dwie sztuki. Warto o tym pamiętać, że cena platformy nie należy do tych najniższych, ale (o czym poniżej) jest w pełni uzasadniona.

Do naszego testu otrzymaliśmy (niestety) tylko jedną sztukę FINALE/BBS, co w dużym stopniu ograniczyło nasze możliwości testowe. A do samych testów służył nam w głównej mierze gramofon Nottingham Analogue Spacedeck i nie bez powodu. Gramofon ten jest dostarczany w komplecie z platformą antywibracyjną,  była więc okazja skonfrontowania fabrycznej z otrzymaną do testów. Czuliśmy się przy tym w dużym stopniu mało komfortowo, bo platforma cenowo zbliżała się do ceny gramofonu, ale ten swoisty mezalians postanowiliśmy i tak sprawdzić w akcji. Niestety droższy gramofon nie dotarł do nas na czas, więc pozostało nam rozpocząć i skończyć testy z tym, co mieliśmy "pod ręką" w swoim systemie. 

 

Zmieniając platformę fabrycznie dostarczoną wraz z Nottingham Analogue Spacedeck na FINALE/BBS od firmy ROGOZ Audio od pierwszej chwili można było wyłapać różnice w brzmieniu. Muzyka płynąca z albumu Ennio Morricone Collected (wersja clear, limitowana) była spójniejsza w całym zakresie, mniej nerwowa dająca przy tym poczucie większej detaliczności. Dźwięk z jednej strony bardziej uspokojony, z drugiej ciut bardziej otwarty na pewne detale i niuanse. By nie popaść w skrajność oceny postanowiliśmy wrócić do poprzedniej - fabrycznej platformy i różnica jednak była czytelna, nie na pograniczu błędu odsłuchu czy autosugestii. Po powrocie na platformę dedykowaną wszystko wróciło na in minus w wyżej opisanym zakresie. Firma ROGOZ Audio oddaje w nasze ręce produkt zbliżający nas do upragnionego celu jakim jest najlepsza z możliwych prezentacja nagrania zarejestrowanego na nośniku (w tym przypadku winylowym). Jak wiele zmian zaszło w samym brzmieniu przekonaliśmy się wraz z kolejną płytą. Anniele "After Midnight". Szczególnie w utworze "Full", gdzie słychać było najdrobniejsze smaczki w nagraniu, znacznie czytelniejsze ale i (jak powyżej) pozbawione pewnej nerwowości dźwięki.

Tutaj może paść zarzut w naszą stronę, że gramofon kosztuje tyle, ile sama platforma (nie licząc dobrej klasy ramienia i wkładki). To prawda, ale dzięki temu jak na dłoni widać ile jeden element w całym secie może wnieść różnic na plus. Jaka więc różnica wynikałaby z zastosowania FINALE/BBS w przypadku znacznie droższego gramofonu... aż chciałoby się usłyszeć. Niezbędne do testów są też odpowiednie warunki i co istotne osłuchanie z posiadanym systemem, w przypadku platform antywibracyjnych nie ma mowy o uniwersalnym ich zachowaniu się czy identycznym efekcie końcowym w każdym systemie. Wartym jest jednak sprawdzenie czy i ile wnoszą w nasz system audio, bo może okazać się to świetną inwestycją w obecny, ale i co bardzo ważne przyszły posiadany system lub element (np. droższy gramofon). 

Wracając do samego wykonania platformy - pozostaje mieć życzenie wobec KAŻDEGO Polskiego producenta sprzętu, by przykładał taką uwagę do detali oraz efektu końcowego. Wbrew pozorom takiej jakości wykończenie MDF'u na wysoki połysk nie jest proste i zaraz przypomina mi to historię pewnego stolarza, który proponował (celem uzyskania BARDZO wysokiego połysku na innej platformie) użycie dużej ilości ręcznika papierowego i... Cifu 😉 Ta historia opisana jest z pewną przekorą ale nie bez powodu bo pokazuję, że nawet "starej daty" stolarze nie zawsze mogą sprostać naszym oczekiwaniom względem jakości. To, co oferują produkty firmy ROGOZ Audio od strony wykonania zasługuje na najwyższą ocenę i nie sposób tego pominąć w tej recenzji. Do naszych testów trafiła platforma biała, lakierowana na wysoki połysk. Producent zapewnia przy tym, że każdy klient otrzyma produkt pod swoje oczekiwania w temacie kolorystki, bez względu na indywidualne potrzeby.  Mnogość barw i odcieni sięga ponad 2500, a gwarantuje to wykorzystanie barw z szerokiej oferty katalogu RAL ale i NCS, stworzonego przez  Scandinavian Colour Institute.

Chyba wszystkich nas marzeniem jest nie tyle słuchanie samej muzyki, ile w zaciszu domowym zbliżenie nas (na naszym sprzęcie) do "duszy muzyki", tego wszystkiego co nazywamy jak najprawdziwszym przekazem. Posiadany system w trakcie odtwarzania może nas bardzo oddalić od oczekiwanego efektu, a każdy nawet najdrobniejszy szczegół pominięty w systemie dołoży tą "złą cegiełkę". Warto więc budując od podstaw lub zmieniając swój system zwrócić uwagę na istotną rzecz w tej całej układance. Stoliki antywibracyjne czy właśnie platformy mogą wnieść naprawdę wiele na korzyść. Nie warto przy tym iść na kompromis i pomimo wydawałoby się nie małej kwoty za FINALE/BBS, jest to inwestycja na długie lata. Czy platforma antywibracyjna w trakcie testów przekonała nas na tyle, by z czystym sumieniem polecić ją każdemu? I tak i nie. Na pewno każdy meloman czy audiofil mający świadomość wybranego kierunku w budowaniu systemu audio premium doceni zalety konstrukcji FINALE/BBS. W dobrej klasy systemie, jako element towarzyszący będzie to jeśli nie kropka nad i, to na pewno znaczący wkład w cały system. W takim przypadku 6000 złotych wydaje się być nic nie znaczącym wydatkiem, a realnie wpływającym na jakość uzyskiwanego brzmienia. Nie poleciłbym ją natomiast tym wszystkim, dla których system opiera się w głównej mierze o wzmacniacze/wielokanałowe rozwiązania kina domowego czy wszelkie źródła cyfrowe nie sięgające pewnego pułapu cenowego. W takim przypadku będę brutalny nie dla samej konstrukcji firmy ROGOZ Audio, a dla takiego systemu - lepiej postawić na lepszej klasy wielokanałowy amplituner/wzmacniacz czy wyższej klasy odtwarzacz. To tu uzyskacie znacznie lepszą poprawę brzmienia i sensowniej wydacie swoje pieniądze, a dopiero po takich zmianach powinniście myśleć o inwestycji w platformę firmy ROGOZ Audio. Nie da się przeskoczyć pewnych rzeczy w świecie audio, tak w elektronice jak i samej fizyce - nie da się iść na skróty. FINALE/BBS to produkt premium z "krwi i kości", który przeznaczony jest dla konkretnego odbiorcy. Klienta świadomego swoich potrzeb i poszukującego produktu wysokiej klasy, uznanej od lat firmy i do tego realnie wpływającego na końcowe brzmienia w odpowiednim systemie audio. Niestety jednego nie jestem w stanie zagwarantować, że w absolutnie każdym wypadku zmiany będą bardziej lub mniej  spektakularne. Na pewno one nastąpią i będą one szły w dobrym (czyt. oczekiwanym) kierunku, ale ich zakres zależy od wielu zmiennych. Warto więc zamówić do testów, posłuchać i... zapewne zostawić w swoim systemie.

Zamawiając platformę przygotujcie się też na solidną porcję wysiłku fizycznego oraz (to chyba najlepszy pomysł) zaproście do rozpakowania kogoś bliskiego czy znajomego. W sporym opakowaniu, solidnie zabezpieczona do transportu platforma waży "swoje", ale też daje spore możliwości użytkowe. Jesteśmy w stanie bezpiecznie umieścić na niej sprzęt czy kolumny do 150 kg! 

Na koniec bardzo ważna informacja - zmiana barwy platformy nie wpływa na jej cenę końcową. Dodatkowo producent przewiduje pod indywidualne zamówienie zmianę wymiarów czy rodzaj blatów. Sporo.

Rekomendacja? Niech za rekomendację posłuży fakt, że z przykrością rozstawaliśmy się z FINALE/BBS firmy ROGOZ Audio po okresie testów. 

Zdjęcia pochodzą od firmy ROGOZ Audio i zostały wykorzystane za zgodą właściciela firmy. W szerszym zakresie z samym produktem oraz całą ofertą ROGOZ Audio możecie zapoznać się wchodząc na stronę: https://www.rogoz-audio.com/Products/61/44/PLATFORMA-ANTYWIBRACYJNA-ROGOZ-AUDIO-FINALE-BBS.html#prettyPhoto

 

                         1039085211_Zrzutekranu2020-01-7o23_53_26.thumb.png.dfc0af5e440f798409f7c32257f7851c.png      1799694298_Zrzutekranu2020-01-7o23_53_44.thumb.png.0218408648790c1988a4551dc3a53107.png

 

AudioRecki

DANE TECHNICZNE

wysokość całkowita – 194 mm
szerokość całkowita - 600 mm
głębokość całkowita - 460 mm
profile stop nośnych – sandwicz MDF + HDF
blat wierzchni – sandwich MDF + HDF 600 x 460 x 50 mm
blat pośredniczący – sandwich MDF + HDF 600 x 460 x 50 mm
maksymalne obciążenie - do 150 kg

W ZESTAWIE:

1 blat wierzchni
1 blat pośredniczący
3 stopy nośne
stożki do regulowania poziomu
podwójny układ BBS (6 punktów podparcia)

ZASTOSOWANIE:

odtwarzacze CD;
gramofony analogowe;
końcówki mocy;
wzmacniacze zintegrowane;
przedwzmacniacze;
kolumny głośnikowe

 

  • Haha 2
Sign in to follow this  


User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.



Guest
This is now closed for further comments

  • Mee MX3 PRO

    Kilka dni temu miałam przyjemność testować i opisywać słuchawki MEE Audio MX4 Pro, czyli najwyższy model linii MX. Idąc za ciosem, dostałam od dystrybutora Firmy RAFKO niższy model MX3 Pro w kolorze czarnym. Wizualnie poszczególne modele z serii nie różnią się od siebie. Wszystkie cztery, czyli MX1, MX2, MX3 i MX4 charakteryzują się wykorzystaniem tej samej, sprawdzonej konstrukcji, która ma zapewnić wysoki komfort i wygodę dzięki wykorzystaniu opatentowanego systemu mocowania OTE. Kable są wymi

    M@rgot
    [email protected]
    Słuchawki

    BOX Violator - The 12" Singles. Depeche Mode dla kolekcjonerów.

    Są wydania warte zauważenia ale są też takie, które fani danego zespołu czy kolekcjonerzy wydań nietuzinkowych muszą po prostu mieć w swoich kolekcjach. Takim niewątpliwie jest nadchodzący (unikatowy) kolekcjonerski box zawierający dziesięć winylowych płyt z singlami: Personal Jesus, Enjoy The Silence, Policy Of Truth, World In My Eyes, utwory ze stron B oraz miksy.Wszystko w 12" edycjach! Od początku kariery zespół Depeche Mode dostrzegał ogromne możliwości formatu 12" winyla. Jak sami wie

    AudioRecki
    AudioRecki
    Muzyka

    Mistrz w niewielkich rozmiarach. Buchardt Audio S400.

    Są w życiu chwile, które zmieniają nasz punkt dostrzegania wielu rzeczy. W świecie audio też następują momenty, w których nasze dotychczasowe doświadczenie okazuje się zostać nie tyle całkowicie zmienione czy przewrócone do góry nogami, ale okazuje się być "przemeblowane" w znaczącym stopniu. Taką (dłuższą) chwilą okazało się podpięcie pod nasz system audio kolumn podstawkowych Buchardt Audio S400. Na czym polegało to całe "przemeblowanie" świata audio? Na przeświadczeniu wielu osób, że monitory

    AudioRecki
    AudioRecki
    Kolumny 5

    Thorens TD 402 DD

    No dobrze. Pobawiliśmy się plikami, streamingiem i bezprzewodowością, zintegrowaliśmy się z domową i rozproszoną strukturą przechowującą naszą ulubioną muzykę, więc najwyższy czas wrócić na ziemię i zająć się nośnikami nie dość, że po wielokroć starszymi od swoich zdigitalizowanych i w dodatku bezcielesnych potomków, to właśnie na wskroś namacalnymi i jakby tego było mało wymagającymi naszej ciągłej atencji. Mowa oczywiście o poczciwych winylach a dokładnie o aparaturze umożliwiającej ich odtwar

    Fr@ntz
    [email protected]
    Źródła

    Norweska gwiazda jazzu nadchodzi z nowym albumem.

    Kiedy mówimy bądź myślimy o jazzie, na pewno pierwsze co nam przychodzi na myśl to południowa część Stanów, Nowy Orlean i duszne, na wpół mroczne kluby tętniące życiem czarnej części społeczeństwa amerykańskiego (w głównej mierze czarnej). Ale w obecnym zestawieniu muzyki tego gatunku nie sposób pominąć Silje Nergaard, pochodzącą z Norwegii gwiazdę wokalistyki jazzowej. Na rynku muzycznym 29 maja ukaże się wydawnictwo wyjątkowe nie tylko dla samej artystki, ale także dla wielbicieli jej tal

    AudioRecki
    AudioRecki
    Muzyka 3
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.