Jump to content

Ekspozycja Sony „Contemplating Monolithic Design” na mediolańskiej wystawie Salone Internationale del Mobile

dskrzyp
 Share


W Mediolanie otwarto wystawę „Contemplating Monolithic Design”, na której zwiedzający mogą zobaczyć najnowsze koncepcje wzornicze firmy Sony. Specjalnie na potrzeby tej ekspozycji projektanci Sony nawiązali współpracę z pracującymi w Londynie projektantami Edwardem Barberem i Jay’em Osgerbym, aby zgłębiać koncepcję pełnej integracji produktów elektronicznych, wyposażenia wnętrz i architektury. Osoby odwiedzające wystawę będą mogły zobaczyć, jak przekraczanie kolejnych granic rozwoju technologicznego i wzornictwa może wpływać na kształt i charakter naszych mieszkań i domów.

 

Zalążkiem wystawy była linia Monolithic Design (monolityczna stylistyka) – nowa koncepcja wzornictwa produktów firmy Sony. Koncepcja polega na tym, aby w produktach zwrócić uwagę tylko na to, co naprawdę niezbędne i podstawowe, co stanowi o sensie ich obecności w naszej przestrzeni życiowej. Takie podejście do wzornictwa niesie z sobą potencjał zmiany oblicza całej idei domowej rozrywki w kontekście architektury wnętrz. Wystawa na Milano Salone del Mobile przekracza także granice samej koncepcji Monolithic Design. W efekcie powstaje eksperymentalna wizja symbolizująca głębszą integrację konkretnych produktów ze współczesnym stylem życia.

 

„Na tej wystawie chcieliśmy zaprezentować wizję tego, co można osiągnąć w dziedzinie elektroniki użytkowej na drodze integracji naszych produktów z meblami i architekturą”, mówi kierownik projektu, Kaz Ichikawa z Sony Creative Centre. „Zwiedzający mogą tu zobaczyć, jak wyglądają współczesne próby stworzenia równowagi pomiędzy ciekawym, oryginalnym wzornictwem a poszukiwaniem harmonii z otoczeniem. Ukazujemy to na przykładzie pięciu sfer, w których trwają eksperymentalne działania ilustrujące różne scenariusze reprezentujące wizje firmy Sony na temat integracji naszych produktów ze współczesnymi wnętrzami. To naprawdę fascynujące, móc ukazać tak przyszłościowe i zmuszające do myślenia podejście do wzornictwa – w dodatku na tak szeroką skalę.

 

„Naszym celem było stworzenie abstrakcyjnych obiektów wpasowanych w przestrzeń codziennego życia”, tłumaczą Edward Barber i Jay Osgerby. Chodziło nam o ukazanie sugestii, w jaki sposób technologie firmy Sony mogą zajmować miejsce w naszym życiu. Najciekawsze okazało się odkrywanie i stosowanie abstrakcyjnych, czystych form, z których każda reprezentuje inna sferę naszej przestrzeni życiowej. Używaliśmy prostych materiałów, które wydały nam się najlepsze w połączeniu ze złożonością mikrotechnologii i elektroniki. Tworząc nasze idee, wypracowaliśmy cztery nowe archetypy, które naszym zdaniem reprezentują wszystkie możliwości wykorzystania nowych technologii Sony w naszych domach.”

 

Przestrzeń

 

Miejscem prezentacji tych doświadczalnych projektów jest komora bezechowa. Przestrzeń wypełniona stożkami ze specjalnej, dźwiękochłonnej substancji eliminującej odbicia fal akustycznych pozwala na znacznie głębsze doznania słuchowe – nasza wizja staje się wyraźniejsza, dostrajamy się do rzeczywistości stwarzanej przez otaczające nas rzeczy. Zachęcamy zwiedzających, aby skupili się na tej nowej sferze doznań wyrażającej się w pięciu sferach.

 

Sfera 1: Symbol

Sedno idei Monolithic Design (monolityczna stylistyka)

 

W tej przestrzeni firma Sony prezentuje instalację przedstawiającą najistotniejsze założenia koncepcji Monolithic Design na jej najprostszym, najbardziej symbolicznym poziomie. Obiekt wkomponowany jest w monumentalną kamienną płytę reprezentującą dynamiczną i elegancką prostotę formy. Płyta stoi cicha i nieruchoma, a jednak samą swoją obecnością penetruje ziemię i powietrze, stając się integralną częścią otoczenia.

 

Sfera 2: Wgląd

Światło i dźwięk w jednym obiekcie

 

W drugiej przestrzeni zwiedzający będą mogli doświadczyć tego, w jaki sposób dźwięk i światło łączą się ze sobą i współistnieją w jednym wnętrzu. Dzięki unikalnym systemom głośnikowym firmy Sony, technologii Vertical Drive oraz firmowym technologiom cyfrowego przetwarzania sygnału, głośniki mogą być zintegrowane z oświetleniem LED, aby zapewnić całkowicie spersonalizowany wystrój wnętrza. Materiały takie jak szlifowany marmur, drewno i szkło organiczne doskonale pasują do wielu wnętrz i pomieszczeń. Harmonia światła i dźwięku brzmiącego z wielokierunkowych głośników tworzących pole dźwiękowe w całej przestrzeni ucieleśnia nowy archetyp.

 

Sfera 3: Intymność

Osobiste pole akustyczne

 

Oto realny sprawdzian. Połączenie telewizora z głośnikami tworzy prywatną przestrzeń rozrywki o imponującej jakości dźwięku. W tej osobistej, intymnej przestrzeni możemy zanurzyć się w świecie obrazu i dźwięku – nie przeszkadzamy przy tym pozostałym domownikom, a oni nie przeszkadzają nam. Krzesło, telewizor i głośniki – to wszystko, czego potrzebujemy do przeżycia zupełnie nowego, bardzo prywatnego doświadczenia.

 

Sfera 4: Integralność

Meble, światło i dźwięk

 

Czwarta sfera ukazuje ideę Monolithic Design w wersji inteligentnego połączenia z meblami i wnętrzem. Oto zupełnie nowe oblicze mebli, w które perfekcyjnie wkomponowano sprzęt audio i telewizor. Oto nowy archetyp: sprzęt elektroniczny najwyższej klasy bez konieczności wypełniania pomieszczenia dużą ilością widocznej elektroniki. Materiał powstał w technologii zwanej stereolitografią – to metoda trójwymiarowego opracowania unikalnej struktury przedmiotów zaprojektowanych w taki sposób, aby były niemal zupełnie „przezroczyste” dla dźwięku.

 

Sfera 5: Instalacja

Przestrzeń, meble, integracja

 

Ta część łączy wszystkie elementy: światło, dźwięk i pomieszczenie. Eksperymentalne produkty i specjalne meble tworzą wyjątkową, doświadczalną przestrzeń, esencję salonu, w którym w naszym mieszkaniu słuchamy muzyki czy oglądamy filmy. Doskonale wkomponowane w całość głośniki, światła i telewizor nie przytłaczają przestrzeni, nie dominują, ale oszałamiają siłą swojej prostoty i funkcjonalności.

 

Tworząc koncepcję Monolithic Design (monolityczna stylistyka), skupiliśmy się przede wszystkim na elementach podstawowych, stanowiących istotę całego projektu. Później jednak, w miarę rozwoju idei i projektowania wystawy, przekonaliśmy się, że wszystkie te elementy – dźwięk, światło, meble, architektura i przestrzeń – mają niemal nieograniczony potencjał inspiracji i rozwoju w kolejne doskonale funkcjonujące całości.

 Share


User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.



Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.