premiera: 19.05.2014
TRACKLISTING:
CD 1
Beethoven Concerto n. 1 in do magg. op. 15 per pianoforte e orchestra
[1] 1. Allegro con brio
[2] 2. Largo
[3] 3. Rondo: Allegro scherzando
Martha Argerich, piano - Orchestra della Svizzera italiana, orchestra - Hubert Soudant, director
Beethoven Sonata in sol min. op. 5 n. 2 per violoncello e pianoforte
[4] 1. Adagio sostenuto ed espressivo
[5] 2.Allegro molto, più tosto presto
[6] 3. Rondo (Allegro)
Mischa Maisky, cello - Martha Argerich, piano
CD 2
Respighi Sonata in si min., P 110, per violino e pianoforte
[1] 1. Moderato
[2] 2. Andante espressivo
[3] 3. Passacaglia: Allegro moderato ma energico
Renaud Capuçon, violin - Francesco Piemontesi, piano
[4] Liszt La lugubre Gondola S. 200, per violino e pianoforte
Alissa Margulis, violin - Jura Margulis, piano
Shostakovich Sonata in re min. op. 40 per violoncello e pianoforte
[5] 1. Allegro non troppo
[6] 2. Allegro
[7] 3. Largo
[8] 4. Allegro
Gautier Capuçon, cello - Gabriela Montero, piano
CD 3
[1] Ravel Sonata op. Posth
Andrey Baranov, violin - Jura Margulis, piano
Debussy Petite suite, per pianoforte a 4 mani
[2] 1. En bateau
[3] 2. Cortège
[4] 3. Menuet
[5] 4. Ballet
Martha Argerich, piano - Cristina Marton, piano
Offenbach Gaîté parisienne (dalla suite di Manuel Rosenthal)
(trascr. di C. M. Griguoli - prima esecuzione)
[6] 1. Ouverture
[7] 2. Galop
[8] 3. Barcarolle
[9] 4. Cancan
Giorgia Tomassi, piano - Carlo Maria Griguoli, piano - Alessandro Stella, piano
Saint-Saëns: Carnival of the Animals
[10] Introduction and Royal March of the Lion - Andante Maestoso
[11] Hens and Cocks- Allegro Moderato
[12] Wild Asses : Swift Animals – Presto furioso
[13] Tortoises – Andante Maestoso
[14] The Elephant – Allegretto pomposo
[15] Kangaroos – Moderato
[16] Aquarium – Andantino
[17] Personages with Long Ears – Tempo as Librium
[18] The Cuckoo in the Depths of the Woods – Andante
[19] Aviary – Moderato grazioso
[20] Pianists – Allegro moderato
[21] Fossils – Allegro ridicolo
[22] The Swan – Andantino grazioso
[23] Finale – Molto vivace
Martha Argerich, piano - Lilya Zilberstein, piano - Andrey Baranov, violin - Michael Guttman, violin - Lyda Chen, viola - Alexandre Debrus, cello - Enrico Fagone, double bass - Alfred Rutz, flute - Corrado Giuffredi, clarinet - Gregorio Di Trapani, percussion
MARTHA ARGERICH AND FRIENDS – "Live From Lugano"
"Z całą pewnością jest to ekscytujące wydawnictwo – zarówno w sensie brzmienia, jak i zawartości. Liczba utalentowanych artystów na tej płycie jest wyjątkowa i podczas słuchania niemalże można poczuć adrenalinę, jaka panowała na scenie podczas wykonywania muzyki" (ClassicFM).
"Wyjątkowo interesująca edycja z 2011 roku, na której znajdziemy takie rarytasy, jak bezpretensjonalny kwintet fortepianowy polskiego kompozytora Juliusza Zarębskiego oraz trzy fortepianowe wersje satyrycznej suity Szostakowicza z operetki »Moskwa-Czeriomuszki«" (The Guardian).
To już 11. edycja trzypłytowego zestawu, na którym zebrano najwspanialsze momenty z festiwalu "Progetto Martha Argerich" w Lugano, "cudownej imprezy, na której młodość spotyka się z doświadczeniem i obie generacje na tym korzystają", jak celnie ujął to serwis Gramophone. Z kolei "The Times" opisał organizowany przez Marthę Argerich festiwal, jako "tworzącą muzykę komunę w wersji deluxe, z artystami i słuchaczami, których nawzajem unoszą cuda światowej muzyki". Prezentowany zestaw ukazuje się jako zapowiedź imprezy w 2014 roku.
Wydawnictwo jest celebracją owoców zrodzonych z muzycznego projektu, w którym młodzi artyści łączą siły z doświadczonymi, w tym samą Marthą Argerich, celem eksplorowania szerokiego zakresu muzyki kameralnej, a także repertuaru orkiestrowego, dobrze znanego, jak i rzadziej wykonywanego.
Recenzując wydawnictwo "Live From Lugano" z 2011 roku, Nicholas Kenyon napisał w "The Observer: "Obecnie nie ma zbyt wielu cyklicznych, corocznych, rzetelnych wydawnictw z muzyką klasyczną. Płyty koncertowe z występów na festiwalu Marthy Argerich w Lugano z całą pewnością należą do najwspanialszych". Andrew Clark w "Financial Times" stwierdził: "Co roku w czerwcu Martha Argerich wraz z paroma przyjaciółmi i protegowanymi, tworzy muzykę w stylu odbijającym jej wolnego ducha i całkowite oddanie. Nawet jeśli akurat nie gra, i tak wydaje się inspirować występy".
Oprócz Marthy Argerich lista wykonawców z 2013 roku obejmuje wiele nazwisk z wcześniejszych wydawnictw z imprezy w Lugano. Wśród tych, którzy pojawili się po raz pierwszy, są skrzypek, zwycięzca konkursu Queen Elisabeth Competition, Andriej Baranow oraz pianiści Thomás Alegre, Alessandro Mazzamuto, Maria Meerovitch.
Repertuar Marthy Argerich i jej Przyjaciół na "Live From Lugano 2013", stawiającym fortepian w centrum programu, koncentruje się w szczególności na duetach fortepianowych i rzadko wykonywanych oraz nagrywanych utworach. Obejmuje dzieła takich kompozytorów jak: Beethoven, Chopin, Liszt, Ravel, Debussy, Offenbach aż do Szostakowicza. Jest też wielce interesujące, jednorazowe wykonanie "Karnawału zwierząt" Saint-Saënsa na dwa fortepiany, dwoje skrzypiec, altówkę, wiolonczelę, kontrabas, flet, klarnet oraz perkusję.
Pasja, wirtuozeria techniczna, temperament, oddanie i najwyższy poziom artyzmu, oczarowują publiczność od kiedy Marta Argerich wygrała w 1964 roku Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. Artystka przez wiele lat odmawiała występów solowych, ale wykonywała muzykę kameralną i koncerty z orkiestrą, na których, jak sama mówi: "mogłam poczuć, jak muzycy poruszają muzyką. Patrzyłam na nich i sama poruszałam. Jestem bardziej naturalna w takich sytuacjach".
Wytwórnia Warner Classics w 2011 roku uczciła 70. urodziny Marthy Argerich wydaniem czterech zestawów, każdy składał się z kilku płyt, zawierających niektóre z jej najbardziej pamiętnych występów zarejestrowanych od 1965 do 2009 roku.
Niewielu z uznanych artystów promuje młode talenty z takim osobistym zaangażowaniem, jak Martha Argerich. Robiąc to, stworzyła wyjątkowe kameralne partnerstwo, w którym łączą siły uznani artyści i ci, którzy dopiero do sławy aspirują. Po zapoczątkowaniu w 1996 roku festiwalu Meeting Point w Beppu, w Japonii, a także Martha Argerich Festival w Buenos Aires w roku 1999, pianistka postanowiła zorganizować podobnie miejsce spotkań w Europie. Leżące na południu Szwajcarii Lugano okazało się być idealną lokalizacją dla projektu, który oparty jest na duchu wspólnoty i bliskich relacjach między wielkimi i młodymi artystami. W 2002 roku wystartował festiwal "Progetto Martha Argerich". Ponad dekadę później impreza wciąż zachowuje swoją oryginalną formę i eksperymentalny klimat. Geoffrey Norris w "Daily Telegraph" napisał: "Zawsze pouczającym jest zobaczyć, kto został zaproszony do występów na »Progetto Martha Argerich« w Lugano, bo lista artystów jest wiarygodnym wskazaniem na to, kto dziś jest największym talentem w świecie muzyki".
"Wszystko, czego Martha Argerich się dotknie, zamienia się w złoto. Nie tylko z punktu widzenia jej gry na fortepianie, lecz również tych, którzy są wokół niej, których ewidentnie inspiruje do wspięcia się na wyższy poziom" (The Observer)
"Najcudowniej utalentowana z wszystkich pianistów, Martha Argerich swoją obecnością inspiruje innych. Wiele z tych występów opromienionych jest wielką chwałą. Prezentowane płyty mają nam przypomnieć o wyjątkowej, na zawsze wielkiej artystce" (Gramophone)