Globalny program rozwoju stymulujący zmiany społeczne dzięki
połączeniu technologii, kształcenia i futbolu
- Młodzi ludzie wywodzący się ze społeczności pozostających w trudnej
sytuacji otrzymają z lokalnych biur Sony sprzęt i przeszkolenie
- Zdobędą umiejętności w dziedzinie fotografii i reportażu, co zwiększy ich
szanse na zatrudnienie
- W dwóch południowoafrykańskich skupiskach ludności– Alexandra i
Khayelitsha – powstaną centra szkolenia z wykorzystaniem mediów cyfrowych
Siyakhona („Możemy to zrobić”) to program adresowany do młodych ludzi ze
znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społeczności z całego świata. Jego celem jest
tworzenie perspektyw rozwoju przez szkolenie, dostarczanie technologii i krzewienie
zespołowych wartości futbolu. Siyakhona stanowi element zakrojonego na szerszą skalę,
ogólnoświatowego programu CSR (społecznej odpowiedzialności biznesu) Sony, który
dzięki wykorzystaniu wiedzy i technologii ma służyć lokalnym społecznościom z całego
świata.
Przed zbliżającym się mundialem w RPA Sony i FIFA rozpoczynają program Siyakhona.
Program ten będzie elementem przygotowań do zaplanowanego na ten rok festiwalu
„Futbol dla nadziei”, który odbędzie się w południowoafrykańskim miasteczku Alexandra.
Uczestniczący w festiwalu młodzi ludzie z 40 krajów, takich jak Argentyna, Australia,
Nigeria, Francja i Wielka Brytania, otrzymają wcześniej od Sony sprzęt fotograficzny i
przejdą odpowiednie przeszkolenie. Dzięki nabytym cennym umiejętnościom będą mogli
udokumentować swą podróż na festiwal „Futbol dla nadziei” w RPA i nie tylko.
Oprócz tego, dwanaścioro młodych ludzi ze znajdujących się w niekorzystnej sytuacji
społeczności RPA otrzyma od Sony profesjonalny sprzęt wideo oraz przejdzie szkolenie
poświęcone wszystkim aspektom cyfrowej produkcji filmowej. Utworzone również zostaną
dwa centra multimedialne – jeden w pierwszym ośrodku „Futbolu dla nadziei” w
Khayelitsha pod Kapsztadem, a drugi w miejscu organizacji festiwalu w Alexandra.
Uczestniczący w szkoleniach mężczyźni i kobiety mają 20 – 31 lat. Należy do nich 30-
letnia Ntombi Nongauza z Khayelitsha, która mówi: „Chcę poznać losy ludzi z biednych
społeczności, podobnych do tej, z której sama się wywodzę. Nasze środowiska borykają
się z wieloma problemami: narkotykami, AIDS czy brakiem dachu nad głową. Trzeba o
tym opowiedzieć.”
„Jako przedstawiciele Sony chcemy poprzez futbol dzielić się naszą wiedzą”, mówi Roy
White, wiceprezes ds. personalnych Sony Europe. „Dzięki niej społeczności, które
znajdują się w niekorzystnej sytuacji, mogą nabyć trwałe kompetencje w dziedzinie
mediów i technologii. Mamy nadzieję, że dając tym młodym ludziom nowe umiejętności,
zwiększamy ich szanse na lepszą przyszłość.”
Festiwal „Futbol dla nadziei 2010” stanowi element ruchu „Futbol dla nadziei” (Football
for Hope) powołanego przez FIFA i streetfootballworld w celu zwiększania znaczenia
futbolu jako narzędzia rozwoju społecznego.
„Jesteśmy zachwyceni możliwością współpracy z Sony w ramach projektu Siyakhona”,
mówi Federico Addiechi, kierownik programu CSR w FIFA. „Gorąco popieramy ideę
wykorzystania futbolu jako narzędzia rozwoju społecznego. Mamy nadzieję, że inicjatywa
ta przyniesie korzyści wielu młodym osobom z całego świata”.
Powstałe w ramach programu Siyakhona centra mediów cyfrowych w Alexandra
i Khayelitsha uzyskały wsparcie lokalnej organizacji Hillside Digital, kształcącej młodych
ludzi w takich dziedzinach jak środki masowego przekazu i dziennikarstwo. W ramach
programu Siyakhona przewiduje się utworzenie kolejnych centrów w innych ośrodkach
„Futbolu dla nadziei”. „20 ośrodków na 2010” – to oficjalna kampania prowadzona w
ramach Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej FIFA 2010. Jej celem jest budowa na
kontynencie afrykańskim 20 ośrodków edukacyjnych, publicznej służby zdrowia i
piłkarskich.