Żyjemy w świecie nadmiaru, prawda?
Jeśli chcecie Państwo kupić mleko, na przykład, można wybrać między co najmniej dziesięcioma markami i pięcioma typami (tłuste, półtłuste, chude, UHT, świeże…).
Tak jest praktycznie w każdej dziedzinie życia: samochody, ubrania, jedzenie i elektronika! Produkty muszą się więc czymś wyróżniać, być piękniejsze, większe, mniejsze, głośniejsze, lepsze, bardziej innowacyjne, tańsze czy też droższe niż inne.
Aby poradzić sobie z tą rzeką produktów wiele magazynów i publikacji internetowych wybiera te najciekawsze (lub najciekawszych reklamodawców?). Ciekawe, że jako społeczeństwo zrobiliśmy z tego nawet rozrywkę, porównując produkty i spędzając wiele czasu w wielkich centrach handlowych!
Przyznajemy się do tego bardzo niechętnie:
Jako producent kolumn jesteśmy częścią tego społeczeństwa. Dodatkowo musimy walczyć z setkami konkurujących producentów o zainteresowanie i preferencje klientów.
Wielokrotnie pytano nas:
„Co jest specjalnego w kolumnach głośnikowych? Dlaczego mamy kupić akurat wasz produkt?”
Bez większego polotu, ale z pewnością siebie odpowiadaliśmy:
„Bo one brzmią lepiej!”
Ale takie stwierdzenie zdaje się nie być satysfakcjonujące. I nie jesteśmy jedyni, „Lepsi niż reszta” jest napisane na reklamach wszystkich producentów.
Więc znowu jesteśmy częścią tłumu.
Cóż więc zrobić?
Być głośniejszym niż inni? Czy obniżyć ceny (albo lepiej: podnieść je)? Czy co roku wykrzykiwać o rewolucji technologicznej?
Nie, to nie byłoby po naszemu.
Pomimo porad otrzymywanych od tak zwanych konsultantów marketingowych: Nie będziemy tworzyć produktów tylko po to, aby zaspokoić strategiczne analizy rynku!
Raczej będziemy intensyfikować naszą pasję, poprawiać nasze głośniki, zwracać uwagę na dźwięk, na konstrukcję, na harmonię wyglądu zewnętrznego. Będziemy badać, będziemy rozwijać, zrobimy, jak trzeba, krok do tyłu, zwracając uwagę na najmniejsze detale oraz będziemy patrzeć na całość z odpowiedniej perspektywy. Nie będziemy zamykać oczu i uszu na rzeczy niemierzalne, będziemy grać, eksperymentować i ciężko pracować.
Inwestujemy mocno w technologię pomiarów wysokiej precyzji oraz narzędzia i oprogramowanie do zaawansowanych symulacji. Podstawowe badania to nasz chleb codzienny. Problem produkcji w naszym regionie staje się coraz większy. Nie wierzymy w produkcję w krajach o taniej sile roboczej tylko po to, żeby zwiększyć nasze marże.
Z nami możecie Państwo być pewni, obudowy wykonano przez mistrzów w swoim fachu ze Styrii, ręcznie. Proces składania kolumn odbywa się według ściśle opisanych standardów ISO 9000. Wszystkie kroki są dokładnie opisane i na bieżąco poprawianie.
Więc teraz możemy rzeczowo odpowiedzieć na pytanie:
„Dlaczego wasze kolumny?”
Bo możecie Państwo zobaczyć, poczuć i usłyszeć naszą pasję i umiejętności w każdym detalu oraz ich synergistycznej sumie.
Andreas Friedl, Thal 19 sierpnia 2009
Nietypowe proporcje obudów kolumn Pharoah wynikają z zastosowania do
ich wyliczenia tzw. „golden ratio” (złotego podziału), polegającego na
podziale odcinka na dwie części tak, by stosunek długości dłuższej z
nich do krótszej był taki sam, jak całego odcinka do części dłuższej.
Tutaj dłuższe były najpierw wysokość (950 mm) – przy obliczaniu
szerokości, a potem szerokość (400 mm), przy obliczaniu głębokości (240
mm). Obudowę wykonano z grubej, klejonej z kilku warstw sklejki. Od
przodu wyfrezowano okrąg o średnicy fi 350 mm, w którym – na magnesach –
trzyma się maskownica.
Pod nią znajdziemy dwa przetworniki: 8” głośnik wyprodukowany na
zamówienie przez SEASa (H1613-08) oraz głośnik wysokotonowy modyfikowany
tak dokładnie, że nie udało mi się ustalić jego pochodzenia. Głośnik
stożkowy ma solidny, odlewany kosz i membranę z wytłaczanego papieru.
Jest ona w firmie T&F nasączana kilkoma warstwami włoskiego oleju, przez
co ma błyszczącą, niejednolitą powierzchnię. Głośnik ten obciążony jest
od tyłu tubą będącą akustycznie połączeniem bas-refleksu i klasycznej
tuby, choć tego nie widać. Jej wylot, właściwie dwa, znalazły się na
dolnej ściance głośnika. Przykręcone z boków drewniane nóżki utrzymują
ściśle określoną wysokość od podłogi. Próbowałem wkręcić do nich kolce
(są na to odpowiednie gniazda), jednak spadała wówczas konsystencja
basu. Być może przy ustawieniu blisko ściany (firma mówi o nawet 10 cm)
nie będzie to miało znaczenia.
Membrana głośnika wysokotonowego o średnicy fi 1” wykonana jest z
tytanu i obciążona, obliczoną i wykonaną samodzielnie tubą z aluminium.
To bardzo solidny element, wytoczony z jednego kawałka tego metalu. Od
tylnej strony dokręcono z kolei radiator chodzący neodymowy magnes.
Głośniki połączone są ze zwrotnicą bardzo dobrze wyglądającą plecionką.
Zwrotnicę zmontowano na dodatkowej płytce ze sklejki metodą
punkt-punkt. Użyto w niej świetnych kondensatorów Munrdorfa – dwa z nich
to srebrno-olejowe modele z serii Supreme. Równie dobrze wyglądają też
cewki, od tego samego producenta. Ta w sekcji basowej jest taśmowa. I
wreszcie fantastyczne oporniki MOX firmy Ohmite, rzecz zwykle pomijana.
Sygnał do niej dostarczany jest z pojedynczych zacisków na tylnej
ściance. To produkt innej firmy, ze „złotym podziałem” mającej wiele
wspólnego – amerykańskiego Cardasa. Pozwalają na pewne dokręcenie wtyków
widełkowych i gołych drutów. O bananach możemy zapomnieć.
Pharoah pokryte są okleiną z naturalnego forniru – orzecha włoskiego w
wersji „mocca” i „amaranth”. Można też zamówić je w innych okleinach,
jak ta w teście, w wysokim połysku, jednak taka przyjemność kosztuje
nieprawdopodobne wręcz pieniądze – 12 900 zł!
Najważniejsze zostawiłem na koniec: kolumny przychodzą do nas w
profesjonalnych kejsach, takich do jakich pakuje się urządzenia na
estradzie. Tak powinny być sprzedawane wszystkie produkty klasy
high-end.
Specyfikacja techniczna (wg producenta)
- Pasmo przenoszenia: 35 Hz (-6 dB) - 35 kHz (-3 dB)
- Czułość: 92 dB (2,83 V/1 m)
- Impedancja nominalna: 8 Ω
- Wymiary (bez nóżek): H 950 mm x W 400 mm x D 240 mm
- Wymiary (z nóżkami): H 975 mm x W 460 mm x D 350 mm
- Waga: 30 kg/sztuka
Pharoah wymagają jedynie niewielkiego odstępu od tylnej ściany
pomieszczenia, producent deklaruje, że wystarczy zostawić im tylko 10 cm
wolnego miejsca.
Kontakt z nami
Premium Sound - Salon HiFi
ul. Trawki 7, 80-257 Gdańsk
Tel: +48 513 07 07 30; +48 537 07 07 30
Email: [email protected]