Skocz do zawartości
IGNORED

Jak mozna obliczyc ilosc wymaganych absorberow


Rekomendowane odpowiedzi

Co pewien czas pojawiaja sie dyskusje na temat tego ile paneli, jakiego typu i w ktorych miejscach powinno sie zaaplikowac, by poprawic akustyke pomieszczenia. Pojawia sie mnostwo porad i relacji z wlasnych pomieszczen, ale niestety, (moim zdaniem) w wiekszosci przypadkow pozbawionych jakichkolwiek systematycznych podstaw.
To sa te przypadki, w ktorych czesto pisze o „podejsciu na pale”
 
Pomyslalem, ze moge w przyblizeniu opisac, jak takie systematyczne planowanie „akustyki“ dziala,
 
Typowym miernikiem jakosci “akustyki” jest czas poglosu.
 
Jest to uproszczony opis, zredukowany tylko do „wycinka“ calego planowania -> wyznaczania ilosci potrzebnych absorberow w celu osiagniecia okreslonego czasu poglosu.
 
Nie opisuje ilosci potrzebnych dyfuzorow.
Odnosze sie tylko tylko do absorberow z welny, pianki i podobnych i ignoruje absorbery typu rezonatory plytowe, Helmholtze itp.
Nie opisuje tez, gdzie je umocowac.
 
Jedyne co mnie interesuje to ilosc i zakres dzialania uzytych absorbrow
 
Do dziela
 
Aby cos poprawic, musimy najpierw wiedziec co chcemy osiagnac (jaki czas poglosu) i jaki jest aktualny stan.
Czyli, to co chcemy osiagnac, to okreslony docelowy czas poglosu specyficzny dla okreslonego pomieszczenia. Zalezy on kubatury [m³] i przeznaczenia tego pomieszczenia (sluchanie/odtwarzanie muzyki albo kino domowe)
Tak wyglada zalecany przebieg dla takiego przykladowego pomieszczenia 5x4x2,5m
 
 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
 
A to, jaki jest aktualny stan czasu poglosu naszego pomieszczenia, mozna wyznaczyc na dwa sposoby
1. Pomiar
2. Symulacja/obliczenia
 
Wbrew pozorom, pomiar jest o wiele prostszy i dostepny dla kazdego Kowalskiego.
Symulacja wymaga wiekszego nakladu pracy, ale ma zasadnicza zalete: mozna obliczyc oczekiwany czas poglosu dla pomieszczenia, ktore jeszcze nie istniej, bo znajduje sie w fazie planowania.
Metoda ta jest znana i stosowana juz od ponad 120 lat (wymyslona przez naukowca Sabene w 19. wieku ) i stosowana do dzisiaj!
I wlasnie w oparciu o ta metode pokaze, jak mozna obliczyc czas poglosu w okreslonym pomieszczeniu.
 
Prosto
 
Wystarczy znac kubature pomieszczenia i sume tzw. “chłonności akustycznej” pomieszczenia. A ta suma sklada sie z “chlonnosci akustycznej” wszystkich objektow i powierzchni w danym pomieszczeniu takich jak sciany, okna, meble, dywan itd.
Jesli ta suma jest za mala dla osiagniecia docelowego czasu poglosu, mozemy obliczyc ile paneli z jaka chlonnoscia akustczna musimy dodac, by uzupelnic deficyt
 
Kazdy absorber ma okreslona “chlonnosci akustczna“. Zalezy ona od jego wielkosci i uzytego material.
Ale…
 
Jest jeszcze jeden dodatkowy “parameter”, ktory odgrywa w planowaniu bardzo duza role, ktory jest tutaj na forum totalnie ignorowany: rozna chlonnosc roznych materialow i absorberow dla roznych czestotliwosci. Jest to opisane przez przebieg tzw. wspolczynnika pochlaniania Alfa specyficznego dla kazdej powierzchni/materialu/absorbera.
 
Czyli aby obliczyc ta “chlonnosci akustczna“ dla okreslonej powierzchni, objektu, absorbera musimy znac jego powierzchnie i przebieg wspolczynnika absorbcji Alfa
 
Ale pokolei
 
Najpierw musimy obliczyc kubature i powierzchnie scian, okien + powierzchnie typowych objektow danego pomieszczenia
 
 1_Raum.jpg.10ad2b42e506ab4d9a1a900c48cf3aca.jpg
 
A potem definiujemy przebieg wspolczynnika absorbcji Alfa dla tych powierzchni. Tak wyglada przebieg tego wspolczynnika Alfa dla typowych “domowych” materialow
 

1_Raum_Alfa.thumb.jpg.46dcd70895ec7a5dfd9ea87bd29579e6.jpg
 
A tak wyglada ich “chlonnosci akustyczna“ dla poszczegolnych czestotliwosci i ich suma (linia 21) po uwzglednieniu ich powierzchni
 
 1_Raum_Absorbtion.thumb.jpg.298c24114bef8b428e3583871e8d6991.jpg
 
 
W oparciu o te dane i kubature wyliczamy czas poglosu dla poszczegolnych czestotliwosci (linia 23) bez dodatkowych absorberow
 

CinemaRoundPremium.thumb.jpg.cc3d12b35bc9e99577a0281b762d6282.jpg

A teraz przejdzmy do absorberow.
 
Kazdy absorber ma swoj specyficzny przebieg wspolczynnika absorbcji Alfa. Tak to wyglada dla dwoch przykladow
 

 
A tak wyglada przebieg ich “chlonnosci akustycznej“ po uwzglednieniu ich ilosci i ich suma (linia 31). A to jest dokladnie to, co chcemy wyliczyc i o czym pisze
 

3_Summe3.thumb.jpg.bdc0edec2c0bc97473d541a11e7add07.jpg

 
Czyli jesli dodamy sume ich “chlonnosci akustcznej“ do sumy “chlonnosci akustcznej“ pomieszczenia, otrzymamy sumaryczna “chlonnosci akustczna“ (linia 35) i sumaryczne czasy poglosu (linia 36)
 
 
 
 
Czyli wystarczy porownac linie 36 z ponizszym wykresem, by stwierdzic, czy ilosc (8+2) i typ uzytych absorberow jest wystarczajaca
 
 
 
 
 
 
 
Niestety 8+2 to za malo
 
 
Aby zblizyc sie do docelowych czasow poglosu musialem zaplanowac 16+10 absorberow!
Tak to wyglada na wykresie porownawczym
 
 
 
 
Long speech short
 
Na tym przykladzie widzimy, jak wielke ilosci absorberow musimy uzyc, aby osiagnac zauwazalna poprawe!
 
Wszyskie relacje typu „powiesilem dwa panele za glosnikami + jeden nad kanapa i slysze roznice” sa niepowazne
Niesty, potrzebujemy duze powierzchnie, czyli duze ilosci absorberow, by osiagnac wymagana chlonnosci akustczna

3_Summe2.thumb.jpg.d369f26d00f8ba1639c804256e9f113a.jpg

Carma_RT2.thumb.jpg.528ba37687465988aed4a14e23ac8a3d.jpg

4_Vergleich.thumb.jpg.cb77dcff6a88ec9af72ce7907a75071d.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Niestety te upierdliwe krotkie czasy edycji nie pozwalaja na uporzadkowanie calego watku lacznie z kolejnoscia zalacznikow. To prawdziwy syf!

Tak, zabraklo czasu na „summary“

Planujcie odpowiednio duze ilosci (wystarczajaca laczna powierzchnia) absorberow.

Planujcie wlasciwe absorbery.

Jesli macie problemy z poglosem srednicy to wybieracie absorbery z wyskom wspolczynnikiem Alfa w srednicy, jesli…

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
13 godzin temu, xajas napisał:

Wszyskie relacje typu „powiesilem dwa panele za glosnikami + jeden nad kanapa i slysze roznice” sa niepowazne

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Niesty, potrzebujemy duze powierzchnie, czyli duze ilosci absorberow, by osiagnac wymagana chlonnosci akustczna

I tak i nie.

Czy wstawienie dwóch absorberów za kolumny i nad kanapę w pomieszczeniu niezaadaptowanym coś zmieni? Tak i najprawdopodobniej będzie słychać różnicę więc nie można powiedzieć, że to niepoważne. Oczywiście po wstawianiu 3 ustrojów jesteśmy jeszcze daleko od celu co wyraźnie widać na Twojej analizie.

Trzeba odróżnić amatorskie podejście do poprawy warunków i czasem jak jest ktoś niewolnikiem WAF i co najwyżej wstawi wspomniane 3 absorbery, które coś tam wniosą i ucieszą słuchacza od kompleksowego podejścia gdzie wstawiamy ich 26 😄

Analiza bardzo ciekawa!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pisalem powyzej, ograniczam sie tylko do czasow poglosu. Ignoruje efekty typu pierwsze odbicia (czyli rozmieszczenie absorberow), itd.
To sa zupelnie inne problemy nie zwiazane z czasami poglosu i „iloscia“ uzytych absorberow.



Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.