Skocz do zawartości

Audiostereo.pl: Audiostereo Forum - Audiostereo.pl



  • Nie możesz edytować tego wpisu

Jamo Concert 8 4 4 4 4 4

Typ sprzętu: kolumny podstawkowe
Producent: Jamo
Nazwa: Concert 8
Głosy:

Udostępnij:

  • Nie możesz edytować tego wpisu

  • Nie możesz dodawać wpisów

OPINIE O JAMO CONCERT 8

opinie(1)
Autor: Wuelem
Data dodania: 04.06.2017 22:10
Jakość/cena:
bardzo dobry(****) bardzo dobry(****) bardzo dobry(****) bardzo dobry(****) bardzo dobry(****)
Ocena ogólna:
dobry(***) dobry(***) dobry(***) dobry(***) dobry(***)
Plusy: - wygląd (kombinacja kolorystyczna)
- z audiofilskimi manierami
- z kultowym głośnikiem magnezowym Seas Excel
- z potencjałem zawsze większym niż grają w danej chwili
Minusy: - wysokie niezbyt bogate w mikroinformacje
- niższy środek po delikatnej stronie
Twoja opinia: Firma JAMO działa od 1968 roku. Jako wiodący producent (w czasie produkcji Concert 8 największy w Europie) miała ambicję prezentować kolumny ubiegające się o tytuł wybitnego zestawu głośnikowego. Takimi flagowcami były najpierw duże JAMO Oriel, potem odgrody R907 oraz R909, a następnie powstała elitarna seria CONCERT. W tym gronie bezkompromisowych konstrukcji tylko CONCERT 8 jest monitorem - jest to więc najlepsza podstawkowa kolumna, jaka powstała u tego duńskiego producenta.

Model Concert 8 wykorzystuje głośniki z najlepszej i najdroższej serii EXCEL z katalogu norweskiej firmy SEAS, dodatkowo zmodyfikowane według zaleceń firmy JAMO. Kilka cech konstrukcyjnych kolumny:

1/ TWEETER

- kopułka 2,5 cm (1 cal) serii EXCEL firmy SEAS
- membrana nosi firmową nazwę SONOTEX - ma specjalnie 4-krotnie powlekaną powierzchnię
- cewka jest nawinięta drutem z czystego srebra
- głośnik posiada podwójny magnes
- front jest kompozytowym odlewem o grubości 6 mm, dzięki czemu: a) osiągnięta jest duża sztywność eliminująca rezonanse, b) możliwe było łagodne wyprofilowanie zwiększające kąt przetwarzania liniowej charakterystyki, c) dodatkowy profil („tubka”) poprawia efektywność i wspomaga integrację z głośnikiem średnio-niskotonowym (zawsze o większej mocy i szerszym kącie promieniowania).

2/ MID-WOOFER

-  średnica 16,5 cm (6,5 cala) serii EXCEL firmy SEAS – topowy, ekskluzywny i drogi głośnik. Zdaniem wielu osób oferuje najlepsze na świecie odwzorowanie głosu ludzkiego. W opiniach użytkowników (np. portalu audioreview.com) pojawia się określenie „vocal is to die for”, czyli jest nie do prześcignięcia lub tłumacząc wprost: „dla którego można umrzeć”.
- magnezowa membrana - lekka i sztywna
- koszt głośnika jest wykonany z podobnego odlewu magnezowego jak sama membrana
- magnes jest zwiększony (maksymalizacja reakcji na impuls)
- korektor fazy z czystej miedzi - służy odprowadzaniu ciepła z układu magnetycznego.

3/ ZWROTNICA

- elementy zwrotnicy są wysokiej jakości, przez co osiągnięto małą zmienność impedancji (układ jest „niewidoczny” dla wzmacniacza, dzięki czemu pracuje on stabilnie)
- zwrotnica przykręcona jest bezpośrednio do trzpieni gniazd głośnikowych - dla uzyskania najkrótszej ścieżki i minimalizacji strat sygnału.

4/ TERMINALE

- solidne, pokryte 24K złotem (podobnie jak zwory)
- gniazda są podwójne, dzięki czemu możliwy jest bi-wiring oraz bi-amping.

5/ OKABLOWANIE

- przewody z miedzi OFC (Oxygen Free Copper)
- kabel o przekroju 1,5 mm2 dla głośnika wysokotonowego o specjalnej konstrukcji pod kątem separacji przewodników „+” i „-” w celu przenoszenia najdelikatniejszych harmonicznych
- kabel o przekroju 2,5 mm2 dla głośnika średnio-niskotonowego o specjalnej konstrukcji pod kątem niskiej oporności dla przenoszenia najniższych częstotliwości bez utraty dynamiki.

6/ OBUDOWA

- ścianka przednia ma grubość 3,5 cm i składa się z materiału o oznaczeniu NCC (Non Coloration Compound) – specjalna struktura o konstrukcji kanapkowej, gdzie między wierzchnimi warstwami („sandwich”) znajduje się piasek kwarcowy („quartz sand”). W efekcie płyta czołowa jest odpowiednio tłumiona, co przeciwdziała przenoszeniu się drgań i wibracji z jednego głośnika na drugi.
- ścianki boczne i tylna z MDF o grubości 2,5 cm
- krawędzie są zaokrąglone, żeby redukować dyfrakcje (utrzymać liniowość charakterystyki)
- wykończona jest naturalnym fornirem.

7/ USTAWIENIE

- producent zaleca 30-60 cm od tylnej ściany i podpowiada, że lepszym kompromisem jest zachowanie większej odległości od ścian bocznych i mniejszej odległości od ściany za kolumnami niż zabieganie o maksymalne odsunięcie od ściany tylnej i ograniczenie swobody po bokach
- odległość miejsca odsłuchu powinna być zbliżona do odległości między kolumnami
- kolumny są strojone fabrycznie dla czasu pogłosu 0,4 sek. dla pasma 250-4000 Hz, co jest sytuacją przyjętą dla dość dobrze umeblowanego i naturalnie „zagraconego” pokoju. Bas ma zawsze dłuższy czas pogłosu (ok. dwukrotnie, czyli 0,8 sek.) i w takim właśnie pomieszczeniu będzie wybrzmiewał naturalnie.

8/ PARAMETRY

- moc ciągła: 120 W
- pasmo przenoszenia: 38 – 22 000 Hz
- skuteczność: 90 dB
- impedancja: 4 Ohm
- waga: 12 kg/sztuka
- wymiary: wys. 38 cm, szer. 24,5 cm, gł. 31 cm

9/ DŹWIĘK

Pierwszoplanową rolę pełnią głosy wykonawców. Są tak dobitnie faworyzowane, że w pierwszym odruchu miałem chęć odsunięcia się dalej od kolumn, żeby nie świdrowały mi tak mocno w głowie. Przy tym są czyste, punktowe i mają jedną charakterystyczną cechę – umiejscawiane są nisko nad podłogą. Tego nie potrafiłem przyswoić. Zdecydowanie wolę, gdy scena rozkłada się wyżej, w końcu ludzie nie mają poniżej metra wysokości.

Drugi aspekt towarzyszący pierwszemu wrażeniu to bas. Odczuwalnie bardzo niski, przyjemny i wciągający – pod tym względem większość podłogówek zostanie w tyle. Bas jest masywny, lecz zawsze sprawia wrażenie delikatnego. To dlatego, że jest odsunięty od środka pasma, jakby chciał zostawić odpowiednio dużo miejsca dla wokali. Ostatecznie bas i wokale skupiają uwagę. Na dole jest miękko, łagodnie i obszernie, a w środku pasma ludzie wykuci jak w skale. Dzięki takiemu rozłożeniu akcentów nagrania mają solidną podstawę i całościowo pasmo odpowiedni oddech. Dzięki temu można zmierzyć się z oddaniem akustyki nagrań i odnieść pełny sukces.

Wysokie tony nie zwracają uwagi, są delikatne, brakuje im nieco dźwięczności.

Skrzynka jest już takiej wielkości, że dźwięk skutecznie ucieka od (irytującej) mikroskali najmniejszych monitorów – tych wielkości kartki formatu A4. Kolumny mają tę cechę, że wraz z podkręcaniem wzmacniacza przyrasta głośność, ale nie następuje powiększanie się wydarzenia. Monitorowy rodowód nie pozwala dowolnie przyrastać ciśnieniu akustycznemu, równocześnie nie powstaje bałagan i kolumna nie zaczyna grać samym środkiem. Jeśli wcześniej osiągnęliśmy wystarczający komfort słuchania, to zostanie on utrzymany.  
Producent (w instrukcji) pisze o tych kolumnach „Hi-End Loudspeaker” i nie można mu odmówić starań oraz inwestycji (o tym obszernie powyżej), aby Concert 8 wyglądały pięknie i miały potencjał.

Biorąc pod uwagę obecną cenę z drugiej ręki (ok. 3000 zł), to mamy okazję do przeskoku z marketowej jakości na audiofilską. Wskazanie jest w szczególności dla tych, którzy z definicji pomijają ostry rock i pop. Dla porównania można spojrzeć na inne, współcześnie produkowane konstrukcje z magnezowym głośnikiem Seas Excel i ich ceny: Joseph Audio, Penaudio, Thrax. Z wyścigu cenowego wyłamuje się polska firma QBA, która ma w ofercie kolumnę podstawkową i podłogową opartą na mid-wooferze Seas Excel – w cenie dziesięciokrotnie poniżej w/w wymienionych firm.

Jamo Concert 8 są równorzędne lub prześcigają wielokrotnie droższe kolumny. Mitem jest, że są wymagające wobec wzmacniacza. Z charakteru same z siebie dużą ochotę do grania, a dawka zdrowych watów zawsze jest pożądana. W tym dźwięku trudno coś zepsuć, ewentualnie można jeszcze więcej zyskać, ale już na starcie jest się kilka kroków jakościowych przed konkurentami. Gdybym miał zamieścić jakieś ostrzeżenie na koniec - bo przecież żadne kolumny nie mogą podobać się wszystkim - to bym napisał, że są audiofilskie aż do przesady. Ale kwestiami dorastania do dobrego dźwięku i ograniczeń stawianych przez resztę toru niech już zajmują się ci, którzy zdecydują się zapukać do hi-endu razem z tymi kolumnami.
Jak długo posiadasz oceniany sprzęt?: sprzęt posiadany kiedyś
Gdzie kupiłeś/aś oceniany sprzęt?: rynek z drugiej ręki
Ile zapłaciłeś/aś?: cena ok. 2500 - 3000 zł
Dlaczego wybrałeś/aś ten sprzęt?: Chęć porównania do Jamo Concert 11 i innych uznanych monitorów.
Z czym porównywałeś/aś przed decyzją o zakupie?:
Podaj zestaw w jakim używany jest oceniany sprzęt:
^ do góry
Szukaj Sortuj według w sortuj wg wyników na stronę
  • Nie możesz dodawać wpisów


Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

Audiostereo dokłada wszelkich starań, aby traktować użytkowników uczciwie i otwarcie, przy uwzględnieniu najlepszych praktyk. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania naszego serwisu. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób z nich korzystamy, kliknij tutaj