Skocz do zawartości
Wzmacniacze

Test przedwzmacniacza Air Tight ATC-3

Firma Air Tight ma historię jak stąd do wieczności. Jest to jeden z najbardziej szacownych japońskich wytwórców hi-endu, a japoński hi-end jest szanowany na całym świecie. Sama firma (A&M) założona została w 1986 roku, a więc prawie 20 lat temu, niemało, ale jeszcze nie Matuzalem. Jednak jeden z jej założycieli, Atasushi Miura, pracował owocnie już od lat 50. dla Luxmana, jednego z głównych graczy na japońskiej scenie audio wysokiej klasy. I właśnie doświadczenia uzyskane w Luxmanie leżały u podstaw niewielkiej firmy, stworzonej przez pana Miurę po odejściu na emeryturę. Jak widać, emerytura dla Japończyka znaczy co innego, niż dla większości naszych rodaków. Jak by nie patrzeć, Air Tight to firma-symbol, której produkty do niedawna mogliśmy oglądać tylko na wystawach audio za granicą. Jednak w tym roku zyskała wreszcie dystrybucję w Polsce, dzięki czemu mogę zaprezentować teraz jedno z podstawowych urządzeń z oferty firmy, przedwzmacniacz liniowy ATC-3.

 

ATC-3 to najbardziej dostępny cenowo przedwzmacniacz w katalogu Air Tight. Z zewnątrz jest to wręcz ideał prostego, uniwersalnego przedwzmacniacza lampowego. Niezwykle solidna bryła, eleganckie wykończenie, wszystkie niezbędne regulacje, komplet wejść i wyjść, lampy położone poziomo dla uzyskania bardziej ergonomicznego kształtu obudowy, wszystko to tworzy bardzo pociągającą całość i należy mieć tylko nadzieję, że właściwości brzmieniowe odpowiadają zewnętrznej aparycji tego urządzenia. Frontową ścianę, wykonaną w aluminium o stalowoszarej barwie, ozdabiają pokrętła selektora źródeł, wyboru nagrywanego źródła, selektora stereo-mono, balansu oraz wzmocnienia. Oprócz nich jest tam już tylko bardzo ładna ciemnozłota tabliczka z nazwą firmy i modelu. Przycisk wyłącznika sieciowego uruchamia diodę bursztynowej barwy. Staranność wykonania przedniej ściany i żłobkowanych pokręteł daje odczucie obcowania z kosztownym przedmiotem. Na tylnej ściance porządna norma: dwa wyjścia (pozwalające na dołączenie monobloków), pętla rejestratora i cztery wejścia liniowe, wszystkie niezbalansowane. Oprócz tego gniazdo IEC i zacisk uziemienia. Z przydatnych funkcji brak jedynie pilota, nad czym osobiście ubolewam.

 

Wewnątrz panuje elegancja i porządek. Rozplanowanie jest niezwykle przejrzyste i kojarzy się z bardzo wysoką jakością. Zasilanie oparto na dużym ekranowanym transformatorze z rdzeniem tradycyjnym (transformatory Air Tight produkuje samemu). Kondensatory zasilacza firmuje Air Tight. Napięcie anodowe jest stabilizowane. Sekcja audio zawiera kondensatory polipropylenowe ASC, zaś za wzmocnienie odpowiadają oczywiście lampy: dwie 12AU7A i jedna 12AX7, produkcji Elektro-Harmonixa, jednak po selekcji Air Tight i dodatkowo oznakowane firmowym logo. Nie ma w tym żadnego naciągania, wiadomo bowiem, że szanujący się producenci urządzeń lampowych korzystają z lamp masowych wytwórców, tylko w procesie selekcji odpada nawet 80% dostarczonych żarówek. Pozostałe kondensatory to Nichicony. Za regulację balansu i siły głosu odpowiadają bardzo porządne hermetyczne granatowe potencjometry Alps, i w gruncie rzeczy w obudowie nie ma już wiele więcej. Moim pierwszym wrażeniem po otwarciu ATC-3 było, że w budowie tego przedwzmacniacza wykorzystano mało podzespołów. Ogólne wrażenie z oględzin urządzenia jest bardzo, bardzo dobre i dające nadzieję na odpowiednio dobry dźwięk.

 

Testowany przedwzmacniacz grał z szeregiem końcówek mocy, począwszy od potężnych monobloków SET na lampie GM70 (MPM), przez własną końcówkę Air Tight na EL-34, monobloki Manley Snapper, aż po wzmacniacz Trafomatic Elegance na 6550. Warto w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na uniwersalność tego urządzenia, które z każdym z wymienionych wzmacniaczy współpracowało bardzo dobrze, niekiedy uzyskując wręcz znakomite rezultaty. Dwa wyjścia pozwoliły na podłączenie monobloków, a liczba wejść umożliwiała podłączenie całkiem rozbudowanego systemu. Wzmocnienie tego przedwzmacniacza jest dość duże, niekiedy korzystałem z możliwości zmiany napięcia wyjściowego w źródłach i tak na przykład w phonostage RCM Sensor nieco obniżyłem napięcie wyjściowe przez zawyżenie wartość napięcia wyjściowego wkładki, co pozwoliło na wykorzystywanie większego zakresu pokrętła wzmocnienia w ATC-3.

 

Air Tight w mojej opinii jest przedwzmacniaczem o dużej przejrzystości, mało wpływającym na takie cechy brzmienia wzmacniacza, jak barwa. Jego główną zaletą jest porządkowanie dźwięku. Stosując miarę względną, ATC-3 brzmi nieco lżej i "szybciej" niż Manley The Wave. Nie jest to urządzenie naśladujące dźwięk typowego tranzystora, ale nie ma też żadnych lampowych uładnień. W połączeniu z MPM (bardzo udanym!) ujawniał się drive, rozmach, szczegółowość i piękna barwa mocnej triody SET. Tego zestawienia słuchałem przez prawie cały dzień na Audio Show 2008 i byłem pod wrażeniem możliwości zarówno końcówek mocy, jak i sterującego nimi preampu. W połączeniu z monoblokami Manley’a była potęga, rozmach 100 watów, a przy tym brak ograniczeń szczegółowości. Nie tylko orkiestra, ale i skrzypce Yehudi Menuhina brzmiały naturalnie. W połączeniu ze wzmacniaczem Trafomatic dominowała bardziej lampowa aura, właśnie w tym połączeniu wokale z winylowej płyty brzmiały bardzo sugestywnie i gorąco.

 

W każdym z tych systemów ATC-3 niejako ukrywał się z tyłu, pozwalając grać całemu systemowi, dobrze symulując pełną przezroczystość dla sygnału. Ten przedwzmacniacz stara się nie przyciągać uwagi – ani brzmieniem, ani stonowanym wzornictwem. Z drugiej strony można mu zarzucić, ze w jego graniu nie słychać szczególnych fajerwerków, nie jest spektakularny czy szczególnie dynamiczny. Ale czy właśnie za coś takiego chce się płacić, kupując przedwzmacniacz? Nie jestem przekonany. Ukrywanie własnej sygnatury brzmieniowej, duża odporność na stosowanie różnych interkonektów (w połączeniu z RCM Sensor różnice było wręcz pomijalne), a przy tym dobra, naturalna prezentacja wszystkich rodzajów muzyki, to dla mnie wystarczająco dużo. Air Tight to świetny, uniwersalny przedwzmacniacz o brzmieniu stosunkowo lekkim i szczegółowym, z dobrym oddaniem przestrzeni, stosunkowo mało "lampowy" w potocznym znaczeniu tego słowa. Gra delikatnie, wręcz subtelnie, z dobrą szczegółowością, i generalnie z klasą. Można go zestawiać z wieloma różnymi końcówkami mocy. Bezpieczny typ. A przy tym jeszcze elegancki.

 

Alek Rachwald

 

 

Szczegółowe dane:

 

Dystrybutor Sound Club

Cena 12 000 zł

Czułość wejściowa 110 mV (przy wyjściu 1 V)

Impedancja wejściowa 100 kω

 

Napięcie wyjściowe (nominalne) 2 V

Napięcie wyjściowe (maksymalne) 15 V

Impedancja wyjściowa 200 ω

 

Zniekształcenia harmoniczne

Data dodania




3-Majówka 2025 - Wrocław | Bilety

O wydarzeniu Długi majowy weekend zarezerwujcie na wizytę we Wrocławiu i festiwal 3-Majówka! Tradycyjna już wrocławska 3-Majówka rozpoczyna sezon plenerowych festiwali w Polsce. Co roku w długi majowy weekend w samym sercu Wrocławia występują najlepsze zespoły z czołówek list popularności, weterani scen rockowych, jak i nowe, wschodzące gwiazdy. 3-Majówka 2025 bilety już w sprzedaży. 3-Majówka Wrocław 2025 line-up Dzień I, czwartek 1 maja 15.00 – otwarcie kas, start wymian

AudioNews
AudioNews
Newsy

Koncert przy świecach: Największe hity Adele | Bilety

O wydarzeniu Odkryj magię muzyki Adele w niezwykłej oprawie świec. Candle Live Music zaprasza na wieczór pełen emocji, gdzie najpiękniejsze utwory tej legendarnej artystki zabrzmią w magicznych aranżacjach instrumentalnych. Zanurz się w emocjonalnych dźwiękach takich hitów jak Hello, Someone Like You, Rolling in the Deep, Set Fire to the Rain, Skyfall i wielu innych. Przyjdź i doświadcz muzyki Adele w zupełnie nowym wydaniu! Bilety na koncert przy świecach Największe hity Adele już dostępne

AudioNews
AudioNews
Newsy

Fezz Sagita Prestige EVO – pierwszy ZBALANSOWANY przedwzmacniacz w ofercie Fezz!

Fezz Audio prezentuje Sagita Prestige EVO – pierwszy w swojej ofercie lampowy, zbalansowany przedwzmacniacz liniowy. Został on zaprojektowany dla najbardziej wymagających użytkowników. Model wyposażono w cztery wejścia RCA (w tym jedno direct) oraz dwa zbalansowane XLR, a także w dwie pary wyjść RCA i XLR. Dzięki temu Sagita Prestige EVO doskonale sprawdzi się w klasycznych systemach stereo. Za brzmienie odpowiadają starannie dobrane, niskoszumowe lampy 12AU7/ECC82, które zapewniają precyzyj

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Nowości | Testy | Inne

Audio-Technica ATH-ADX3000

Skoro dosłownie przed momentem zaprezentowaliśmy propozycję skierowaną dla miłośników mobilności, to tym razem, dla równowagi z tego samego źródła i z tego samego portfolio postanowiliśmy pozyskać coś mogącego zainteresować domatorsko zorientowanych audiofilów i melomanów. Skoro bowiem większość domowników ma zamiar wybyć a i prawdopodobieństwo decybelujących pod oknami „bąbelków” spada niemalże do zera, to wreszcie, zamiast odcinających nas od otoczenia wyposażonych w zaawansowane ANC konstrukc

Fr@ntz
Fr@ntz
Słuchawki

Audio-Technica ATH-CKS30TW+

Choć zaokienna aura na to nie wskazuje a i pesymistyczne prognozy meteorologów o czających się tu i ówdzie arktycznych wirach mogą nieco pokrzyżować wyjazdowe plany, fakt nadchodzącej wielkimi krokami majówki jest niepodważalny, więc trudno się dziwić, iż co bardziej niecierpliwi już zaczynają ustawiać się w blokach startowych. Dlatego też jak co roku jednostki niewyobrażające sobie odstawienia muzyki nerwowo rozglądają się za akcesoriami takowy kontakt z ulubionymi dźwiękami zapewniającymi. Na

Fr@ntz
Fr@ntz
Słuchawki


Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia



Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.