Skocz do zawartości
Żródła

Audinst HUD-Mini

W fabryce Audinsta hasło, że „miniaturyzacja jest przejawem postępu” musi wisieć w bardzo widocznych miejscach, podobnie z resztą jak „małe jest piękne”. Od razu zastrzegam, że nawet nie próbuję być w tym momencie złośliwy, lecz patrząc na ofertę tego południowokoreańskiego koncernu trudno nie odnieść wrażenia, że urządzenie większe od dwóch paczek papierosów po prostu by tam nie pasowało. Całe szczęście mini dotyczy nie tylko gabarytów, ale i cen, w związku z powyższym szansa na popularyzację „maluchów” na tak „wymagającym” rynku jak nasz wydaje się całkiem spora.

 

Hud Mini miał być w założeniu tańszą, uproszczoną i mobilną wersją cieszącego się dużą popularnością modelu HUD-mx1 . Uprzedzając trochę dalszą treść recenzji powiem, że wszystkie powyższe założenia zostały zrealizowane, lecz czy to niechcący, czy z premedytacją stworzono przetwornik grający po prostu lepiej od swojego starszego i w dodatku droższego protoplasty. Jednak wszystko po kolei.

 

ccs-2651-0-82447800-1365202134_thumb.jpg ccs-2651-0-42987200-1365202136_thumb.jpg

 

ccs-2651-0-98660400-1365202137_thumb.jpg ccs-2651-0-32528300-1365202139_thumb.jpg

 

Korpus wykonano z zamkniętego, zaokrąglonego aluminiowego profilu a na przykręcane panele przedni i tylni przeznaczono dość cienkie blaszki. Front z ledwością mieści parę gniazd słuchawkowych (mały i duży jack), hebelkowy selektor wyjść, niewielką diodę sygnalizująca stan pracy i gumowaną gałkę regulacji głośności. Tylna ściana również nie oszałamia przepychem. Wyjście optyczne, wejście USB i dość blisko siebie osadzone gniazda RCA to wszystko, co udało się zmieścić na tak mikroskopijnej powierzchni. Projektując jednostkę na wskroś mobilną zdecydowano się na układ zasilany wyłącznie poprzez złącze USB, więc próżno szukać wejścia na zewnętrzny zasilacz.

 

 

 

 

 

ccs-2651-0-78402200-1365201914_thumb.jpg ccs-2651-0-05176200-1365201918_thumb.jpg ccs-2651-0-50695500-1365201919_thumb.jpg

 

Wnętrze obudowy szczelnie wypełnia płytka drukowana z wlutowanymi gniazdami i potencjometrem. Uwagę przykuwa pokaźnych rozmiarów kontroler USB, którym okazał się 8-kanałowy VIA Envy VT1728A zdolny obsłużyć sygnał do 24-bit/192kHz. Jego „limiterem” nie jest o dziwo kość DACa – Burr Brown PCM1791A, który również spokojnie daje sobie radę z formatem 24-bit/192kHz. Pytanie co powstrzymało producenta przed „pójściem na całość” i zaoferowaniem HUD-Mini z dedykowanymi sterownikami umożliwiającymi, dzięki trybowi asynchronicznemu, obsługę sygnałów powyżej 24-bit/96kHz. W moim systemie niestety nie miałem okazji sprawdzenia jak wygląda próba wymuszenia na Audinscie pracy z plikami przekraczającymi deklarowane przez producenta parametry, ale dystrybutor zaliczył kilka „blue screenów” i dał sobie spokój. W związku z powyższym wszelkie próby „bezinwazyjnego tuningu” nabywcy mogą przeprowadzać wyłącznie na własną odpowiedzialność, choć nie wiem , czy nie warto byłoby przyjrzeć się roli układu PCT 25VF512A. Całe szczęście w torze analogowym jest już zdecydowanie normalniej. Stopień wyjściowy oparto na LME49860 osadzonym na uniwersalnej podstawce ułatwiającej eksperymenty z innymi układami, a gniazdem słuchawkowym zaopiekował się Analog Devices AD8397.

 

Pierwsze co słychać po wpięciu Miniaka w tor, to … cisza. Poziom szumu własnego jest na tyle niski, że spokojnie możemy przejść nad jego pomijalnością graniczącą z nieobecnością do porządku dziennego. Kolejnym aspektem, który przykuwa uwagę słuchacza jest dynamika, która aż kipi i rwie się do przodu. Zarówno z podłączonymi Aktimatami, jak i Brainwavzami nie udało mi się osiągnąć poziomu głośności, przy którym ten niepozorny DACzek zacząłby wykazywać oznaki jakiejś zadyszki, czy kompresji. Gradacja pierwszych trzech-czterech planów zazwyczaj była poprawna i biorąc pod uwagę cenę przetwornika trudno oczekiwać czegoś lepszego. Dalsze plany były już lekko uśredniane i co najwyżej sygnalizowane impresjonistycznymi plamami dźwiękowymi, podobnie z resztą jak informacje o warunkach akustycznych, w jakich dokonywano nagrań. Do jakości gęstych, bezstratnie skompresowanych plików jeszcze wrócę a teraz chciałbym poświęcić parę zdań dla sytuacji mniej audiofilskich, za to zdecydowanie bardziej powszechnych. Mowa o wszelkiej maści serwisach udostępniających streaming muzyki jak Deezer, Spotify, czy Wimp, ze szczególnym naciskiem na ten ostatni, który nie dość, że kilka dni temu przedstawił swoją aplikację na urządzenia działające pod kontrolą Androida, to otwarcie przyznaje, że prowadzi prace nad udostępnianiem bezstratnie skompresowanych plików o jakości CD. Jednak nawet abstrahując od planów na przyszłość i skupiając się na teraźniejszości ustawiając „wysoką jakość dźwięku” (konto premium) nawet wielogodzinny odsłuch po pierwsze nie nużył, a po drugie dawał całkiem akceptowalną namiastkę „prawdziwego” grania z plików zalegających na NASie. Ba, śmiem twierdzić, ze trudno będzie znaleźć w internecie, bo o UKFie można zapomnieć, stację radiową oferującą choćby porównywalną jakość. Ponadto w warunkach biurowego openspejsa, czy zwykłego domowego tła muzycznego nic lepszego naprawdę nie jest potrzebne. W dodatku dowolny z ww. serwisów streamingowych plus Audinst, bądź jakikolwiek inny, konkurencyjny i równie tani DAC może okazać się zdecydowanie skuteczniejszą metodą zwalczania piractwa niż różnego groźby i kary wynikające z obowiązującego ustawodawstwa. W końcu, po co kombinować jak za kilkanaście złotych (19,99 za Premium) miesięcznie można zyskać niemal nieograniczony i co najważniejsze legalny dostęp do kilkudziesięciu milionów utworów?

 

Oczywiście cudów nie należy się spodziewać i najnowszy krążek Helloween „Straight Out Of Hell” niezależnie od formatu brzmi tak płasko, jakby został potraktowany, jeśli nie prasą hydrauliczna, to przynajmniej niedużym walcem. Za to odsłuch koncertowego albumu „W Hołdzie Mistrzowi Live” Stanisława Soyki okazał się zdecydowanie mniejszym kompromisem. Porządek na scenie, niewielki skład, czyli to, z czym Audinst radził sobie bez najmniejszego trudu, nie pozostawiały niedosytu. Przejście na pliki bezstratne ukazało na tym samym repertuarze więcej niuansów i więcej przestrzeni, pojawił się, co prawda w śladowych ilościach, ale jednak audiofilski „plankton” obecny podczas nagrań na żywo. Dźwięk nabierał namacalności a różnicowanie jakości odtwarzanego materiału stawało się zdecydowanie bardziej oczywiste. Najwyższym składowym może i brakowało otwartości i wysublimowania, do jakich przyzwyczaił mnie Eximus, lecz przesiadka z Hegla HD2 nie wywoływała nawet najmniejszego grymasu, a możliwość korzystania ze słuchawek przy zdecydowanie niższej cenie mocno wpływała na pozytywne postrzeganie koreańskiego malucha. W dodatku żywiołowość połączona z różnorodnością najniższych składowych potrafiła sprawić miłą niespodziankę.

 

Dla osób rozpoczynających swoją przygodę z PC-Audio, bądź poszukujących niedrogiego a przy tym dobrze grającego USB-DACa Audist HUD-Mini powinien obowiązkowo znaleźć się na liście „do odsłuchu”. Pytanie, czy po poznaniu tego niepozornego urządzenia będą chcieli Państwo szukac dalej pozostawię bez odpowiedzi.

 

Tekst i zdjęcia: Marcin Olszewski

 

Dystrybucja: Sunnyline Computer Products Poland sp. z o.o.

Cena: 399 zł

 

Dane techniczne:

Interfejs: USB 1.1 i USB 2.0 pełnej prędkości

Rozdzielczość/częstotliwość próbkowania: 16 / 24bit, 44.1 / 48 / 88.2 / 96kHz

Przetwornik cyfrowo-analogowy: 24bit / 192kHz, 113dB SNR

Zalecana impedancja słuchawek: 16~300Ω

Złącza liniowe i słuchawkowe: 2xRCA / jack i mini jack stereo

Wyjście cyfrowe(S/PDIF): optyczne

Wspierane systemy operacyjne: Windows XP/2000/2003/Vista/Windows 7, 8, Mac OS X

Wymiary(mm): 100 x 75 x 22

Waga: 160g

 

System wykorzystany w teście:

Odtwarzacz plików: laptop Dell Inspiron 1764 + JRiver Media Center

DAC: Hegel HD2; Eximus DP1

Kolumny: Aktimate Mini

Słuchawki: Brainwavz HM5

IC RCA: Antipodes Audio Katipo

Kable USB: Wireworld Ultraviolet; Goldenote Firenze Silver

Przewody ethernet: Neyton CAT7+

ccs-2651-0-82447800-1365202134_thumb.jpg

ccs-2651-0-42987200-1365202136_thumb.jpg

ccs-2651-0-98660400-1365202137_thumb.jpg

ccs-2651-0-32528300-1365202139_thumb.jpg

ccs-2651-0-78402200-1365201914_thumb.jpg

ccs-2651-0-05176200-1365201918_thumb.jpg

ccs-2651-0-50695500-1365201919_thumb.jpg

ccs-2651-0-82447800-1365202134_thumb.jpg

ccs-2651-0-42987200-1365202136_thumb.jpg

ccs-2651-0-98660400-1365202137_thumb.jpg

ccs-2651-0-32528300-1365202139_thumb.jpg

ccs-2651-0-78402200-1365201914_thumb.jpg

ccs-2651-0-05176200-1365201918_thumb.jpg

ccs-2651-0-50695500-1365201919_thumb.jpg

ccs-2651-0-82447800-1365202134_thumb.jpg

ccs-2651-0-42987200-1365202136_thumb.jpg

ccs-2651-0-98660400-1365202137_thumb.jpg

ccs-2651-0-32528300-1365202139_thumb.jpg

ccs-2651-0-78402200-1365201914_thumb.jpg

ccs-2651-0-05176200-1365201918_thumb.jpg

ccs-2651-0-50695500-1365201919_thumb.jpg

ccs-2651-0-82447800-1365202134_thumb.jpg

ccs-2651-0-42987200-1365202136_thumb.jpg

ccs-2651-0-98660400-1365202137_thumb.jpg

ccs-2651-0-32528300-1365202139_thumb.jpg

ccs-2651-0-78402200-1365201914_thumb.jpg

ccs-2651-0-05176200-1365201918_thumb.jpg

ccs-2651-0-50695500-1365201919_thumb.jpg

ccs-2651-0-82447800-1365202134_thumb.jpg

ccs-2651-0-42987200-1365202136_thumb.jpg

ccs-2651-0-98660400-1365202137_thumb.jpg

ccs-2651-0-32528300-1365202139_thumb.jpg

ccs-2651-0-78402200-1365201914_thumb.jpg

ccs-2651-0-05176200-1365201918_thumb.jpg

ccs-2651-0-50695500-1365201919_thumb.jpg

ccs-2651-0-82447800-1365202134_thumb.jpg

ccs-2651-0-42987200-1365202136_thumb.jpg

ccs-2651-0-98660400-1365202137_thumb.jpg

ccs-2651-0-32528300-1365202139_thumb.jpg

ccs-2651-0-78402200-1365201914_thumb.jpg

ccs-2651-0-05176200-1365201918_thumb.jpg

ccs-2651-0-50695500-1365201919_thumb.jpg

Data dodania




3-Majówka 2025 - Wrocław | Bilety

O wydarzeniu Długi majowy weekend zarezerwujcie na wizytę we Wrocławiu i festiwal 3-Majówka! Tradycyjna już wrocławska 3-Majówka rozpoczyna sezon plenerowych festiwali w Polsce. Co roku w długi majowy weekend w samym sercu Wrocławia występują najlepsze zespoły z czołówek list popularności, weterani scen rockowych, jak i nowe, wschodzące gwiazdy. 3-Majówka 2025 bilety już w sprzedaży. 3-Majówka Wrocław 2025 line-up Dzień I, czwartek 1 maja 15.00 – otwarcie kas, start wymian

AudioNews
AudioNews
Newsy

Tre Voci - Passione | Bilety

O wydarzeniu Zapraszamy na ekskluzywny wieczór z Tre Voci – trzema charyzmatycznymi tenorami, którzy od prawie dekady podbijają serca publiczności na całym świecie! Bilety na koncert Tre Voci - Passione już dostępne. Tre Voci koncert Passione Passione to koncert stworzony z myślą o tych, którzy kochają wielkie emocje, niesamowitą energię i muzykę pełną duszy. Tenorzy z Tre Voci przygotowali dla Was prawdziwą podróż przez ponadczasowe przeboje i arcydzieła różnych kultur – od gorąc

AudioNews
AudioNews
Newsy

Koncert przy świecach: Największe hity Adele | Bilety

O wydarzeniu Odkryj magię muzyki Adele w niezwykłej oprawie świec. Candle Live Music zaprasza na wieczór pełen emocji, gdzie najpiękniejsze utwory tej legendarnej artystki zabrzmią w magicznych aranżacjach instrumentalnych. Zanurz się w emocjonalnych dźwiękach takich hitów jak Hello, Someone Like You, Rolling in the Deep, Set Fire to the Rain, Skyfall i wielu innych. Przyjdź i doświadcz muzyki Adele w zupełnie nowym wydaniu! Bilety na koncert przy świecach Największe hity Adele już dostępne

AudioNews
AudioNews
Newsy

Fezz Sagita Prestige EVO – pierwszy ZBALANSOWANY przedwzmacniacz w ofercie Fezz!

Fezz Audio prezentuje Sagita Prestige EVO – pierwszy w swojej ofercie lampowy, zbalansowany przedwzmacniacz liniowy. Został on zaprojektowany dla najbardziej wymagających użytkowników. Model wyposażono w cztery wejścia RCA (w tym jedno direct) oraz dwa zbalansowane XLR, a także w dwie pary wyjść RCA i XLR. Dzięki temu Sagita Prestige EVO doskonale sprawdzi się w klasycznych systemach stereo. Za brzmienie odpowiadają starannie dobrane, niskoszumowe lampy 12AU7/ECC82, które zapewniają precyzyj

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Nowości | Testy | Inne

Audio-Technica ATH-ADX3000

Skoro dosłownie przed momentem zaprezentowaliśmy propozycję skierowaną dla miłośników mobilności, to tym razem, dla równowagi z tego samego źródła i z tego samego portfolio postanowiliśmy pozyskać coś mogącego zainteresować domatorsko zorientowanych audiofilów i melomanów. Skoro bowiem większość domowników ma zamiar wybyć a i prawdopodobieństwo decybelujących pod oknami „bąbelków” spada niemalże do zera, to wreszcie, zamiast odcinających nas od otoczenia wyposażonych w zaawansowane ANC konstrukc

Fr@ntz
Fr@ntz
Słuchawki


Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia



Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.