Skocz do zawartości
Wywiady

Wywiad z Susumu Kumazawa - Yamaha Corp.

Tuż po właśnie zakończonym monachijskim High Endzie stołecznego dystrybutora marki odwiedziła delegacja z Yamahy. Mając okazję zamienienia kilku zdań z Panem Susumu Kumazawa postanowiłem delikatnie podpytać Go o plany Yamahy na przyszłość.

 

M.O.: Yamaha na początku 21wieku jako pierwszy przedstawiciel „mainstreamu” branży Audio-Video, powróciła do klasycznego stereo. Kiedy zorientowali się Państwo, że boom na kino domowe mija i warto byłoby wrócić do podstaw?

 

S.K.: Mając ponad 50-cioletnie doświadczenie w branży audio staramy się uważnie obserwować zachodzące na rynku zmiany. Od samego początku widzieliśmy, że segment Home Cinema, choć odnotowujący niezwykle dynamiczny wzrost w swojej początkowej fazie nie będzie charakteryzował się taką stabilnością, jak obecny od dawna i utrzymujący się na mniej więcej stałym poziomie popyt na komponenty stereofoniczne. Oczywiście „zachłyśnięcie się” konsumentów wielokanałowością pozwoliło nam zdobyć niezwykle cenne doświadczenie na polu A/V, ale kiedy popyt na urządzenia dedykowane kinu domowemu zaczął spadać byliśmy przygotowani i mogliśmy naszą odnowioną – klasyczną linię stereofoniczną.

 

ccs-2651-0-26997400-1462982284_thumb.jpg ccs-2651-0-18284600-1462982285_thumb.jpg ccs-2651-0-09641300-1462982286_thumb.jpg

ccs-2651-0-04903700-1462982287_thumb.jpg ccs-2651-0-00972900-1462982288_thumb.jpgccs-2651-0-83907000-1462982289_thumb.jpg

ccs-2651-0-76023500-1462982290_thumb.jpg ccs-2651-0-66399900-1462982291_thumb.jpg ccs-2651-0-53198800-1462982292_thumb.jpg

 

 

M.O.: No właśnie. Planują Państwo nadal rozwijać segment stereo? Seria A-S zadebiutowała modelem A-S2000, później pojawił się A-S1000 i bardzo intensywnie zajęli się Państwo modelami niższymi - aż do A-S300 (obecnie A-S301). Dopiero niedawno wprowadzili Państwo flagowy A-S3000, więc logicznym wydaje się pytanie o następny krok – amplifikację dzieloną. …

 

S.K.: A-S3000 to fantastyczna integra mająca do zaoferowania ponadprzeciętną muzykalność i pozbawiony kompresji, pełen emocji dźwięk niosący wiele radości i na chwilę obecną jesteśmy z osiągniętego efektu bardzo zadowoleni.

 

M.O.: To prawda, jednak moje wcześniejsze pytanie dotyczyło głównie posiadaczy trudnych do wysterowania zestawów głośnikowych, dla których nawet tak udana konstrukcja jak A-S3000 może okazać się niewystarczająca.

 

S.K.: Nie chciałbym zbyt wychodzić przed szereg i zdradzać szczegóły naszej przyszłej strategii, ale w ciągu najbliższych dwóch lat powinniśmy podjąć wiążące decyzje i pokazać coś mogącego usatysfakcjonować nawet najbardziej wymagających klientów, więc jeśli ktoś czeka na wzmacniacz dzielony, to powinien być dobrej myśli. Oczywiście proszę powyższe deklaracje rozpatrywać w kategoriach czysto hipotetycznych ?

 

M.O.: A co z odnotowującą prawdziwy renesans czarną płytą, możemy liczyć na jakieś dedykowane produkty?

 

S.K.: Może to wydawać się dziwne, lecz o prowadzonych obecnie pracach nie powiem zbyt wiele, oprócz tego, że cały czas trzymamy rękę na pulsie i obserwujemy rynek.

 

M.O.: Czyżby był cień szansy na przedwzmacniacz gramofonowy i godne XXI w. inkarnacje klasycznych gramofonów w stylu YP-800, GT-2000 lub Yamaha PX-1?

 

S.K.: Cóż, na zewnętrzny przedwzmacniacz gramofonowy szanse wydają się nikłe, ale skoro wcześniej teoretyzowaliśmy o dzielonej amplifikacji i gdyby takowa, w bliżej nieokreślonej przyszłości, miała się pojawić właśnie w niej, znów czysto hipotetycznie, wypadałoby spodziewać się odpowiednio ambitnego modułu phonostage’a. Podobnie sprawy się mają jeśli chodzi o gramofony - jeśli tylko zapadną stosowne decyzje to też w ciągu najbliższych kilku lat powinniśmy móc się czymś ciekawym pochwalić. Jednak w przypadku gramofonu problematyka jest nieco bardziej złożona. Jak Pan doskonale wie Yamaha specjalizowała się w konstrukcjach z napędem bezpośrednim a obecne trendy na rynku dość jednoznacznie faworyzują rozwiązania paskowe. Dlatego też powinniśmy ciężko pracować, aby pokazać, że również napęd bezpośredni może mieć iście high-endowe inklinacje, jednak to wymaga czasu i wyważonych decyzji. Nie chcemy na nowo odkrywać koła a jedynie tak dopracować najdrobniejsze szczegóły aby pokazać, że rozwiązania, jakim zaufaliśmy w przeszłości z powodzeniem da się niejako przekonstruować i udoskonalić na miarę XXI w.

 

M.O.: Sytuacja analogiczna do idei zapoczątkowanych w Micro-Seiki i ich ucieleśnienie w produktach TechDASa?

 

S.K.: Blisko, ale My (Yamaha) cały czas mamy know-how u siebie, więc wszystko „zostaje w rodzinie”.

 

M.O.: To teraz trochę „pomęczę” Pana o nowe technologie. Zanim przejdziemy do Musiccasta mam pytanie o Państwa klasyczną linię i samotny NP-S2000, który niestety nie wspiera PCM powyżej 192 kHz o DSD nie wspominając.

 

S.K.: Doskonale wiem dokąd zmierza Pana tok rozumowania. Jak to możliwe, że NP-S2000 nie ma tego, co od dawna można znaleźć w naszych procesorach i amplitunerach A/V. Cóż, sprawa wcale nie jest taka jednoznaczna. Klienci „kinodomowi” przyzwyczajeni są do wielości opcji, konieczności przeklikiwania przez poszczególne podpoziomy menu. W stereo liczy się prostota i możliwie dopracowana ergonomia. Dlatego też zamiast robić małe kroki chcemy zrobić jeden duży skok i zaproponować coś, co pozwoli naszym klientom zapomnieć o problemach z kompatybilnością serwerów UPnP /Dlna z „gęstymi” formatami. To po prostu ma działać tak, żeby użytkownik nie musiał zawracać tym sobie głowy.

 

M.O.: Czas na Musiccast. Idea dziedziczenia ustawień sieciowych od urządzenia już skonfigurowanego jest po prostu genialna. Jak długo Państwo nad nią pracowali?

 

S.K.: Widząc jak rośnie popularność rozwiązań oferowanych np. poprzez Sonosa uznaliśmy, że warto pochylić się nad problemem i sprawić, żeby wejście w świat streamingu i dostępu do zasobów zarówno lokalnych, jak i zewnętrznych (serwisy streamingowe) było możliwie proste i bezobsługowe. Dlatego też przez ponad 10 lat nasi inżynierowie dopracowywali najdrobniejsze detale, żeby wszystko było zapięte na ostatni guzik.

 

M.O.: No to na koniec niezobowiązujące pytanie o segment urządzeń/akcesoriów przenośnych. Mając w ofercie kilka modeli słuchawek wydawałoby się zasadnym wprowadzenie dedykowanych im przenośnych przetworników/wzmacniaczy a tu cisza …

 

S.K.: Teoretycznie tak, ale nasza historia dość jednoznacznie wskazuje na to, że Yamaha nigdy nie próbowała szukać szczęścia w segmencie urządzeń przenośnych. Zdecydowanie pewniej czujemy się wśród urządzeń stacjonarnych i to na nich wolimy się skupić. Oczywiście najnowsze technologie prowadzą do coraz większej miniaturyzacji, więc bardzo możliwe, że pewnego dnia pojawi się na rynku nasze urządzenie mogące z powodzeniem spełniać kryteria przenośności, lecz na ten moment przyjdzie nam pewnie jeszcze „trochę” poczekać.

 

M.O.: Bardzo dziękuję za rozmowę.

 

 

Marcin Olszewski

Data dodania




Czas festiwali – czyli sezon na muzyczne zajawki, nowe brzmienia i ludzi, których nie znasz, ale czujesz jakbyś znał całe życie.

No i poszło. W powietrzu czuć już nie tylko zapach grillowanego sera halloumi i rozgrzanego asfaltu, ale też ten dreszcz podskórny – zbliża się czas festiwali. Dla niektórych to coroczny rytuał, coś w rodzaju letnich rekolekcji muzycznych. Dla innych – przygoda, która zaczyna się od „idziemy tylko na jeden dzień” i kończy trzy dni później w namiocie, z nową paczką ludzi i głową pełną dźwięków, których wcześniej nawet nie znałeś. Festiwale vs. koncerty – więcej niż różnica w cenie biletu

AudioNews
AudioNews
Felietony

iFi Audio zaskakuje z trzema nowymi produktami – OMNI USB, UP Travel i GO pod Air

iFi Audio, pionier w dziedzinie innowacyjnych rozwiązań audio, wprowadza na rynek trzy przełomowe urządzenia zaprojektowane z myślą o najbardziej wymagających użytkownikach. Nowości – OMNI USB, UP Travel oraz GO pod Air – potwierdzają zaangażowanie firmy w dostarczanie bezkompromisowej jakości dźwięku zarówno w warunkach domowych, jak i w podróży. OMNI USB – Nowa generacja kondycjonerów USB OMNI USB to flagowy kondycjoner USB firmy SilentPower, czyli podfirmy iFi Audio – stworzony dla

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Nowości | Testy | Inne

Eurowizja 2025: Czas na drugi półfinał! Kto powalczy o miejsce w finale z Justyną Steczkowską?

Po emocjonującym pierwszym półfinale, w którym Justyna Steczkowska zapewniła sobie miejsce w wielkim finale Eurowizji 2025, czas na drugą odsłonę zmagań. Już dziś, 15 maja, oczy całej Europy ponownie skierują się na Bazyleę — to właśnie tam rozegra się drugi półfinał 69. Konkursu Piosenki Eurowizji. Steczkowska w finale. Polska ponownie w grze o wysokie miejsce Wtorkowy występ Justyny Steczkowskiej był jednym z najbardziej komentowanych momentów pierwszego półfinału. Artystka zaprezent

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Newsy

Premiera Audiolab D7 i D9

Po latach skupienia na urządzeniach zintegrowanych brytyjska marka Audiolab wraca do korzeni, prezentując dwa nowe, zaawansowane przetworniki cyfrowo-analogowe – modele D7 i D9. Te nowoczesne urządzenia zostały zaprojektowane zarówno z myślą o użytkownikach desktopowych, jak i miłośnikach klasycznych systemów hi-fi. Powrót legendy – DACi z rodowodem M-DAC Audiolab to marka z wieloletnią tradycją w projektowaniu urządzeń cyfrowych. Nowe przetworniki D7 i D9 można uznać za duchowych spad

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Nowości | Testy | Inne

Eurowizja 2025: Polska walczy o finał! Justyna Steczkowska wystąpi dziś w pierwszym półfinale

Nadszedł długo wyczekiwany moment dla fanów Eurowizji – we wtorek, 13 maja, rozpoczyna się 69. Konkurs Piosenki Eurowizji! W pierwszym półfinale na scenie w szwajcarskiej Bazylei zaprezentuje się piętnastu wykonawców, w tym reprezentantka Polski – Justyna Steczkowska z utworem Gaja. To właśnie dzisiejszego wieczoru poznamy pierwszych finalistów, którzy już w sobotę zawalczą o zwycięstwo w wielkim finale.   Polska z numerem 2 – kiedy wystąpi Justyna Steczkowska? Show otworzy duet z Is

AudioNews
AudioNews
Newsy 10


Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia



Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.