Sony Corporation poinformowało o nowym, globalnym planie ochrony środowiska „Droga
do zera”. Długoterminowym założeniem planu jest uzyskanie do roku 2050 zerowego śladu
ekologicznego. W osiągnięciu tego celu pomogą techniki prognozowania wstecznego, które
pozwolą na wyznaczenie odpowiednich celów średnioterminowych na najbliższe pięciolecie.
Przyjęta przez Sony definicja zerowego śladu ekologicznego obejmuje nie tylko
neutralizację emisji dwutlenku węgla, lecz również odpady i wykorzystanie materiałów
nieodnawialnych, takich jak tworzywa sztuczne uzyskiwane z ropy naftowej.
Wyznaczane cele uwzględniają cztery aspekty ochrony środowiska – zmiany klimatyczne,
ochronę surowców, substancje chemiczne i zróżnicowanie biologiczne – i dotyczą
wszystkich stadiów cyklu życia produktu, od prac badawczo-rozwojowych po recykling.
Wdrażanie średnioterminowych celów w całej Grupie Sony rozpocznie się od roku
obrachunkowego 2011 (kwietnia 2011 r.) i będzie trwało do końca roku obrachunkowego
2015 (do marca 2016 r.), kiedy to zostaną wyznaczone nowe cele na następnych 5 lat.
Do celów średnioterminowych należą:
- Zmniejszenie o 30% rocznego zużycia energii przez produkty (w porównaniu
z rokiem obrachunkowym 2008)
- Zmniejszenie o 10% masy produktu (w porównaniu z rokiem obrachunkowym
2008)
- Zmniejszenie o 50% całkowitej ilości wytwarzanych odpadów (w porównaniu
z rokiem obrachunkowym 2000)
- Zmniejszenie o 30% całkowitej ilości zużywanej wody (w porównaniu z rokiem
obrachunkowym 2000)
- Zmniejszenie o 14% całkowitej emisji CO2 związanej z transportem i logistyką
(w porównaniu z rokiem obrachunkowym 2008)
- Zmniejszenie o 16% ilości odpadów z opakowań otrzymywanych elementów
(w porównaniu z rokiem obrachunkowym 2008)
- Zwiększenie wskaźnika recyklingu odpadów do co najmniej 99%
Zmniejszenie o 5% wskaźnika wykorzystania w produktach nieodnawialnych
tworzyw sztucznych uzyskiwanych z ropy naftowej (w porównaniu z rokiem
obrachunkowym 2008)
- Ocena wpływu zamówień surowców i budowy zakładów przemysłowych na
zróżnicowanie biologiczne; promowanie programów zróżnicowania biologicznego,
takich jak ochrona wód gruntowych
- Minimalizacja zagrożenia substancjami chemicznymi przez podjęcie środków
zapobiegawczych; ograniczenie wykorzystania określonych substancji
chemicznych wskazanych przez Sony; promowanie wykorzystania materiałów
alternatywnych
„Naszym życzeniem i wolą jest, by innowacje i doświadczenie Sony w dziedzinie techniki
służyły rozwiązywaniu problemów środowiska”, powiedział Sir Howard Stringer, prezes
zarządu i dyrektor generalny Sony Corporation. „Aby osiągnąć te ambitne cele, które sami
sobie wyznaczyliśmy, wprowadzimy nowe materiały, energooszczędne technologie oraz
lepsze procesy produkcyjne. Stworzymy zarazem model do naśladowania przez inne
podmioty z branży.”
Firma Sony już dziś może się poszczycić znaczącymi osiągnięciami w ograniczaniu
swojego wpływu na środowisko. Przykładowo, w okresie między rokiem obrachunkowym
2000 a 2009 emisja CO2 związana z zaopatrzeniem w energię elektryczną i z ogrzewaniem
europejskich placówek Sony zmniejszyła się o 93%. Oprócz tego, większość telewizorów
BRAVIA nosi obecnie ekologiczne oznaczenie „EU Flower” wprowadzone przez Komisję
Europejską dla wyróżnienia produktów bardziej przyjaznych dla środowiska, spełniających
surowe kryteria dotyczące ekologii i wydajności.
Sony Europe jest także członkiem-założycielem „Europejskiej Platformy Recyklingowej”
(European Recycling Platform – ERP). Platforma ta, w pełni wdrożona w 11 krajach
Europy, umożliwia efektywne zarządzanie zbiórką i recyklingiem wszystkich
wyeksploatowanych urządzeń elektronicznych powszechnego użytku. W roku 2008
podmioty działające w imieniu Sony w 20 krajach europejskich zebrały i ponownie
przetworzyły około 60 000 ton odpadów elektronicznych.
W Stanach Zjednoczonych Sony Electronics (SEL) było pierwszym producentem
elektroniki użytkowej, który wprowadził (w 2007 roku) ogólnokrajowy program zbiórki
i recyklingu, umożliwiający nabywcom bezpłatny recykling każdego produktu marki
Sony. Do dziś w ramach tego programu poddano ponownemu przetworzeniu ponad
13 000 ton odpadów elektronicznych.
W Japonii Sony jest jedyną firmą, która prowadzi dobrowolną zbiórkę małej elektroniki
użytkowej w ramach eksperymentu prowadzonego wspólnie z władzami miasta
Kitakyushu w południowej Japonii. Z produktów wyrzucanych przez mieszkańców
miasta odzyskuje się złoto, srebro, brąz i pallad. Surowce te są następnie ponownie
wykorzystywane przez Sony. Przykładowo, odzyskane złoto znalazło zastosowanie
w układach półprzewodnikowych Sony wykorzystanych w telefonie komórkowym Sony
Ericsson „URBANO BARONE” (oferowanym w Japonii przez KDDI Corporation od
lutego 2010 r.).
Oprócz tego, nowy model VAIO W eco edition, wprowadzony w tym roku - pomyślany jako
przyjazny dla środowiska notebook, zawiera plastikowe elementy z surowców wtórnych
oraz elektroniczną instrukcję obsługi. Produkcja nowatorskiej torby na ten model pozwala
zmniejszyć o 10% emisję CO2.
Przyjęte przez Sony cele na rok obrachunkowy 2015 – zmniejszenie emisji gazów
cieplarnianych i zużycia energii przez poszczególne produkty – zostały przeanalizowane
i zaakceptowane przez organizację WWF jako odnowienie zobowiązań firmy w ramach
programu Climate Savers. Sony uczestniczy w prowadzonym przez WWF programie
Climate Savers od 2006 roku. Program ten został zainicjowany, by zachęcić firmy do
zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych.