Jump to content

Tonsil ZG40C 5

Typ sprzętu: Kolumny Podłogowe
Producent: Tonsil
Model: ZG40C 5
Ocena ogólna: (2.75/5 na podstawie 4 opinii)
Autor: szpotek73
Data dodania: 14 październik 2021
Jakość/cena
Ocena ogólna
Plusy wokale brzmią w miarę ok
Minusy słaby bas,nierównomierne pasmo,wysokie tony bardzo słabej jakości
Twoja opinia kolumny w porównaniu do współczesnych mają tylko jedną zaletę-efektywność,bas jest marnej jakości ,nie ma zejścia,reszta pasma?tylko średnica z szerokopasmówki jakoś się broni
Jak długo posiadasz oceniany sprzęt? krócej niż 1 miesiąc
Gdzie kupiłeś/aś oceniany sprzęt? nie kupiłem
Ile zapłaciłeś/aś? nie zapłaciłem
Dlaczego wybrałeś/aś ten sprzęt? jak wiemy ,kupujemy kolumny po odsłuchu,to takie pierwsze przykazanie audiofila, ja bym ich za darmo nie chciał....a jednak legenda istnieje ,bo teraz potrafią kosztować ponad 1 tys. zł za parę,mnie się trafiły przypadkiem,wymieniałem gdwt na nowy,dla znajomego
Z czym porównywałeś/aś przed decyzją o zakupie? nie kupiłem
Podaj zestaw w jakim używany jest oceniany sprzęt podpinałem pod jungsona ja88d,pod zestaw dzielony NHT power i feliks audio espr.jako preamp,

Autor: pmwas
Data dodania: 11 październik 2014
Jakość/cena
Ocena ogólna
Plusy Klasyk...
Minusy Klasyk ;)
Twoja opinia

Recenzje zacząłem od moze dość zdawkowego, ale zarazem wymownego słowa "klasyk" w rubrykach tak plusów, jak i minusów. Zg40 są typowymi zestawami głośnikowymi dawno minionej epoki, przestarzałymi tak wzorniczo, jak i technologicznie.

A jednak pamiętać należy, że w tamtych zamierzchłych czasach, przy posiadanych możliwościach producentom sprzętu klasy hi-fi udawało się uzyskac często całkiem satysfakcjonujące efekty brzmieniowe, więc absolutnie nie zamierzam stosowac w recenzji taryfy ulgowej, a jak się zresztą zaraz okaże... wcale nie muszę. Po prostu - napiszę jak jest :)

 

Budowa:

 

Zg40C są zestawami trójdrożnymi w zamkniętej obudowie, wyposażonymi w 25cm woofer, 25cm membrane bierną, 10cm głośnik szerokopasmowy i 25mm kopułkę z laminatu. Woofer i membrana bierna, jak i średniotonówka mają membrany - oczywiście - papierowe, na trwałym zawieszeniu tekstylnym (woofery) lub papierowym (GD 12/5). Głośnik wysokotonowy kopułkowy z pomarańczowa membraną, znaną także z wielu innych konstrukcji Unitry, tu został dodatkowo wyposażony w tubkę, której w moich zestawach akurat brakuje...

Podstawową zaletą zastosowanych głosników jest ich niewiarygodna trwałość, przez co wiele egzemplarzy wciąż ma sprawny komplet oryginalnych przetworników. Moje, niestety, miały regenerowane głośniki wysoko i średniotonowe, co postarałem się skorygować kupując nowe przetworniki o możliwie zbliżonych parametrach (GDWK 9/80 i GD 12/8). O ile GDWK praktycznie nie różni się od oryginału, o tyle GD12/8 ma - pewnie dzięki zastosowaniu piankowego zawieszenia, nieco bardziej wyrównaną charakterystykę, co w zasadzie nie powinno miec znacznenia, a co najwyżej moze poprawić jakość srednicy.

No dobra - kabelki podłączone, przełącznik wysokich tonów na plus (brak tubki!) i "jedziemy".

 

Brzmienie:

 

Opiszę brzmienie uzyskane z zestawem z epoki, składającym się z legendarnego wzmacniacza WS 503 produkowanym przez łódzką Fonicę, z podpiętym,jeszcze bardziej kultowym odtwarzaczem Sony CDP-101. Dlaczego??? Po pierwsze dlatego, że tonsilowskie kolumny z tej epoki były pewnie projektowane "pod" te wzmacniacze, albo te wzmacniacze "pod" te kolumny, dzięki czemu z WS 503 Zg40C grają znośnie. Z nowymi wzmacniaczami (faktem jest, ze nienajwyższych lotów ;) ) jak SU-V300m2 uzyskamy jakieś tam cykanie, trochę cieniutkiej średnicy i śladowy bas z ogromnej membrany...

Pierwsza myśl - CO JA KUPIŁEM ;) ???

 

Po podłączeniu do WS 503 kolumny przechodzą niewiarygodną (nie przesadzam) metamorfozę.

Pojawia się bas, uspokajają się tweetery, dźwięk staje się pełny, miękki i zaskakująco poprawny, jak na tak przestarzałe (i zużyte) zestawy.

Co bardzo zaskakujące, w tym układzie Zg40 nadają się w zasadzie do każdego rodzaju muzyki, od popularnej, przez jazz po potężną orkiestrę symfoniczną, i zawsze grają przyzwoicie.

Oczywiście, dzięki rozmiarom mają świetne możliwości dynamiczne, a papierowe membrany i miękkie kopułki potrafią grać ciepło, miękko i przyjemnie. Do tego wysokotonówka, jakkolwiek gubi trochę detali, nie ma tendencji do nieprzyjemnego syczenia ani nadmiernego rozjaśniania.

Możecie wierzyć lub nie, jak tam chcecie, ale dobrze zrealizowane nagrania, zwłaszcza niewielkich składów jazzowych (jak np z albumów American Dreams Charliego Hadena, czy Wolno Marka Napiórkowskiego) potrafiły zabrzmieć nie mniej elegancko i przyjemnie niz w wykonaniu nowszych technologicznie, ale "twardszych" i bardziej szczegółowych KEFów iQ3. Nie "kituję" - oczywiście KEFy to lepsze kolumny, ale przewaga najczęściej wcale nie jest miażdżąca, co dobrze swiadczy o testowanym zabytkowym zestawie (!). Brzmienie fortepianu, saksofonu czy gitary w w/w albumach est zaskakująco naturalne, czyściutkie, miękkie i po prostu wciągające. Orkiestra symfoniczna - chyba najtrudniejszy dla zestawów audio materiał do reprodukcji, brzmi zadziwiająco poprawnie. Tu, gdzie "popisowe" TLC Maestro 130S zaliczają spektakularną wtopę, stareńkie Zg40C czują się niemal jak ryba w wodzie. Oczywiście, mądre głowy u hi-endowych producentów dalej łamią sobie głowy jak to zrobić, by w domu było jak w nowej siedzibie NOSPRu, więc Zg40C prochu nie wymyślą, ale brzmienie jest całkowicie akceptowalne i po prostu ładne. Niemożliwe? Tez tak myślałem...

 

Wady??? jak pisałem - brakuje trochę szczegółowości, bas czasem potrafi zadudnić (co po częsci wynika pewnie z "wypracowanych" głośników), a wokale mają czasem nieco "nosowe" podbarwienie, co w przypadku niektórych nagrań bywa drażniące. No i te odległości między głośnikami - gitarzysta gra coraz wyżej na skali, a dźwięk wędruje sobie coraz bardziej w stronę tweetera... to naprawdę bardzo w Zg40C słychać. Cierpi na tym tez stereofonia zestawów, choć jak na tak skonstruowane zestawy jest ona czasem i tak doprawdy zadziwiająca...

 

Konkluzja?

 

Nie myślałem że Zg40C zagrają tak dobrze. To po prostu są dobre kolumny, ale... z odpowiednią elektroniką, oczywiście. Mają swoje wady, potrafią tu i tam nieco podbarwić brzmienie na swoją modłę, ale nie zdarzyło się, by z WS 503 zagrały po prostu źle. Zawsze jest przyjemnie i co najmniej poprawnie, co czyni je uniwersalnymi zestawami nadającymi się w zasadzie do każdego rodzaju muzyki, a spodziewałem się dużo gorszych efektów... Może to szczęsliwa kombinacja optymalnej elektroniki z optymalnym akurat pomieszczeniem, ale ten zestaw po prostu gra dobrze. Stara, sprawdzona technologia w bardzo dobrym wydaniu.

 

Całkowicie rozumiem zatem entuzjastów polskiego audio z epoki - gdyby to był mój jedyny zestaw do słuchania muzyki - na pewno bym nie płakał (no, moze gdyby wiekowe Sony chciało czytać wszystko co mu się włoży...) - możecie się śmiać, ale okazuje się, że WS 503 z Zg40C to jest już zdecydowanie zestaw hi-fi nie tylko od strony pomiarowej, ale i tej odsłuchowej.

Both thumbs up, jak to mawiają - trzy gwiazdki za nosowe wokale i niedostatki detali na górze, ale to mocne trzy gwiazdki. Zaskakująco mocne...

Jak długo posiadasz oceniany sprzęt? od 1 miesiąca do roku
Gdzie kupiłeś/aś oceniany sprzęt? Allegro, a gdzieżby indziej ;) ???
Ile zapłaciłeś/aś? 400zł
Dlaczego wybrałeś/aś ten sprzęt? Zabytek pasował mi do aranżacji wnętrza, a poza tym - chciałem to usłyszeć
Z czym porównywałeś/aś przed decyzją o zakupie? n/d
Podaj zestaw w jakim używany jest oceniany sprzęt Fonica WS 503, Sony CDP 101

Autor: dj_maty
Data dodania: 13 sierpień 2007
Jakość/cena
Ocena ogólna
Plusy Dość dobry bas, ładne tony średnie.
Minusy Strasznie szerokie.
Twoja opinia

Według mnie kolumny grają ślicznie. Głośniki basowe są bardzo trwałe za sprawą materiałowej membrany. Polecam je wszystkim, którzy lubią ładny, klasyczny dźwięk kolumn Tonsil-a.

Jak długo posiadasz oceniany sprzęt? od 1 miesiąca do roku
Gdzie kupiłeś/aś oceniany sprzęt? Na allegro.
Ile zapłaciłeś/aś? 200 zł.
Dlaczego wybrałeś/aś ten sprzęt? Tata powiedział, że ładnie grają i mają mocny bas, a ja jestem fanem mocneg basu.
Z czym porównywałeś/aś przed decyzją o zakupie? Z altusami 110, moje kolumny DIY.
Podaj zestaw w jakim używany jest oceniany sprzęt Wzmacniacz Technics SU-810, mikser Behringer XENYX 802, CD Sony CDP-297 i CDP 390, korektor Diora FS-042, mikrofon Prosonic PR-M-306.

Autor: ASURA
Data dodania: 10 kwiecień 2007
Jakość/cena
Ocena ogólna
Plusy czysty miękki bas miła średnica,świetna skrzynka i trwałość przetworników
Minusy Troszkę niewybrzmiewające talerze z kopółki,od połowy mocy zniekształcenia na basie (membrana bierna)przy cichym słuchaniu gubią szczegóły
Twoja opinia

No to na temat moich już prawie 28 letnich głośników które wtedy szły na eksport. Jak je kupowałem w 1979 r z pod lady miały stosunkowo niski numer ok 34'000 i oznaczenie ZG40C5 mają 8 omów przez ten okres grały i grają mi codziennie p 12 godzin tak że 70'000 godzin spokojnie przepracowały jedyna awaria poza ostatnią (głośnik upadł i coś się w zwrotnicy odlutowało pół roku temu były serwisowane w Tonsilu) polegała na zbyt głośnej imprezie z 15lat temu i był wymieniony średniotonowiec .Przy okazji usuwania usterki w Tonsilu poprosiłem o zdjęcie charakterystyki i co ano nic, używane przez tak długi czas głośniki mają charakterystykę jak nowe.Normalnie były eksploatowane na 1/3-1/2 mocy tak solidnego wyrobu używanego z zachowaniem kultury technicznej nie znajdziecie,zawieszenia ,membrany i.t.p. bez widocznych oznak starzenia ,jedynie co mi się uszkodziło to mocowanie maskownicy takie niezbyt dobrze zrobione kołki rozprężne-popękały.

Głośniki najładniej grają do pół mocy,póżniej na basie sie pojawiają zniekształcenia do hip hopu to raczej nie.Bas i średnie sa bardzo przyjemne niestety nie polecam ich do bardzo cichego grania trochę po drodze gubią szczegółów .Wysokie trochę sa wytłumione za szybko wybrzmiewają talerze .Na półce mam nowe kopułki zarówno tekstylne jak i tytanowe,po próbach stwierdziłem że te tekstylne są gorsze od tych starych a tytanowe się najbardziej nadadzą gdyż lepiej wybrzmiewają i nie ma dokładanej tuby która była w tych starych..Z braku czasu ich jeszcze nie wymieniłem wymaga to dotoczenia pierścienia dystansowego ,planuję go wytoczyć z brzozy co Wy na to ?może zostać przy MDF.

Skrynki klejone pierwsza klasa.jedynie co serwis w Tonsilu zepsuł to ułożenie wewnętrzne gabek,gąbki nie mogą niedolegać do ścian oraz w części między głośnikiem niskotonowym a membraną bierną musi być przestrzeń otwarta bo bas nie będzie schodził nisko.Acha zworki do wysokich tonów z tyłu kolumny od razu miałem ustawione na+

To była moja najtańsza wtedy trochę droga inwestycja w solidne Hi-Fi

pasmo przenoszenia 40Hz -20'000Hz lekki spadek od 16"000Hz waga 22kg

basy mogą zejść trochę niżej po przyklejeniu 5groszówek do membrany biernej,ja tego nie praktykowałem

Pozdrawiam

Rafaell

Jak długo posiadasz oceniany sprzęt? ponad rok
Gdzie kupiłeś/aś oceniany sprzęt? !8 stycznia dzisiaj Królewska w Krakowie sklep z częściami z RTV
Ile zapłaciłeś/aś? 3/4 tamtejszej średniej krajowej wypłaty
Dlaczego wybrałeś/aś ten sprzęt? to był ich wtedy najlepiej grający wyrób na eksport
Z czym porównywałeś/aś przed decyzją o zakupie? z ich 80 i 120w kolumnami
Podaj zestaw w jakim używany jest oceniany sprzęt Wzmak 45W robiony przez genialnego elektryka z części niedostępnych wtedy na rynku (dla wojska)który zmuszony był mi go sprzedać bo trafiło mu się kupno mieszkania gra rok krócej niż kolumny które zasilała najpierw Kleopatra WS102 2x20W




User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.