Skocz do zawartości

Klub otwarty  ·  188 członków

BMN Klub Kolumn
IGNORED

Klub kolumn BMN


rafal735r
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Dla akustyki gdzie ważna jest symetria,to średnie ustawienie i pomieszczenie .

Otwarte przejście i przesunięcie w jedną stronę kolumn ,gdzie jedna ma mniej miejsca do pierwszych odbić zaburza mocno odbiór .

Ale tak jest,że najczęściej musimy jakiś kompromis z życiem codziennym w danym pokoju znaleźć .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
8 minut temu, rawracer napisał:

Dla akustyki gdzie ważna jest symetria,to średnie ustawienie i pomieszczenie .

Otwarte przejście i przesunięcie w jedną stronę kolumn ,gdzie jedna ma mniej miejsca do pierwszych odbić zaburza mocno odbiór .

Ale tak jest,że najczęściej musimy jakiś kompromis z życiem codziennym w danym pokoju znaleźć .

No u mnie idealnie sprawę rozwiązało na kolumnie tej bliżej ściany ustawienie -4 dB na wysokich. Tylko u mnie wysokotonowy gra od 4 kHz ostro cięty. Nie wiem jak to się ma w powszechnych podziałach w okolicy 2,5 kHz 

Efekt mam taki jakby odbite fale od ściany nakładał się bez opóźnienia z falami bezpośrednio z głośnika i je wzmacniały... Ale to głośnik wstęga. 

Czy powinienem w takiej sytuacji prawy głośnik przesunąć lekko w prawo? Lub przekręcić bardziej w stronę prawego ucha? 

Edytowane przez raiwan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
57 minut temu, raiwan napisał:

Osobiście mam 20 m2 salon, na podłodze płytki, na środku dywanik umeblowany, ale pomieszczenie prostokątne z otwartym szerokim przejściem na korytarz 9 m2. Na sprzęt mam tylko lewą stronę pokoju, nie mogę przesunąć na środek. 

Szczesliwi i blogoslawieni ktorzy maja symetryczne, zamkniete, pomieszczenie 😂😂😂.  Ja do nich tez nie naleze 😉.

17 minut temu, raiwan napisał:

Czy powinienem w takiej sytuacji prawy głośnik przesunąć lekko w prawo? Lub przekręcić bardziej w stronę prawego ucha?

Ja mam pozornie symetryczne pomieszczenie, dlatego ze z jednej strony mam schody zabudowane scianka g-k (plyt+welna+osb+2xplyta), a z drugiej strony ciag okien tarasowych. Naiwnie zakladalem kiedys ze mam symetrie. Dla niskich czestotliwosci szyba to cos jak membrana a ta scianka g-k nie stanowi zadnej przeszkody. I dlatego moje ustawienie po setkach pomiarow wyglada tak ze kolumna od okien odsunieta jest na 92cm a od scianki g-k 63cm. 

Tak wiec probuj wszystkiego. Daj rzut czy rysunek pokoju. Moj pokoj to okolo 24-25m2.

Screenshot_20240317_115337.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja akurat robię robię remont ,będzie męska jaskinia .

Ze szczególną uwagą pod audio ,plus wiadomo kompromis jakiś do odpoczynku i odsłuchu jakiś fotel fajny z podnóżkiem a spanie ewentualne na materacu gołym 😉

No bo czego się nie robi dla audio 😁

Linia zasilająca odrazu będzie druga na osobnym obwodzie przewodem ekranowanym.

Żona ma salon ,choć korciło mnie pokój 20m ,no ale ,tam w mniejszym 11m2 będzie tylko jaskinia😁

I wygląda tak pokój :

2023-11-04-19-55-29-564.jpg.e5e7a0107c76003313409f88b990db89.thumb.jpg.7c887824890218e4a4bd3f152dd19595.jpg

I obecnie na długiej ścianie stoją kolumny i problemu z basem nie ma .

Myślę o ustawieniu diagonalnym jeszcze.

BMN stoją blisko ściany ,odsunie 20cm i podbić nie ma .

Pokój był w drewnie z pustka powietrzna nie wypełniona .

Teraz gruby korek planuje ,lub lamele ,może jakieś pianki i absorbery pochlaniajaco rozpraszające .

Ale to jeszcze kawałek ,bo narazie przedpokój robię i elektryka,drzwi ,tynki .

Do jaskini akustyczne pójdą jakieś 42db 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, raiwan napisał:

Czy powinienem w takiej sytuacji prawy głośnik przesunąć lekko w prawo? Lub przekręcić bardziej w stronę prawego ucha? 

Jakakolwiek analiza bez pomiaru jest bez sensu. Można teoretyzować na tysiąc sposobów ale bez pomiaru to tylko teoria. Pomiary można zrobić nawet tanim mikrofonem od kina domowego wykorzystując REW i jakiś interfejs audio z wejściem na Mic. Od biedy może być laptop z wejściem mikrofonowym. To nie apteka żeby się przejmować dokładnością ale jakieś wnioski można by było już wyciągać na podstawie porównawczej "pomiar przed i po zmianach". 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprobowalbym jednak dac glosniki na krotka sciane, dzwiek bedzie mial mozliwosc sie rozwinac troche. Mozna tez sprobowac diagonalnie, moze sie okazac ze uzyskasz wieksza glebie. Pokoj jest maly, nie idzie poszalec. Na 100% dalbym 4 dyfuzory na sufit, one w takim pokoju spokojnie ogarnia odbicia na suficie. Nie siedzialbym juz nigdy pod sciana. Tam zawsze masz wzbudzenia, tak jak w naroznikach. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
22 godziny temu, Marko Polo napisał:

     A jak by taki pomiar - w tym samym miejscu zmierzyć z użyciem ok. 1,5m x 1m gąbki zwiniętej w tunel od kolumny do mikrofonu, żeby bardziej realnie wytłumić sygnał z pomieszczenia - zrobić rzetelniej, bo przecież mikrofon ustawiony 1m od kolumny i tak "łapie" dźwięki  z pomieszczenia

Pomiar bramkowany z 1m oznacza, że podnosimy kolumnę od podłogi, ścian i sufitu na tyle by do mikrofonu nie docierały fale odbite w czasie bramkowania. Mierzymy w czasie "bez odbić", którym dotarcie do mic zajmuje więcej czasu niż dotarcie fali bezpośredniej od przetworników. Pozwala ta metoda na pomiar prawie jak w komorze bezechowej. Stąd nazwa pomiaru - quasibezechowo. Nie potrzeba żadnych zwijanych gąbek. 

Tak się mierzy powyżej ok.250 Hz. Poniżej tej częstotliwości robi się pomiar Near Field czyli bezpośrednio przy wooferze. Im bliżej tym lepiej ale ok. 1cm czyli tyle ile pozwala ruch membrany by nie waliła przy pomiarze w mikrofon. 

Później pomiary Far Filed i Near Field się łączy otrzymując całe pasmo. Oczywiście do pomiaru NF woofera należy dodać odpowieź portów jeżeli są i uwzględnić box diffraction co robi się matematycznie. 

Edytowane przez MariuszZ.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje BMNy Bergesy 3 grają dużo lepszymi dźwiękami !!!

     Kiedy zrobiłem sobie gniazdo we wzmacniaczu i swój pierwszy kabelek zasilający na bazie Viborga VP1606, a do porównań miałem oryginalny PAD Musaeus oraz także robione kabelki z DH Labs Red Wave i DH Labs Power Plus, to naszła mnie ochota na zrobienie zasilającego kabelka polecanego przez @sebgla, czyli zmiany w brzmieniu za sprawą zasilającego Oyaide Tunami V2 i stało się…

     Mógłbym się pokusić o stwierdzenie, że przewody firmy PAD powodują piękną barwę wybrzmień od modelu Musaeus i wyższych, chociaż Genesis także bardzo ciekawie wpływa na brzmienie, ale średnica moim zdaniem jest tam lekko wycofana. Brzmienie PADów (to specyficzne) w porównaniu do Wireworldów, Ixosów, Nordostów, Chordów i kilku innych – zarówno RCA, jak i głośnikowych – których słuchałem, polega na tym, że detale wybrzmiewające z wielu instrumentów są wyraźniej słyszalne, delikatne (jeśli takie są) i barwne zarazem w przekazie, ale owa barwa jest niesamowicie subtelna i „ukazująca” ogrom niesionej informacji o tym, jak dany muzyk mógł zagrać, np. jak szarpnął strunę, nacisnął klawisz, czy uderzył np. pałeczką. PAD Poseidon już daje te niesamowite i realistyczne wrażenia odsłuchowe, a modele wyższe jeszcze bardziej to ukazują. PAD Musaeeus prezentuje już dużo dobrych wybrzmień, ale moim zdaniem jest podobny w prezentacji do wyższych modeli Wireworlda i brakuje mu tej subtelności, którą już Poseidon ma… Kiedy w zeszłym roku słuchałem muzyki poprzez kabelek PAD Neptune, który spowodował u mnie niekontrolowane zwilżenie oczu i niesamowite ciary biegające po plecach, to nie wierzyłem, że za sprawą dobrych przewoów BMNy – wtedy Beszele 2 PRO – potrafią dać taki ogrom dobrych dźwięków podczas słuchania muzyki – a nie kosztują 40 tysięcy złotych… Bo właśnie te informacje niektóre przewody z wyższej półki prezentują z dużo większą dozą informacji, którą właśnie dobre głośniki – za pomocą dobrej zwrotnicy – potrafią słyszalnie zaprezentować. Wówczas wrażenia odsłuchowe są takie niesamowite!!! Można to także zobaczyć oglądając choćby koncerty, gdzie widać, kiedy, czym i jak muzyk powoduje zmianę wybrzmienia instrumentu, np. kiedy uderza w talerz pałeczką raz na jego brzegu, a kiedy indziej bardziej na środku z różną siłą i pod różnymi kątami lub zmienia pałeczkę na owiniętą lub miękko zakończoną – właśnie o tych różnicach wybrzmień i o barwie instrumentów piszę. Ci, co chodzą i oglądają koncerty wiedzą, o czym piszę…

      1711030664167-2.thumb.jpg.2b942d5c880a1a98b29843598e5fc446.jpg  1711030664109.thumb.jpg.b5d921e7cea55366a1b576b5f65fd34c.jpg

     Oyaide Tunami V2 powoduje u mnie kolejne i bardzo dobre zmiany w brzmieniu „całego toru sygnałowego” do moich BMN Berges 3 z Cresceendo. Łączy cechy z Red Wave, którą najbardziej słychać w wysokich tonach, ale niżej schodzące niskie tony są bardziej sprężyste, niż w DH Labs i podobne do wybrzmień przy współudziale PADa Musaeusa w średnich i niskich tonach – jednak barwa wybrzmień wielu instrumentów jest inna przy współudziale tegoż przewodu. Tunami V2 powoduje, że w całym torze sygnałowym wszystkie zakresy tonalne prezentowane przez Bergesy 3 są bardziej wyrównane tonalnie i bardziej sprężyste są niskie tony, zwłaszcza w połączeniu ze średnimi tonami, gdzie mamy w tych zakresach więcej informacji tonalnej, tzw. „mięsa”. Jednak bardzo urzekła mnie ocieplona w brzmieniu, ale wyrównana charakterystyka w całym paśmie, którą Bergesy 3 zagrały bardziej realistycznie. Znowuż mam nieodparte wrażenie, że jakiś kabelek RCA lub głośnikowy w moim torze się zmienił na wyższy model, a to zasilający Tunami V2 tak „pozytywnie namieszał”. Także zmieniła się akustyka w pokoju, tzn. pewne instrumenty mają słabsze przestery, brzmią czyściej, realistyczniej, zwłaszcza organy, fortepiany, trąbki, flety, klarnety, cymbały, skrzypce itp. instrumenty, których brzmienie nie zawsze jest poprawnie prezentowane przez wiele kolumn, których słuchałem. Wokale również nabrały mocy, piękniejszej barwy, pięknego tembru i stały się dużo ciekawsze. Instrumenty perkusyjne zaś grają z większą werwą, sprężyściej i z jeszcze większą różnorodnością tonalną, także gitary i podobne instrumenty szarpane – zwłaszcza akustyczne, że o dętych instrumentach nie wspomnę… Zdecydowanie średnie tony prezentują teraz więcej lepszych zmian i większość instrumentów zabrzmiała nowymi, pełniejszymi, barwniejszymi dźwiękami/wybrzmieniami. Basy – niczym z subwoofera – są szybsze, brzmią dynamiczniej, sprężyściej, jak z większego głośnika… Wysokie tony poprawiły się w swoich najniższych składowych, ponieważ moim zdaniem Crescendo i tak prezentowało je zawsze na wysokim poziomie. Mogę także zrobić już głośniej, niż na godzinę 10-11 i jest spora poprawa – choć już głośno niesamowicie i wcześniejsze przestery średnicy zdecydowanie zmalały!!!

     Reasumując zakres zmian jest naprawdę duży, a nie zmieniłem ani sprzętu, ani kolumn, ani kabli głośnikowych, a tylko przewody zasilające… Wprawdzie zeszłoroczna zmiana RCA Wireworlda Eclipse 8 na PAD Poseidon RCA z DACa już wniosła słyszalną zmianę wybrzmień we wszystkich podzakresach tonalnych, ale te zasilające jeszcze bardziej rozszerzyły ten zakres wybrzmień/dźwięków z BMN Berges 3. Oyade Tunami V2 z wtyczkami i oplotem kosztował mnie 1350 PLN, a to jest więcej, niż dałem za używany zasilający PAD Musaeus, ale to połączenie wraz z PAD Poseidon RCA na nowo zdefiniowało u mnie wyższy poziom satysfakcji słuchanej muzyki z BMNów!!!

                          1711030664068.thumb.jpg.0a0df2783190fb78ece55def3881fd60.jpg  1711030664018.thumb.jpg.00e25a70a169c4ecefeaf0545cf08dcc.jpg  1711030663551.thumb.jpg.daead53d5e9270c773a46d4a357978e4.jpg

Teraz chcę skupić się bardziej na zmianach w akustyce, a ponieważ mój – tzw. duży – pokój jest zarazem salonem, gościnnym, rekreacyjnym, to wyzwanie jest ogromne i będę teraz więcej w tej materii dokonywał zmian. Niestety możliwości wszelakich zmian w ustawieniach sprzętu i mebli są bardzo mocno związane z metrażem i ustawieniami – co niesamowicie ogranicza pole działania… Tak więc odpowiedni dobór osprzętu do kolumn ma ogromne znaczenie, a jeśli poprawa akustyki także jeszcze potęguje poprawę słuchanej muzyki – to trza o tym pomyśleć na poważniej o czym pisali choćby @Mikelas76, @LOBO_M i inni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Marko Polo napisał:

czyli zmiany w brzmieniu za sprawą zasilającego Oyaide Tunami V2 i stało się…

To teraz zdjemij ten niepotrzebny oplot i wywal ostatecznie te dziadoskie viborgi. Kup choby na raty, wtyki oyaide rodowane, poczekaj z 400h i ciesz sie muzyka. 

Ja powaznie pisze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
17 godzin temu, Mikelas76 napisał:

To teraz zdjemij ten niepotrzebny oplot i wywal ostatecznie te dziadoskie viborgi. Kup choby na raty, wtyki oyaide rodowane, poczekaj z 400h i ciesz sie muzyka. 

Ja powaznie pisze.

Słuchałeś tego przewodu na wtykach tańszych i tych drogich??? Wiem, że dużo zmieniałeś, ale wszystkiego nie wiem...

Skoro srebro jest najlepszym przewodnikiem, po niej miedź i dalej złoto, to wtyki z fosforobrązu mnie nie przekonują za 6 stów... I znowuż wkraczamy nie tyle w zjawiska wynikające z fizyki, co z marketingu i reklamy... Wtyki sporo powyżej tysiaka za sztukę są dla mnie zdecydowanie za drogie, już te moje Viborgi wykonane z miedzi i pokryte warstwą złota są dla mnie drogie - co do zastosowanej technologii i materiałów, ale godzę się z tym, bo brzmienie Bergesów 3 poprawiło się, prezentując większe wypełnienie w średnicy i lepszą kontrolą basu. Bym musiał kupić drugi odcinek takiego samego przewodu i te bardzo drogie wtyki miedziane z rodem lub złotem, by wykonać test, co daje kwotę ponad 3 tysiaki - to naprawdę dużo, ale... Może i warto??? Nie wiem, czy można oddać później te wtyki, które będą używane i ten czas 400h??? Sam przewód Oyaide Tunami V2 zaskoczył mnie poprawą brzmienia BMNów w całym torze, przy współudziale zasilającego PADa Musaeusa, ale wtyki za takie pieniądze???

@sebgla ma też chyba Tunami V2, ale nie wiem, czy na tych drogich wtykach, czy gotowy przewód oryginalny???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
10 minut temu, Marko Polo napisał:

@sebgla ma też chyba Tunami V2, ale nie wiem, czy na tych drogich wtykach, czy gotowy przewód oryginalny???

Mam Tunami V1 na wtykach oyaide 004 i 079. Do listwy i streamera mam mix na kablach tzn jedna strona kabla wtyk Oyaide 004 a druga Oyaide 079. Końcówka mocy to Oyaide 079 po obu stronach Tunami V1. CD i przedwzmacniacz zasila PAD Neptune. 

ART LOUDSPEAKERS DECO 10+LECTOR AUDIO (CDP707+ZOE+VM200+EDISON230)+ ROSE RS250+SAP RELAXA+PURIST AUDIO DESIGN + OYAIDE

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
6 godzin temu, Marko Polo napisał:

Słuchałeś tego przewodu na wtykach tańszych i tych drogich??? Wiem, że dużo zmieniałeś, ale wszystkiego nie wiem

Sluchalem kabli furutecha 314, 762, alpha3, neotecha 3002 na wtykach viborga zlotych i srebrnych. To po prostu sa slabe wtyki, mula i tyle.

6 godzin temu, Marko Polo napisał:

to wtyki z fosforobrązu mnie nie przekonują za 6 stów...

One sie ukladaja doslownie kilkaset godzin. Majac juz przyzwoity sprzet slychac zmiany. Tez mialem watpliwosci. Juz nie mam. 

6 godzin temu, Marko Polo napisał:

Wtyki sporo powyżej tysiaka za sztukę są dla mnie zdecydowanie za drogie

Dla mnie tez. Kupujac dwa od razu tez dostaniesz rabat. Pewnie za dwa te rodowany dalbys 1100?

6 godzin temu, Marko Polo napisał:

wtyki za takie pieniądze???

robia robote na niestety

6 godzin temu, sebgla napisał:

CD i przedwzmacniacz zasila PAD Neptune.

Seba, masz zasilajace Neptune?????? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
32 minuty temu, Mikelas76 napisał:

Seba, masz zasilajace Neptune??????

Mam 1 szt. 🙂 poprzez wspólny zasilacz zasila CD i przedwzmacniacz. 

ART LOUDSPEAKERS DECO 10+LECTOR AUDIO (CDP707+ZOE+VM200+EDISON230)+ ROSE RS250+SAP RELAXA+PURIST AUDIO DESIGN + OYAIDE

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 4 tygodnie później...

Zaciekawił mnie jeszcze temat przesyłu danych do Maliny, czy innego streamera i także w tym temacie poczyniłem małe porównania, które o dziwo też powodują małą poprawę brzmienia muzyki z moich Bergesów 3.

Przewód ethernetowy Chorda z serii C-Stream delikatnie zaznaczył swoją obecność na plus, ale zdecydowanie najwięcej wniosło pewne "magiczne pudełeczko", które jest urządzeniem działającym podobnie do " https://www.hfc.com.pl/test/5793,ab-tech-ren-ethernet-isolator.html". Prototyp został wykonany z obudowy po dysku twardym... Zdecydowanie powiększyło ono scenę w moim pokoju i także wszystkie składowe zyskały nowej, szerszej palety tonalnej z wyrazistością w brzmieniu i subtelnością jednocześnie. Gdyby nie otwarte oczy, to bym sądził, że teleportowałem się do innego pomieszczenia, znacznie większego z lepszymi kolumnami...IMG_20240418_143617_copy_768x835.thumb.jpg.b41644dcd78defc629a638810a7a0cb3.jpg...

Z zastanawiam się, co jeszcze może mieć wpływ na poprawę brzmienia muzyki w dzisiejszych czasach ? Przerobiłem dawniej winyle, CDki, wzmacniacze, kolumny, przewody - w tym zasilające - teraz doszły te internetowe... Są streamery i pliki - to jeszcze temat dla mnie do przerobienia, ale akustyka także ma swoje do odkrycia, tylko jak w zwykłym pokoju to ogarnąć???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, rafal735r napisał:

Jest ktoś kto porownywał tego nowego Seasa E0096 z tym starszym czyli E0042?

To bede chyba ja. 

Slyszalem tez grafenowy E0073-08 W16NX003. 

Nie wiem czy bede obiektywny, pewnie nie. 

Tak wiec najwieksza roznica jest wg mnie zauwazalna na niskich tonach. E0073-08 W16NX003 to  grafen i ten glosnik jest bardzo dokladny i bardzo punktowy. Nie traci na muzykalnosci, ale nie kazdemu moze sie podobac przez ta punktowosc. E0096 ma blisko do grafenowego, jednak jest... ciut bardziej miekki, nadal jest punktowy i to bardziej niz E0042. 

Basik fajnie pulsuje w E0096, ma taka glebie i zdaje sie schodzic nizej niz E0042.

Srednica tez mi sie bardziej podobala w E0096. Generalnie to jest taki naturalny nastepca, ktory jest poprostu lepszy ale szkola grania jest podobna. Przy grafenie moze by trzeba cos w systemie pozmieniac, gdyz basu jest mniej, ale gdy jest, jest szybki, punktowy i bardzo dokladny. 

Srednica w E0096 jest ciut cieplejsza niz w grafenie i pelniejsza niz w E0042. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.