Utwór o enigmatycznym tytule to fragment drugiej części długo oczekiwanej, czwartej płyty Piotra Orzechowskiego CRITIQUE OF SWING IN TWO PARTS, która ukaże się w sklepach i na platformach streamingowych 25 kwietnia. Podzielony na dwie ścieżki krążek będzie kolejnym „dźwiękowym manifestem” Pianohooligana po trylogii wydawniczej dla Decca Classics (Experiment: Penderecki, 15 Studies For The Oberek i 24 Preludes & Improvisations).
Pianista zaprezentuje najnowszy program w dniu premiery handlowej podczas koncertu specjalnego w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie w ramach cyklu Jazz.PL.
Singlowa wersja kompozycji TWO (premiera 12.04) to krótki passus z jej pełnej wersji, reprezentującej na płycie bardziej dynamiczne i intensywne uniwersum, mocno kontrastujące z refleksyjną częścią ONE.
Całe CRITIQUE OF SWING jest zagadkowe, zaskakując oszczędnością formy i bardzo osobistym, frapującym brzmieniem. Singiel, eksplorując drugą z prezentowanych na albumie skrajności, jest jakby żywym ułamkiem większej całości, przywodząc na myśl potoczysty, beztroski lot.
Wariacyjna forma dyptyku Orzechowskiego zadaje pytanie o rolę i nieuchwytną naturę swingu, kwestionując jego dotychczasowe, potoczne znaczenie.
Jak pisze Piotr Metz w liner notes albumu:
Pianohooligan poszukał intuicyjnego, naturalnego, uniwersalnego pierwiastka, który jest wszędzie. Autentyczny, niezaplanowany, ludzki element, który pozwala na zupełnie inny, niejako metafizyczny sposób przeżywania muzyki.
Album powstał w koprodukcji z Narodowym Centrum Kultury.
Strona internetowa: www.pianohooligan.com
DS