Wywiad z prezesem włoskiej firmy ESARC Hi-Tech, Matteo Cibelli.
(Firma ESARC zajmuje się praktycznym wykorzystaniem materiałów o gigantycznej magnetostrykcji (Giant Magnetostrictive Materials, GMM). GMM są to materiały (stopy metali), które pod wpływem pola magnetycznego zmieniają swoją formę, czyli zmieniają energię magnetyczną w mechaniczną i odwrotnie: energię mechaniczną w magnetyczną).
Alek Rachwald.: Wykorzystanie GMM jako nowego źródła fal akustycznych to pomysł w stylu XXI wieku. Proszę powiedzieć naszym czytelnikom o Pańskiej firmie, i dlaczego i w jakich okoliczościach zdecydowaliście się promować tę specyficzną technologię?
Matteo Cibelli: Esarc zawsze był zainteresowany zaawansowanymi technologiami. Na stopy GMM natrafiliśmy, poszukując nowych produktów tego rodzaju. Początkowo byliśmy reprezentantem pewnej brytyjskiej firmy pracującej nad GMM, a następnie rozpoczęliśmy własne prace, mając na uwadze zapotrzebowanie rynku i możliwości poprawy jakości dźwięku.
AR: GMM nie jest pierwszym pomysłem, obejmującym emitowanie sygnałów akustycznych przez płaskie powierzchnie. Technologie takie jak głośniki elektro- i megnetostatyczne są w użyciu przynajmniej od lat 50., lecz te rozwiązania są złożone technicznie i z tego powodu kosztowne. Jednak w latach 90. pojawiło się nowe rozwiazane – panele NXT – na pierwszy rzut oka przypominające rozwiązania GMM. Jednak te głośniki nie osiągnęły dużej popularności. Czy GMM jest rozwinięciem tej idei?
MC: Istnieje silny związek między NXT, a naszymi rozwiązaniami. Różnicą jest użyty stop. Podczas gdy w NXT konieczne jest ścisłe obliczenie położenia transmitera na powierzchni drgającej, GMM nie mają takich wymagań. Stosowany przez nas specjalny stop GMM pozwala umieszczaać nasze elementy gdzie bądź, na wielu rodzajach i rozmiarach powierzchni. Powodem, dla których NXT nie osiągnęło jak dotąd popularności, są trudności z instalacją. Nasze urządzenia mogą np. napędzać szyby w witrynie sklepowej dzięki prostemu zamocowaniu ich ich w dowolnym miejscu okna, baz żadnych obliczeń, co z NXT nie jest możliwe.
AR: Czy wynika z tego, ze wasze transmitery, o stosunkowo małych rozmiarach, mogą poruszać duże powierzchnie, jak ściany, stoły lub szyby okienne, bez żadnego specjalnego przygotowania napędzanych obiektów?
MC: Właśnei tak. Chcieliśmy uzyskać urządzenie skrajnie proste w użyciu i w instalacji. Zapewne tu jest klucz do sukcesu. Nie ma potrzeby przygotowywania poruszanej powierzchni i nie ma potrzeby obliczeń. Wystarczy przylepić urządzenie i grać.
AR: Duże powierzchnie mogą produkować fale o dużej długości i niskich częstotliwościach akustycznych, podczas gdy małe będą emitować fale krótsze. Czy jest możliwe skorygowanie tego efektu przy stosowaniu technologii GMM z powierzchniami o różnej wielkości i kształcie?
MC: Współpracujemy z Instytutem Fizyki Materiałów w Mediolanie, zaś nasz dział badawczo-rozwojowy jest głęboko zaangażowany w badania nad przenoszeniem częstotliwości przez różne materiały. Jest wiele dróg korygowania sygnału w naszych urządzeniach. Pierwszajest mechaniczna, przez stosowanie specjalnychn dysków z różnych materiałów, ograniczających niektóre częstotliwości jak zwrotnica w kolumnie głośnikowej. Jednak najlepszą metodą jest zastosowanie korektora elektronicznego.
AR: Czy może Pan krótko wyjaśnić, do jakich zastosowań przewidziano wasze urzadzenia GMM?
MC: Zastosowań jest wiele. Przyciągnęliśmy już uwagę architektów. Pracujemy z wieloma znanymi architektami i projektantami, oferując im pomoc w czynieniu głośników niewidzialnymi. Współcześnie stosuje się minimalny design i duże skrzynie plus rozwleczone wszędzie przewody niezbyt do tego pasują. Pięknym przykładem jest Parco della Musica w Rzymie, projektu architekta Renzo Piano. Jest to prawdopodobnie największy teatr w Europie i jeden z największych na świecie. ESARC Hi-Tech jest zaangażowany w w przygotowanie planów i zainstalowanie niewidocznego systemu nagłośnienia. Jesteśmy angażowani w wiele innych projektów w branży kolejowej, budowie jachtów, supermarketów, sal wystawowych i targowych, hoteli, biur, sal konferencyjnych i basenów kąpielowych (słyszenie muzyki pod wodą) i w wiele podobnych.
AR: Może pan wyjaśnić, czy transmitery GMM są w stanie dawać jakość dźwięku, która może być akceptowalna w terminach hi-fi, co mogłoby pozwolić na stosowanie ich w takich aplikacjach audio, jak multiroom czy car audio?
MC: Nasze urzadzenia GMM mają bardzo dobrą odpowiedź częstotliwościową, ale w tej sytuacji do pełnego sukcesu konieczna jest odpowiednio dobra powierzchnia do montażu. Tworzymy wiele systemów 5.1 i klienci są zadowoleni z korzyści, jakie dają niewidoczne głośniki. Instalacje samochodowe są teoretycznie możliwe, ale trzeba wziąć pod uwagę, że nasze urządzenia pracują jako dipole, dając 100% energii do wnętrza i 100% na zewnątrz. W samochodzie rezultat byłby trudny do przewidzenia, ze względu na małe powierzchnie i obecność naturalnych pudeł rezonansowych, jakimi są niektóre części wozu.
AR: W katalogu ESARC można zobaczyć urządzneia zarówno profesjonalne, jak i do zasosowań domowych, w rodzaju DIY. Czy Pańska firma oferuje również kompletne usługi, zawierające profesjonalny projekt i instalację w domu lub w biurze?
MC: Tak, ponieważ nasza technologia jest nowa i architekci nie są zbyt obyci z naszymi urządzeniami Opracowaliśmy darmowy projekt pracujący pod CAD. Stanowi to dużą pomoc dla architektów i instalatorów. Oferujemy każdy rodzaj pomocy osobom instalującym nasze systemy (zwykle robią to elektrycy) w celu uzyskania rezultatu o najwyższej jakości, „state of the art”.
AR: Jaką przyszłość przewiduje Pan dla technologii GMM? Jak szeroko może być stosowana w domu, lecz również np. w przemyśle?
MC: Wiedza o zastosowaniach GMM jest wciąż się poszerza. Dział badawczo-rozwojowy ESARC Hi-Tech prowadzi badania, które sięgają granic obecniej wiedzy. Pracujemy z włoskimi i europejskimi instytutami naukowymi w celu zwiększenia możliwości GMM nie tylko w zastosowaniach audio, lecz również w ochronie środowiska i w przemyśle.
AR: Dziękuję Panu za wywiad.
Więcej o GMM:
http://smart.ippt.gov.pl/past/smart03/PDF/Bomba.pdf
Fotografie:
1. S-Driver ("niewidoczny subwoofer", linia Professional)
2. F-Driver TXB25 (linia Consumer)
3. adapter Bluetooth do TXB25