Jump to content
audiostereo.pl

Wywiad z prezesem firmy ESARC Hi-Tech

Sign in to follow this  
audiostereo.pl   |  

Wywiad z prezesem włoskiej firmy ESARC Hi-Tech, Matteo Cibelli.

(Firma ESARC zajmuje się praktycznym wykorzystaniem materiałów o gigantycznej magnetostrykcji (Giant Magnetostrictive Materials, GMM). GMM są to materiały (stopy metali), które pod wpływem pola magnetycznego zmieniają swoją formę, czyli zmieniają energię magnetyczną w mechaniczną i odwrotnie: energię mechaniczną w magnetyczną).

 

 

 

Alek Rachwald.: Wykorzystanie GMM jako nowego źródła fal akustycznych to pomysł w stylu XXI wieku. Proszę powiedzieć naszym czytelnikom o Pańskiej firmie, i dlaczego i w jakich okoliczościach zdecydowaliście się promować tę specyficzną technologię?

 

Matteo Cibelli: Esarc zawsze był zainteresowany zaawansowanymi technologiami. Na stopy GMM natrafiliśmy, poszukując nowych produktów tego rodzaju. Początkowo byliśmy reprezentantem pewnej brytyjskiej firmy pracującej nad GMM, a następnie rozpoczęliśmy własne prace, mając na uwadze zapotrzebowanie rynku i możliwości poprawy jakości dźwięku.

 

AR: GMM nie jest pierwszym pomysłem, obejmującym emitowanie sygnałów akustycznych przez płaskie powierzchnie. Technologie takie jak głośniki elektro- i megnetostatyczne są w użyciu przynajmniej od lat 50., lecz te rozwiązania są złożone technicznie i z tego powodu kosztowne. Jednak w latach 90. pojawiło się nowe rozwiazane – panele NXT – na pierwszy rzut oka przypominające rozwiązania GMM. Jednak te głośniki nie osiągnęły dużej popularności. Czy GMM jest rozwinięciem tej idei?

 

MC: Istnieje silny związek między NXT, a naszymi rozwiązaniami. Różnicą jest użyty stop. Podczas gdy w NXT konieczne jest ścisłe obliczenie położenia transmitera na powierzchni drgającej, GMM nie mają takich wymagań. Stosowany przez nas specjalny stop GMM pozwala umieszczaać nasze elementy gdzie bądź, na wielu rodzajach i rozmiarach powierzchni. Powodem, dla których NXT nie osiągnęło jak dotąd popularności, są trudności z instalacją. Nasze urządzenia mogą np. napędzać szyby w witrynie sklepowej dzięki prostemu zamocowaniu ich ich w dowolnym miejscu okna, baz żadnych obliczeń, co z NXT nie jest możliwe.

 

AR: Czy wynika z tego, ze wasze transmitery, o stosunkowo małych rozmiarach, mogą poruszać duże powierzchnie, jak ściany, stoły lub szyby okienne, bez żadnego specjalnego przygotowania napędzanych obiektów?

 

MC: Właśnei tak. Chcieliśmy uzyskać urządzenie skrajnie proste w użyciu i w instalacji. Zapewne tu jest klucz do sukcesu. Nie ma potrzeby przygotowywania poruszanej powierzchni i nie ma potrzeby obliczeń. Wystarczy przylepić urządzenie i grać.

 

AR: Duże powierzchnie mogą produkować fale o dużej długości i niskich częstotliwościach akustycznych, podczas gdy małe będą emitować fale krótsze. Czy jest możliwe skorygowanie tego efektu przy stosowaniu technologii GMM z powierzchniami o różnej wielkości i kształcie?

 

MC: Współpracujemy z Instytutem Fizyki Materiałów w Mediolanie, zaś nasz dział badawczo-rozwojowy jest głęboko zaangażowany w badania nad przenoszeniem częstotliwości przez różne materiały. Jest wiele dróg korygowania sygnału w naszych urządzeniach. Pierwszajest mechaniczna, przez stosowanie specjalnychn dysków z różnych materiałów, ograniczających niektóre częstotliwości jak zwrotnica w kolumnie głośnikowej. Jednak najlepszą metodą jest zastosowanie korektora elektronicznego.

 

AR: Czy może Pan krótko wyjaśnić, do jakich zastosowań przewidziano wasze urzadzenia GMM?

 

MC: Zastosowań jest wiele. Przyciągnęliśmy już uwagę architektów. Pracujemy z wieloma znanymi architektami i projektantami, oferując im pomoc w czynieniu głośników niewidzialnymi. Współcześnie stosuje się minimalny design i duże skrzynie plus rozwleczone wszędzie przewody niezbyt do tego pasują. Pięknym przykładem jest Parco della Musica w Rzymie, projektu architekta Renzo Piano. Jest to prawdopodobnie największy teatr w Europie i jeden z największych na świecie. ESARC Hi-Tech jest zaangażowany w w przygotowanie planów i zainstalowanie niewidocznego systemu nagłośnienia. Jesteśmy angażowani w wiele innych projektów w branży kolejowej, budowie jachtów, supermarketów, sal wystawowych i targowych, hoteli, biur, sal konferencyjnych i basenów kąpielowych (słyszenie muzyki pod wodą) i w wiele podobnych.

 

AR: Może pan wyjaśnić, czy transmitery GMM są w stanie dawać jakość dźwięku, która może być akceptowalna w terminach hi-fi, co mogłoby pozwolić na stosowanie ich w takich aplikacjach audio, jak multiroom czy car audio?

 

MC: Nasze urzadzenia GMM mają bardzo dobrą odpowiedź częstotliwościową, ale w tej sytuacji do pełnego sukcesu konieczna jest odpowiednio dobra powierzchnia do montażu. Tworzymy wiele systemów 5.1 i klienci są zadowoleni z korzyści, jakie dają niewidoczne głośniki. Instalacje samochodowe są teoretycznie możliwe, ale trzeba wziąć pod uwagę, że nasze urządzenia pracują jako dipole, dając 100% energii do wnętrza i 100% na zewnątrz. W samochodzie rezultat byłby trudny do przewidzenia, ze względu na małe powierzchnie i obecność naturalnych pudeł rezonansowych, jakimi są niektóre części wozu.

 

AR: W katalogu ESARC można zobaczyć urządzneia zarówno profesjonalne, jak i do zasosowań domowych, w rodzaju DIY. Czy Pańska firma oferuje również kompletne usługi, zawierające profesjonalny projekt i instalację w domu lub w biurze?

 

MC: Tak, ponieważ nasza technologia jest nowa i architekci nie są zbyt obyci z naszymi urządzeniami Opracowaliśmy darmowy projekt pracujący pod CAD. Stanowi to dużą pomoc dla architektów i instalatorów. Oferujemy każdy rodzaj pomocy osobom instalującym nasze systemy (zwykle robią to elektrycy) w celu uzyskania rezultatu o najwyższej jakości, „state of the art”.

 

AR: Jaką przyszłość przewiduje Pan dla technologii GMM? Jak szeroko może być stosowana w domu, lecz również np. w przemyśle?

 

MC: Wiedza o zastosowaniach GMM jest wciąż się poszerza. Dział badawczo-rozwojowy ESARC Hi-Tech prowadzi badania, które sięgają granic obecniej wiedzy. Pracujemy z włoskimi i europejskimi instytutami naukowymi w celu zwiększenia możliwości GMM nie tylko w zastosowaniach audio, lecz również w ochronie środowiska i w przemyśle.

AR: Dziękuję Panu za wywiad.

 

Więcej o GMM:

http://www.esarc.pl/faq.html

http://smart.ippt.gov.pl/past/smart03/PDF/Bomba.pdf

 

Fotografie:

1. S-Driver ("niewidoczny subwoofer", linia Professional)

2. F-Driver TXB25 (linia Consumer)

3. adapter Bluetooth do TXB25

Sign in to follow this  


User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.



Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • WM Fono - tradycja łączona z nowoczesnością. Wizyta w tłoczni płyt

    Czwartkowy dzień to wyjątkowe dla nas wydarzenie, które można określić jako "spotkanie z muzyką",  przy czym nie z taką muzyką, jaką sobie wyobrażamy. Firma z tradycją w dosłownym tego słowa znaczeniu, ale co istotne - jednocześnie łącząca nowoczesność - zaprosiła Magazyn AudioStereo, by podpatrzeć produkcję płyt z muzyką. Nie byle jakich płyt - bo płyt winylowych, które od pewnego czasu przeżywają swoją drugą młodość i słusznie. Do WM Fono zaproszeni zostaliśmy wraz z prezesem D. Skrzypcza

    AudioRecki
    AudioRecki
    Reportaże

    Audio-Technica ATH-SPORT7TW

    Choć za słuchawkami mówiąc najoględniej nie przepadam, używam nad wyraz sporadycznie i tak naprawdę sięgam po nie jedynie z konieczności czy też musu wynikającego z tzw. okoliczności przyrody, jednocześnie mam świadomość, iż to właśnie dzięki nim zdecydowanie łatwiej, szybciej i przede wszystkim taniej można osiągnąć iście ekstremalną jakość dźwięku. Niemniej jednak, dziwnym zrządzeniem losu i na przekór logice, uparcie wolę walczyć z materią w systemie stacjonarnym, aniżeli pójść na skróty i za

    Fr@ntz
    [email protected]
    Słuchawki

    SHAFT 2019 - Soundtrack już niebawem.

    Film Shaft można uznać za klasykę samą w sobie. Pierwszego Shaft'a na podstawie powieści Ernesta Tidymana oglądało praktycznie kilka pokoleń, za każdym razem z nie mniejszym zainteresowaniem i uznaniem. W pierwszym filmie zachwycał nie tylko obraz ale i muzyka, którą stworzył Isaac Hayes. Muzyka wyjątkowa, która w pełni oddawała i oddaje do dziś klimat tamtych lat, a takie gatunki jak soul czy rytm and blues wręcz urzekały nawet osoby nie słuchające tych gatunków. Kolejny SHAFT z 2000 roku nie z

    AudioRecki
    AudioRecki
    Muzyka

    SAXON powraca z "The Eagle Has Landed"

    "The Eagle Has Landed" to pierwsza koncertowa płyta tego legendarnego zespołu i jakby nie patrzeć, zespół SAXON przez ostatnie dekady w pełni na miano legend sobie zasłużył. Kapela założona w 1976 roku do dziś wydała taką ilość albumów, że w kolekcji niejednego melomana zajmuje spokojnie jeśli nie jedną to co najmniej połowę półki z płytami. Panowie tworzą do dziś całkiem udane kompozycje, cieszące ich fanów i w ogóle fanów cięższego brzmienia oraz gitarowych riffów. Ich ostatni album studyjny "

    AudioRecki
    AudioRecki
    Muzyka

    FIIO M6 – ambitny malec

    Kolejny po  M3k odtwarzacz z serii M wyszedł na rynek w grudniu 2018 r. Jest to kompaktowy, przenośny odtwarzacz bezstratnych plików audio, jego wymiary to zaledwie 92,5 mm długości na 53,3 mm szerokości, a jego grubość to 11,5 mm.  W zestawie otrzymujemy: - silikonowe etui, - kabel USB typu C, - folia zabezpieczająca na ekran, - instrukcja obsługi      Budowa i wyposażenie:              Obudowa M6 wykonana jest z anodowanego aluminium, front i tył przykry

    M@rgot
    [email protected]
    Źródła
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.