Pewnego pięknego dnia przychodzi moment, kiedy człowiek zdaje sobie sprawę, iż jego system osiągnął niemal najwyższy poziom, na jaki w danym momencie można sobie pozwolić. Jeśli poziom dźwięku jest satysfakcjonujący, to w z zasadzie może się pojawiać wyłącznie jeden mały problem - potrzeba zmian. Zabrzmiało nielogicznie? Niewątpliwie to trochę dziwna logika. Pewnie jednak wielu audiofilów, przynajmniej w duchu, zgadza się ze mną. Jest świetnie, ale coś nam podszeptuje, że przecież można jeszcze ulepszyć system i to może nawet małymi inwestycjami. Tak właśnie było ze mną - na razie żadnych większych inwestycji w system nie planuję, gra naprawdę dobrze, ale przecież na pewno coś da się zrobić... System stoi u mnie na stoliku Ostoi. Szklane półki to na pewno nie jest idealna podstawa dla sprzętu. Może więc … jakaś podstawa antywibracyjna pod CD? Rzut oka na systemy znajomych, tudzież forumowiczów i prawie wszędzie gdzie jakaś platforma występuje, jest to Troks. Problem w tym, że ja nie lubię "płynąć z prądem". Szybka "wycieczka" na Allegro, skojarzenie z ostatnim Audioshow (platforma była w pokoju Harpii) i pozostało mi jedynie skontaktować się z firmą Rogoz Audio. Platformy tej firmy są wykonane z nietypowego materiału - ze stali, a w ofercie są dwie platformy - CPB12 oraz CPPB16 (update - obecnie w ofercie jest trzecia platforma - tym razem ze sklejki/mdf-u). Zasadniczo interesowała mnie mniejsza platforma (z założenia pod CD), ale pan Janusz Rogoz zaoferował obydwie do odsłuchu - wziąłem (narażając się po raz n-ty własnemu kręgosłupowi). Na potrzeby niniejszej mini-recenzji poprosiłem pana Janusza o wyjaśnienie przyczyn zastosowania właśnie stali w platformach antywibracyjnych Rogoz Audio. Pozwolę sobie w całości zacytować otrzymane informacje:
"Platforma antywibracyjna Rogoz-Audio CPPB16 została wykonana z formowanej plazmowo stali o grubości 16 mm (waga 21,5 kg). Platforma posiada podłączenie do uziemienia, które zobojętnia jej potencjał elektrostatyczny. W efekcie użycia załączonego kabla uziemiającego, występuje zjawisko przemieszczania się elektronów z ziemi do platformy naładowanej dodatnio lub przemieszczania się elektronów z platformy naładowanej ujemnie, do ziemi. Bez zastosowania uziemienia, wymiana taka nie mogłaby mieć miejsca a platforma ustawiona na podłożu o właściwościach dielektrycznych (niektóre wykładziny, płytki PCV, itp.) byłaby częścią układu ciał izolowanych. W układzie ciał izolowanych, całkowity ładunek (suma ładunków dodatnich i ujemnych) nie zmienia się. Ładunki mogą jedynie przemieszczać się z jednego ciała do innego lub do jego części, tworząc domeny elektromagnetyczne.
Obszar wokół ciał naelektryzowanych staje się polem elektrostatycznym. Jest to szczególny rodzaj oddziaływania elektromagnetycznego, w którym ładunki nie poruszają się. Siłę oddziaływania pola elektromagnetycznego na ładunek elektryczny można rozdzielić na składową pochodzącą od pola elektrycznego i na drugą pochodzącą od pola magnetycznego (teoria oddziaływań elektromagnetycznych powstała z unifikacji teorii magnetyzmu i elektryczności, dokonanej przez Jamesa Clerka Maxwella). W wielu sytuacjach pola można rozpatrywać oddzielnie, lecz są one od siebie zależne, co wynika z równań Maxwella. Stale dokonujące się zmiany pola elektrycznego i magnetycznego rozchodzą się w przestrzeni jako fale elektromagnetyczne (z prędkością ok. 300 000 km/s w próżni). Zestawiając oddziaływania elektromagnetyczne można tak wybrać układ odniesienia, by pole magnetyczne lub pole elektryczne znikało (natężenie równe zero). Ponieważ pole elektryczne można przekształcić poprzez zmianę układu odniesienia, platformę wykonano ze stopu o cechach paramagnetycznych - modulujących wartość magnetyczną.
Stale stopowe są rzadko stosowanym materiałem do produkcji ustrojów antywibracyjnych, ze względu na wysokie ceny materiału i trudności adaptacyjne. Jeśli uda się je już pokonać, otrzymuje się podstawę wykonaną z materiału o jednej z największych gęstości (masy właściwej - dla substancji jednorodnych określana jako stosunek masy m do objętości V). Dla porównania gęstość stali wynosi 7500, drewna 600, betonu 1800 a marmuru 2600 kg/mł. Większą gęstość posiadają materiały takie, jak iryd, kwarc, rod, pallad.
Także pod względem sprężystości stal jest materiałem idealnym do zastosowań w układach antywibracyjnych. Zjawisko rezonansu akustycznego polega na pobieraniu energii fal akustycznych przez układ akustyczny ze źródła drgań o częstotliwościach równych lub zbliżonych do częstotliwości drgań własnych układu. Deformacje sprężyste stali są niewielkie a przy tym muszą im towarzyszyć stosunkowo duże siły. Po zaniknięciu siły powodującej odkształcenie sprężyste materiał wraca do swoich poprzednich wymiarów, ponieważ układ dąży do osiągnięcia minimum energii swobodnej. Atomy materiału ponownie zajmą swoje pozycje równowagi (o jak najmniejszej energii). Przykładowe wartości (wg modułu Kirchhoffa): Tytan 41,4; Stal 79,3; Szkło 26,2 Gpa."
Teoria teorią, a mnie interesuje wyłącznie efekt soniczny. 15 kg stali (czyli CPB12) wylądowało pod CEC-em 51XR. Do odtwarzacza trafiło kolejno sporo płyt, od japońskiego wydania The Wall, poprzez Muddy Waters'a Folk Singer, Soundtrack z Desperado, Tao Ruspoli Flamenco, Tri Continental LIVE, Katia Cardenal Canta a Silvio Rodriguez, aż do Raula Midon'a State of Mind i … i jakoś nie potrafiłem się "dosłuchać" efektu użycia platformy. W poszczególnych utworach pojawiało się czasem wrażenie "o! chyba bas jest twardszy" albo "jakby blachy dźwięczniejsze?", ale były to pojedyncze wrażenia, które nie potwierdzały się na innych płytach. Wyjąłem więc platformę, bo często poprawę słychać dopiero po powrocie do pierwotnego układu. Tym razem niczego mi nie brakowało - czyli faktycznie platforma efektu nie dała. Po prostu jakby jej nie było - ani pozytywów, ani negatywów. Teoretycznie przeźroczystość w przypadku większości elementów audio jest zaletą, ale tutaj chyba jednak oczekiwałem czegoś więcej niż efekt wizualny. Co do efektów wizualnych, to muszę przyznać, że obydwie platformy prezentują się naprawdę dobrze - nie można się przyczepić do jakości wykonania, a w zasadzie można jedynie chwalić efekt, jaki udało się osiągnąć z "kawałkami stali".
Pomimo głośnych protestów mojego kręgosłupa, postanowiłem wypróbować CPPB16 - tym razem 22 kg stali - ale pod wzmacniaczem. Byłem dość sceptycznie nastawiony - co prawda wzmacniacze lampowe są niewątpliwie wrażliwe na drgania, ale masa własna rzędu 30 kg powinna sprawę załatwiać. Może i powinna, ale co 50+ kg to nie 30. Tym razem nie miałem wątpliwości co do wpływu platformy na brzmienie. Od razu zaznaczę, że nie ma mowy o podnoszeniu klasy dźwięku o rząd wielkości. Mówię tu jedynie o tym, co od samego początku przyświecało całej operacji - niewielka inwestycja, która poprawia jakość odbioru dźwięku, nie tyle wyraźnie podnosząc jego klasę, ile dodając drobnych smaczków. Bas stał się bardziej zwarty, twardy i "cięższy", czyli bardziej wypełniony. Góra zyskała jeszcze na blasku i odrobinę na twardości. Lampa nieco zaokrągla krańce pasma, a CPPB16 potrafiła owe krańce odrobinę utwardzić. Całość dźwięku zyskała nieco na klarowności i wypełnieniu. Dla pewności zdjąłem wzmacniacz z platformy i posłuchałem bez niej - tym razem czegoś od razu brakowało. Koszt CPPB16 nie jest już może tak symboliczny jak by się chciało, ale ja nie potrafiłem sobie odmówić poniesienia go, by zyskać te kilka subtelnych smaczków, które pozwalają mi się cieszyć muzyką jeszcze bardziej. Platforma CPPB16 stała się stałym elementem mojego zestawu, co jest chyba najlepszą rekomendacją jakiej mogę udzielić. Zapewne u innych osób efekty będą zupełnie inne - CPB12 sprawdzi się znakomicie, a CPPB16 w ogóle - cóż, taka właśnie jest ta cała nasza audiofilia 🙂
Marek Dyba
Producent: Rogoz Audio
ZASTOSOWANIE:
elektronika audio,
kolumny głośnikowe.
PLATFORMA ANTYWIBRACYJNA ROGOZ-AUDIO CPB12 Z UZIEMIENIEM
wymiary - 440 X 320 X 12 mm,
materiał - stal wysokowęglowa,
waga - 15 kg.
kolor - czarny (mat, drobna struktura).
Cena: 260 PLN
PLATFORMA ANTYWIBRACYJNA ROGOZ-AUDIO CPPB16 Z UZIEMIENIEM
wymiary - 550 (450) X 450 (360) X 16 mm,
materiał - stal stopowa austenityczna,
waga - 22 kg.
kolor - czarny (wysoki połysk) - wymiar i kolor mogą być zmienione na życzenie klienta .
Cena: 690 PLN
System odsłuchowy:
Wzmacniacz: Art Audio Symphony II (SET na 300B WE)
Źródła: CEC 51 XR, Michell Gyro SE + Technoarm + At OC 9 II
Phonostage: ESE Labs Nibiru
Głośniki: Tuby oparte na projekcie Jerycho z głośnikami FSAC-2B
Kable głośnikowe: miedziane DIY Bartek1, srebrne NEOTECH NS-2000, srebrne Clear Day Shotgun
Interkonekty: PSC Silver-Gold, NEOTECH NA-13192, NEOTECH NA-12165