Skocz do zawartości
Kolumny

Definitive Technology Studio Monitor 65

Definitive Technology, to czołowy producent kolumn głośnikowych w USA. Firma zyskała przychylność kupujących, dzięki korzystnemu stosunkowi wysokiej jakości produktu do umiarkowanej ceny. Badania inżynierów zaowocowały wieloma patentami a zastosowane technologie zyskały uznanie u konsumentów, oraz zostały obsypane nagrodami przez amerykańską prasę audiofilską.

 

BUDOWA

 

Głośnik wysokotonowy 1" (2.54 cm) to II generacja kopułki wykonanej z czystego hartowanego aluminium pokrytego warstwą ceramiczną. Przetworniki średnio/niskotonowe 2x5.25cali (2x133mm) DCD wykonane są z polimeru ceramiki i włókna szklanego, zawieszone na podwójnym resorze, oraz posiadają solidny aluminiowy odlewany kosz. Głośniki zostały zbudowane w oparciu o opatentowaną technologię Balanced Dual Surround System (BDSS) II generacji oraz o technologię Linear Response Waveguide, dla jak najlepszego odtwarzania mikrodetali i lepszego rozpraszania fal dźwiękowych w celu uzyskania w pełnowymiarowej sceny muzycznej. Membrana pasywna w kształcie owalu o wysokości 12" oraz szerokości 6", została wykonana z MDF-u. Zwrotnica, to konstrukcja Zobela z przewymiarowanymi cewkami i mylarowymi kondensatorami. Impedancja posiada przyjazne 8 Ohm i skuteczność 92dB. Pasmo przenoszenia jest bardzo szerokie i zawiera się w przedziale 30 - 30.000Hz. Obudowa została wykonana z MDF-u oklejonego czarnym winylem i została wzmocniona wewnętrznie. Terminale głośnikowe są wykonane z plastikowej wytłoczki i pozwalają na podłączenie podwójnego okablowania (bi-wire).

 

ccs-24402-0-74046400-1412989614_thumb.jpg

 

BRZMIENIE

 

Nieco ponad rok temu, miałem okazję testować niższy model DefTech, monitor 55. W zasadzie, mógłbym Państwa odesłać do recenzji tychże kolumn, niemalże bliźniaczo podobnych dźwiękowo do obecnie testowanych SM 65. Jednak jak zwykle w audio, diabeł tkwi w szczegółach. Tańsze SM 55 mają tylko jeden przetwornik nisko/średnio tonowy, SM 65 to dwa głośniki w układzie D-Appolito, z nieco mniejszą średnicą przetworników, jednak sumarycznie o większej powierzchni łącznej. Słychać, że daje to jeszcze większy wykop i wypełnienie. Porównując SM 65 do innych kolumn, daje się odczuć niemal nieskrępowaną dynamikę (szczególnie jak na monitory). Kolumny lubią grać głośno. Wtedy szczególnie mogą się popisywać dużą skalą dźwięku i rozmachem. Pomimo sporego natężenia decybeli, dźwięk pozostaje czytelny i podany w odpowiednich proporcjach.

 

ccs-24402-0-86022600-1412989045_thumb.jpg

 

WYSOKIE TONY

Na samym wstępie napiszę, że wysokie tony są bardzo dobre. Nie jest to jeszcze stopień wyrafinowania najlepszych kopułek jakie słyszałem, ale zdecydowanie wyróżnia się w tym przedziale cenowym. W skali bezwzględnej można nieco się przyczepić braku pewnej lekkości, eteryczności wybrzmień. Trudno jednak wymagać więcej, to naprawdę wysoki poziom, znacznie przewyższający średnią w swojej klasie. Szczególnie czytelności i szybkości w podawaniu dźwięku, nie można nic zarzucić. W tym zakresie (zresztą podobnie jak w pozostałych), wszystko pozostaje blisko neutralnego wzorca. Dźwięki dzwoneczków są kryształowo czyste i wyraziście zaznaczone. Nic nie jest maskowane, ale też nie zostaje uwypuklone. To powoduje, że gorsze nagrania nie zachwycą nas, nie zostaną bowiem zatuszowane ich wady, które głównie są związane z ostrością i rozjaśnieniem. W przypadku dobrych nagrań, wszystko otrzymamy w odpowiednich proporcjach. Przyznam szczerze, że lubię tak postawienie sprawy. Tuszowanie wprawdzie sprzyja możliwości dłuższego słuchania, jednak nie pozwala się cieszyć z jakości dobrze nagranych utworów. W mojej opinii, jeśli coś zostało zepsute w nagraniu, to kolumna powinna to oddać. Inaczej dźwięk zostaje ujednolicony i monotonny. W przypadku SM 65, na całe szczęście nie ma o tym mowy.

 

ŚREDNIE TONY

Często odnoszę się do testowanych wcześniej SM 55, podświadomie szukając różnic. W zakresie środka, miałem wcześniej największe, a właściwie jedyne zarzuty. Zastosowanie dwóch mniejszych głośników zamiast jednego większego, powoduje zwiększenie reakcji głośników na impuls. Zyskuje na tym średnica pasma, która wydaje się być czytelniejsza i bardziej namacalna. Głosy ludzkie są wyraźne i odpowiednio wypełnione, a szarpnięcia strun gitar, mają odpowiednią wibrację i blask. Wielbiciele gęstej, kremowej średnicy pasma, będą musieli poszukać gdzie indziej, natomiast poszukiwacze realizmu i neutralności, powinni poważnie rozważyć odsłuch kolumn w swoich systemach.

 

ccs-24402-0-66322400-1412989006_thumb.jpg

 

NISKIE TONY

Niskie tony są przede wszystkim mocno zaznaczone. Szybkość i zróżnicowanie znajdują się na dobrym poziomie. Zejście w dół pasma jest zaskakująco niskie. Podawane w specyfikacji technicznej producenta przenoszenie częstotliwości od 30Hz, nie jest czczą przechwałką. Całość stanowi solidny fundament i daje wrażenie odpowiedniej potęgi brzmienia. Symfonika wypada bardzo ładnie, mieszanka wypełnienia i dobrej selektywności niskich pomruków, oddaje w dużym zakresie skalę dźwięku dużej orkiestry. Równie dobrze wypadają kapele rockowe. Odpowiednia mięsistość i trzymanie w ryzach basu, wypada efektownie i ciekawie. Akustyczne nagrania kontrabasu pokazują, że kolumny odpowiednio różnicują naciąg strun, ich wybrzmienie i charakterystyczny rezonans pudła basowego.

 

SCENA

Zwykle scena kreowana przez kolumny podstawkowe, jest bardzo dobra. Wynika to w mojej ocenie, z niewielkimi wymiarami skrzyń obudowy, a także z niewielką odległością przetworników od siebie. W przypadku monitorów Definitive, jest podobnie, a właściwie jeszcze lepiej niż zwykle. Przestrzeń okazuje się duża, szczególnie rozciągnięcie w szerz jest efektowne. Również wiele dobrego można powiedzieć o tym, co dzieje się w osi pionowej. Tutaj dobiegają nas odgłosy umiejscowione na różnej wysokości. Wyraźnie możemy rozpoznać poruszanie się wokalisty po scenie, nawet niewielkie ruchy ciała jak kołysanie, czy unoszenie się i siadanie na krześle. Instrumenty mają dość precyzyjnie określone miejsce w przestrzeni i nie zachodzą na siebie. W dobrych nagraniach akustycznych, możemy odczuć powietrze otaczające instrumenty, oraz usłyszeć akustykę pomieszczenia w którym dokonano nagrania.

 

PODSUMOWANIE

We wspominanej kilkukrotnie recenzji modelu SM 55, pisałem „to kolumny ze świetnymi skrajami pasma i przyzwoitym środkiem”. Teraz mogę powiedzieć, że środek pasma ma zdecydowany postęp w stosunku do mniejszego brata. Wysokie tony pozostały na zbliżonym bardzo dobrym poziomie, bas uległ poprawie, a średnica zyskała nową jakość. Ze szczerym sercem mogę polecić te kolumny wszystkim wielbicielom dobrego dźwięku. W swojej cenie nie zawiedziecie się na SM 66. Jeśli okaże się, że w Waszych systemach jest inaczej niż piszę, to będzie musiała to być wina pomieszczenia, bądź podłączonej do kolumn elektroniki. Polecam więc, staranne dobranie pozostałych elementów do kolumn Definitive, a odwdzięczą się Wam pięknym dźwiękiem.

 

Zalety:

 

- świetny bas,

- świetne wysokie tony,

- brak metalicznej ostrości,

- powietrze dookoła instrumentów,

- doskonała iluzja sceny muzycznej,

 

Wady:

BRAK

 

Tekst:

Robert Trzeszczyński

PS. Szczególne podziękowania należą się dystrybutorowi. Przeciągnąłem nieprzyzwoicie z oddaniem sprzętu i napisaniem powyższej recenzji. Dziękuję więc serdecznie za wyrozumiałość.

 

Dystrybutor: RAFKO

ul. Handlowa 7

15-399 Białystok

tel. 85 747 97 56

tel. 85 747 97 51

tel. kom. 607 266 486

Strona dystrybutora: http://rafko.com/pl/

 

Dane techniczne:

Impedancja 8 Ohm

Skuteczność 92dB

Pasmo przenoszenia 30 - 30.000Hz

Wysokość 41.91cm

Szerokość 20cm

Głębokość 38.4cm

Waga 10kg

Kolor Czarny matowy

 

 

System wykorzystany w teście:

Kolumny: Dynaudio C3, Zoller Solution, (DiY) Spae One

Końcówka mocy: ML 23.5, Audionet AMP 1,

Preamp: Audionet PRE1V2 + zewnętrzny zasilacz EPS, Thule PR 100,

Transport: SB Touch, studyjny CD Sony,

DAC: Audio surgery Protagonist, Mythek 96,

CD: Audionet ART V2,

Kable głośnikowe: Audioquest Midnight,

Kable sygnałowe: Cosmic Audio,

Kable cyfrowe: Audiomica Laboratory Calcit GLD,

Kable sieciowe: Tara Labs Prism Special AC, Transparent PowerLink XL 15, Tara labs RSC Master,

Listwy sieciowe: Sun Leiste,

Pokoje odsłuchowe: 2x19m2, zaadaptowane akustycznie

Data dodania




Audio Physic Midex 2

Przeglądając oferty z rynku wtórnego trudno nie odnieść wrażenia, że wszystko starsze niż dekadę i w dodatku jako-tako działające niejako z automatu zasługuje na miano klasyki, etykietę vintage a i z reguły wzmianki o High-Endzie nie może zabraknąć. Niestety sytuacja na rynku pierwotnym również nie nastraja optymizmem, gdyż pojawienie się każdej kolejnej inkarnacji danego modelu związane jest z zauważalnym wzrostem cen a jeśli tylko spece od marketingu wpadną na pomysł jego limitacji, bądź sygno

Fr@ntz
Fr@ntz
Kolumny

Pink Floyd, Radio Łódź i Q21

Kolejny odsłuch z Radiem Łódź i salonem Q21 odbędzie się już w najbliższą niedzielę! Jako partner techniczny salon Q21 ma ogromną przyjemność zaprosić Was na kolejny wielokanałowy odsłuch. Tym razem na miejscu będzie możliwy odsłuch legendarnej płyty Pink Floyd at Pompeii – MCMLXXII. Nie można jej nazwać zwykłym albumem koncertowym – to zapis wyjątkowego występu w ruinach starożytnego amfiteatru, pełnego improwizacji, psychodelii i brzmieniowych eksperymentów. Utwory takie jak „Echoes”,

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Newsy

Kaliber 44 – Pionierzy psychorapu i głos pokolenia lat 90.

W połowie lat 90., gdy Polska na dobre weszła w burzliwy okres transformacji, na obrzeżach głównego nurtu kultury zaczęły rodzić się nowe formy ekspresji. Kapitalizm pukał do drzwi z obietnicami dobrobytu, kolorowe reklamy i zachodnia popkultura zaczęły wypierać szarość PRL-owskich blokowisk, ale w wielu domach nadal panował chaos, bieda i niepokój. Młodzież wchodziła w dorosłość bez mapy, w rzeczywistości, która była jednocześnie obiecująca i przerażająca. W tym właśnie klimacie zadebiutował ze

AudioNews
AudioNews
Felietony 3

Eurowizja 2025: Tydzień do wielkiego finału w Bazylei

69. Konkurs Piosenki Eurowizji odbędzie się w dniach 13, 15 i 17 maja 2025 roku w nowoczesnej hali St. Jakobshalle w Bazylei. Po emocjonującym zwycięstwie Nemo z utworem „The Code” podczas konkursu w Malmö w 2024 roku, Szwajcaria po raz trzeci w historii stała się gospodarzem wydarzenia. Wcześniej miało to miejsce w 1956 roku, kiedy zorganizowano pierwszą edycję, oraz w 1989 roku. Wybór Bazylei jako miejsca organizacji nie był przypadkowy – to miasto znane z wielokulturowości, bogatej sceny arty

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Felietony

Nowe nośniki czy stare dusze? Audiofilskie rozterki na dziś

Siedzę sobie wieczorem, lampka się grzeje, z głośników sączy się „Kind of Blue” na oryginalnej szpuli, i myślę: czy ja się przypadkiem nie zatrzymałem w czasie? Bo świat idzie do przodu – nie ma zmiłuj. Młodzież odpala Spotify w jakości „super hyper lossless”, ktoś tam testuje nowego DAC-a z chipem rodem z NASA, a ja... ja znów kombinuję jak podpiąć starego Teaca do lampy, żeby nie buczało. No właśnie. Gdzie my dzisiaj jesteśmy jako audiofile? Czy jeszcze próbujemy gonić nowinki, czy j

AudioFelek
AudioFelek
Newsy


Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia



Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.