Skocz do zawartości
Wzmacniacze

Wzmacniacz Marantz PM KI Pearl Lite

Otrzymany przez nas do testu wzmacniacz Marantza przypomina o tradycji projektowania przez Kena Ishiwatę specjalnych wersji urządzeń tej firmy. Największą sławę zdobyły swego czasu odtwarzacze CD, a CD-63 KIS należał do najczęściej polecanych niedrogich odtwarzaczy audiofilskich. Sam zresztą omal nie zostałem posiadaczem takiego urządzenia i do dzisiaj wspominam je ciepło. Sam Ken Ishiwata uważał ten odtwarzacz za udany, czego dowodem było stworzenie kilka lat później na jego bazie specjalnej edycji „DP” (David Price, redaktor naczelny HiFi World, który zamówił tę modyfikację). W wersjach KIS (Ken Ishiwata Signature) powstawały również wzmacniacze. Urządzenia opatrzone taką plakietką zwykle różniły się znacznie od swoich pierwowzorów, często tylko obudowa pozostawała niezmieniona.

 

Ostatnio Maarantz przypominał klientom o tym obyczaju, udostępniając im sygnowaną przez Ishiwatę linię urządzeń Perl, a po niej „chudszą” linię Perl Lite. O ile „cięższa” linia kosztuje dosyć duże pieniądze, o tyle wersję „lite” (czyli light) cechują całkiem przyjemne ceny, akurat takie, żeby zapalony audiofil ol jakich takich możliwościach kredytowych mógł wejść w posiadanie tych urządzeń bez większych wyrzeczeń. Czy jednak są one warte swej ceny?

 

ma1.JPG ma2.JPG

 

Wszystkie wersie KIS urządzeń Marantza stanowiły rozwiniecie konkretnych maszyn z serii podstawowej, co było jeśli nie słychać, to na pewno widać. W przypadku wzmacniacza KI Perl Lite podobieństwa wskazują na rozwinięcie wzmacniacza PM7004. Główną zewnętrzną różnicą są ozdobne panele boczne (bardzo ładne, lakierowane na lśniąco czarny kolor) oraz masywne wysokiej jakości metalowe gniazda głośnikowe na tylnej ściance. Gniazda przyjmują wszystkie rodzaje wtyków, chociaż widełki z pewnymi oporami (wąskie szczeliny, które cechują wszystkie współczesne „bezpieczne” gniazda tego typu). Ściana frontowa wygląda dosyć standardowo jak na japoński wzmacniacz: dwie gały, rząd regulatorów tonów i sporo niebieskich świateł. Wśród regulacji zaskakuje obecność pokrętła tonów średnich. Pozwoli ono, zależnie od upodobań, podkreślić nieco zakres średniotonowy, albo przeciwnie – wspomóc pokrętła tonów niskich i wysokich w mało zbożnym dziele ustawiania pasma w tzw. wannę. Regulacje pasma można jednak odłączyć przyciskiem „direct”. Osobiście zastanawiam się, po co w ogóle dodano te opcje, ale w końcu inne japońskie firmy (na przykład Accuphase) też je mają. Wśród różnych opcji uwagę zwraca obecność stopnia gramofonowego MM – w 30 lat po wprowadzeniu konsumenckich formatów cyfrowych winyl trzyma się naprawdę mocno.

 

Wnętrze wzmacniacza jest bardzo gęsto wypełnione, również w starym japońskim stylu. Uwagę zwraca duży transformator toroidalny (ekranowany i umieszczony na podstawie) i rząd tranzystorów Sanken umieszczonych na centralnie położonym radiatorze. Wzmocnieniem steruje potencjometr Alpsa, w zasilaczu widać kondensatory Nichicona, w oczy rzuca się płytka stopnia gramofonowego. O staranności projektu świadczy minimalna ilość przewodów łączących we wnętrzu wzmacniacza, co przy stosunkowo złożonej konstrukcji jest sporą sztuką. Podobnie jak w dawnych urządzeniach KIS, wzrok przyciąga miedź, nieobecna w podstawowej wersji wzmacniacza, która tutaj pokrywa większość wnętrza obudowy. Obecność metalu niemagnetycznego poprawia pod pewnymi względami właściwości ekranujące.

 

ma4.JPG ma5.JPG

 

W brzmieniu nowego Marantza dostrzegłem sporą dojrzałość. To urządzenie gra faktycznie neutralnie (choć nie nieefektownie) i trudno je przyłapać na czymś. Testując niedrogie wzmacniacze zwykle łatwo jest złapać je na jakiejś nierzetelności, podkolorowaniu lub przeciwnie, pozbawianiu muzyki mięsa, naturalności. Tutaj ten efekt jest minimalny, a jak na cenę wzmacniacza to tak, jakby go nie było. Mimo to wzmacniacz nie jest nudny. Gra barwnie, dosyć dynamicznie i z dobrą stereofonią. Można wiele razy powtarzać, że dobrej klasy niedrogie oddzielne urządzenia powinny być zabójczymi konkurentami dla maniakalnie rozpowszechnionych dzisiaj miniwież i kina domowego za 1000 zł z pudełka. Jednak zawsze przyjemnie to zauważyć. Sądzę, że postawienie na półce wzmacniacza Kena Ishiwaty i mini wieży jakiejś popularnej firmy, ujawniłoby od ręki przewagę pełnowymiarowego klocka.

 

Wzmacniacz jest dość bogaty w wysokie tony, ale bez ekspozycji, są obecne akurat na tyle, ile trzeba, żeby było ciekawie. Ani razu nie odczuwałem ich braku. Również średnie tony zrobiły na mnie dobre wrażenie, niektóre z testowych płyt wysłuchałem od początku do końca. Nieźle wypada Marantz na kameralistyce (odtworzenie „Tarantelli” Pluhar wprost zjawiskowe, i nawet tak stary wyga jak ja miał niemal łzy w oczach). Pewne zastrzeżenia mógłbym mieć do basu, a ściśle do jego tzw. zejścia. Nie da się ukryć, Marantz może lekko ograniczać niskie tony. W każdym razie z moich ARM-ów zdarzało mi się słyszeć więcej i niższego basu,. Jednak ogólnie jest to wzmacniacz dobrze zrównoważony, a że ma trochę własnego charakteru… A któż z nas go nie ma, proszę Państwa, zwłaszcza jeśli nie dysponuje się połówką kilowata, a tylko czymś około stu watów tranzystorowej mocy?

 

ma6.JPG ma3.JPG

 

Audiofilskiego „perłowego” Marantza określiłbym jako dobry, energicznie brzmiący wzmacniacz o uniwersalnym zastosowaniu. Gra z lekkim naciskiem na średnicę i wysokie tony, przestrzennie i perliście. Sięgając głębiej w pamięć przypominam sobie, że podobny dźwięk cechował słynne odtwarzacze sygnowane przez Ishiwatę, zatem Marantz nie wymyśla nic nowego, a tylko trzyma się sprawdzonej frmowej recepty na udane brzmienie. Zestawiać go proponuję z kolumnami o stosunkowo miękkim brzmieniu ze sporą ilością niskich tonów (brytyjski stary styl?), co powinno dobrze dopasować się do charakteru elektroniki.

 

Tekst i zdjęcia: Alek Rachwald

 

 

Dystrybutor: Audio Klan

Cena: 4399 zł

Moc wyjściowa: 70W/8 ohm

Pasmo przenoszenia: 5 Hz – 100 kHz

THD: 0,0002%

Współczynnik tłumienia: 100

Czułość wejścia MM: 2,2mV/47 kOhm

Czułość wejścia line: 200 mV/20 kOhm

S/N: 87 dB

Wyjście słuchawkowe: +

Wejścia: 6 x RCA

Wyjścia: 2 x RCA

Wymiary (S/WG): 44/13/38 cm

Masa: 12 kg

 

System wykorzystany w teście:

Kolumny: Avcon ARM,

Odtwarzacz CD: Advance MCD 403/MDA-503

Wzmacniacz: SoundArt Jazz

Kabel cyfrowy: Stereovox HDXV 75 ohm

Przewody głośnikowe: Velum LS-V

Przewody sygnałowe: Zu Wylie RCA

Kable zasilające: Vovox Initio

Filtr sieciowy: Gigawatt PC-2

Data dodania

Audio Pro C20

Jeszcze do niedawna, pomimo coraz bardziej zaawansowanej integracji „domowej inteligencji” większość nieskażonych audiophilią nervosą użytkowników żyła w przekonaniu, że TV najrozsądniej wzbogacić o soundbar, bądź podpiąć pod posiadany zestaw MCh/stereo a mniej bądź bardziej bezprzewodowe ekosystemy składające się z większych i mniejszych jednostek są może i wygodne, jednak zazwyczaj pełniły rolę niezobowiązujących umilaczy codziennej krzątaniny w kuchni, relaksu w sypialni, czy też na balkonie.

Fr@ntz
Fr@ntz
Kolumny

Porównanie JBL Go 4 z poprzednimi modelami - co się zmieniło?

Porównanie nowego modelu głośnika JBL Go 4 z jego poprzednimi wersjami to temat, który z pewnością zainteresuje wielu miłośników muzyki i technologii audio. Marka JBL słynie z innowacyjnych rozwiązań dźwiękowych, które nie tylko zachwycają jakością brzmienia, ale także ewoluują wraz z postępem technologicznym. Dlatego też warto przyjrzeć się bliżej, jakie zmiany i ulepszenia zostały wprowadzone w najnowszym modelu JBL Go 4 w porównaniu z jego poprzednikami. #dwa_boxy_lewo_prawo_

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Recenzje

Sonus Faber | Wywiad z Projektantem | Film

Cześć! Dzisiaj mamy dla Was wywiad z Livio Cucuzza, który jest głównym projektantem dla włoskiego Sonusa Fabera. Zadam mu kilka pytań, między innymi o jego ulubiony model, plany na przyszłość oraz o to, jakie polskie jedzenie mu najbardziej zasmakowało 😉 Zapraszamy do oglądania!   Chcielibyście zobaczyć więcej takich filmów? Dajcie znać w komentarzach pod filmem!

Q21
Q21
Wywiady

Męskie Granie 2024

START SPRZEDAŻY OSTATNIEJ PULI: 24.04.2024, g. 12:00 Już 23.04 o g. 12:00 pojawi się line-up 15-tej edycji trasy festiwalowej Żywiec Męskie Granie! FAQ - najczęściej zadawane pytania dotyczące zakupu biletów znajdziesz TUTAJ. Ważne: płatność za bilety będzie możliwa wyłącznie za pomocą BLIK oraz Vouchera eBilet. Do zatańczenia pod sceną! Bilety na trasę Męskie Granie 2024 Limit biletów: 4 bilety na użytkownika na dany koncert. Wszystkie bilety są personalizowane - o

AudioNews
AudioNews
Newsy

Orange Warsaw Festival 2024

O wydarzeniu OGŁOSZENIE ARTYSTÓW: legendarne The Prodigy zamknie Orange Main Stage 7 czerwca! Co-headlinerem piątku na OWF 2024 będzie Yeat. Orange Warsaw Festival to od kilkunastu lat najważniejsze wydarzenie muzyczne i kulturalne Warszawy oraz idealne rozpoczęcie festiwalowego lata. Każda edycja jest świętem muzyki, skupiającym dziesiątki tysięcy fanów i eklektyczny line-up. Orange Warsaw Festival 2024 line-up W dniach 7-8 czerwca na Torze Wyścigów Konnych Służewiec wystąpi

AudioNews
AudioNews
Newsy 1


Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia



Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.