Skocz do zawartości
Wzmacniacze

Onkyo TX-RZ810

TX-RZ810 dzięki bezkompromisowemu wykonaniu aspiruje do miana jednej z najlepszych zintegrowanych wielokanałowych konstrukcji w ofercie japońskiej firmy Onkyo

 

 

PRODUKT Onkyo TX-RZ810

RODZAJ Amplituner kina domowego

CENA 5.899zł

WAGA 14kg

WYMIARY (SxWxG) 435x201,5x395mm

 

NAJWAŻNIEJSZE CECHY

• Moc: 180W na kanał przy 6?, 1kHz, 1%

• Stosunek sygnał/szum: 106dB

• Wydajny transformator H.C.P.S. (High Current Power Supply)

• Wysokoprądowe wzmacniacze ze zminimalizowanymi zniekształceniami fazowymi

• Technologia Dynamic Audio Amplification – szybko reagujące wzmacniacze

• Separowane bloki wzmacniaczy audio

• Kalibracja AccuEQ z technologią AccuReflex dla Dolby Atmos

• Dekodery: Dolby TrueHD, Dolby Atmos, DTS:X, DTS-HD Master Audio

• Wejście Phono dla wkładek typu MM (3,5mV; 47k?)

• Wysokiej jakości 8-kanałowy przetwornik C/A 384kHz/32-bit Asahi Kasei AK4458

• Wejścia liniowe niezbalansowane: 6 par wejść stereo RCA + wejścia Phono MM

• Wejścia cyfrowe: 2 optyczne, 1 koaksjalne

• Wyjście słuchawkowe

• Analogowe wejście 3,5mm

• 8 wejść HDMI (w tym jedno na panelu czołowym) i 2 wyjścia (4K, 60Hz, Ultra HD z obsługą HDCP 2.2, HDR)

• Wyjścia z przedwzmacniacza dla Zone 2, Zone 3, wielokanałowe wyjścia 7.2

• 2 wyjścia subwooferowe

• Wyjścia ze stopni końcowych: 8 kanałów + przełączalne stereo dla Zone 2

• Bluetooth, Wi-Fi

• Współpraca z serwisami muzycznymi: Tidal, Spotify, Deezer

• Streaming Audio w AirPlay

• Wejście USB i Ethernet

• Obsługa Hi-Res Audio: FLAC, WAV, Apple Lossless, DSD 5,6MHz, LPCM

 

DYSTRYBUCJA

E.I.C. Sp. z o.o.

www.onkyo.pl

 

Japoński producent zasilił swój katalog dwiema nowymi konstrukcjami z bardzo udanej serii RZ, modelami TX-RZ710 oraz TX-RZ810. Są to udoskonalone odpowiedniki wypuszczonych nieco ponad rok temu na rynek, zupełnie odmienionych stylistycznie amplitunerów wielokanałowych TX-RZ800 i TX-RZ900 – testowanych na naszych łamach (zob. nr. odpowiednio 1/2016 i 10/2015).

Z najnowszych modeli TX-RZ710 jest bliższy konstrukcjom ze środka katalogu, a TX-RZ810 jest urządzeniem topowym, nawiązującym do najlepszych tego typu jednostek, jednak wciąż zachowującym korzystną cenę. Onkyo stosuje bowiem bardzo przyjazną dla nabywców politykę, udowodniając, że można zrobić bogato wyposażone wielokanałowe amplitunery w cenie akceptowalnej dla szerszej rzeszy użytkowników.

Onkyo TX-RZ810 na zewnątrz nie różni się znacznie od wcześniejszych konstrukcji z serii RZ, jednak jak to bywa w przypadku tego japońskiego producenta, nie obyło się bez wprowadzenia nowych rozwiązań konstrukcyjnych, sprawdzonych w praktyce w tańszych amplitunerach. Najtańsze modele są bowiem traktowane jako swego rodzaju poligon doświadczalny i to najpierw do nich wprowadzane są nowinki techniczne, a jeśli się sprawdzą, to później trafiają do topowych, znacznie droższych konstrukcji. Brzmi to trochę paradoksalnie, gdyż logicznie byłoby wszelkie nowinki technologiczne wprowadzać w pierwszej kolejności do topowych amplitunerów, jednak biorąc pod uwagę fakt, jak szybko rozwija się rynek technologiczny i jak często wprowadzane są nowe standardy czy rozwiązania, producent nie chce ryzykować. Chodzi o to, żeby topowe modele były możliwie najlepsze pod każdym względem, w tym także pod względem niezawodności. Nieco podobną politykę stosuje amerykański Harman/Kardon, z tym że w jego przypadku celowo nowe standardy wprowadzane są do wszystkich konstrukcji znacznie później niż u konkurencji. Ten producent wychodzi bowiem z założenia, że jeśli przytrafi się jakaś wpadka z nowymi rozwiązaniami czy standardami, to lepiej żeby dotyczyło to innych firm. Natomiast Onkyo jest firmą, która jako jedna z pierwszych wprowadza nowinki technologiczne, ale jak wspomniałem wcześniej, nie dotyczy to najbardziej prestiżowych modeli.

 

Elastyczność w użytkowaniu

Onkyo TX-RZ810 można uznać w zasadzie za konstrukcję kompletną, ponieważ zarówno pod kątem użytkowym, jak i wyposażenia jest jedną z najbardziej dopracowanych jednostek wielokanałowych znajdujących się obecnie w ofercie Japończyków. Sygnałową sekcję audio i cały tor wzmacniający analogowy sygnał oparto na selekcjonowanych elementach biernych, takich jak rezystory czy kondensatory elektrolityczne, zarówno w niewielkich gałęziach dostarczających napięcie do konkretnych sekcji, jak i w torze wysokoprądowym dla stopni końcowych. Wysokiej jakości są również aktywne elementy, takie jak 32-bitowy procesor DSP wraz z dekoderami czy ośmiokanałowy przetwornik cyfrowo-analogowy 384kHz/32-bit, model AK4458 od Asahi Kasei. TX-RZ810, podobnie jak tańsze modele bazujące na technologii Dynamic Audio Amplification, również należy do błyskawicznie reagujących na jakiekolwiek zmiany dynamiki, zarówno w obszarze mikro, jak i makro.

Wprawdzie amplitunery Onkyo zawsze należały do tych dynamiczniej brzmiących jednostek dostępnych na rynku, ale obecnie poprawiono jeszcze dynamikę w skali makro, co jest zauważalne przy najwyższych poziomach głośności, oraz sposób, w jaki amplituner jest w stanie rozróżniać najsubtelniejsze detale przy niskim i średnim natężeniu dźwięku. TX-RZ810 jest zdolny do sterowania analogowym oraz cyfrowym sygnałem w drugiej i trzeciej strefie, a ponadto wyposażono go w funkcję FireConnect, a więc bezprzewodowy multiroom. Urządzenia wyposażone w tę funkcję, np. odpowiednie kolumny, mogą współpracować z amplitunerem bez połączeń kablowych.

 

Zrównoważony i dynamiczny

To właśnie dynamika jest najmocniejszą stroną najnowszej japońskiej konstrukcji. Połączenie technologii Dynamic Audio Amplification z jednym z najwydajniejszych transformatorów, jakie stosuje się obecnie w tego typu jednostkach, zapewnia efekt w postaci fantastycznie zróżnicowanego brzmienia i to niezależnie od poziomu głośności. Naturalnie słuchając muzyki cicho, trudno będzie uzyskać spektakularną dynamikę w skali makro, bo jest ona przecież ściśle związana z natężeniem dźwięku. Ale fakty są takie, że jakość amplitunera możemy ocenić właśnie po tym, jak radzi sobie z kontrolą brzmienia, nagłych skoków głośności i zaakcentowaniem wszelkich dynamicznych zjawisk zachodzących przy wysokich poziomach głośności. Kluczem do sukcesu jest nie tylko wydajny układ zasilający, mający przecież dostarczać równolegle prąd do kilku wzmacniaczy jednocześnie, ale też elementy odpowiadające za jakość sygnału doprowadzanego do wzmacniacza. Na tym właśnie skupił się japoński producent, zresztą nie jest tajemnicą, że jakość elementów biernych ma spory wpływ i bezpośrednie przełożenie na dźwięk pod warunkiem, że się je właściwie zaaplikuje.

Onkyo TX-RZ810 sprawia, że odtwarzane ścieżki filmowe, a także te z muzyką w formacie wielokanałowym nabierają energii i żywiołowości. Najnowszy Bond „Spectre” i scena na początku filmu z helikopterem latającym nad tłumem ludzi zgromadzonych w centrum miasta uwidoczniła wiele zalet tej japońskiej kinowej jednostki. A chodzi nie tylko o przestrzeń, która została odtworzona niemal wzorcowo, obszernie i namacalnie, ale przede wszystkim o błyskawiczną reakcję amplitunera na zmieniającą się dynamikę scen. Dźwięk idzie w parze z tym, co dzieje się na ekranie i ani przez chwilę nie odniosłem wrażenia, że jakakolwiek scena została spowolniona lub że jakiś detal dotarł do głośników za późno – wszystko było świetnie zsynchronizowane.

Z kolei podczas odsłuchu koncertu Schillera z Berlina wraz z orkiestrą symfoniczną (wydanie na Blu-ray z dźwiękiem w formacie DTS-HD Master Audio) gęsto upakowane na scenie, monumentalnie brzmiące instrumentarium symfoniczne nie sprawiało temu amplitunerowi żadnych problemów nawet przy dużych poziomach głośności. Podczas odsłuchu korzystałem między innymi z zestawu kolumn marki Paradigm serii Prestige i efekty, jakie udało mi się uzyskać, były wręcz spektakularne – zestawienie kanadyjskich kolumn i tego japońskiego amplitunera okazało się na tyle udane, że przy tej konfiguracji pozostałem już podczas kolejnych sesji odsłuchowych.

Onkyo TX-RZ810 brzmi majestatycznie i sprawia, że w fakturze dźwiękowej uwidaczniają się nawet najsubtelniejsze niuanse, zwłaszcza w tak zwanych przeplatanych momentach, kiedy w tutti odtwarzane są również jakieś drobne detale, zazwyczaj ginące gdzieś w przestrzeni na rzecz potężnych dźwięków w skali makro. Onkyo oferuje obszernie zaprezentowaną panoramę wielokanałową z czytelnie rysowanymi źródłami pozornymi, a to przekłada się na jeszcze bardziej sugestywne odczucia, jakbyśmy brali udział w koncercie live – jest precyzja i porządek na scenie, a nie chaos.

 

Podsumowanie

Amplituner wielokanałowy Onkyo TX-RZ810 daje niesamowitą frajdę z oglądania filmów i słuchania koncertów, ponieważ posiada rzadką umiejętność skupiania się na subtelnych detalach mających jednak wpływ na to, jak odbieramy konkretne wydarzenie dźwiękowe. Obojętnie czy sięgniecie po krążek Blu-ray z filmem akcji, czy przyjdzie Wam ochota na odtworzenie koncertu i to z różnych gatunków muzycznych, np. elektroniki, klasyki czy ostrego rocka, Onkyo zapewni Wam prawdzie spektakularną ucztę. Do Waszych uszu będzie docierał dźwięk o sile wulkanu, a kiedy trzeba – o delikatności łopotu skrzydeł motyla. Do tego ta wielokanałowa jednostka świetnie wygląda, jest znakomicie wyposażona we wszelkie udogodnienia i łatwa w obsłudze. Czy można chcieć czegoś więcej? Arkadiusz Ogrodnik

 

WERDYKT

JAKOŚĆ DŹWIĘKU 5

JAKOŚĆ/CENA 5

JAKOŚĆ WYKONANIA 4,5

MOŻLIWOŚCI 5

 

PLUSY: Spektakularna dynamika, obszerna przestrzeń z czytelną fakturą dźwiękową. Nowoczesny układ automatycznej kalibracji i intuicyjne menu ekranowe. Wysokiej jakości komponenty mające bezpośredni wpływ na dźwięk

 

MINUSY: Im lepsze kolumny, tym lepsze brzmienie, a to wiąże się z niemałym wydatkiem na zestaw głośnikowy

 

OGÓŁEM: TX-RZ810 jest adresowany do wymagających miłośników wielokanałowego brzmienia, preferujących dobrze wyposażone wielokanałowe jednostki zintegrowane zamiast konstrukcji dzielonych

 

OCENA OGÓLNA 5

 

 

WARTO WIEDZIEĆ

Na tylnym panelu amplitunera można znaleźć informację o wymaganej impedancji znamionowej kolumn w zakresie od 6–16?. Są to wytyczne podane przez producenta, do których niekoniecznie trzeba się stosować, ponieważ wszystko tak naprawdę zależy od efektywności zespołów głośnikowych. Naturalnie o napędzeniu egzotycznych kolumn o niskiej skuteczności i niskiej impedancji znamionowej absolutnie nie ma mowy, ale zwykle takie kolumny kosztują krocie i łączy się je z równie drogimi monoblokami. Z drugiej strony dostępne na rynku zestawy kolumn do kina domowego za kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy złotych zwykle nie są zbyt wymagające w stosunku do amplifikacji, więc łączenie z nimi takiego amplitunera, jak TX-RZ810 nie powinno stanowić problemu. Zasada jest prosta – w przypadku zespołów głośnikowych o impedancji znamionowej 4? efektywność powinna być zwykle wyższa niż 90dB, natomiast egzemplarze 8-omowe mogą cechować się nieznacznie niższą efektywnością. Wysokoefektywne kolumny już przy kilku watach mocy podawanej ze stopni końcowych są w stanie wytworzyć dostateczne ciśnienie akustyczne, aby można było słuchać muzyki z przyzwoitym natężeniem głośności. Dlatego też szczególnie polecałbym użytkownikom jakichkolwiek amplitunerów łączenie ich z wysokoefektywnymi kolumnami, ponieważ przynosi to wiele korzyści: wzmacniacze nie muszą pracować ponad siły, co przekłada się na wyższą jakość brzmienia, bo zniekształcenia są niższe. Poza tym mniej obciążone stopnie końcowe nie przegrzewają się aż tak mocno, więc automatycznie wydłuża się ich żywotność i tym samym bezawaryjność. Ponadto, jeśli dla kogoś ma to znaczenie, spada zużycie prądu, więc kinomaniacy często korzystający z takiego systemu powinni zauważyć mniejsze rachunki za energię.

Data dodania




Audio Physic Midex 2

Przeglądając oferty z rynku wtórnego trudno nie odnieść wrażenia, że wszystko starsze niż dekadę i w dodatku jako-tako działające niejako z automatu zasługuje na miano klasyki, etykietę vintage a i z reguły wzmianki o High-Endzie nie może zabraknąć. Niestety sytuacja na rynku pierwotnym również nie nastraja optymizmem, gdyż pojawienie się każdej kolejnej inkarnacji danego modelu związane jest z zauważalnym wzrostem cen a jeśli tylko spece od marketingu wpadną na pomysł jego limitacji, bądź sygno

Fr@ntz
Fr@ntz
Kolumny

Pink Floyd, Radio Łódź i Q21

Kolejny odsłuch z Radiem Łódź i salonem Q21 odbędzie się już w najbliższą niedzielę! Jako partner techniczny salon Q21 ma ogromną przyjemność zaprosić Was na kolejny wielokanałowy odsłuch. Tym razem na miejscu będzie możliwy odsłuch legendarnej płyty Pink Floyd at Pompeii – MCMLXXII. Nie można jej nazwać zwykłym albumem koncertowym – to zapis wyjątkowego występu w ruinach starożytnego amfiteatru, pełnego improwizacji, psychodelii i brzmieniowych eksperymentów. Utwory takie jak „Echoes”,

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Newsy

Kaliber 44 – Pionierzy psychorapu i głos pokolenia lat 90.

W połowie lat 90., gdy Polska na dobre weszła w burzliwy okres transformacji, na obrzeżach głównego nurtu kultury zaczęły rodzić się nowe formy ekspresji. Kapitalizm pukał do drzwi z obietnicami dobrobytu, kolorowe reklamy i zachodnia popkultura zaczęły wypierać szarość PRL-owskich blokowisk, ale w wielu domach nadal panował chaos, bieda i niepokój. Młodzież wchodziła w dorosłość bez mapy, w rzeczywistości, która była jednocześnie obiecująca i przerażająca. W tym właśnie klimacie zadebiutował ze

AudioNews
AudioNews
Felietony 3

Eurowizja 2025: Tydzień do wielkiego finału w Bazylei

69. Konkurs Piosenki Eurowizji odbędzie się w dniach 13, 15 i 17 maja 2025 roku w nowoczesnej hali St. Jakobshalle w Bazylei. Po emocjonującym zwycięstwie Nemo z utworem „The Code” podczas konkursu w Malmö w 2024 roku, Szwajcaria po raz trzeci w historii stała się gospodarzem wydarzenia. Wcześniej miało to miejsce w 1956 roku, kiedy zorganizowano pierwszą edycję, oraz w 1989 roku. Wybór Bazylei jako miejsca organizacji nie był przypadkowy – to miasto znane z wielokulturowości, bogatej sceny arty

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Felietony

Nowe nośniki czy stare dusze? Audiofilskie rozterki na dziś

Siedzę sobie wieczorem, lampka się grzeje, z głośników sączy się „Kind of Blue” na oryginalnej szpuli, i myślę: czy ja się przypadkiem nie zatrzymałem w czasie? Bo świat idzie do przodu – nie ma zmiłuj. Młodzież odpala Spotify w jakości „super hyper lossless”, ktoś tam testuje nowego DAC-a z chipem rodem z NASA, a ja... ja znów kombinuję jak podpiąć starego Teaca do lampy, żeby nie buczało. No właśnie. Gdzie my dzisiaj jesteśmy jako audiofile? Czy jeszcze próbujemy gonić nowinki, czy j

AudioFelek
AudioFelek
Newsy


Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia



Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.