Skocz do zawartości
Wzmacniacze

Onkyo TX-RZ820

Onkyo TX-RZ820 zastępuje w katalogu japońskiego producenta udany model TX-RZ810, stając się tym samym najnowocześniejszą jednostką średniej klasy

 

 

RODZAJ Amplituner kina domowego

CENA 5.499zł

WAGA 14kg

WYMIARY (SxWxG) 435x201,5x395mm

 

NAJWAŻNIEJSZE CECHY

• Moc: 180W na kanał przy 6?, 1kHz, 1%

• Stosunek sygnał/szum: 106dB

• Wydajny transformator H.C.P.S. (High Current Power Supply)

• Wysokoprądowe wzmacniacze ze zminimalizowanymi zniekształceniami fazowymi

• Technologia Dynamic Audio Amplification – szybko reagujące wzmacniacze

• Separowane bloki wzmacniaczy audio

• Możliwość współpracy z 4? kolumnami głośnikowymi

• Kalibracja AccuEQ z technologią AccuReflex dla Dolby Atmos

• Dekodery: Dolby TrueHD, Dolby Atmos, DTS:X, DTS-HD Master Audio

• Wejście Phono dla wkładek typu MM (3,5mV; 47k?)

• Wysokiej jakości 8-kanałowy przetwornik C/A 384kHz/32-bit Asahi Kasei AK4458

• Wejścia liniowe niezbalansowane: 6 par wejść stereo RCA + wejścia Phono MM

• Wejścia cyfrowe: 2 optyczne, 1 koaksjalne

• Wyjście słuchawkowe

• Analogowe wejście 3,5mm

• 8 wejść HDMI (w tym jedno na panelu czołowym) i 2 wyjścia (4K, 60Hz, Ultra HD z obsługą HDCP 2.2, HDR, Dolby Vision, BT.2020)

• Wyjścia z przedwzmacniacza dla Zone 2, Zone 3, wielokanałowe wyjścia 7.2

• 2 wyjścia subwooferowe

• Wyjścia ze stopni końcowych: 8 kanałów + przełączalne stereo dla Zone 2

• Bluetooth, Wi-Fi

• Współpraca z serwisami muzycznymi: Tidal, Spotify, Deezer

• Streaming Audio w AirPlay

• Wejście USB i Ethernet

• Obsługa Hi-Res Audio: FLAC, WAV, Apple Lossless, DSD 5,6MHz, LPCM

 

 

DYSTRYBUCJA E.I.C. Sp. z o.o. www.onkyo.pl

 

 

Systematyczność w wypuszczaniu nowych urządzeń na rynek, przede wszystkim wśród amplitunerów kina domowego, jest w przypadku Onkyo godna podziwu. Chyba nikt nie reaguje tak szybko na zmieniające się rynkowe realia, jak ten japoński producent. Testowany model TX-RZ820 jest jednak nie tylko na wskroś nowoczesną konstrukcją, ale przede wszystkim dopracowaną w kilku kluczowych aspektach mających bezpośredni wpływ na dźwięk. Bogaty zestaw złączy ma zapewnić bezproblemowe włączenie w różnego rodzaju systemy według wielu kombinacji, a wsparcie dla najnowszych technologii związanych z bezprzewodowym przesyłem sygnału audio zapewnia olbrzymie możliwości nie tylko we współpracy z przenośnymi urządzeniami, ale również w przypadku tworzenia bezprzewodowych instalacji nagłośnieniowych.

 

Pragmatyczny i pomysłowy

Onkyo TX-RZ820 znacznie zyskał dzięki zmienionemu jakiś czas temu projektowi przedniego panelu – duża obudowa wraz z masywnie prezentującym się frontem daje poczucie obcowania z potężną jednostką. Ale tak naprawdę najważniejsze jest to, co umieszczono w środku – znalazł się tam m.in. solidny transformator sieciowy oraz układ prostowniczy dostosowany do wysokoprądowej sekcji stopni końcowych oraz mająca spore znaczenie bateria kondensatorów magazynujących prąd. Widać, że Japończycy z każdym kolejnym modelem coś zmieniają i poprawiają, co w efekcie pozytywnie wpływa na brzmienie.

Testowany amplituner dzięki wydajniejszemu układowi zasilającemu bez najmniejszego problemu poradzi sobie z napędzaniem zespołów głośnikowych o 4-omowej impedancji znamionowej. Wysokoprądowe stopnie końcowe pracujące w klasie AB dysponują również wydajniejszym układem chłodzenia, poprawiającym warunki pracy delikatnej elektroniki układów sterowania, ale też, co najważniejsze, tranzystorów końcowych narażonych na uszkodzenie po przekroczeniu krytycznego punktu związanego z maksymalną temperaturą pracy. W tym konkretnym amplitunerze zastosowano ponadwymiarowy wentylator o zwiększonej wydajności chłodzenia przy jednocześnie zmniejszonych obrotach, co rzecz jasna przekłada się na jego cichszą pracę.

W przypadku modelu TX-RZ820 producent postawił nie tylko na zwiększenie wydajności prądowej, ale przede wszystkim na bezawaryjność dzięki poprawie warunków pracy (lepsze chłodzenie zapewnia też dłuższą żywotność poszczególnych elementów). Sekcja sygnałowa bazuje na wysokiej jakości elementach biernych (kondensatory dostarcza sprawdzony Nichicon), współpracujących z 32-bitowym procesorem czy też przetwornikiem C/A Asahi Kasei AKM (AK4458) 384kHz/32-bit. Imponująco prezentuje się również sekcja cyfrowa obsługująca sygnał wideo – wyizolowana płytka drukowana naszpikowana jest najnowszymi układami. TX-RZ820 wyposażono w układ kalibracji akustyki pomieszczenia AccuEQ, zdolny nie tylko dostroić wszelkie niezbędne parametry związane z właściwym doborem kolumn do stopni końcowych, ale również dobierającym krzywą charakterystyki, aby maksymalnie wykorzystać warunki akustyczne panujące w danym pomieszczeniu.

 

Szybko, przestrzennie i selektywnie

W przypadku Onkyo TX-RZ820 da się wyczuć sporą rezerwę związaną z dynamiką, zwłaszcza w momentach, gdy dochodzi do gwałtownego ataku szybko nawarstwiających się dźwięków w skali makro. Onkyo wykazuje się wówczas pożądaną powściągliwością, dokładnie dozując dawkę emocji, adekwatnie do wydarzeń na ekranie, zwłaszcza podczas projekcji filmów akcji, jak np. „Szybcy i wściekli 7” czy też ostatniego Bonda „Spectre”. Ma to szczególny wpływ na odbiór przestrzenny, ponieważ to specyficzne dozowanie dynamiki wpływa na lepsze rozgraniczenie przez widza roli poszczególnych dźwięków – ostatecznie mamy więc do czynienia z ładem i porządkiem, a nagle pojawiające się efekty, atakujące w tym samym momencie, brzmią wyraźnie i szczegółowo. Sporą rolę odgrywa tutaj nie tylko sam układ kalibracji akustyki pomieszczenia AccuEQ, ale przede wszystkim wydajne stopnie końcowe – prawda jest taka, że nawet najdoskonalszy układ automatycznej kalibracji nie byłby w stanie przywołać do porządku wzmacniaczy tracących kontrolę nad odtwarzanym dźwiękiem. W przypadku Onkyo te dwie zależności idą w parze, co w konsekwencji owocuje bardzo dobrym brzmieniem, zwłaszcza w kwestii prezentacji dynamiki oraz poczucia obcowania z prawdziwą, rasową, kinową przestrzenią. Rezerwy mocy, jakimi dysponuje TX-RZ820, nie wpływają na podbarwienie basu czy też krzykliwe, nadmiernie agresywne w charakterze brzmienie. Wszystkie elementy mające bezpośredni wpływ na dynamikę i efektywność dźwięku spajane są w jedną dobrze funkcjonującą całość, oczywiście wówczas, kiedy jest to wymagane. Onkyo potrafi zaskoczyć szybko atakującym dźwiękiem z potężnie brzmiącym basem. Z drugiej jednak strony elementy dźwięku mające niebagatelny wpływ na odbiór ścieżek filmowych, takie jak reprodukcja przestrzenna czy bas, podawane są precyzyjnie niczym odmierzone miarką. W tym względzie Onkyo przypomina mi cenione przeze mnie konstrukcje kanadyjskiej marki Anthem, a zwłaszcza ostatnio testowany model MRX-720 – jest w tych konstrukcjach sporo podobieństw, przede wszystkim za sprawą wielkiej kultury grania, wyczucia chwili i dozowania dynamiki na poziomie adekwatnym do charakteru odtwarzanych ścieżek filmowych bądź też muzyki w postaci wielokanałowej. Oczywiście Anthem pochodzi z wyższego przedziału cenowego oraz dysponuje znacznie bardziej zaawansowanym systemem kalibracji akustyki, ale mimo wszystko podobieństwa w brzmieniu obydwu amplitunerów jednoznacznie wskazują na pewne wspólne cechy charakterystyczne dla urządzeń wyższej klasy. Dobrze to świadczy o modelu TX-RZ820, bo należy on do urządzeń ze średniego przedziału cenowego.

Onkyo na tle konkurencji z podobnego przedziału cenowego, a przede wszystkim w porównaniu z amplitunerami Denona, jest bardziej bezpośredni i wyważony. Słychać to było szczególnie mocno, kiedy sięgałem po muzykę w postaci wielokanałowej – starsze albumy Depeche Mode wydane na nośniku SACD zabrzmiały czytelnie i dynamicznie; choć nie z tak ładnie nasyconą barwą, jak w przypadku porównywalnego cenowo Denona AVR-X4300H, to jednak bardziej bezpośrednio i z nieco lepszą kontrolą w zakresie basu. I choć Denon również dysponował nienagannie prezentowanym basem, czasem nawet brzmiącym potężniej, to w ostatecznym rozrachunku zakres niskich tonów odtwarzany przez Onkyo okazał się nieco bardziej zwarty i szybciej reagujący na zmiany rytmiki. O tym, że TX-RZ820 dysponuje sporą rezerwą siły przebicia w zakresie niskich tonów, przekonałem się podczas odtwarzania utworu „Love And Peace Or Else” z wydania na DVD „Vertigo-Live In Chicago”. W początkowej fazie tego utworu mocne, sprężyste szarpnięcia w struny gitary basowej Adama Claytona zabrzmiały potężnie, przypominając mi koncert ze Stadionu Śląskiego, na którym byłem właśnie podczas tej trasy. Onkyo był w stanie bez problemu wysterować kolumny podłogowe Paradigm Prestige 95F, lubiące spore dawki prądu, zwłaszcza w momentach gdy do głosu dochodzą właśnie partie związane z przetwarzaniem instrumentów operujących w basie. Podobnie zresztą było z perkusją, brzmiącą równie energicznie i z właściwą siłą przebicia na tle gitary basowej. Jeśli zaś idzie o dźwięk w stereo, to odsłuchy przeprowadzałem głównie z włączonym trybem Pure Audio. Zarówno pliki WAV, jak i DSD z muzyką jazzową i klasyką zabrzmiały przestrzennie, z czytelnie rozrysowaną sceną dźwiękową i przede wszystkim z właściwym balansem tonalnym. Natomiast to, czego mogło mi nieco brakować, to wyższa rozdzielczość grania, z jaką zwykle mam do czynienia w przypadku klasycznych dwukanałowych systemów audio.

 

Podsumowanie

Model TX-RZ820 kontynuuje dobre tradycje amplitunerów Onkyo ze średniego przedziału cenowego, oferując dźwięk o dużej rozpiętości dynamicznej, niepozbawiony jednak takich atrybutów, jak wysoka kultura grania poparta właściwym rozkładem balansu tonalnego w pełnym paśmie. Zdolność do wysterowania bardziej wymagających kolumn idzie tutaj w parze z możliwościami w zakresie oddawanej mocy – dane techniczne pokazane na papierze mają rzeczywiste przełożenie na walory dźwiękowe testowanego urządzenia. W efekcie otrzymujemy zwarty, silny bas w stereo, a to wszystko w konfiguracji wielokanałowej zostaje dodatkowo uzupełnione stabilnie i szczegółowo budowaną przestrzenią. Ze wszystkich przetestowanych dotychczas amplitunerów Onkyo to właśnie model TX-RZ820 prezentuje się najlepiej. Wpływ na to ma nie tylko jakość brzmienia, ale również bogate wyposażenie i wsparcie dla wszystkich możliwych technologii obecnie obowiązujących w nowoczesnych urządzeniach audio. W związku z tym uważam, że cena TX-RZ820 została skalkulowana na wyjątkowo atrakcyjnym poziomie. Arkadiusz Ogrodnik

 

 

WERDYKT

JAKOŚĆ DŹWIĘKU 5

JAKOŚĆ/CENA 5

JAKOŚĆ WYKONANIA 4,5

MOŻLIWOŚCI 5

 

PLUSY: Dynamika na wysokim poziomie, zwłaszcza w skali makro. Obszerne brzmienie w trybie wielokanałowym ze sprężystym, szybkim i punktualnym basem. Przyjazne i ergonomiczne menu ekranowe, sprawnie działający układ kalibracji akustyki. Możliwość współpracy z bardziej wymagającymi zespołami głośnikowymi

 

MINUSY: Nie oferuje takiej szczegółowości brzmienia z bezstratnych formatów, jak wzmacniacz stereo za porównywalne pieniądze

 

OGÓŁEM: TX-RZ820 sprawdzi się jako centralna jednostka zarządzająca sygnałami z różnych źródeł. Dysponuje wydajnymi stopniami końcowymi mogącymi współpracować z trudniejszymi kolumnami do napędzania

 

OCENA OGÓLNA 5

 

 

WARTO WIEDZIEĆ

Onkyo TX-RZ820 wyposażono w wyjścia z przedwzmacniacza umożliwiające wyprowadzenie sygnału dla zewnętrznych stopni końcowych, co szczególnie może się przydać w sytuacji, kiedy użytkownikowi zależy na uzyskaniu możliwie największej wydajności w przypadku równoległego nagłaśniania drugiej czy nawet trzeciej strefy. Naturalnie Onkyo daje również możliwość wykorzystania bezprzewodowej technologii DTS Play-Fi, ale stosowanie tych najprostszych aktywnych głośników może okazać się niewystarczające, zwłaszcza w kontekście chęci uzyskiwania wysokich poziomów głośności, dlatego warto wtedy skorzystać z rozbudowanej instalacji, opartej nie tylko na pełnowymiarowych kolumnach podłogowych, ale również na wydajnych końcówkach mocy, oferujących spory zapas w zakresie oddawanej mocy czy wydajności prądowej, o czym mogą tylko pomarzyć właściciele małych, aktywnych kolumienek.

 

 

wyimek

„Onkyo potrafi zaskoczyć szybko atakującym dźwiękiem z potężnie brzmiącym basem”

Data dodania




Audio Physic Midex 2

Przeglądając oferty z rynku wtórnego trudno nie odnieść wrażenia, że wszystko starsze niż dekadę i w dodatku jako-tako działające niejako z automatu zasługuje na miano klasyki, etykietę vintage a i z reguły wzmianki o High-Endzie nie może zabraknąć. Niestety sytuacja na rynku pierwotnym również nie nastraja optymizmem, gdyż pojawienie się każdej kolejnej inkarnacji danego modelu związane jest z zauważalnym wzrostem cen a jeśli tylko spece od marketingu wpadną na pomysł jego limitacji, bądź sygno

Fr@ntz
Fr@ntz
Kolumny

Pink Floyd, Radio Łódź i Q21

Kolejny odsłuch z Radiem Łódź i salonem Q21 odbędzie się już w najbliższą niedzielę! Jako partner techniczny salon Q21 ma ogromną przyjemność zaprosić Was na kolejny wielokanałowy odsłuch. Tym razem na miejscu będzie możliwy odsłuch legendarnej płyty Pink Floyd at Pompeii – MCMLXXII. Nie można jej nazwać zwykłym albumem koncertowym – to zapis wyjątkowego występu w ruinach starożytnego amfiteatru, pełnego improwizacji, psychodelii i brzmieniowych eksperymentów. Utwory takie jak „Echoes”,

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Newsy

Kaliber 44 – Pionierzy psychorapu i głos pokolenia lat 90.

W połowie lat 90., gdy Polska na dobre weszła w burzliwy okres transformacji, na obrzeżach głównego nurtu kultury zaczęły rodzić się nowe formy ekspresji. Kapitalizm pukał do drzwi z obietnicami dobrobytu, kolorowe reklamy i zachodnia popkultura zaczęły wypierać szarość PRL-owskich blokowisk, ale w wielu domach nadal panował chaos, bieda i niepokój. Młodzież wchodziła w dorosłość bez mapy, w rzeczywistości, która była jednocześnie obiecująca i przerażająca. W tym właśnie klimacie zadebiutował ze

AudioNews
AudioNews
Felietony 3

Eurowizja 2025: Tydzień do wielkiego finału w Bazylei

69. Konkurs Piosenki Eurowizji odbędzie się w dniach 13, 15 i 17 maja 2025 roku w nowoczesnej hali St. Jakobshalle w Bazylei. Po emocjonującym zwycięstwie Nemo z utworem „The Code” podczas konkursu w Malmö w 2024 roku, Szwajcaria po raz trzeci w historii stała się gospodarzem wydarzenia. Wcześniej miało to miejsce w 1956 roku, kiedy zorganizowano pierwszą edycję, oraz w 1989 roku. Wybór Bazylei jako miejsca organizacji nie był przypadkowy – to miasto znane z wielokulturowości, bogatej sceny arty

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Felietony

Nowe nośniki czy stare dusze? Audiofilskie rozterki na dziś

Siedzę sobie wieczorem, lampka się grzeje, z głośników sączy się „Kind of Blue” na oryginalnej szpuli, i myślę: czy ja się przypadkiem nie zatrzymałem w czasie? Bo świat idzie do przodu – nie ma zmiłuj. Młodzież odpala Spotify w jakości „super hyper lossless”, ktoś tam testuje nowego DAC-a z chipem rodem z NASA, a ja... ja znów kombinuję jak podpiąć starego Teaca do lampy, żeby nie buczało. No właśnie. Gdzie my dzisiaj jesteśmy jako audiofile? Czy jeszcze próbujemy gonić nowinki, czy j

AudioFelek
AudioFelek
Newsy


Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia



Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.