Skocz do zawartości
Wywiady

Wywiad z prezesem firmy ESARC Hi-Tech

Wywiad z prezesem włoskiej firmy ESARC Hi-Tech, Matteo Cibelli.

(Firma ESARC zajmuje się praktycznym wykorzystaniem materiałów o gigantycznej magnetostrykcji (Giant Magnetostrictive Materials, GMM). GMM są to materiały (stopy metali), które pod wpływem pola magnetycznego zmieniają swoją formę, czyli zmieniają energię magnetyczną w mechaniczną i odwrotnie: energię mechaniczną w magnetyczną).

 

 

 

Alek Rachwald.: Wykorzystanie GMM jako nowego źródła fal akustycznych to pomysł w stylu XXI wieku. Proszę powiedzieć naszym czytelnikom o Pańskiej firmie, i dlaczego i w jakich okoliczościach zdecydowaliście się promować tę specyficzną technologię?

 

Matteo Cibelli: Esarc zawsze był zainteresowany zaawansowanymi technologiami. Na stopy GMM natrafiliśmy, poszukując nowych produktów tego rodzaju. Początkowo byliśmy reprezentantem pewnej brytyjskiej firmy pracującej nad GMM, a następnie rozpoczęliśmy własne prace, mając na uwadze zapotrzebowanie rynku i możliwości poprawy jakości dźwięku.

 

AR: GMM nie jest pierwszym pomysłem, obejmującym emitowanie sygnałów akustycznych przez płaskie powierzchnie. Technologie takie jak głośniki elektro- i megnetostatyczne są w użyciu przynajmniej od lat 50., lecz te rozwiązania są złożone technicznie i z tego powodu kosztowne. Jednak w latach 90. pojawiło się nowe rozwiazane – panele NXT – na pierwszy rzut oka przypominające rozwiązania GMM. Jednak te głośniki nie osiągnęły dużej popularności. Czy GMM jest rozwinięciem tej idei?

 

MC: Istnieje silny związek między NXT, a naszymi rozwiązaniami. Różnicą jest użyty stop. Podczas gdy w NXT konieczne jest ścisłe obliczenie położenia transmitera na powierzchni drgającej, GMM nie mają takich wymagań. Stosowany przez nas specjalny stop GMM pozwala umieszczaać nasze elementy gdzie bądź, na wielu rodzajach i rozmiarach powierzchni. Powodem, dla których NXT nie osiągnęło jak dotąd popularności, są trudności z instalacją. Nasze urządzenia mogą np. napędzać szyby w witrynie sklepowej dzięki prostemu zamocowaniu ich ich w dowolnym miejscu okna, baz żadnych obliczeń, co z NXT nie jest możliwe.

 

AR: Czy wynika z tego, ze wasze transmitery, o stosunkowo małych rozmiarach, mogą poruszać duże powierzchnie, jak ściany, stoły lub szyby okienne, bez żadnego specjalnego przygotowania napędzanych obiektów?

 

MC: Właśnei tak. Chcieliśmy uzyskać urządzenie skrajnie proste w użyciu i w instalacji. Zapewne tu jest klucz do sukcesu. Nie ma potrzeby przygotowywania poruszanej powierzchni i nie ma potrzeby obliczeń. Wystarczy przylepić urządzenie i grać.

 

AR: Duże powierzchnie mogą produkować fale o dużej długości i niskich częstotliwościach akustycznych, podczas gdy małe będą emitować fale krótsze. Czy jest możliwe skorygowanie tego efektu przy stosowaniu technologii GMM z powierzchniami o różnej wielkości i kształcie?

 

MC: Współpracujemy z Instytutem Fizyki Materiałów w Mediolanie, zaś nasz dział badawczo-rozwojowy jest głęboko zaangażowany w badania nad przenoszeniem częstotliwości przez różne materiały. Jest wiele dróg korygowania sygnału w naszych urządzeniach. Pierwszajest mechaniczna, przez stosowanie specjalnychn dysków z różnych materiałów, ograniczających niektóre częstotliwości jak zwrotnica w kolumnie głośnikowej. Jednak najlepszą metodą jest zastosowanie korektora elektronicznego.

 

AR: Czy może Pan krótko wyjaśnić, do jakich zastosowań przewidziano wasze urzadzenia GMM?

 

MC: Zastosowań jest wiele. Przyciągnęliśmy już uwagę architektów. Pracujemy z wieloma znanymi architektami i projektantami, oferując im pomoc w czynieniu głośników niewidzialnymi. Współcześnie stosuje się minimalny design i duże skrzynie plus rozwleczone wszędzie przewody niezbyt do tego pasują. Pięknym przykładem jest Parco della Musica w Rzymie, projektu architekta Renzo Piano. Jest to prawdopodobnie największy teatr w Europie i jeden z największych na świecie. ESARC Hi-Tech jest zaangażowany w w przygotowanie planów i zainstalowanie niewidocznego systemu nagłośnienia. Jesteśmy angażowani w wiele innych projektów w branży kolejowej, budowie jachtów, supermarketów, sal wystawowych i targowych, hoteli, biur, sal konferencyjnych i basenów kąpielowych (słyszenie muzyki pod wodą) i w wiele podobnych.

 

AR: Może pan wyjaśnić, czy transmitery GMM są w stanie dawać jakość dźwięku, która może być akceptowalna w terminach hi-fi, co mogłoby pozwolić na stosowanie ich w takich aplikacjach audio, jak multiroom czy car audio?

 

MC: Nasze urzadzenia GMM mają bardzo dobrą odpowiedź częstotliwościową, ale w tej sytuacji do pełnego sukcesu konieczna jest odpowiednio dobra powierzchnia do montażu. Tworzymy wiele systemów 5.1 i klienci są zadowoleni z korzyści, jakie dają niewidoczne głośniki. Instalacje samochodowe są teoretycznie możliwe, ale trzeba wziąć pod uwagę, że nasze urządzenia pracują jako dipole, dając 100% energii do wnętrza i 100% na zewnątrz. W samochodzie rezultat byłby trudny do przewidzenia, ze względu na małe powierzchnie i obecność naturalnych pudeł rezonansowych, jakimi są niektóre części wozu.

 

AR: W katalogu ESARC można zobaczyć urządzneia zarówno profesjonalne, jak i do zasosowań domowych, w rodzaju DIY. Czy Pańska firma oferuje również kompletne usługi, zawierające profesjonalny projekt i instalację w domu lub w biurze?

 

MC: Tak, ponieważ nasza technologia jest nowa i architekci nie są zbyt obyci z naszymi urządzeniami Opracowaliśmy darmowy projekt pracujący pod CAD. Stanowi to dużą pomoc dla architektów i instalatorów. Oferujemy każdy rodzaj pomocy osobom instalującym nasze systemy (zwykle robią to elektrycy) w celu uzyskania rezultatu o najwyższej jakości, „state of the art”.

 

AR: Jaką przyszłość przewiduje Pan dla technologii GMM? Jak szeroko może być stosowana w domu, lecz również np. w przemyśle?

 

MC: Wiedza o zastosowaniach GMM jest wciąż się poszerza. Dział badawczo-rozwojowy ESARC Hi-Tech prowadzi badania, które sięgają granic obecniej wiedzy. Pracujemy z włoskimi i europejskimi instytutami naukowymi w celu zwiększenia możliwości GMM nie tylko w zastosowaniach audio, lecz również w ochronie środowiska i w przemyśle.

AR: Dziękuję Panu za wywiad.

 

Więcej o GMM:

http://www.esarc.pl/faq.html

http://smart.ippt.gov.pl/past/smart03/PDF/Bomba.pdf

 

Fotografie:

1. S-Driver ("niewidoczny subwoofer", linia Professional)

2. F-Driver TXB25 (linia Consumer)

3. adapter Bluetooth do TXB25

Data dodania

Audio Pro C20

Jeszcze do niedawna, pomimo coraz bardziej zaawansowanej integracji „domowej inteligencji” większość nieskażonych audiophilią nervosą użytkowników żyła w przekonaniu, że TV najrozsądniej wzbogacić o soundbar, bądź podpiąć pod posiadany zestaw MCh/stereo a mniej bądź bardziej bezprzewodowe ekosystemy składające się z większych i mniejszych jednostek są może i wygodne, jednak zazwyczaj pełniły rolę niezobowiązujących umilaczy codziennej krzątaniny w kuchni, relaksu w sypialni, czy też na balkonie.

Fr@ntz
Fr@ntz
Kolumny

Porównanie JBL Go 4 z poprzednimi modelami - co się zmieniło?

Porównanie nowego modelu głośnika JBL Go 4 z jego poprzednimi wersjami to temat, który z pewnością zainteresuje wielu miłośników muzyki i technologii audio. Marka JBL słynie z innowacyjnych rozwiązań dźwiękowych, które nie tylko zachwycają jakością brzmienia, ale także ewoluują wraz z postępem technologicznym. Dlatego też warto przyjrzeć się bliżej, jakie zmiany i ulepszenia zostały wprowadzone w najnowszym modelu JBL Go 4 w porównaniu z jego poprzednikami. #dwa_boxy_lewo_prawo_

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Recenzje

Sonus Faber | Wywiad z Projektantem | Film

Cześć! Dzisiaj mamy dla Was wywiad z Livio Cucuzza, który jest głównym projektantem dla włoskiego Sonusa Fabera. Zadam mu kilka pytań, między innymi o jego ulubiony model, plany na przyszłość oraz o to, jakie polskie jedzenie mu najbardziej zasmakowało 😉 Zapraszamy do oglądania!   Chcielibyście zobaczyć więcej takich filmów? Dajcie znać w komentarzach pod filmem!

Q21
Q21
Wywiady

Męskie Granie 2024

START SPRZEDAŻY OSTATNIEJ PULI: 24.04.2024, g. 12:00 Już 23.04 o g. 12:00 pojawi się line-up 15-tej edycji trasy festiwalowej Żywiec Męskie Granie! FAQ - najczęściej zadawane pytania dotyczące zakupu biletów znajdziesz TUTAJ. Ważne: płatność za bilety będzie możliwa wyłącznie za pomocą BLIK oraz Vouchera eBilet. Do zatańczenia pod sceną! Bilety na trasę Męskie Granie 2024 Limit biletów: 4 bilety na użytkownika na dany koncert. Wszystkie bilety są personalizowane - o

AudioNews
AudioNews
Newsy

Orange Warsaw Festival 2024

O wydarzeniu OGŁOSZENIE ARTYSTÓW: legendarne The Prodigy zamknie Orange Main Stage 7 czerwca! Co-headlinerem piątku na OWF 2024 będzie Yeat. Orange Warsaw Festival to od kilkunastu lat najważniejsze wydarzenie muzyczne i kulturalne Warszawy oraz idealne rozpoczęcie festiwalowego lata. Każda edycja jest świętem muzyki, skupiającym dziesiątki tysięcy fanów i eklektyczny line-up. Orange Warsaw Festival 2024 line-up W dniach 7-8 czerwca na Torze Wyścigów Konnych Służewiec wystąpi

AudioNews
AudioNews
Newsy 1


Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia



Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.