Skocz do zawartości
IGNORED

Genialny pomysl na definiowanie Target Curve


Rekomendowane odpowiedzi

Ostatnio czesto mam do czynienia z korygowaniem roznych systemow DSP/DRC, generowaniem filtrow itd. i czesto jestem zauwazam, ze pierwsza reakcja, odbior sluchaczy na takie skorygowane systemy czesto brzmi: „bezduszne“, „bez wlasnej sygnatury“, „pozbawione energii“ itd.
Poniewaz zawsze bylem przekonany, ze nie jest to wina uzycia systemu korekcji, tylko wina tego, jak ta korekcja zostala dokonana, dlugo zastanawialem sie nad tym, jak tym nowicjuszom na polu korekcji DSP ten „przeskok“ z niekorygowanego na korygowany system uprzyjemnic i zmniejszyc ten „jakosciowy szok“, ktory czesto prowadzil do frustracji i braku akcepcji, wyeliminowac.
 
Czyli jak zmajstrowac taka korekcje, ktora z jednej strony pozwala sluchaczowi po korekcji zachowac i rozpoznac „sygnature“ swojego „starego, niekorygowanego systemu, ale rownoczesnie eliminuje te najwazniejsze problemy akustyczne, ktorych chcemy sie przy pomocy takiego systemu pozbyc.
 
I teraz przechodzimy do wyniku moich przemysliwan i rozwiazania.
 
Kluczowa role odgrywa dobor/definicja wlasciwego przebiegu Target Curve
 
Juz dziesiatki razy pisalem o roznych stanardach i przebiegach Target Curve zalecanych zarowno w roznych fachowych publikacjach jak i zaimplementowanych roznych systemach (np. w. Dirac)
 
Moj pomysl polega na tym, by tym razem, zamiast uzywac jednej z tych ustandaryzowanych Target Curve, tworzyc je „dynamicznie“, indywidualnie dopasowane do brzmienia, przebiegu charakterystyki, czyli de facto do SYGNATURY posiadanego systemu. Kazdy z nas wybral okreslony system, a szczegolnie zestawy glosnikowe wlasnie ze wzgledu na to ze brzmia wlasnie tak, jak brzmia, a nie tak jak jak dziesiatki innych brzmiacych inaczej. I wlasnie do tego brzmienia sie przyzwyczailismy i chcemy je po korekcji znowu w formie „SYGNATURY“ rozpoznac.
 
A jak to osiagnac?
 
Peter Lyngdorf juz dawno temu przedstawial podobne podejscie/metode zaaplikowana w jego systemie RoomPerfekt, ktora wyznacza Target Curve w oparciu o usrednione pomiary w roznych miejscach pomieszczenia.
 
Kazdy z nas moze to w troche podobny sposob zrealizowac w dowolnym systemie przy uzyciu i pomocy pomiarow i DSP (REW, Dirac, Acourate, Hypex, MiniDSP, Eqalizer APO,…)
 
Ja pokaze jak to robie przy uzyciu (highendowskiego systemu) Acourate, ale zasada jest we wszystkich taka sama.
 
Sens calej metody polega na „odrysowaniu“usrednionego przebiegu charakterystyk lewego i prawgo kanalu mierzonego w miejscu odsluchu.
 
Tak wygladaja: male glosniczki Sonus Faber Concertino uzupelnione o maly subwoofer DIY, stojacy z boku, w kacie za telewizorem. Pomieszczenie ok. 45m2

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 
1. Dwa pomiary: lewy i prawy kanal
 
TGT_1_1.thumb.jpg.31405fb99c205dfdbf992c5c65480e91.jpg

 
2. Usredniony pomiar (niebieski) z lewgo i prawgo kanalu
 
 TGT_1_2.thumb.jpg.1c8d8d3aa06bc9e13837061c19bd8cbb.jpg
 
3. Target Curve „odmalowany“ (wymodelowany) z usrednionego pomiaru (tutaj czerwony)
 
 TGT_1_3.thumb.jpg.0779b7b7fa9bc82a869053b2db0aa8ff.jpg
 
3. Tak wyglada ten Target Vurve w porownaniu z przebiegami charakterystyk czestotliwosciowych lewego i prawgo kanalu
 
 
4. Teraz nastepuje bardzo wazny krok: decyduje jak obnizyc ten zdefiniowany Target Curve (niebieski), by skorygowac najwazniejsze dziury (patrz 40-80Hz i 100-170Hz)

TGT_1_4.thumb.jpg.1a304f31dc1ccf692ae505ea479f0cd6.jpg
 
5. w oparciu o ten obnizony Target Curve generuje filtry korekcyjne. Ich przebieg dla lewego i prawgo kanalu widac ponizej Target Curve
 

TGT_1_6.thumb.jpg.6d202da9209aa4897e7768ed52f2a3a1.jpg

 TGT_1_5.thumb.jpg.ba1efea4d9a852af2eeb9a98e852001b.jpg
 
BTW. To sa korekcje w domenie amplitudowej (o ile dB). Ale np. Acourate generuje rownoczesnie filtry w domenie czasowej korygujace faze itd., ale to pokaze pozniej
 
6. Tak wyglada przebieg charakterystyki czestotliwosciowej po zaaplikowaniu korekcji. Rozpoznajemy zachowana „SYGNATURE“ (brazowa), ale zredukowalismy te najwieksze odchylki i dziury, tak ze niemalze caly zakres 20-20.000Hz miesci sie w +/-3dB (f3). I to w MIEJSCU ODSLUCHU

7. A teraz odnosnie korekcji w domenie czasowej
 
Na ponizszych pomiarach widac przebiegi charakterystyki czestoliwosciowej lewy/prawy bez wygladzenia i mizerne przepiegi step response, spowodowowane asymetrycznym ustawieniem subwoofera i roznym zgraniem subwoofera z lewym i prawym monitorkiem.
 
TGT_1_8.thumb.jpg.0408448e5dbbcdc23835123752cf8406.jpg
 
A tak to wyglada po zaaplikowaniu korekcji
 
 

 
Widac jeszcze resztkowe Preringing, ale to mozna by tez jeszcze „poprawic“ (czerwone)
 
 
 
BTW.
 
Tutaj widac, ze wygenerowane filtry sa automatycznie przygotowane do importu do Roon (niebieskie)
 
 
TGT_1_9.thumb.jpg.ba524c99ece78980d673568aa29ce1b0.jpg
 
 
PS.
 
Tutaj inny przyklad, ktory zmajstrowalem dla znajomego. Mozna rozpoznac podobna logike/metode

TGT_1_10.thumb.jpg.fa37e8ef70f80e9e2bf9c1e91480e6e1.jpg

TGT_1_10.thumb.jpg.4bb0cf9db953d8d57bb77d7fd4cca526.jpg

TGT_1_11.thumb.jpg.af5427432d6be404a44efc714c7ef890.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Ostatnio czesto mam do czynienia z korygowaniem roznych systemow DSP/DRC, generowaniem filtrow itd. i czesto jestem zauwazam, ze pierwsza reakcja, odbior sluchaczy na takie skorygowane systemy czesto brzmi: „bezduszne“, „bez wlasnej sygnatury“, „pozbawione energii“ itd.
Poniewaz zawsze bylem przekonany, ze nie jest to wina uzycia systemu korekcji, tylko wina tego, jak ta korekcja zostala dokonana, dlugo zastanawialem sie nad tym, jak tym nowicjuszom na polu korekcji DSP ten „przeskok“ z niekorygowanego na korygowany system uprzyjemnic i zmniejszyc ten „jakosciowy szok“, ktory czesto prowadzil do frustracji i braku akcepcji, wyeliminowac.
 
Czyli jak zmajstrowac taka korekcje, ktora z jednej strony pozwala sluchaczowi po korekcji zachowac i rozpoznac „sygnature“ swojego „starego, niekorygowanego systemu, ale rownoczesnie eliminuje te najwazniejsze problemy akustyczne, ktorych chcemy sie przy pomocy takiego systemu pozbyc.
 
I teraz przechodzimy do wyniku moich przemysliwan i rozwiazania.
 
Kluczowa role odgrywa dobor/definicja wlasciwego przebiegu Target Curve
 
Juz dziesiatki razy pisalem o roznych stanardach i przebiegach Target Curve zalecanych zarowno w roznych fachowych publikacjach jak i zaimplementowanych roznych systemach (np. w. Dirac)
 
Moj pomysl polega na tym, by tym razem, zamiast uzywac jednej z tych ustandaryzowanych Target Curve, tworzyc je „dynamicznie“, indywidualnie dopasowane do brzmienia, przebiegu charakterystyki, czyli de facto do SYGNATURY posiadanego systemu. Kazdy z nas wybral okreslony system, a szczegolnie zestawy glosnikowe wlasnie ze wzgledu na to ze brzmia wlasnie tak, jak brzmia, a nie tak jak jak dziesiatki innych brzmiacych inaczej. I wlasnie do tego brzmienia sie przyzwyczailismy i chcemy je po korekcji znowu w formie „SYGNATURY“ rozpoznac.
 
A jak to osiagnac?
 
Peter Lyngdorf juz dawno temu przedstawial podobne podejscie/metode zaaplikowana w jego systemie RoomPerfekt, ktora wyznacza Target Curve w oparciu o usrednione pomiary w roznych miejscach pomieszczenia.
 
Kazdy z nas moze to w troche podobny sposob zrealizowac w dowolnym systemie przy uzyciu i pomocy pomiarow i DSP (REW, Dirac, Acourate, Hypex, MiniDSP, Eqalizer APO,…)
 
Ja pokaze jak to robie przy uzyciu (highendowskiego systemu) Acourate, ale zasada jest we wszystkich taka sama.
 
Sens calej metody polega na „odrysowaniu“usrednionego przebiegu charakterystyk lewego i prawgo kanalu mierzonego w miejscu odsluchu.
 
Tak wygladaja: male glosniczki Sonus Faber Concertino uzupelnione o maly subwoofer DIY, stojacy z boku, w kacie za telewizorem. Pomieszczenie ok. 45m2
 
1. Dwa pomiary: lewy i prawy kanal
 
 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

TGT_1_1.thumb.jpg.31405fb99c205dfdbf992c5c65480e91.jpg

 
2. Usredniony pomiar (niebieski) z lewgo i prawgo kanalu
 
 
 
3. Target Curve „odmalowany“ (wymodelowany) z usrednionego pomiaru (tutaj czerwony)
 
 
 
 
3. Tak wyglada ten Target Vurve w porownaniu z przebiegami charakterystyk czestotliwosciowych lewego i prawgo kanalu
 
 
4. Teraz nastepuje bardzo wazny krok: decyduje jak obnizyc ten zdefiniowany Target Curve (niebieski), by skorygowac najwazniejsze dziury (patrz 40-80Hz i 100-170Hz)
 
5. w oparciu o ten obnizony Target Curve generuje filtry korekcyjne. Ich przebieg dla lewego i prawgo kanalu widac ponizej Target Curve
 
 
 
BTW. To sa korekcje w domenie amplitudowej (o ile dB). Ale np. Acourate generuje rownoczesnie filtry w domenie czasowej korygujace faze itd., ale to pokaze pozniej
 
6. Tak wyglada przebieg charakterystyki czestotliwosciowej po zaaplikowaniu korekcji. Rozpoznajemy zachowana „SYGNATURE“ (brazowa), ale zredukowalismy te najwieksze odchylki i dziury, tak ze niemalze caly zakres 20-20.000Hz miesci sie w +/-3dB (f3). I to w MIEJSCU ODSLUCHU
 
7. A teraz odnosnie korekcji w domenie czasowej
 
Na ponizszych pomiarach widac przebiegi charakterystyki czestoliwosciowej lewy/prawy bez wygladzenia i mizerne przepiegi step response, spowodowowane asymetrycznym ustawieniem subwoofera i roznym zgraniem subwoofera z lewym i prawym monitorkiem.
 
 
 
 
A tak to wyglada po zaaplikowaniu korekcji
 
 
 
 
Widac jeszcze resztkowe Preringing, ale to mozna by tez jeszcze „poprawic“ (czerwone)
 
 
 
BTW.
 
Tutaj widac, ze wygenerowane filtry sa automatycznie przygotowane do importu do Roon (niebieskie)
 
 
 
 
PS.
 
Tutaj inny przyklad, ktory zmajstrowalem dla znajomego. Mozna rozpoznac podobna logike/metode

TGT_1_2.thumb.jpg.1c8d8d3aa06bc9e13837061c19bd8cbb.jpg

TGT_1_3.thumb.jpg.0779b7b7fa9bc82a869053b2db0aa8ff.jpg

TGT_1_4.thumb.jpg.1a304f31dc1ccf692ae505ea479f0cd6.jpg

TGT_1_5.thumb.jpg.ba1efea4d9a852af2eeb9a98e852001b.jpg

TGT_1_6.thumb.jpg.6d202da9209aa4897e7768ed52f2a3a1.jpg

TGT_1_8.thumb.jpg.0408448e5dbbcdc23835123752cf8406.jpg

TGT_1_9.thumb.jpg.ba524c99ece78980d673568aa29ce1b0.jpg

TGT_1_10.thumb.jpg.fa37e8ef70f80e9e2bf9c1e91480e6e1.jpg

TGT_1_10.thumb.jpg.4bb0cf9db953d8d57bb77d7fd4cca526.jpg

TGT_1_11.thumb.jpg.af5427432d6be404a44efc714c7ef890.jpg
dzięki za inspirację :)
to modelowanie target curve w pkt 3, to rozumiem że ręczna robótka?

Sent from hell using Tapatalk

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 
Reguly forum (krotkie czasy na edycje) to SYSF SYF i jeszcze raz SYF

Nie pozwalaja na uporzadkowanie kompleksowych watkow (kolejnosc screenshotow w wiekszych tematach, ktorych nie mozna wklejac miedzy tekstem w trakcie pisania, i trzeba je pozniej przestawiac/edytowac, na co nie wystarcza czas edycji)

Niestety nikt z administracji tego nie kapuje i na to nie reaguje


6. Tak wyglada przebieg charakterystyki czestotliwosciowej po zaaplikowaniu korekcji. Rozpoznajemy zachowana „SYGNATURE“ (brazowa), ale zredukowalismy te najwieksze odchylki i dziury, tak ze niemalze caly zakres 20-20.000Hz miesci sie w +/-3dB (f3). I to w MIEJSCU ODSLUCHU

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )


to modelowanie target curve w pkt 3, to rozumiem że ręczna robótka?


Reczna

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ouć, trzeba będzie zrobić nowy pomiar i spróbować w dirac w zakresie dopuszczonym fabryczna jego wersją pozdejmować i podbić dołki i górki do zakresu plus minus 3 db? Tylko mam wrażenie że to sporo zależy od pomieszczenia i jego modów, moje wyglądało po pomiarze bardzo słabo. Ale dzięki za pomysł, trzeba będzie spróbować zanim wydam werdykt odnośnie testowanego Nada.

Tylko czy pomiary mogę robić własnoręcznie trzymając mikrofon czy kombinować jakiś stojak czy coś? Zazwyczaj w trakcie słuchania jestem w pokoju, stanowiąc naturalny ustrój...

  • 1 miesiąc później...

Kurcze, xajas, a masz ten pokój jakoś zaaranżowany akustycznie? Powiem ci osobiście moje wrażenie to jest takie, że dobrze jest zrobić pomieszczenie, a później dopiero robić drobne korekty dsp. Mam nadzieję że nie odbierzesz tego jak typowe forumowe czepialstwo, bo raczej chcę normalnie podyskutować, ale tak patrząc po zdjęciu, to masz strasznie dużo powierzchni odbijających. 

Jak najbardziej popieram nie robienie celu na prosto (chyba, że ktoś tak lubi) tylko tak żeby pasowało pod preferencje.

Albo wręcz używać włącznie z eq w zależności od muzyki (przecież zupełnie inaczej masterowane były utwory w latach 60tych, inaczej w 80tych, a inaczej teraz - i nie każda moda obowiązkowo musi się podobać) 

 

To jest moj „living room“ (polaczony z jadalnia) w ktorym swiadomie nie na rzadnej adaptacji akustycznej. Zero️A mimo to efekt jest niezly, bo mam olbrzymia kanape i wiele innych „naturalnych“ pochłaniaczy
W tym pomieszczeniu jedyny uzyty srodek do korekcji akustyki to DSP.
„Intensywna“ adaptacje akustyki stosuje w pokoju muzycznym.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.