Jump to content

CAYIN IDAC-6 MK2

W 2017 roku Cayin zaprezentował swoją serię „i” składająca się z trzech komponentów: iDAC-6, iHA-6 (wzmacniacz słuchawkowy) oraz iDAP-6 (streamer). Po prawie czterech latach przyszła pora na odświeżenie serii. Na pierwszy ogień poszedł DAC, który po ulepszeniu otrzymał nazwę iDAC-6 MK2.
Wymiary nowego iDACa pozostały te same 240 mm x 252 mm 69 mm, tak aby urządzenie idealnie pasowało do stosu pozostałych dwóch części.

DSC_3931.thumb.JPG.53f2c226929dc22d37dd1f331b59b828.JPG  DSC_3938.thumb.JPG.ff5b407cdf076280bcfa7d9d9547e566.JPG

 

Obudowa wykonana jest z piaskowanego aluminium w kolorze srebrnym, łączenia elementów są niewidoczne, jedynie na panelu tylnym występują śruby montażowe.
Główna modyfikacja, którą od razu dostrzeżemy w stosunku do wersji sprzed czterech lat to układ panelu frontowego i duży ekran.
Muszę przyznać, że 3,5-calowy Amoled robi wrażenie, rozdzielczość jest bardzo dobra, wszystkie informacje odczytamy bez problemu, niezależnie od kąta patrzenia.
Barwa ekranu zmienia w zależności od wybranego trybu pracy tranzystor/lampa.
Jeśli wybierzemy odsłuch w trybie lampowym, wyświetlacz przyjmuje ciepły pomarańczowy odcień imitujący żarzącą się lampę. Po przejściu na pracę, jako tranzystor kolor wyświetlacza zmienia się na niebiesko, zielono, biały. Poza tym możemy odczytać, wybrane źródło, częstotliwość odtwarzanego materiału muzycznego i wybrany filtr.

DSC_3934.thumb.JPG.d81e2aad2aa114d5c88c63ee610c1127.JPG  DSC_3939.thumb.JPG.689c538773e8793763b99900463c990d.JPG

 

Po lewej stronie ekranu mamy trzy przyciski funkcyjne oraz włącznik (power).
I tak od góry, pierwszy przycisk to wybór źródła, drugi zmienia nam tryb racy lampa/ tranzystor, a trzeci przełącza się między pre lub line out.
Po prawej stronie mamy duże pokrętło, które działa albo za pomocą przełącznika obrotowego jako regulacja głośności, aktywna tylko w trybie pre, lub naciskając do środka, możemy wywołać dodatkowe menu.
Mamy tu wybór 7 filtrów dla PCM i 4 dla DSD, wybór trybu pracy PRE/DAC oraz informację o wersji firmware.
Na panelu tylnym mamy wyjście RCA oraz XLR, oraz wejścia:coaxial RCA, oraz BNC, AES/EBU, USB oraz I2S.
Nad wyjściami znajdują się pionowe otwory wentylacyjne, jest ich zdecydowanie za mało iDAC-6MK II, w trybie lampowym potrafi mocno się nagrzać i najlepiej zapewnić mu sporo miejsca dookoła i raczej nie ustawiać go w stos. Podczas pracy, jako solid-state, obudowa jest lekko ciepła.

DSC_3970.thumb.JPG.d681cb61fd5f31d571da944be633c195.JPG  DSC_3980.thumb.JPG.66e506918d068ffedd7c5494a140ad46.JPG

 

DSC_3981.thumb.JPG.1923b39e50f2b6e42a345daab0b90b6f.JPG  DSC_3982.thumb.JPG.cc10cef92148706329f9e6fd8283299d.JPG

DSC_3978.thumb.JPG.92a06c4b5450bf8c7b8176f22cf7d8b3.JPG  DSC_3942.thumb.JPG.7aa76a18f91de736a671d3cb593f3fbb.JPG

 

 

DSC_3975.thumb.JPG.50ace0315dfc7146ae2a47eb5b0dc7fe.JPG  

 

 

 

Wewnętrznie też mamy zmiany, to przede wszystkim nowy chipset Sabre ES9028Pro oparty na delta sigma, wspierany przez potrójny oscylator kwarcowy femtosekundowy. Pierwotna wersja iDac-6 wykorzystywała dwukanałową implementację AKM AK4490 z konfiguracją podwójnego oscylatora.
Czy to był zabieg celowy, czy Cayin został niejako, zmuszony do tej zmiany możemy się tylko domyślać.
W październiku 2020 r spłonęła całkowicie fabryka potentata wśród producentów elektronicznych układów cyfrowo-analogowych Asahi Kasei Microsystems (AKM) w mieście Nobeoka. Od tamtej pory duża część producentów audio boryka się z problemem braku podstawowych podzespołów do produkcji swoich urządzeń.

Z tego powodu firmy wykorzystujące chip AKM musiały znaleźć alternatywę i znacznie przeprojektować swoje modele DAC. Nie dziwi, więc pojawienie się przetworników cyfrowo – analogowych opartych o ESS Sabre. W przedsprzedaży mamy już Topping D90SE, myślę, że dni D70s też są już policzone. Niedawno ukazał się Gustard X16. Proszę mnie, nie zrozumieć źle, nie twierdzę, że Sabre jest gorsze, po prostu jest teraz dużo częściej wybierane w projektach audio.
Jak już wiemy DAC, może pracować w dwóch trybach do wyboru klasyczny tranzystorowy i lampowy z zastosowaniem 4 lamp 6H16B, dwie lampy są dedykowane dla wyjścia single-ended i 2 dla wyjścia zbalansowanego.
Dzięki zastosowaniu nowego chipsetu, wejście USB obsługuje natywne DSD64 - DSD512, PCM do 32 bitów / 768 kHz AES / EBU, optyczne, koncentryczne: do 24 bit / 192 kHz, DSD64 (DoP).

Do testów zestawiłam kilka przetworników cyfrowo analogowych: Chord Hugo TT, Denafrips Ares II, Gustard X16 i oczywiście nasz bohater Cayin iDAC-6MK II. Wydaje mi się, że może to być ciekawe porównanie, z uwagi na to, iż są to urządzenia z różnych przedziałów cenowych, ale i różne konstrukcyjnie. Chord oparty o FPGA, Denafrips drabinka rezystorowa, Cayin Sabre ES9028Pro i dodatkowo dwa tryby pracy do wyboru, no i mistrz pomiarów Gustard X16 z zastosowaną kością ES9068AS, z pełnym dekodowaniem MQA.

DSC_3946.thumb.JPG.f405ffe7f154406a6942314c431b70a1.JPG

 

Początkowo skupiłam się na Cayin, żeby dobrze zapamiętać jego styl prezentowania muzyki i przyzwyczaić się do brzmienia. Jeśli ktoś miał styczność ze sprzętem marki Cayin, wie, że prezentuje on ciepłą barwę, nasyconą dźwiękami, tu miałam jednak obawy jak to, wypadnie w połączeniu z kością ES Sabre, czy dźwięk nie będzie zbyt suchy i sterylny. Okazało się jednak, że moja podejrzliwość była nieuzasadniona, iDac-6MKII nie jest całkiem neutralny ani nastawiony na analityczne rozkładanie nagrań na części pierwsze. Dźwięk jest dociążony, soczysty a przy tym potwornie muzykalny. Bas jest lekko podkreślony, ale przy tym świetnie kontrolowany, nie buczy, a miło wybrzmiewa i rozchodzi się po pomieszczeniu. Wokale są trochę cofnięte, nie są podawane „bezpośrednio na twarz” słuchaczowi, ale dzięki temu Cayin brzmi równo. Wysokie tony są wyraziste, czuć w nich zadziorność, szybkość, ale nic nie męczy, nie przeszkadza. Po przejściu na tryb tranzystorowy dostajemy szybkość i energię, instrumenty są lepiej pozycjonowane, poprawia się przejrzystość i detal, ale dzieje się to kosztem ciepła i plastyczności.
Ten „dwupak”, który dostajemy w jednym urządzeniu, jest wygodny, możemy zmieniać sobie sygnaturę dźwięku w zależności od słuchanej muzyki.
Po wpięciu do systemu Chorda wszystkiego jest więcej, rośnie zdecydowanie scena i przestrzeń, wokale wysuwają się do przodu i dostajemy więcej detali. Patrząc jednak na stosunek ceny, Chord kosztuje 3 krotnie więcej, czy jest wart, aż takiej dopłaty, trzeba odpowiedzieć sobie samemu na to pytanie.
Denafrips Ares II, to inne granie, dźwięk jest mniej dociążony w porównaniu do Cayina. Ma za to bardzo ładny, czarujący wokal i mimo iż to DAC R2R to szczegółów nam nie zabraknie. Powiedziałabym, że średnica w Aresie jest wyrafinowana, to jego mocny punkt. Góra jest delikatniejsza, nie jest tak wyrazista, jak w Cayin.

No i został nam Gustard X16 MQA, trochę o nim głośno ostatnio w sieci, a to za sprawą pomiarów, które wygrywa z dużo droższymi konkurentami, można poczytać na stronie: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/gustard-x16-balanced-mqa-dac-review.17419/

Tylko czy pomiary i rankingi grają? Myślę, że najlepiej zdać się na własne uszy i sprawdzić jak gra dany sprzęt w naszym systemie.
Z testowanych DAC wypadł on najbardziej przejrzyście, szczegółowo i bezszumowo, rozkłada dźwięk na czynniki pierwsze. Tu ważne jest, z czym go zestawimy. Po podłączeniu do wzmacniacza lampowego, który gra ciepło, jego przejrzystość tonowała fajnie dźwięk, aby nie wypadał zbyt ciężko. Jednak jeśli chodzi o przekazywanie emocji podczas słuchania muzyki, jeśli chodzi o obecność średnich tonów, naturalność, ciepło, został zdecydowanie pokonany przez Cayin iDAC-6MK II.
Cayin to ogromna ilość energii i emocji. Dźwięk jest przyjemnie zadziorny, niepozwalający się nudzić jednak dosyć mocno oparty na analogowo brzmiącym fundamencie, słodki i bardzo wyrazisty zarazem.
Szczerze, dziwie się, dlaczego iDAC-6MK II jest tak mało popularny na naszym forum. Często przeglądam posty i na pytania czytelników o przetwornik do 5 tys. najczęściej polecany jest Qutest lub RME Adi-2 Dac oczywiście oba są świetne, ale zdecydowanie warto dorzucić do nich Cayin iDAC-6MK II.

Za udosępnienie sprzętu do testu dziękuję audiomagic.pl

 

Małgorzata Rutkowska-Mamica

 

DANE TECHNICZNE:

  • Chipset DAC ES9028Pro
  • Napięcie wyjściowe RCA: 2,2 V RMS
  • BAL XLR: 4,4 V RMS
  • Wejścia USB obsługuje natywne DSD64-DSD512, PCM do 32 bitów / 768 kHz
  • AES / EBU, optyczne, koncentryczne: do 24Bit / 192kHz, DSD64 (DoP)
  • Wyjścia liniowe i przedwzmacniacz XLR (zbalansowane), RCA (niezbalansowane, przełączalna lampa / tranzystor)
  • Napięcie wyjściowe: Linia: 2,2 V + 2,2 V RCA, 4,4 V + 4,4 V tranzystor XLR i lampa
  • Przedwzmacniacz: tranzystor 7V + 7V RCA, lampa  6V + 6V RCA
  • Tranzystor 13V + 13V XLR, lampa  10V + 10V XLR
  • Zespół lampowy  4 x 6N1B
  • Wymiary  240 mm x 252 mm 69 mm(szer. x gł. x wys.)
  • Waga  3.8 kg

 

 

 

 




User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.



Guest
This is now closed for further comments

  • CAYIN IDAC-6 MK2

    W 2017 roku Cayin zaprezentował swoją serię „i” składająca się z trzech komponentów: iDAC-6, iHA-6 (wzmacniacz słuchawkowy) oraz iDAP-6 (streamer). Po prawie czterech latach przyszła pora na odświeżenie serii. Na pierwszy ogień poszedł DAC, który po ulepszeniu otrzymał nazwę iDAC-6 MK2. Wymiary nowego iDACa pozostały te same 240 mm x 252 mm 69 mm, tak aby urządzenie idealnie pasowało do stosu pozostałych dwóch części.      Obudowa wykonana jest z piaskowanego aluminium w kolorze

    M@rgot
    M@rgot
    Akcesoria

    Bang & Olufsen Beosound Explore

    Okres wakacji sprzyja szeroko rozumianej aktywności fizycznej i to nie tylko w wersji survivalowej w stylu spania pod chmurką, żywienia się korą i darami lasu, lecz również nieco bardziej cywilizowanej – z wszelkimi wygodami, szerokopasmowym Internetem, klimatyzacją i wyżywieniem w formacie all inclusive. Dlatego też opuszczając na tydzień, bądź dwa własne domostwo wcale nie trzeba rezygnować z wygód, jak i ulubionej muzyki. Zamiast jednak podróżować z pełnowymiarowym zestawem można pójść na mał

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Kolumny

    Audio-Technica AT-PEQ30

    Stawiając pierwsze kroki w będącej cały czas na fali wznoszącej domenie analogowej większość z nabywców mierzy się z dylematem wyboru gramofonu spełniającego ich wymagania. Warto bowiem mieć na uwadze, iż bazując jedynie na ofercie rynku pierwotnego mamy dostępne konstrukcje o napędzie paskowym i bezpośrednim (idlerową niszę pozwolę sobie w tym momencie pominąć), to część z nich posiada wbudowany przedwzmacniacz a część potrzebuje wspomagania urządzeniem zewnętrznym. Tym samym mnogość opcji może

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Akcesoria

    iFi Audio Zen DAC v2

    Minęły dwa lata od premiery iFi Audio ZEN DAC .  Ten wzmacniacz słuchawkowy i dac w jednym został nagrodzony przez EISA w kategorii „Best Value DAC” 2020-21. Idąc za ciosem iFi Audio zdecydowało się na ulepszenie projektu przedstawiając nam w kwietniu ZEN DAC V2. Wizualnie to nadal ten sam kompaktowy wzmacniacz słuchawkowy z  przetwornikiem cyfrowo-analogowym USB o wysokiej rozdzielczości, dekodujący MQA, gdyby nie napis z tyłu „Zen Dac V2” byłby nie do odróżnienia od wersji pierwszej V1.

    M@rgot
    M@rgot
    Akcesoria

    Audio Reveal The Second

    Chwile minęło od kiedy recenzowałem Audio Reveal The First (recenzję można przeczytać tutaj). Jakiś czas później, w me ręce wpadł następca, a może bardziej większy brat - jako że oba modele są dostępne w sprzedaży równolegle. Na rynku zdążyła się już pojawić wersja specjalna (Audio Reveal The Second Signature), a nawet pojawił się najmłodszy członek rodziny (Audio Reveal Junior), domykając tym samym ofertę polskiego Audio Reveal.    Jednak idąc po kolei i z lekkim opóźnieniem chciałbym

    plastik1989
    plastik1989
    Wzmacniacze
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock podczas używania strony.

Zarejestrowani użytkownicy mogą wyłączyć ten komunikat.