Jump to content

CAYIN IDAC-6 MK2

M@rgot

W 2017 roku Cayin zaprezentował swoją serię „i” składająca się z trzech komponentów: iDAC-6, iHA-6 (wzmacniacz słuchawkowy) oraz iDAP-6 (streamer). Po prawie czterech latach przyszła pora na odświeżenie serii. Na pierwszy ogień poszedł DAC, który po ulepszeniu otrzymał nazwę iDAC-6 MK2.
Wymiary nowego iDACa pozostały te same 240 mm x 252 mm 69 mm, tak aby urządzenie idealnie pasowało do stosu pozostałych dwóch części.

DSC_3931.thumb.JPG.53f2c226929dc22d37dd1f331b59b828.JPG  DSC_3938.thumb.JPG.ff5b407cdf076280bcfa7d9d9547e566.JPG

 

Obudowa wykonana jest z piaskowanego aluminium w kolorze srebrnym, łączenia elementów są niewidoczne, jedynie na panelu tylnym występują śruby montażowe.
Główna modyfikacja, którą od razu dostrzeżemy w stosunku do wersji sprzed czterech lat to układ panelu frontowego i duży ekran.
Muszę przyznać, że 3,5-calowy Amoled robi wrażenie, rozdzielczość jest bardzo dobra, wszystkie informacje odczytamy bez problemu, niezależnie od kąta patrzenia.
Barwa ekranu zmienia w zależności od wybranego trybu pracy tranzystor/lampa.
Jeśli wybierzemy odsłuch w trybie lampowym, wyświetlacz przyjmuje ciepły pomarańczowy odcień imitujący żarzącą się lampę. Po przejściu na pracę, jako tranzystor kolor wyświetlacza zmienia się na niebiesko, zielono, biały. Poza tym możemy odczytać, wybrane źródło, częstotliwość odtwarzanego materiału muzycznego i wybrany filtr.

DSC_3934.thumb.JPG.d81e2aad2aa114d5c88c63ee610c1127.JPG  DSC_3939.thumb.JPG.689c538773e8793763b99900463c990d.JPG

 

Po lewej stronie ekranu mamy trzy przyciski funkcyjne oraz włącznik (power).
I tak od góry, pierwszy przycisk to wybór źródła, drugi zmienia nam tryb racy lampa/ tranzystor, a trzeci przełącza się między pre lub line out.
Po prawej stronie mamy duże pokrętło, które działa albo za pomocą przełącznika obrotowego jako regulacja głośności, aktywna tylko w trybie pre, lub naciskając do środka, możemy wywołać dodatkowe menu.
Mamy tu wybór 7 filtrów dla PCM i 4 dla DSD, wybór trybu pracy PRE/DAC oraz informację o wersji firmware.
Na panelu tylnym mamy wyjście RCA oraz XLR, oraz wejścia:coaxial RCA, oraz BNC, AES/EBU, USB oraz I2S.
Nad wyjściami znajdują się pionowe otwory wentylacyjne, jest ich zdecydowanie za mało iDAC-6MK II, w trybie lampowym potrafi mocno się nagrzać i najlepiej zapewnić mu sporo miejsca dookoła i raczej nie ustawiać go w stos. Podczas pracy, jako solid-state, obudowa jest lekko ciepła.

DSC_3970.thumb.JPG.d681cb61fd5f31d571da944be633c195.JPG  DSC_3980.thumb.JPG.66e506918d068ffedd7c5494a140ad46.JPG

 

DSC_3981.thumb.JPG.1923b39e50f2b6e42a345daab0b90b6f.JPG  DSC_3982.thumb.JPG.cc10cef92148706329f9e6fd8283299d.JPG

DSC_3978.thumb.JPG.92a06c4b5450bf8c7b8176f22cf7d8b3.JPG  DSC_3942.thumb.JPG.7aa76a18f91de736a671d3cb593f3fbb.JPG

 

 

DSC_3975.thumb.JPG.50ace0315dfc7146ae2a47eb5b0dc7fe.JPG  

 

 

 

Wewnętrznie też mamy zmiany, to przede wszystkim nowy chipset Sabre ES9028Pro oparty na delta sigma, wspierany przez potrójny oscylator kwarcowy femtosekundowy. Pierwotna wersja iDac-6 wykorzystywała dwukanałową implementację AKM AK4490 z konfiguracją podwójnego oscylatora.
Czy to był zabieg celowy, czy Cayin został niejako, zmuszony do tej zmiany możemy się tylko domyślać.
W październiku 2020 r spłonęła całkowicie fabryka potentata wśród producentów elektronicznych układów cyfrowo-analogowych Asahi Kasei Microsystems (AKM) w mieście Nobeoka. Od tamtej pory duża część producentów audio boryka się z problemem braku podstawowych podzespołów do produkcji swoich urządzeń.

Z tego powodu firmy wykorzystujące chip AKM musiały znaleźć alternatywę i znacznie przeprojektować swoje modele DAC. Nie dziwi, więc pojawienie się przetworników cyfrowo – analogowych opartych o ESS Sabre. W przedsprzedaży mamy już Topping D90SE, myślę, że dni D70s też są już policzone. Niedawno ukazał się Gustard X16. Proszę mnie, nie zrozumieć źle, nie twierdzę, że Sabre jest gorsze, po prostu jest teraz dużo częściej wybierane w projektach audio.
Jak już wiemy DAC, może pracować w dwóch trybach do wyboru klasyczny tranzystorowy i lampowy z zastosowaniem 4 lamp 6H16B, dwie lampy są dedykowane dla wyjścia single-ended i 2 dla wyjścia zbalansowanego.
Dzięki zastosowaniu nowego chipsetu, wejście USB obsługuje natywne DSD64 - DSD512, PCM do 32 bitów / 768 kHz AES / EBU, optyczne, koncentryczne: do 24 bit / 192 kHz, DSD64 (DoP).

Do testów zestawiłam kilka przetworników cyfrowo analogowych: Chord Hugo TT, Denafrips Ares II, Gustard X16 i oczywiście nasz bohater Cayin iDAC-6MK II. Wydaje mi się, że może to być ciekawe porównanie, z uwagi na to, iż są to urządzenia z różnych przedziałów cenowych, ale i różne konstrukcyjnie. Chord oparty o FPGA, Denafrips drabinka rezystorowa, Cayin Sabre ES9028Pro i dodatkowo dwa tryby pracy do wyboru, no i mistrz pomiarów Gustard X16 z zastosowaną kością ES9068AS, z pełnym dekodowaniem MQA.

DSC_3946.thumb.JPG.f405ffe7f154406a6942314c431b70a1.JPG

 

Początkowo skupiłam się na Cayin, żeby dobrze zapamiętać jego styl prezentowania muzyki i przyzwyczaić się do brzmienia. Jeśli ktoś miał styczność ze sprzętem marki Cayin, wie, że prezentuje on ciepłą barwę, nasyconą dźwiękami, tu miałam jednak obawy jak to, wypadnie w połączeniu z kością ES Sabre, czy dźwięk nie będzie zbyt suchy i sterylny. Okazało się jednak, że moja podejrzliwość była nieuzasadniona, iDac-6MKII nie jest całkiem neutralny ani nastawiony na analityczne rozkładanie nagrań na części pierwsze. Dźwięk jest dociążony, soczysty a przy tym potwornie muzykalny. Bas jest lekko podkreślony, ale przy tym świetnie kontrolowany, nie buczy, a miło wybrzmiewa i rozchodzi się po pomieszczeniu. Wokale są trochę cofnięte, nie są podawane „bezpośrednio na twarz” słuchaczowi, ale dzięki temu Cayin brzmi równo. Wysokie tony są wyraziste, czuć w nich zadziorność, szybkość, ale nic nie męczy, nie przeszkadza. Po przejściu na tryb tranzystorowy dostajemy szybkość i energię, instrumenty są lepiej pozycjonowane, poprawia się przejrzystość i detal, ale dzieje się to kosztem ciepła i plastyczności.
Ten „dwupak”, który dostajemy w jednym urządzeniu, jest wygodny, możemy zmieniać sobie sygnaturę dźwięku w zależności od słuchanej muzyki.
Po wpięciu do systemu Chorda wszystkiego jest więcej, rośnie zdecydowanie scena i przestrzeń, wokale wysuwają się do przodu i dostajemy więcej detali. Patrząc jednak na stosunek ceny, Chord kosztuje 3 krotnie więcej, czy jest wart, aż takiej dopłaty, trzeba odpowiedzieć sobie samemu na to pytanie.
Denafrips Ares II, to inne granie, dźwięk jest mniej dociążony w porównaniu do Cayina. Ma za to bardzo ładny, czarujący wokal i mimo iż to DAC R2R to szczegółów nam nie zabraknie. Powiedziałabym, że średnica w Aresie jest wyrafinowana, to jego mocny punkt. Góra jest delikatniejsza, nie jest tak wyrazista, jak w Cayin.

No i został nam Gustard X16 MQA, trochę o nim głośno ostatnio w sieci, a to za sprawą pomiarów, które wygrywa z dużo droższymi konkurentami, można poczytać na stronie: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/gustard-x16-balanced-mqa-dac-review.17419/

Tylko czy pomiary i rankingi grają? Myślę, że najlepiej zdać się na własne uszy i sprawdzić jak gra dany sprzęt w naszym systemie.
Z testowanych DAC wypadł on najbardziej przejrzyście, szczegółowo i bezszumowo, rozkłada dźwięk na czynniki pierwsze. Tu ważne jest, z czym go zestawimy. Po podłączeniu do wzmacniacza lampowego, który gra ciepło, jego przejrzystość tonowała fajnie dźwięk, aby nie wypadał zbyt ciężko. Jednak jeśli chodzi o przekazywanie emocji podczas słuchania muzyki, jeśli chodzi o obecność średnich tonów, naturalność, ciepło, został zdecydowanie pokonany przez Cayin iDAC-6MK II.
Cayin to ogromna ilość energii i emocji. Dźwięk jest przyjemnie zadziorny, niepozwalający się nudzić jednak dosyć mocno oparty na analogowo brzmiącym fundamencie, słodki i bardzo wyrazisty zarazem.
Szczerze, dziwie się, dlaczego iDAC-6MK II jest tak mało popularny na naszym forum. Często przeglądam posty i na pytania czytelników o przetwornik do 5 tys. najczęściej polecany jest Qutest lub RME Adi-2 Dac oczywiście oba są świetne, ale zdecydowanie warto dorzucić do nich Cayin iDAC-6MK II.

Za udosępnienie sprzętu do testu dziękuję audiomagic.pl

 

Małgorzata Rutkowska-Mamica

 

DANE TECHNICZNE:

  • Chipset DAC ES9028Pro
  • Napięcie wyjściowe RCA: 2,2 V RMS
  • BAL XLR: 4,4 V RMS
  • Wejścia USB obsługuje natywne DSD64-DSD512, PCM do 32 bitów / 768 kHz
  • AES / EBU, optyczne, koncentryczne: do 24Bit / 192kHz, DSD64 (DoP)
  • Wyjścia liniowe i przedwzmacniacz XLR (zbalansowane), RCA (niezbalansowane, przełączalna lampa / tranzystor)
  • Napięcie wyjściowe: Linia: 2,2 V + 2,2 V RCA, 4,4 V + 4,4 V tranzystor XLR i lampa
  • Przedwzmacniacz: tranzystor 7V + 7V RCA, lampa  6V + 6V RCA
  • Tranzystor 13V + 13V XLR, lampa  10V + 10V XLR
  • Zespół lampowy  4 x 6N1B
  • Wymiary  240 mm x 252 mm 69 mm(szer. x gł. x wys.)
  • Waga  3.8 kg

 

 

 

 




User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.



Guest
This is now closed for further comments

  • Copland CSA70

    Po bardzo miło wspominanej hybrydowej integrze CSA100 przyszła pora nie nieco młodsze i skierowane do nieco szerszego aniżeli do tej pory grona duńskie rodzeństwo. W tzw. międzyczasie okazało się bowiem, że Copland, wbrew panującej modzie na atakowanie audiofilskiego Olimpu konstrukcjami w cenie luksusowego wozidła, bądź kawalerki z fosą na Oficerskim Żoliborzu, zdecydował się zainteresować pułapem wydawać by się mogło zarezerwowanym i zdominowanym przez wysokie modele wytwórców jeśli nie „korpo

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Wzmacniacze

    AudioQuest Mackenzie XLR

    O ile tylko pamięć mnie nie zawodzi, co wcale, przynajmniej w moim wieku, nie jest takie oczywiste, to nasz dzisiejszy obiekt testu pojawił się na rynku w lutym … bynajmniej nie bieżącego a 2014 r. Mamy zatem do czynienia z konstrukcją na tyle „dojrzałą”, że pół żartem, pół serio można byłoby uznać, iż od roku podlegającą obowiązkowi szkolnemu. Skoro jednak w portfolio AudioQuesta nadal egzystuje, to nic nie stoi przecież na przeszkodzie, by przyjrzeć się czy i jak zniósł próbę czasu.  O kim a r

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Kable

    NuPrime Omnia Stream Mini DAC

    Ustalając listę urządzeń na czerwcowe testy niejako z automatu wpisałem nań najnowszą propozycję regularnie pojawiającej się na naszych łamach marki NuPrime. Ot kolejne urządzenie w rozsądnej cenie, desktopowej rozmiarówce i świetnej relacji jakość/cena. W końcu tak było do tej pory i nic nie wskazywało, żeby cokolwiek miało się zmienić. Aż do teraz, gdyż kiedy kurier dostarczył przesyłkę z obiektem dzisiejszego testu początkowo zastanawiałem się, czy przypadkiem nie jest to jedna z kilku paczek

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Źródła

    Circle Labs M200 & P300

    Prawie pół roku temu miała miejsce moja pierwsza styczność z dzielonym zestawem preampa i końcówki mocy Circle Labs M200 & P300. Na małej, zamkniętej prezentacji tego sprzętu, bezpośrednio u dystrybutora, w grupie kilku osób, mogliśmy posłuchać świeżutkiego wtedy dzieła - krakowskiej manufaktury Circle Labs.   Wrażenie jakie wtedy wywarło na nas, ten sprzęt było skrajnie pozytywne. Jedni zachwycali się wyjątkową dbałością o detale i jakość wykonania, innych szokowała moc, dynamika

    plastik1989
    plastik1989
    Wzmacniacze 6

    Klipsch Reference R-800F  - Prezentacja AUDIOTrendt

    Krakowski salon AUDIOtrend, na łamach naszego portalu pragnie zaprezentować najnowszą serię kolumn Klipsch, a mianowicie przedstawiciela odświeżonej serii Reference. Model Reference R-800F, to sporej rozmiarów kolumna dwudrożna, wyposażona w dwa, dwudziestocentymetrowe głośniki średnio basowe oraz aluminiowy głośnik wysokotonowy. Wszystkie użyte głośniki są autorskim produktem Klipscha.  Głośnik jest przystosowany do rozbudowy o nadstawkę Dolby Atmos – (np. dedykowana przez Klipsch R-40SA).

    plastik1989
    plastik1989
    Kolumny
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.