Jump to content

Topping D30Pro + A30Pro

Topping to chińska firma, która produkuje jedne z najlepszych przetworników cyfrowo-analogowych i wzmacniaczy, jeśli chodzi o stosunek ceny do wydajności.
Portfolio firmy jest szerokie, samych przetworników DAC naliczyłam 8 modeli obecnie produkowanych, opartych o różne układy scalone: Cirrus Logic, ESS Sabre czy AKM.
Niedawno Topping wypuścił na rynek aktualizację Topping D30, bardzo cenionego przetwornika DAC klasy podstawowej, do Topping D30 Pro.
Nowy model różni się znacząco od swojego poprzednika zarówno wizualnie, jak i zastosowanymi technologiami.
D30 wyglądał surowo, prosta obudowa wykonana ze szczotkowanego aluminium, z widocznymi czterema śrubami łączeniowymi na froncie, dwa przełączniki hebelkowe do wyboru zasilania i źródła. Odmłodzony model, czyli D30 Pro, stylistyką nawiązuje do wyższych modeli DX7 lub D90 MQA. Obudowa wykonana jest z frezowanego aluminium CNC z matowym wykończeniem w kolorze czarnym lub srebrnym.

 

DSC_3875.thumb.JPG.609569defd81d25e925d6e69a956f2d9.JPG  DSC_3866.thumb.JPG.c410c01d57059c01ccfaea94864d454c.JPG

 

DSC_3885.thumb.JPG.d42527f5e1ce896110ad57d4f185ddc6.JPG

 

 

Na panelu frontowym znajduje się wyświetlacz tej samej wielkości, co w modelu D90,
z tą różnicą, że nie jest to OLED i wyświetlane napisy są w kolorze pomarańczowym. Po prawej stronie umieszczono pokrętło, które pełni rolę regulacji głośności oraz selektora wejść.
Tylny panel również ewoluował w stosunku do wcześniejszego modelu. D30 Pro został doposażony w wyjście zbalansowane XLR, co jest dla mnie dużym plusem oraz zaszła zmiana od strony zasilania, zasilacz jest umieszczony wewnątrz obudow, a nie jak w przypadku starszej wersji, gdzie był zasilacz zewnętrzny 15 V.
Pozostałe wejścia to standardowo: coaxial, wejście optyczne i usb oraz para niezbalansowanych RCA.
D30 Pro nie został wyposażony w bluetooth co, możemy różnie odbierać jako plus lub minus w zależności od preferencji.
Co kryje pod maską najnowszy DAC D30 Pro ?

Topping pozostał wierny układowi Cirrus Logic, przestarzały CS4398 został zastąpiony przez cztery układy scalone CS43198 Cirrus Logic. Układ Quad DAC, to 8-kanałowe rozwiązanie, w którym każdy kanał ma własny filtr LDO. Układy DAC pracujące w podwójnie równoległym trybie gwarantują w pełni zbalansowane wyjście sygnału, umożliwiają zmniejszenie poziomu zniekształceń, które może powodować pojedynczy układ DAC przez wady procesu produkcyjnego czy wpływ warunków zewnętrznych. Przekłada się to na wyższą gęstość dźwięku oraz jego bardziej efektywną reprodukcję. Moduł FPGA Altera zarządza zegarami, kształtowaniem PLL i modulacją DOP.

Za przetwarzanie sygnału USB odpowiada ośmiordzeniowy układ XMOS XU208 drugiej generacji, który obsługuje 32-bitowe, 384 kilohercowe dekodowanie PCM i natywne dekodowanie DSD256. 

Topping użył również CPLD, aby poprawić stabilność sygnału i jeszcze bardziej zmniejszyć jitter, co pozwoliło uzyskać czystszy, lepszy SNR. 

Wystarczy sięgnąć do instrukcji, w której Topping umieszcza wykresy z pomiarów i widzimy imponujące osiągi, bardzo niski współczynnik zniekształceń THD + N na poziomie zaledwie 0,00009% przy wysokim SNR (stosunek sygnału do szumu) wynoszącym 120 dB, czyli znacznie poniżej progu słyszalności dla człowieka.

Topping jest dostarczny z pilotem, kablem zasilającym i kablem USB A-B.

Za pomocą pilota możemy zmienić źródło wejścia, wybrać aktywny filtr i dostosować jasność wyświetlacza. D30 Pro jest z automatu ustawiony na wyjście DAC/Pre. Aby przełączyć się na czysty DAC, należy wyłączyć urządzenie wyłącznikiem znajdującym się na tylnej ściance, przytrzymać wciśnięty przycisk głośności i jednocześnie ponownie włączyć urządzenie z włącznika z tyłu.
Dzięki tej kombinacji klawiszy dostajemy się do menu urządzenia, gdzie możemy przełaczyć się na tryb DAC lub PRE, wybrać wyjście XLR, RCA lub oba jednocześnie. Wyjście XLR ma prąd znamionowy 4,2 Vrms, a wyjście RCA tylko 2,1 Vrms.
Jeśli chodzi o dźwięk, Topping D30 Pro jest neutralny i nie prezentuje żadnego zabarwienia. To właśnie powinien robić dobry przetwornik cyfrowo-analogowy. Dźwięk jest szczegółowy i gładki. Bas ma świetną kontrolę i precyzję, niskich tonów i ich mocnego uderzenia nie brakuje w muzycznej prezentacji Toppinga. Wysokie tony są dokładne i przewiewne, bez dodanej szorstkości czy sybilizacji. Generalnie nic nie męczy, nie przeszkadza, możemy wpiąć dac-a w nasz tor i zapomnieć o nim.

Topping D30Pro może działać, jako samodzielny czysty DAC w naszym systemie, jako PRE podłączony do głośników aktywnych lub w połączeniu z idealnym, wręcz stworzonym dla niego wzmacniaczem słuchawkowym Topping A30 Pro.

Oczywiście na potrzeby tej recenzji nie mogło obyć się inaczej jak odsłuch stosu D30Pro + A30 Pro.

Wzmacniacz A30 Pro to mniejsza kopia wzmacniacza A90 o wymiarach 17,4 × 13,8 × 4,5 cm.
Na panelu frontowym mamy praktycznie te same przełączniki hebelkowe wejścia XLR lub RCA i wzmocnienia GAIN, dalej wejścia słuchawkowe: zbalansowany XLR i zbalansowany 4,4 mm Pentacon dalej niezbalansowane 6,35 mm oraz pokrętło głośności.

 

DSC_3879.thumb.JPG.790f817c03f0a309cd75a535cf5cbfc6.JPG  DSC_3866.thumb.JPG.c410c01d57059c01ccfaea94864d454c.JPG

  

 

DSC_3868.thumb.JPG.6bbd82a3b0c359ab455fd65c8c1d8601.JPG  DSC_3871.thumb.JPG.c52621ae4b2dbe56acb265b000810679.JPG

 

DSC_3872.thumb.JPG.9f31a5629caa7962434eaf8208e56aa7.JPG

 

 

Regulacja wzmocnienia GAIN jest trzystopniowa i dostosowuje A30 Pro do używania czułych IEM oraz wymagających pełnowymiarowych słuchawek, od -14 dB przy niskim ustawieniu do + 14 dB przy wysokim ustawieniu. Przy odsłuchu z Aune E1, Fiio FH5 oraz Mangird Tea była idealna cisza w słuchawkach. Niestety jest to często bolączka wzmacniaczy słuchawkowych, które przenoszą zakłócenia na czułe IEM-y.

Na panelu tylnym mamy również kilka ulepszeń w stosunku do wersji starszej A30.

Znajduję się tu wejście zbalansowane XLR oraz single ended RCA.

Dodatkowo mamy przełącznik GND/LIFT, jeśli korzystamy z RCA z kilkoma urządzeniami, może się nam przytrafić niemiła przypadłość „pętla masy”. Po przełączeniu na pozycję LIFT A30 Pro używa uziemienia podłączonego sprzętu  zamiast swojego.

   A30 Pro oferuje również dwa wyjścia przelotowe z niezbalansowanymi gniazdami RCA lub dwoma gniazdami mono 6,35 mm dla wyjścia zbalansowanego. Uwaga to nie są wyjścia przedwzmacniacza. Po wyłączeniu A30 Pro przekazuje sygnał wejściowy bezpośrednio do RCA lub TRS bez stosowania wzmocnienia. Pozwala to na podłączenie aktywnych monitorów do A30 Pro i korzystanie z zalet zewnętrznego przetwornika cyfrowo-analogowego bez konieczności wprowadzania kolejnego wzmacniacza do łańcucha. 

Górna pokrywa i boki mają wiele otworów wentylacyjnych, rzeczywiście podczas pracy wzmacniacz jest ciepły.

 

DSC_3881.thumb.JPG.d64c7addf32df5d49cc3c629bb2262d9.JPG  DSC_3882.thumb.JPG.28c37014a04db7e841054a5373d9c50b.JPG

 

Górna pokrywa i boki mają wiele otworów wentylacyjnych, rzeczywiście podczas pracy wzmacniacz jest ciepły.
A30 Pro jest wyposażony w najnowszy przeprojektowany obwód audio oparty na NFCA z technologią UHGF (Ultra-High Gain Feedback), zapewniającą doskonałą wydajność AC i DC. Jest wyposażony w 10 potężnych układów wzmacniających OPA1656 zapewniających niesamowitą moc wyjściową, wystarczającą, aby napędzić wymagające puszki.
A30 Pro generuje do 6 W na kanał przy 16 omach obciążenia, 5,5 W przy 32 omach, 840 mW przy 300 omach i 420 mW przy 600 omach obciążenia. Ogromna moc wyjściowa i jak deklaruje producent bardzo niski poziom szumów na poziomie zaledwie 0,3 uV i wysoki zakres dynamiki 145 dB, to wszystko powinno nam zapewnić ciemne i czyste tło w naszej muzyce.

 

Myślę, że pora to sprawdzić.

Moja konfiguracja testowa to Topping D30Pro + Topping A 30 połaczone zbalansowanym XLR. Jako źródło wkorzystywałam Raspberry Pi4 z Allo Digione Signature zamiennie z Moode Audio 7.2.1 lub SnakeOil 1.2 z Roon Bridge, karmione plikami Flac, DSD i streaming Tidala.

Punktem odniesienia był Gustrad X16 + Topping A90 oraz wzmacniacz lampowy Lucarto AudioHPA 200 E88CC Siemens NOS.

 

DSC_3889.thumb.JPG.1d307f36c6ae7cd7983bf6c4fc7a1bb0.JPG  DSC_3893.thumb.JPG.3de704f692fbc6eece801db491cf41f8.JPG

 

DSC_3895.thumb.JPG.cddb83f909394f65a5bb56da0e274c85.JPG  DSC_3899.thumb.JPG.b1964d78e17d81148903125c8c267747.JPG

 

DSC_3902.thumb.JPG.7d049d8af6a9f87205dbf6c9424f09a0.JPG  DSC_3903.thumb.JPG.99308c81600231a4630bee0475a6e0c4.JPG

Pierwsze wnioski, jakie się nasuwają, po przesłuchaniu kilku utworów są odzwierciedleniem wykresów, załączonych do instrukcji, jest niesamowicie cicho, zero jakichkolwiek szumów i druga rzecz, naturalność, czyli równość przekazu, żadne pasmo się nie wybija, nie wychodzi przed szereg.

402357676_ToppingD30ProMeasurementsUSBBalancedDAC.thumb.png.d855bbf9e33aa99aead6a6e7dbc419b5.png   575593871_ToppingA30ProMeasurementsXLRInUnblanacedOut.thumb.png.c9986fd1f5756a38c43016b2c6c26006.png

 

Topping zapewnia dokładny wgląd w głębię nagrania.
Bas jest mocny i szybki, jego ilość jest wystarczająca, uderza tam, gdzie powinien, nie występuje efekt przeciążenia, w porównaniu do Gustrada nie jest on tak teksturowy i szczegółowy, za to brzmi cieplej, mniej klinicznie, po prostu muzykalnie.
Środek pasma, a w szczególności wokale są po ciepłej stronie przekazu, brzmią bardziej miękko i aksamitnie, pozostają pod kontrolą niezależnie od wzmocnienia głośności, to duży plus dla combo D30 Pro + A30 Pro.
Tony wysokie są idealnie zbalansowane, z całością, nie wybijają się i mimo że są jasne, nie męczą i nie kłują w uszy.
W porównaniu do Gustrada X16 przejrzystość i rozdzielczość jest mniejsza. X 16 kroi dźwięk na najmniejsze detale. To już kwestia naszych preferencji co lubimy w dźwięku, jaka prezentacja nam pasuje.
Słuchając D30 Pro z A30 w zasadzie, nie musiałam nic zmieniać, mogłam wybrać płytę i zapomnieć. Natomiast jak w moim torze jest wpięty Gustrad, to w zależności od nagrania czy nastroju, kombinuję i przy niektórych płytach wolę wybrać wzmacniacz lampowy, przy innych Toppinga A90.
Porównując z kolei A30Pro z A90, słychać w tym drugim większą głębię i dociążenie w nagraniach, przekaz jest żywszy. A 90 jest bardziej wszechstronnym urządzeniem, pod względem zbalansowanych wyjść. Nie zapominajmy jednak, że A90 to wzmacniacz wyższej klasy.
Wybierając A30 Pro za cenę niespełna 1600 zł, otrzymujemy niesamowicie potężny wzmacniacz słuchawkowy, wyposażony w wejścia zbalansowane z bardzo niskimi zniekształceniami. Myślę, że dla wielu osób wybór A 30 będzie oznaczał koniec poszukiwań wzmacniacza do napędzenia wymagających słuchawek. Podobnie D30 Pro, jest to bardzo konkurencyjny przetwornik cyfrowo-analogowy, który ma odpowiednie podstawowe funkcje, jeśli nie potrzebujesz MQA czy bluetooth, a zależy Ci na dobrych osiągach i radości ze słuchanej muzyki.
Mimo iż razem tworzą idealne połączenie, zwłaszcza gdy nie chcemy, aby sprzęt zajmował dużo miejsca na naszym biurku, nie ma potrzeby kupowania obu, jeśli szukasz tylko przetwornika cyfrowo-analogowego lub wzmacniacza, każde z nich sprawdzi się w swojej roli razem i z osobna.

Za dostarczenie sprzętu do testów dziękuję Audiomagic.pl

 

 

Małgorzata Rutkowska-Mmaica

 

Specyfikacja:

D30 Pro

Pasmo przenoszenia: 20 Hz-40 kHz

Dekodowanie PCM: 32-bitowe / 384 kHz (USB), 24-bitowe / 192 kHz (COAX / optyczne)

Dekodowanie DSD: DSD256 (natywne przez USB), DSD64 (DoP przez COAX / optyczne)

Wejścia: USB-B (kabel w zestawie), optyczne, COAX

Wyjścia: 3-pinowe zbalansowane XLR, pojedyncze RCA

Wymiary: 17,4 x 13,8 x 4,5 cm

Waga: 740g

 

A 30 PRO

Pasmo przenoszenia: 20 Hz-40 kHz

Moc wyjściowa słuchawek : 6000 mW x 2 przy 16 omach, 5500 mW x 2 przy 32 omach, 840 mW x 2 przy 300 omach

THD + N: <0,00008% przy 1 kHz

Wejścia: 3-pinowe zbalansowane XLR, pojedyncze RCA

Wyjścia PreAmp: RCA Single Ended, 6,35 mm TRS zbalansowane

Wyjścia słuchawkowe: 4-pinowe zbalansowane XLR, 4,4 mm zbalansowane, 6,35 mm z pojedynczym zakończeniem

Wymiary: 17,4 x 13,8 x 4,5 cm

Waga: 870g

 

 



User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.



Guest
This is now closed for further comments

  • Canton GLE 30

    Jeśli do tej pory rodzinne firmy kojarzyliście głównie z dwu – trzyosobowymi bytami znanymi co najwyżej w kręgu bliższych i dalszych znajomych najwyższa pora uaktualnić posiadane informacje. Weźmy na ten przykład niemieckiego, działającego od 1972 r. i zatrudniającego obecnie około 150 - osobową załogę Cantona. Marka znana, z tradycjami i co najważniejsze powszechnie dostępna a poza stricte high-endowymi flagowcem (aktywne Smart Reference 5 K za raptem 38 kPLN) nad wyraz łaskawie obchodząca się

    Fr@ntz
    [email protected]
    Kolumny

    Audio Pro P5

    W związku ze zbliżającymi się wielkimi krokami wakacjami zainteresowania szczęśliwców wybierających się na zasłużone urlopy przenoszone są z pełnowymiarowych urządzeń stacjonarnych na ich zdecydowanie bardziej poręczne „substytuty”. Chodzi oczywiście o wszelakiej maści mniej, bądź bardziej personalne generatory dźwięków, czyli słuchawki (vide daleko nie szukając dopiero co  recenzowane House of Marley Positive Vibration XL ANC), jak i coraz bardziej zyskujące na popularności przenośne głośniki B

    Fr@ntz
    [email protected]
    Kolumny

    House of Marley Positive Vibration XL ANC

    Skoro co nieco o założycielach House of Marley, czyli potomkach najsłynniejszego rastafarianina, jaki po tym łez padole stąpał, zdążyłem już wspomnieć przy okazji recenzji przenośnego głośnika  Bag of Riddim 2.0, to tym razem śledzenie ich losów pozwolę sobie odpuścić. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że o ile w początkowej fazie projektu HoM (House of Marley) można było mieć obawy, iż jest to ewidentny skok na kasę, czyli mówiąc zgodnie z obowiązującymi standardami biznesowego  savoir-vivre’

    Fr@ntz
    [email protected]
    Słuchawki

    Stockfish Records Vinyl

    By przyciągnąć do siebie snowych słuchaczy i zaprezentować jakość wydań swojej wytwórni, Stockfish wydał album kompilacyjny, zawierający zbiór najciekawszych utworów z przeciągu ostatnich czterech lat. Wśród wykonawców znaleźli się między innymi: Chris Jones, Christian Willisohn, Steve Strauss i wielu innych.   Prócz walorów artystycznych, album ma pokazać możliwości techniczne stosowanego przez Stockfish technologii Direct Metal Master (DMM).   Album utrzymany w spokojnym, m

    plastik1989
    plastik1989
    Muzyka

    Dynavoice Challenger CA802BT 

    Świat sprzętów audio od lat większych zmian nie miał. W zasadzie rozmowa o sprzęcie Hi-Fi mogłaby się przez wiele dekad ograniczyć do rozmowy o gramofonie, wzmacniaczu i kolumnach. Później doszedłby jeszcze odtwarzacz CD, a całkiem niedawno pliki. Biorąc pod uwagę pół wieku (jak nie dłużej) trwania ery poważnego Hi-Fi, to dosyć małe spektrum urządzeń. Natomiast ostatnie lata wprowadzają pewne zamieszenie do tego, nieco skostniałego układu. Poprzez pojawienie się nowych technologii (a w zasa

    plastik1989
    plastik1989
    Wzmacniacze 3
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock podczas używania strony.

Zarejestrowani użytkownicy mogą wyłączyć ten komunikat.