Skocz do zawartości
Kolumny

TEUFEL Definion 3

TEUFEL, czyli diabeł niemiecki, właściwie: Lautsprecher Teufel GmbH niemiecki producent sprzętu audio oferujący na rynku: zestawy głośnikowe, słuchawki, systemy hi-fi i zestawy kina domowego. Firma została założona w 1979 roku w Berlinie i zatrudnia ponad 300 pracowników.

TD3.jpg            06.jpg

 

Rok 1979 jest dla mnie szczególnie ważny. Niekoniecznie ze względu na pojawienie się płyty "The Wall" zespołu Pink Floyd. Niekoniecznie ze względu na rozpoczęcie współpracy członków grupy Iron Maiden z menedżerem Ronem Smallwoodem i wymyśleniem maskotki - postaci Eddie'go straszącego bądź też zabawiającego publiczność podczas koncertów. Nic z tych rzeczy. Otóż z rocznikiem 1979 "podróżowałem" szkolnie i mentalnie przez pierwsze trzy dekady swojego życia, mimo że sam nie jestem przedstawicielem tego rocznika. Zabrakło mi jedynie 29 dni.

 

01.jpg       07.jpg              

 

05.jpg         02.jpg

 

Wracając jednak do meritum. Definion 3 to kolumna trójdrożna, podłogowa, wolnostojąca. Wysoka na 118 cm o objętości 37 litrów. Obudowa wykonana z płyt MDF lakierowana werniksem. Do testów otrzymałem egzemplarze w kolorze czarnym, o wykończeniu matowym. Od razu pragnę zaznaczyć, że po otwarciu pudeł ukazały się ślady palców na obudowie. Rzecz jasna zestawy nie wyjeżdżają w takim stanie od producenta. Po prostu to są zestawy ekspozycyjne, testowe i były wcześniej u kogoś. Tyle dobrego że trochę już ponoć pograły, zatem etap układania się zawieszeń przetworników i tzw. "wygrzewania" miałem już częściowo za sobą. Dwa porty bas refleks umieszczone pionowo wewnątrz z wylotem u dołu. Relatywnie wąskie słupki o szerokości 20 cm zwężają się ku tyłowi. Są dość głębokie (niespełna 39cm). Dobrej jakości pojedyncze terminale, głośnikowe przyjmujące przewody o średnicy rdzenia fi 6mm oraz od tyłu typowe złącza pod wtyki "bananowe". Stalowe płaskowniki malowane na czarno jako podstawa gwarantująca stabilność. Możliwość wkręcenia kolców. W zestawie są po 4 szt.: kolce, nakrętki, podkładki, podkładki dystansowe do korygowania nierówności podłogi, klucz imbusowy 1 szt.

1200x793.jpg

 

22.jpg            23.jpg

 

Przejdźmy teraz do frontu czyli przyjrzyjmy się przetwornikom. Zauważyłem brak maskownicy w zestawie. Może i prawidłowo, bo żal zasłaniać tak atrakcyjny materiał jakim jest carbon, czyli włókno węglowe. Skoro o carbonie, to zacznę od trzech przetworników niskiego pasma. Średnica każdego przetwornika to 160mm. Pracują bardzo płynnie i precyzyjnie już od najniższych poziomów głośności. Ciekawie zrealizowany jest głośnik koaksjalny. Wysokotonowy oparty o materiał tkaninowy 25-milimetrowej kopułki jest umieszczony wewnątrz głośnika średniotonowego wręcz płaskiego aluminiowego krążka z elastycznym zawieszeniem. Podział częstotliwości zwrotnicy to 400 / 3600 Hz. Producent określa impedancję jako zakres od 4 do 8 ohmów. Skuteczność deklarowana to 86 dB. Miałem wrażenie, że oscyluje ona w granicach 89-90dB. Deklarowany poziom maksymalnego ciśnienia akustycznego to 105 dB/1m. Tyle tytułem technikaliów. Pomiarów żadnych nie robiłem, ale za to pobawiłem się różnymi konfiguracjami zarówno amplifikacją jak i źródłami dźwięku.

 

08.jpg             09.jpg 

 

Pierwsze co rzuca się w ucho po uruchomieniu tych głośników to niesłychana chęć pokazania i pochwalenia się swym mięsistym, jędrnym i napiętym jak cięciwa łuku Robin Hooda - basem. Zarówno kręcąc potencjometrem/regulatorem głośności w prawo, jak i lewo ma się wrażenie, że to "basiszcze" w ogóle nie chce zanikać. Ono zawsze jest. To trochę tak jakby czaiło się zza rogu i miało chęć uderzyć rękawicą bokserską w twarz. Micha śmieje się od ucha do ucha, bo wszyscy dobrze wiemy jak to czasami bywa z zespołami głośnikowymi. Niektóre tego basu nie mają i nie da się komfortowo posłuchać kilku gatunków muzycznych, w których uderzenie basem i niższą średnicą do podstawa. Pierwsze wrażenie to wrażenie z obcowania z wysokimi modelami Bowers & Wilkins powiedzmy od 803D. Nie żartuję. Cenowo to inna liga aczkolwiek tak zestrojone te trzy carbonowe basowce podają bas w podobny sposób co trzy 7-calowe przetworniki z membranami z materiału sprasowanego piankowego typu Rohacell. Podobieństwa doszukałem się również w zestawach Gauder Akustik Arcona 100 z prezentacji dźwiękowej na Wrocławskim Audiofilu z roku 2014. Tak, tak, trochę lat mineło, ale moja pamięć nie pozwala mi zapomnieć. Tam z kolei przetworniki były wykonane z aluminium. Oczywiście nie mam tutaj na myśli, że carbon brzmi jak rohacell i aluminium, tylko o wrażenia dźwiękowe.

 

10.jpg    11.jpg    12.jpg

13.jpg      14.jpg

 

I teraz dochodzimy do równie ważnej, jeśli nie ważniejszej kwestii - prezentacji tonów średnich i  wysokich. Pamietajmy, że ok. 80% materiału dźwiękowego które słyszy ludzkie ucho to tony średnie. Tony wysokie dają połysk, wykończenie wybrzmień, szklistość, perlistość, czyli to, czego wczoraj absolutnie nie doświadczyłem w Narodowym Forum Muzyki uczestnicząc w koncercie zespołu Raz, Dwa, Trzy. Nagłośnienie oraz miejsce, w którym siedziałem spowodowały, że perlistości nie było. A wiem, że ona jest, bo wystarczy puścić nagranie z koncertu tegoż właśnie zespołu w tym samym miejscu, czyli NFM we Wrocławiu i tam wszystko jest na miejscu. Doskonała realizacja dźwięku i przecudowna barwa, przestrzeń, ogniskowanie źródeł pozornych, czyli to co wytrawni, wyczynowi audiofile lubią najbardziej. Konstrukcja głośnika średniotonowego i wysokotonowego determinuje współosiowość propagacji fali tej części pasma i muszę przyznać, że Niemcom wyszło to bardzo dobrze. Zarówno w parze ze wzmacniaczem lampowym LAR IA-30MKII 2x30W Dual Mono Push-Pull z lampami EL34 w końcówce mocy oraz nowym, testowanym równolegle wzmacniaczem tranzystorowym TONE WINNER AD-86D, którego recenzja lada chwila pojawi się na ramach Magazynu Audiostereo. Dokładnie po szóstym dniu słuchania na lampie przepiąłem kolumny na tranzystor i muszę powiedzieć, że nie ma tego co zazwyczaj od lat doświadczam, czyli nie pojawiła się osuszenie średnicy ani dominacja wysokich tonów. Dźwięk nadal ma analogowy charakter grania. Bas trzymany w ryzach, jednak z tych barwowo bardziej miękkich niż twardych. Oczywiście uzależnione jest to od danego nagrania, realizacji.  Wydawać by się mogło, że różnice w mocy oby tych wzmacniaczy nie mają znaczenia. Otóż nie prawda. Mają znaczenie. Tranzystorowy potwór trzyma w ryzach bas i ani na chwilę nie pozwala na jego poluzowanie się. Konstrukcja lampowa Linear Audio Research pana Eugeniusza Czyżewskiego absolutnie nie należy do grona rozleniwionych studentów marzących jedynie o zerwaniu się z wykładów w poszukiwaniu lokalu z tanim piwem tudzież winem, w towarzystwie ładnych dziewczyn. Ten push pull trzyma oburącz bas za facjatę i nie pozwala mu się wyswobodzić. Robi to z odrobiną nuty zmiękczającej, która to nuta przypada do gustu grona melomanów. Ale to nie recenzja wzmacniaczy tylko zestawów głośnikowych zatem wróćmy do nich.

 

15.jpg     19.jpg

 

Niesamowicie dobrze oddawana jest barwa i energia instrumentów perkusyjnych, w szczególności wszelakiej maści bębnów. Centrala, tom tomy. Do tego kontrabas i gitara basowa. Następnie organy. Tutaj nie ma absolutnie wstydu ani ilościowo ani jakościowo. Rzecz jasna proszę mieć na uwadze kategorię cenową, do której zaliczane są te zestawy głośnikowe. Słuchałem ich w swoim pomieszczeniu o powierzchni ok. 24 metrów kwadratowych. Wiadomo, że są zawodnicy, a nawet "pacjenci" dysponujący metrażem 50m2, a nawet więcej i tutaj nie będę spekulował czy zestawy głośnikowe wypełnią dźwiękiem wystarczająco dobrze tak dużą kubaturę. 

 

20.jpg     16.jpg

 

Jeszcze garść informacji dotyczących przestrzeni i źródeł pozornych. Zestawy miałem dość mocno oddalone od ścian bocznych oraz od ściany tylnej. Skierowane na słuchacza. Wg moich obserwacji grają największą przestrzenią, w sensie głębi przód - tył, gdy osie krzyżują się przed twarzą słuchacza siedzącego w "sweet spocie". Jeśli kolumny rozchylimy delikatnie na zewnątrz (oś przecina się za głową słuchacza) to jest jakby większa stereofonia, a efekt głębi przód - tył delikatnie się zmniejsza. Generalnie prezentacja dźwiękowa jest kreowana w standardzie dzisiejszego słuchania, czyli prezentacja odbywa się na linii kolumn wgłąb. Nie ma tutaj wyrywności i atakowania dźwiękiem do przodu, na twarz. Nawet dobre realizacje nagrań z dominacją damskiego wokalu nie powodują rzucania "na twarz". Jest to robione w sposób dystyngowany. Oczywiście wielkość tego wokalu, jak ja o nazywam - wielkość ust wokalistek jest zachowana, ale nie ma tej tendencji parcia "do przodu".

 

17.jpg     18.jpg

 

21.jpg

 

Podsumowanie:

Zestawy głośnikowe Teufel Definion 3 nie wymagają "elektrowni" jeśli chodzi o amplifikację. Wbrew pozorom dane podawane przez producenta czyli skuteczność 86 dB i impedancja 4 - ohmowa nie powinna z marszu odstraszać potencjalnego nabywcę. Można je łączyć zarówno z ze wzmacniaczami lampowymi o mocy 30W w topologii push - pull jak i mocnym tranzystorem. Obciążenie 4 - ohmowe jeśli takie istnieje we wzmacniaczu lampowym - jak najbardziej warto wykorzystać, choć przyznać muszę że przez pierwszą godzinę grałem z impedancją 8 ohmów i jakiegoś szczególnego dyskomfortu nie odczułem, być może przez to że nie grałem wtedy głośno. Źródła dźwięku i realizacje nagrań są bezproblemowo różnicowane przez te zestawy głośnikowe. Mają one tendencję do delikatnego przybasowienia, czyli ja odnoszę się do tego tak, że nadają się wyśmienicie do muzyki w której przekazem jest mocne uderzenie, rytm, impuls. Trzy przetworniki niskotonowe z membraną carbonową zadbają o ten cios. Membrana jest miękko zawieszona i przetworniki przez cały czas czekają na wykonanie swej pracy. W wersji w kolorze czarnym kolumny ładnie wkomponują się w pomieszczenie. Szczególnie dobrze słuchało mi się muzyki zespołu Rammstein, być może z racji wspólnego kraju pochodzenia...

                                   

 

                                                                                                                                   Łukasz Piechocki

 

Dystrybutor:    Audiomagic

Cena:    https://teufelaudio.pl/definion-3-106269000

 

Dane techniczne:

Materiał obudowy: MDF

Powierzchnia obudowy: Werniks

Pojemność wewnętrzna netto: 37 litrów

Przygotowany pod kolce: tak

Głośnik wysokotonowy (ilość w obudowie):  1

Głośnik wysokotonowy (średnica): 25 mm

Głośnik wysokotonowy (materiał): Tkanina

Głośnik średniotonowy (ilość w obudowie): 1

Głośnik średniotonowy (średnica): 105 mm

Głośnik średniotonowy (materiał): Aluminium

Głośnik niskotonowy (ilość w obudowie): 3

Głośnik niskotonowy (średnica): 160 mm

Głośnik niskotonowy (materiał): Włókno węglowe

Moc ciągła (IEC - Long Term): 140 W

Czułość (2.83 V / 1 m): 86 dB

Zakres częstotliwości od/do: 48 - 22000 Hz

Szczytowa moc znamionowa (IEC - Short Term): 200 W

Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego: 105 dB/1m

Impedancja: 4 - 8 Ohm

Układ głośników: Trójdrożny

Budowa obudowy: Bass reflex

Częstotliwość podziału zwrotnica: 400 / 3600 Hz

Data dodania

Audio Pro C20

Jeszcze do niedawna, pomimo coraz bardziej zaawansowanej integracji „domowej inteligencji” większość nieskażonych audiophilią nervosą użytkowników żyła w przekonaniu, że TV najrozsądniej wzbogacić o soundbar, bądź podpiąć pod posiadany zestaw MCh/stereo a mniej bądź bardziej bezprzewodowe ekosystemy składające się z większych i mniejszych jednostek są może i wygodne, jednak zazwyczaj pełniły rolę niezobowiązujących umilaczy codziennej krzątaniny w kuchni, relaksu w sypialni, czy też na balkonie.

Fr@ntz
Fr@ntz
Kolumny

Porównanie JBL Go 4 z poprzednimi modelami - co się zmieniło?

Porównanie nowego modelu głośnika JBL Go 4 z jego poprzednimi wersjami to temat, który z pewnością zainteresuje wielu miłośników muzyki i technologii audio. Marka JBL słynie z innowacyjnych rozwiązań dźwiękowych, które nie tylko zachwycają jakością brzmienia, ale także ewoluują wraz z postępem technologicznym. Dlatego też warto przyjrzeć się bliżej, jakie zmiany i ulepszenia zostały wprowadzone w najnowszym modelu JBL Go 4 w porównaniu z jego poprzednikami. #dwa_boxy_lewo_prawo_

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Recenzje

Sonus Faber | Wywiad z Projektantem | Film

Cześć! Dzisiaj mamy dla Was wywiad z Livio Cucuzza, który jest głównym projektantem dla włoskiego Sonusa Fabera. Zadam mu kilka pytań, między innymi o jego ulubiony model, plany na przyszłość oraz o to, jakie polskie jedzenie mu najbardziej zasmakowało 😉 Zapraszamy do oglądania!   Chcielibyście zobaczyć więcej takich filmów? Dajcie znać w komentarzach pod filmem!

Q21
Q21
Wywiady

Męskie Granie 2024

START SPRZEDAŻY OSTATNIEJ PULI: 24.04.2024, g. 12:00 Już 23.04 o g. 12:00 pojawi się line-up 15-tej edycji trasy festiwalowej Żywiec Męskie Granie! FAQ - najczęściej zadawane pytania dotyczące zakupu biletów znajdziesz TUTAJ. Ważne: płatność za bilety będzie możliwa wyłącznie za pomocą BLIK oraz Vouchera eBilet. Do zatańczenia pod sceną! Bilety na trasę Męskie Granie 2024 Limit biletów: 4 bilety na użytkownika na dany koncert. Wszystkie bilety są personalizowane - o

AudioNews
AudioNews
Newsy

Orange Warsaw Festival 2024

O wydarzeniu OGŁOSZENIE ARTYSTÓW: legendarne The Prodigy zamknie Orange Main Stage 7 czerwca! Co-headlinerem piątku na OWF 2024 będzie Yeat. Orange Warsaw Festival to od kilkunastu lat najważniejsze wydarzenie muzyczne i kulturalne Warszawy oraz idealne rozpoczęcie festiwalowego lata. Każda edycja jest świętem muzyki, skupiającym dziesiątki tysięcy fanów i eklektyczny line-up. Orange Warsaw Festival 2024 line-up W dniach 7-8 czerwca na Torze Wyścigów Konnych Służewiec wystąpi

AudioNews
AudioNews
Newsy 1


Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia



Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.