Marka Teufel nie jest u Nas w kraju zbyt dobrze znana. Raczej jest to dzieło przypadku i nieszczęśliwych zbiegów okoliczności, gdyż patrząc na jej pozycję i historyczną rolę w rodzimych Niemczech, wydaje się to wręcz dziwne.
O firmie
Firma została założona w Berlinie w 1979 roku, przez Peter’a Tschimmel’a. Był jednym z wielu innowacyjnych konstruktorów, złotej epoki sprzętów audio, podobne początki miały takie marki jak brytyjski NAIM czy Linn, amerykański Mcintosh i wiele innych wiodących obecnie firm.
Działalność
Teufel rozpoczął swoją działalność od idei stworzenia produktu, który dostarcza jakość nieproporcjonalnie dużą do ceny. W początkowym okresie skupiał się na rynku DIY, który w tamtych czasach przyciągał znacznie szerszą grupę hobbystów – majsterkowiczów, niż obecnie. Ogólnie udział rynku audio w elektronice użytkowej był znacznie większy niż obecnie, dlatego kity DIY wzbudzały większe zainteresowanie niż dzisiaj. Na fali tej popularności i dzięki dobrze opracowanym urządzeniom Teufel szybko wzmacniał swoją pozycję na rynku niemieckim, powoli stając się liderem produktów do samodzielnego montażu.
Rozwój firmy
Wraz z rozwojem firmy, otwieraniem kolejnych lokali i budowaniem renomy na rynku, Teufel zaczął też wprowadzać gotowe kolumny głośnikowe. Cieszyły się bardzo dobrą prasą i wysoko oceniane były przez branżystów jak i konsumentów. Jednak firmę przede wszystkim wyróżniała innowacyjność formy sprzedaży i otwarcie na nowe technologie. Postanowili wycofać się z sieci dilerskich i w pełni przejść na sprzedaż bezpośrednią poprzez katalogi. Bardzo mocno obniżyło to koszty produktu i wymaganych marż, co przełożyło się na niezwykłą atrakcyjność cenową urządzeń.
Tak jest też i w przypadku opisywanego przeze mnie modelu ULTIMA 40 Active. Ciężko uwierzyć, że w cenie, w której audiofil przywykł kupować podstawki pod kolce lub co najwyżej średniej jakości przewód zasilający, można kupić w zasadzie kompletny zestaw audio. W prawdzie produkt ten to kolumny aktywne, ale dzięki wzbogaceniu o DACa oraz połączenie interfejsem Bluetooth, praktycznie otrzymujemy pełen zestaw stereo. Dodatkowo dla urządzeń z jednej rodziny produktowej, Teufel zawsze oferuje możliwość rozszerzenia zestawu. W przypadku sprzętów z rodziny ULTIMA, nawet w tańszej wersji pasywnej, można je rozbudować do systemu 5.1 lub 4.0.
Kolumny
Kolumna to średniej wielkości kolumna podłogowa, trójdrożna z dwoma wooferami. Głośniki basowe o rozmiarze 165 mm, są zdublowane i pracują w oddzielnych komorach. Membrana głośników basowych wykonana jest z plecionki z włókna szklanego na gumowym zawieszeniu. Głośniki są produkcji własnej Teufel. Głośnik średniotonowy, również posiada membranę z włókna szklanego, podobnie jak protoplasta tego rozwiązania, czyli B&W, dla tego głośnika wybrano żółty kolor membrany. Głośnik posiada metalowy korektor fazowy zamiast osłony przeciwpyłowej. Wizualnie ocenić go można jako produkt wysokiej jakości, ale prócz materiału membrany żadnych danych technicznych nie jestem w stanie podać – to również produkt własny producenta. Poniżej głośnika średniotonowego znajduje się 25mm kopułka głośnika wysokotonowego. Kolumna jest całkiem sporych rozmiarów, więc umieszczenie w tym miejscu kopułki wybrano zapewne po to by znajdowała się na wysokości uszu siedzącego słuchacza. Jest też umiejscowiona bardzo blisko membrany zarówno głośnika średniotonowego jak i niskotonowych, co sprzyja w precyzyjnemu kreowaniu sceny dźwiękowej. Co dosyć nietypowe dla kopułek, głośnik ten wyposażony jest w korektor fazy, będący równocześnie osłonką chroniącą przed przypadkowym wgnieceniem kopułki. Cały zestaw przetworników, chroniony jest przez solidną maskownicę, która jest na tyle gęsta, że chroni przed uszkodzeniami wynikającymi z lekkich uderzeń w przednią część kolumny. Z tyłu znajdują się dwa porty Bass Refleks, chronione są siateczką, która uniemożliwia wrzucenie czegokolwiek do środka obudowy. Razem z mocną maskownicą, osłoną i głośnika wysokowodnego i zakrytymi tunelami bass refleks, kolumna wydaje się być wyjątkowo odporna na co młodszych domowników.
Na kolumnie prawej, będącą pasywną, z tyłu obudowy znajdziemy tylko złącze wejścia sygnału ze wzmacniacza. Na kolumnie lewej (sterującej), na tylnym panelu znajduje się wyjście sygnału wzmocnionego (do kolumny prawej), złącze zasilania, wejście sygnału audio RCA (z potencjometrem czułości sygnału), następnie wejście cyfrowe sygnału do DAC (za pośrednictwem światłowodu), gniazdo USB, gniazdo HDMI do telewizora oraz wyjście sygnału do subwoofera, o który można rozszerzyć zestaw. Sterowanie odbywa się za pośrednictwem pilota, a wybrane wejścia, poziom głośności i inne informacje wyświetlane są na czerwonym wyświetlaczu ukrytym pod maskownicą lewej kolumny. Wyświetlacz znajduje się na wysokości dolnego głośnika niskotonowego. Można go włączyć lub wyłączyć oraz regulować poziom jasności.
Panel dotykowy
Na górze kolumny jest mały panel dotykowy z podstawowymi przyciskami pozwalającymi obsługiwać ją bez pilota. Do wyboru są dwie wersje kolorystyczne wykończenia; czarna i biała. Oba w matowym, chropowatym materiale, będącym tworzywem sztucznym. Wygląda jakby był wodoodporny i nadawał się do czyszczenia mokrą szmatką, ale sam tego nie próbowałem robić. Sama obudowa wykonana jest z MDF, ze wzmocnieniami z litego drewna.
Dźwięk
Dźwięk kolumn jest duży, pompatyczny – to pierwsze wrażenie jakie odebrałem po uruchomieniu. Świetnie współgra to z efektami kinowymi, jeżeli będziemy używać je też jako kolumny do kina domowego. Bas jest bardzo obszerny i mimo, iż jest dosyć jednorodny, poprawnie oddaje rytmikę i dynamikę nagrania. Minimalny sensowny metraż dla tej kolumny to według mnie dwadzieścia metrów kwadratowych, a dobrze wypełniać będą dźwięk w pomieszczeniach do czterdziestu metrów i dopiero w takim metrażu pojawić się może niedosyt niskich rejestrów, który wymagać będzie podpięcia subwoofera.
Średnie tony są czyste, równo grające, raczej w stronę technicznego przekazywania dźwięku, bez podkolorowań. Przy poprawnym ustawieniu i odsunięciu od ścian, nawet z podstawowym źródłem dźwięku i transmisji przez Bluetooth wyczuwalna jest głębia nagrania. Werble i dźwięki o gwałtownej dynamice mają odpowiedni atak i twardość.
Wysokie tony są wyraźne i czytelne, ale nie przesłaniają reszty przekazu muzycznego. Poprawnie oddają informacje o wszystkich smaczkach i przeszkadzajkach w utworze, bez przesadnego zasypywania informacjami.
Kolumna jest wszechstronna zarówno, jeśli chodzi o gatunki muzyczne jak i zastosowanie. Równie dobrze wpisze się system nakierowany na kino domowe, jak i do codziennego słuchania muzyki w tle za pośrednictwem Bluetooth. Dla bardziej wymagającego słuchacza dostępne jest wejście analogowe RCA, które pozwoli uzyskać lepszą jakość dźwięku, ze źródła wysokiej klasy, na przykład gramofonu. Dla miłośników muzyki przechowywanej w plikach istnieje możliwość podpięcia do komputera za pośrednictwem portu USB, kolumna wtedy traktowana jest jak dodatkowa karta muzyczna z własnym przetwornikiem cyfrowo analogowym.
Duża moc wbudowanego wzmacniacza, duża funkcjonalność wynikająca ze sterowania pilotem, wbudowanego DACa, interfejs bezprzewodowy, w połączeniu z dobrej jakości przetwornikami i jakością wykonania, daje produkt niezwykle ciekawy, szczególnie w kontekście bardzo atrakcyjnej ceny. Mogę polecić z pełnym przekonaniem.
Rafał Czuk
Wymiary:
Wymiary podstawa: głębokość: 35cm/szerokość: 25 cm
Specyfikacja
Typ : Trójdrożna
Konstrukcja obudowy: Bass reflex
Materiał obudowy: MDF
Powierzchnia obudowy: Foliowana
Pojemność wewnętrzna netto: 54 Litry
Kolce: Tak
Tweeter (średnica): 25,00 mm
Tweeter (materiał): Tkanina
Driver średniotonowy (ilość): 1
Driver średniotonowy (średnica): 165,00 mm
Driver średniotonowy (materiał): Kevlarowy, chromowany phase plug
Woofer (ilość): 2
Woofer (średnica) : 165,00 mm
Woofer (materiał) : Włókno szklane
Moc ciągła (IEC - Long Term): 120 W
Czułość (2.83 V / 1 m) 87 dB
Zakres częstotliwości od/do: 45 - 20,000 Hz
Szczytowa moc znamionowa (IEC - Short Term): 200 W
Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego: 108 dB/1m
Impedancja: 4-8 Ohm