Skocz do zawartości
Wzmacniacze

Dynamit i siła z lamp - Octave V110

Octave, to niemiecka marka producenta wzmacniaczy lampowych, której właścicielem jest Andreas Hofmann. Otrzymana do testu V110, to model mieszczący się w cenniku pomiędzy V70, a V80 w linii urządzeń zintegrowanych. Nietypowe nazewnictwo, może nieco mylić potencjalnych zainteresowanych. Hierarchia w ofercie, a co za tym idzie – cena, ma związek z wyrafinowaniem modelu. Symbole jakimi zostały nazwane poszczególne konstrukcje nawiązują z kolei do mocy jaką dysponują wzmacniacze. Nie jestem przekonany co do zastosowanego nazewnictwa, ale to już zmartwienie producenta.

 

ccs-24402-0-08519500-1398595683_thumb.jpg

 

Budowa.

 

Budowę V110 opisano precyzyjnie na stronie dystrybutora, więc przybliżę tylko najważniejsze cechy. Octawe V110 to wzmacniacz zintegrowany pracujący w trybie push-pull, o mocy 110 W na kanał przy 4 omach. Wzmacniacz wyposażony jest w automatyczną regulację biasu, oraz układ zabezpieczający przed błędnym podłączeniem sprzętu.

W V 110 zastosowano najnowszej generacji lampy KT120. Wysokiej jakości zasilacz gwarantuje stabilną pracę, niezależnie od jakości napięcia zasilającego i zniekształceń obecnych w sieci zasilającej.

V 110 to wzmacniacz bazujący na modelu V 70 SE, z poprawionym układem wzmacniającym, a także wydajniejszym zasilaczem. O ile V 70 SE to wzmacniacz zaprojektowany specjalnie pod kątem lamp 6550C, o tyle V 110 ma za zadanie jak najlepiej wpisać w układ Octave lampy KT120. W układzie drivera, zamiast aluminiowych, elektrolitycznych kondensatorów zastosowano ultra-stabilne w czasie kondensatory tantalowe. Napięcie żarzenia lamp wejściowych i drivera jest teraz znacznie dokładniej stabilizowane. Znacząco niższe są więc szumy oraz zakłócenia pochodzące od tętnień sieci. Zarówno napięcie anodowe, jak i żarzenia są teraz kontrolowane przez ten sam układ zarządzający zasilaniem. Stabilizacja napięcia zasilającego żarzenie lamp gwarantuje stabilną pracę, bez żadnych odchyłek wynikających ze zużycia podzespołów, przy zmianie napięcia zasilającego sięgającym +/- 15%. Każda lampa wyjściowa w V 110 jest chroniona przed przeciążeniem i innymi problemami powodowanymi przez starzenie się lamp.

Wzmacniacz jest zbudowany solidnie z grubych blach aluminiowych, podobnie jak inne modele tego producenta. Na tylnej ściance, znajdziemy dobrej jakości gniazda głośnikowe, a także szereg wejść RCA, oraz jedno XLR. Opcjonalnie można zakupić zewnętrzne zasilacze Black Box, Super Black Box, które jeszcze poprawią wydajność prądową wzmacniacza. Test przebiegł bez ich zastosowania.

 

ccs-24402-0-52513800-1398595811_thumb.jpg

 

BRZMIENIE.

 

Przed zamieszczeniem artykułu, poszukiwałem więcej informacji na temat testowanego sprzętu. W trakcie tych poszukiwań, znalazłem artykuł Wojtka Pacuły na temat testowanej Octavy. Zwykle nie odnoszę się do słów innych recenzentów, tym razem jednak nie mogłem się temu oprzeć. Wnioski jakie wyniosłem z odsłuchów V110, są całkowicie odmienne od tych, które zawarł w swojej recenzji W.P. Do tej pory niemal zawsze potwierdzały się nasze spostrzeżenia, a tu tak diametralnie odmienne zdania…

 

Octava, to wzmacniacz lampowy posiadający wiele możliwych ustawień. Być może tutaj powstały zaistniałe różnice. Trudno mi jednak w to uwierzyć, żeby sygnatura opisana wcześniej, była tak odmienna od moich zapisków. Wzmacniacz testowałem długo (około miesiąca), w dodatku na kilku zestawach, umieszczonych w trzech różnych pomieszczeniach. Wydawało mi się, że niemal wszystko już jest jasne, a tu taka niespodzianka.

 

Moje zdziwienie wzbudził szczególnie opis niskich częstotliwości. Te bowiem we wszystkich konfiguracjach, okazywały się znakomite. To według mnie jedna z najlepszych cech tego wzmacniacza. Zróżnicowany i dobrze kontrolowany bas, to rzadkość wśród wzmacniaczy lampowych. Tutaj mogę posunąć się dalej i napisać szczerze, że niewiele wzmacniaczy tranzystorowych w tym przedziale cenowym dorówna pod tym względem V110. Ta bowiem ma w tym zakresie wszystkie cechy tranzystora, z dodatkiem odrobiny barwy, którą zapewniają szklane bańki. Tak więc bas jest prężny, dynamiczny i podający rytm właściwy dla danego nagrania. Nie ma mowy o jakimkolwiek poluzowaniu, czy zlewaniu się dźwięków w tym zakresie. Wszystko jest przejrzyste i czytelne, jednocześnie zachowując odpowiednią masę i plastyczność. Biorąc pod uwagę ilość niskich dźwięków, jest to wyważona średnia wśród znanych mi urządzeń. Tak więc bas nie dominuje nadmiernie, ale jest odpowiednio zaznaczony, a kiedy nadejdzie odpowiedni moment, potrafi uderzyć precyzyjnie, jednocześnie z dużą skalą i rozmachem. Tak jak napisałem na wstępie, w tej cenie to duża sprawa i ogromna zaleta.

Średnica pasma nie ma nic wspólnego z lampowym ciepłem. Znacznie droższa dzielona Octava HP 500 / RE 290 którą miałem okazję słuchać, była równie powściągliwa, jednak oferowała zdecydowanie większe wyrafinowanie tego pasma. V110 w tym zakresie niczym szczególnym się nie wyróżnia, choć niewiele też można tu zarzucić. Chciałoby się trochę więcej wypełnienia i nasycenia barwami, o którym pisał Wojciech P. w swojej ocenie. Niestety, nie znalazłem tego, choć bardzo się starałem. Prawdopodobnie, można to uzyskać, stosując inne lampy w sekcji przedwzmacniacza. Tak podana średnica, powoduje mniejszą płynność brzmienia, jednak wyostrza kontury ataku i precyzję poszczególnych dźwięków. Głosy ludzkie są szczuplejsze niż zwykle i bardziej zadziorne. Jak większość rzeczy w audio, raz się to sprawdza doskonale, innym razem jest zbyt sucho i mniej namacalnie. Wszystko zależy od nagrania, oraz pozostałej części toru, jednak w większości wypadków, lekkie docieplenie by się przydało.

 

Wysokie tony są dźwięczne i rozdzielcze, nieco uwypuklone. Skutkuje to delikatnie podkreślonymi perkusjonaliami, oraz innymi przeszkadzajkami. Wybrzmienia talerzy, dzwoneczków, czy wyższych dźwięków skrzypiec, są pokazane prawidłowo. Wszystko trwa odpowiednio w czasie i nie znika przedwcześnie. Tutaj trzeba zaznaczyć, że wzmacniacz jest podatny na okablowanie sieciowe, szczególnie w zakresie wyższych częstotliwości. Ma to niebagatelny wpływ na jakość wysokich tonów. Stosując odpowiednio dobrane (nie mylić z „drogie”) kable, możemy znacznie wpłynąć na wyrafinowanie tego zakresu. Pozostała część pasma jest również czuła na zastosowaną sieciówkę, jednak wysokie tony pokazują największą skalę zmian.

Zaakcentowanie tego zakresu z jednoczesnym brakiem docieplenia średnicy pasma oraz dobrą kontrolą niskich częstotliwości, daje nam obraz zupełnie inny niż stereotypowo rozumiana lampa.

 

Scena kreowana przez wzmacniacz, jest ładnie narysowana w przestrzeni. Instrumenty są precyzyjnie narysowane i zajmują odpowiednie dla siebie miejsce, nie zachodząc na siebie. Plany dźwiękowe są oddane prawidłowo, nieco bardziej w szerz, niż w głąb. Akustyka pomieszczenia w którym dokonano nagrania jest doskonale rozpoznawalna, a dookoła źródeł pozornych dźwięku, znajduje się sporo powietrza.

 

Nie mogę zrozumieć takiej rozbieżności oceny brzmienia, pomiędzy tym co słyszałem, a opinią Wojtka Pacuły. Niezwykle cenię sobie Jego zdanie, jednak niestety tym razem nie mogłem podpisać się pod opisanym przez Niego brzmieniem. Zainteresowani Octavą zapewne sami skonfrontują jej dźwięk, z tym opisywanym w recenzjach. Jestem całkowicie spokojny o wynik takiego porównania.

 

ccs-24402-0-61780000-1398595784_thumb.jpg

 

Cechy szczególne:

 

- znakomity, plastyczny a jednocześnie świetnie kontrolowany bas,

- konturowe i dynamiczne brzmienie,

- brak docieplenia, szczególnie w zakresie średnich tonów,

- lekko uwypuklone wysokie tony, na szczęście wysokiej jakości

- doskonała budowa urządzenia, pancerna i funkcjonalna.

 

 

Chciałbym podkreślić, wzorowy kontakt z dystrybutorem. Tak wyczerpujące odpowiedzi na zadawane pytania oraz okazane zainteresowanie, są całkowicie zrozumiałe, a jednak… to rzadkość. Tym bardziej więc, chciałbym podziękować za wypożyczenie sprzętu do testu.

 

 

Tekst:

Robert Trzeszczyński

 

 

Dystrybucja: Eter Audio

Link do strony dystrybutora: http://www.eteraudio.pl/

Link do strony dotyczącej Octave: http://octavehiend.pl/

 

Cena detaliczna: 24 900zł

 

Dane techniczne:

Moc wyjściowa 2 x 110W (4 Ω)

Pasmo przenoszenia 5 Hz – 70 kHz (10 W;-0/-2 dB)

Całkowite zniekształcenia harmoniczne (THD) 0,1% (10 W/4 Ω)

Stosunek sygnał/szum –110 dB/90 W

Czułość wejściowa 220 mV

Minimalna impedancja głośników 2 Ω

Wejścia: 5 x liniowe RCA; 1 x XLR; wejście na końcówkę mocy Wyjścia: 1 x Tape; z przedwzmacniacza

Pobór mocy: 160 W (bez sygnału wejściowego); 500 W (pełna moc)

Waga: 23 kg

 

System wykorzystany w teście:

Kolumny: Dynaudio C3, Zoller Solution, Sound & Line Enigma Medius Excellence, Pro Ac R. 2S

Końcówki mocy: ML 23.5, Audionet AMP 1, JR Model6

Preamp: Thule PR 100, Audionet PRE1V2 + zewnętrzny zasilacz EPS

CD: Audionet ART V2, Wadia 381i

Transport: Theta Data Basic II , SB Touch,

DAC: Theta Generation Va, Audio surgery Protagonist,

Kable głośnikowe: Transparent Miusic Wawe Ultra, Audioquest Midnight, Cardas GR

Kable sygnałowe: Transparent Miusic Link Ultra, Cosmic Audio, Siltech SQ-56 G3, Cardas GR

Kable cyfrowe: Transparent Digital Reference, Audiomica Laboratory Calcit GLD,

Kable sieciowe: Tara Labs AIR, Transparent,

Listwy sieciowe: Furutech 609, Sun Leiste,

Pokoje odsłuchowe: 19m2, 19,5m2, 26m2 zaadaptowane akustycznie.

Data dodania

Audio Pro C20

Jeszcze do niedawna, pomimo coraz bardziej zaawansowanej integracji „domowej inteligencji” większość nieskażonych audiophilią nervosą użytkowników żyła w przekonaniu, że TV najrozsądniej wzbogacić o soundbar, bądź podpiąć pod posiadany zestaw MCh/stereo a mniej bądź bardziej bezprzewodowe ekosystemy składające się z większych i mniejszych jednostek są może i wygodne, jednak zazwyczaj pełniły rolę niezobowiązujących umilaczy codziennej krzątaniny w kuchni, relaksu w sypialni, czy też na balkonie.

Fr@ntz
Fr@ntz
Kolumny

Porównanie JBL Go 4 z poprzednimi modelami - co się zmieniło?

Porównanie nowego modelu głośnika JBL Go 4 z jego poprzednimi wersjami to temat, który z pewnością zainteresuje wielu miłośników muzyki i technologii audio. Marka JBL słynie z innowacyjnych rozwiązań dźwiękowych, które nie tylko zachwycają jakością brzmienia, ale także ewoluują wraz z postępem technologicznym. Dlatego też warto przyjrzeć się bliżej, jakie zmiany i ulepszenia zostały wprowadzone w najnowszym modelu JBL Go 4 w porównaniu z jego poprzednikami. #dwa_boxy_lewo_prawo_

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Recenzje

Sonus Faber | Wywiad z Projektantem | Film

Cześć! Dzisiaj mamy dla Was wywiad z Livio Cucuzza, który jest głównym projektantem dla włoskiego Sonusa Fabera. Zadam mu kilka pytań, między innymi o jego ulubiony model, plany na przyszłość oraz o to, jakie polskie jedzenie mu najbardziej zasmakowało 😉 Zapraszamy do oglądania!   Chcielibyście zobaczyć więcej takich filmów? Dajcie znać w komentarzach pod filmem!

Q21
Q21
Wywiady

Męskie Granie 2024

START SPRZEDAŻY OSTATNIEJ PULI: 24.04.2024, g. 12:00 Już 23.04 o g. 12:00 pojawi się line-up 15-tej edycji trasy festiwalowej Żywiec Męskie Granie! FAQ - najczęściej zadawane pytania dotyczące zakupu biletów znajdziesz TUTAJ. Ważne: płatność za bilety będzie możliwa wyłącznie za pomocą BLIK oraz Vouchera eBilet. Do zatańczenia pod sceną! Bilety na trasę Męskie Granie 2024 Limit biletów: 4 bilety na użytkownika na dany koncert. Wszystkie bilety są personalizowane - o

AudioNews
AudioNews
Newsy

Orange Warsaw Festival 2024

O wydarzeniu OGŁOSZENIE ARTYSTÓW: legendarne The Prodigy zamknie Orange Main Stage 7 czerwca! Co-headlinerem piątku na OWF 2024 będzie Yeat. Orange Warsaw Festival to od kilkunastu lat najważniejsze wydarzenie muzyczne i kulturalne Warszawy oraz idealne rozpoczęcie festiwalowego lata. Każda edycja jest świętem muzyki, skupiającym dziesiątki tysięcy fanów i eklektyczny line-up. Orange Warsaw Festival 2024 line-up W dniach 7-8 czerwca na Torze Wyścigów Konnych Służewiec wystąpi

AudioNews
AudioNews
Newsy 1


Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia



Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.