Skocz do zawartości
IGNORED

Czy adaptacja akustyczna jest lekiem na całe zło?


graaf

Rekomendowane odpowiedzi

ponieważ wątek:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) został zamknięty pozwalam sobie tutaj.

 

Właściwe rozwiązanie kwestii loudspeaker-room interface ma kluczowe znaczenie dla jakości reprodukcji. Znaczenie adaptacji akustycznej pomieszczenia (a także izolacji) - adaptacji biorącej pod uwagę problemy samego pokoju oraz związane z typem kolumn i ich ustawieniem w pokoju, jest moim zdaniem duże do decydującego.

 

Michael Green ujął to tak: "Rooms are basically acoustical amplifiers that cannot be removed from the audio system equation. Treating a room will make or break a system's sound."

 

Ja bym dodał, że pokój jako ów "acoustical amplifier" jest po prostu fizycznym przedłużeniem kolumn, tworzy z nimi fizyczną jedność. Dlatego adaptacja jest tak ważna.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

polecam kalkulator:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

należy wybrać opcję "omni loudspeakers" i wpisać parametry ze swojego pokoju, szczególnie wymowna jest wartość "Eq. Early Reflected Energy rel Direct dB"

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gość rochu

(Konto usunięte)

Ja bym dodał, że pokój jako ów "acoustical amplifier" jest po prostu fizycznym przedłużeniem kolumn, tworzy z nimi fizyczną jedność. Dlatego adaptacja jest tak ważna.

 

Wiele ci ten "acoustical amplifier" nie pomoże jeżeli wstawisz tam jakąś kambodżę albo innego yaqina.

Wiele ci ten "acoustical amplifier" nie pomoże jeżeli wstawisz tam jakąś kambodżę albo innego yaqina.

 

ale też może wszystko zepsuć nawet jeśli wstawisz tam jakiegoś burmajstera czy ałdionota

 

skorzystał Kolega z tego arkusza? jak to u Kolegi wygląda?

 

to po pierwsze

 

a po drugie - tego rodzaju podejście (budżetówka=shit bez potencjału) zniechęca potencjalnie zainteresowaną młodzież do zajęcia się tym hobby i odpowiada częściowo za zmierzch HiFi, skoro kambodża=shit bez potencjału to po co przepłacać? wystarczy stacja dokująca itp. i luzik

 

 

właściwe podejście (moim zdaniem) (akurat wszedłem na diyaudio.com i trafiłem na taki wątek), przykład odtwarzacza cd:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

"An "audiophile" CD player is one that:

 

1. Has a very good sound (1 to 10% better than a "regular" CD player).

2. Usually cost more.

3. Usually is better constructed and using premium parts, and a better implementation of them parts"

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

dobrze Kolega wie o czym chcę rozmawiać, skoro mu temat nie pasuje to nie zatrzymuje

 

ale nie rozumiem - boi się Kolega prawdy?

 

no ale skoro Koledze najładniej grają dolary...

A co to jest prawda?

 

na bocznicy nie ma jeszcze takiego wątku? ;-)

 

serio - że mimo przekonania, że ma "dobry dźwięk" nie zadbał Kolega o podstawowe warunki do tego

 

ps.

 

Ken Kessler to żart? :-D

polecam kalkulator:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

należy wybrać opcję "omni loudspeakers" i wpisać parametry ze swojego pokoju, szczególnie wymowna jest wartość "Eq. Early Reflected Energy rel Direct dB"

 

Możesz oświecić kompletnego dyletanta - jak czytać wyniki ? mówiąc wprost - "co jest dobre co jest złe" ? We wspomnianej przez Ciebie powyżej rubryczce wyszło mi -0,1 dB ...ale tp przy standardowo przyjęctym tłumieniu przegród...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Możesz oświecić kompletnego dyletanta - jak czytać wyniki ? mówiąc wprost - "co jest dobre co jest złe" ? We wspomnianej przez Ciebie powyżej rubryczce wyszło mi -0,1 dB ...ale tp przy standardowo przyjęctym tłumieniu przegród...

 

oznacza to, że pokój "średnio" gra tak samo głośno jak kolumny

 

przy owym założonym średnim "standardowym" 3 dB tłumienia odbić - w całym paśmie, w praktyce w niższych częstotliwościach, które są słabiej tłumione pokój gra głośniej niż kolumny a w wyższych stopniowo coraz ciszej

 

czyli poza parą kolumn, które Kolega kupił gra "swoje" druga para, niekiedy głośniejsza od pierwszej, o własnej bardzo nierównej charakterystyce, zarówno częstotliwościowej, jak i czasowej - pokój

 

czy to w ogóle może być dobre??

 

może - ale trzeba mieć albo dużo szczęścia albo odpowiednio zadbać o pokój

 

inne pytanie - czy w ogóle można przed tym uciec? można - za pomocą głośników o charakterystyce dipolowej lub wyposażonych w tuby lub falowody - można uzyskać wynik -6 dB czy nawet więcej, ale nie w pełnym paśmie

 

nie sama wartość" Eq. Early Reflected Energy rel Direct dB" się liczy - liczy się charakterystyka częstotliwościowa i czasowa pokoju odsłuchowego

 

jaki wniosek?

 

jw:

 

Znaczenie adaptacji akustycznej pomieszczenia (a także izolacji) - adaptacji biorącej pod uwagę problemy samego pokoju oraz związane z typem kolumn i ich ustawieniem w pokoju, jest moim zdaniem duże do decydującego

 

kolejna kwestia to sekwencja poszczególnych odbić - generalnym zaleceniem jest minimalne opóźnienie przynajmniej 6 ms dla wszystkich odbić, a najlepiej 10 ms, powyżej 10 ms opóźnienia względem dźwięku bezpośredniego odbicia nie powinny już zakłócać rekonstrukcji obrazu stereo a jedynie dodawać zwiększającego realizm wrażenia przestrzenności

 

ponadto generalnie mniej szkodliwe są odbicia boczne przyległe niż przeciwległe oraz odbicia zza słuchacza (od ściany i rogu tylnego) niż zza kolumn (od ściany i rogu przedniego) oraz boczne nadchodzące z szerokich kątów niż z wąskich kątów

To Stereolith ci się nie sprawdził?

 

a co to ma do rzeczy?

 

nie Stereolth a stereolit (kontrapozycjonowanie głośników stereo)

 

co do stereolitu może Kolega odświeżyć tamten wątek sprzed prawie 9 lat, zamiast trollować tutaj

 

nota bene stereolit generuje bardzo korzystną sekwencję wczesnych odbić i w niedużym, wąskim pomieszczeniu jest najlepszym rozwiązaniem, zresztą to nie mój wymysł, wielu ludzi zauważyło, że w takich sytuacjach, wskazane jest odginanie osi głośników na zewnątrz trójkąta stereo - w kierunku przyległych ścian bocznych (m.in. Von Schweikert to zalecał w takich sytuacjach)

ok, czyli nie jest dobrze ;-)

A na poważnie... aby uniknąć zbyt krótkiego czasu pomiędzy odbiciem a dźwiękiem bezpośrednim co w moim wypadku będzie kłopotliwe zarówno w wypadku ścian bocznych jak i przedniej - należałoby bardziej rozpraszać czy tłumić ?

 

Mam niezbyt szczęśliwą budowę pomieszczenia. Jedyną ścianą jaką mogę bez problemowo zabudować jest ściana tylna - która jest dość daleko za miejscem odsłuchu (~4m) więc nie stanowi takiego zagrożenia. Na ścianach bocznych w miejscach pierwszych odbić mam po lewej stronie duże 4-skrzydłowe drewniane drzwi, po prawej 2 skrzydłowe przeszklone drzwi na taras ... Jedyna opcja w tych miejscach to ustroje przestawne (ew. lewe drzwi mogę częściowo uchylić (np. 1 skrzydło) co spowoduje iż dźwięk będzie odbijany w zupełnie innym kierunku - nie w kierunku słuchacza - i część energii akustycznej w ogóle znajdzie się poza pokojem.

Na ścianie frontowej mam stały - duży ekran - znów na czas odsłuchów stereo mógłbym ew. wstawiać tam jakiś ustrój akustyczny ...

Jaki z reguły postępuje się w takich sytuacjach - przód i boki bardziej rozpraszać a tył tłumić czy odwrotnie ?

Rozumiem, że mówimy tu tylko o częstotliwościach wyższych i średnich ... z basami problem będzie jeszcze większy ...

mógłby Kolega jakiś schemat pokoju?

 

ok, czyli nie jest dobrze ;-)

A na poważnie... aby uniknąć zbyt krótkiego czasu pomiędzy odbiciem a dźwiękiem bezpośrednim co w moim wypadku będzie kłopotliwe zarówno w wypadku ścian bocznych jak i przedniej - należałoby bardziej rozpraszać czy tłumić ?

 

niestety nie pomoże ani jedno ani drugie, można albo kombinować z geometrią trójkąta stereo albo...

 

 

ustroje przestawne (ew. lewe drzwi mogę częściowo uchylić (np. 1 skrzydło) co spowoduje iż dźwięk będzie odbijany w zupełnie innym kierunku

 

i to jest bardzo dobra koncepcja

 

ustroje przestawne - ekrany przekierowujące maksimum energii odbicia bocznego do tyłu

 

Jaki z reguły postępuje się w takich sytuacjach - przód i boki bardziej rozpraszać a tył tłumić czy odwrotnie ?

Rozumiem, że mówimy tu tylko o częstotliwościach wyższych i średnich ... z basami problem będzie jeszcze większy ...

 

z reguły najlepiej (moim zdaniem) jest za słuchaczem rozpraszać a za kolumnami pochłaniać

 

a na pewno jeśli za słuchaczem jest dużo miejsca i ściana do wykorzystania

 

a jeśli pokój nie jest za żywy, tj. nie wymaga dodatkowego tłumienia to można z tyłu tylko rozpraszać, a za kolumnami zastosować także ustroje przestawne - ekrany przekierowujące maksimum energii odbicia od ściany przedniej na boki pod taki kątem, żeby je przekierować dalej do tyłu

zaraz spróbuję coś naszkicować ...

 

Nie wiem czy dobrze rozumiem - "ekrany przekierowujące" - czyli twarda - równa powierzchnia ustawiona w sposób nierównoległy do ścian- tak aby fala dźwiękowa zmieniła kierunek "poza" słuchacza ? Nie widziałem jeszcze takich rozwiązań ... brzmi logicznie ale czemu nikt tego nie stosuje ? A może po prostu "nikt" w rozwiązaniach amatorskich ?

Nie widziałem jeszcze takich rozwiązań ... brzmi logicznie ale czemu nikt tego nie stosuje ? A może po prostu "nikt" w rozwiązaniach amatorskich ?

 

Zobacz sobie pierwszą lepszą reżyserkę to będziesz widział :). Audiofilia rządzi się zupełnie innymi prawami. Choć jako takich paneli nikt nie stawia, tylko z uwzględnieniem tych wytycznych tworzy się odpowiednią geometrię pomieszczenia.

Audiofilia rządzi się zupełnie innymi prawami.

 

to prawda - audiofilia rządzi się modą i reklamą, natomiast dźwięk zawsze rządzi się swoimi prawami - prawami fizyki

 

 

z uwzględnieniem tych wytycznych tworzy się odpowiednią geometrię pomieszczenia

 

co Kolega ma na myśli?

 

 

brzmi logicznie ale czemu nikt tego nie stosuje

 

nie ma takiej mody i nikt nie wpadł na pomysł takiego produktu, może dlatego, że ustroje przestawne jednak wymagają ustawienia, więc nie jest to rozwiązanie plug-and-play, wieszasz i wisi sobie

 

ponadto trudniej byłoby skasować odpowiednią marżę za coś co faktycznie każdy może sobie zrobić sam, bo nie ma w tym żadnej rocket science ;-))

trochę to trwało ;-) ale poniżej szkic - mam nadzieję, że czytelny.

Jestem otwarty na wszelkie sugestie ...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Sonus Faber Grand Piano Home (+z tej samej serii Gravis , Solo, Wall + jako surround back Heco d'Appolito)

Mam te kolumnu od lat i mimo pewnych podbarwien jestem z nich zadowolony i nie planuje zmieniac... BTW sporo zyskaly jak dostaly mocny wzmacniacz ;)

Caly problem ze graly duzo lepiej w mieszkaniu - co oczywiscie wynikalo z ukldu pomieszczenia i sporej ilosci "gratow" w tamtym pomieszczeniu ...

<br />Jestem otwarty na wszelkie sugestie ...<br />

 

jak bardzo? inaczej mówiąc - co musi pozostać na miejscu i w jakim obszarze można przesuwać główne kolumny?

muszą już pozostać elementy stale-np ekran a to determinuje kierunek odsluchu. Mam też już wpuszczone w ścianę kable pod kolumny boczne (to ew jeszcze do ruszenia -tylko gdzie?) Oczywiście ostrza pozostać wszelkie przejścia, drzwi itp. To mocno ogranicza-wiem, ale taki jest stan obecny. Planuje również suit podwieszony na sporych fragmentach - płyty i pod konstrukcja już kupione(jak wrócę do domu to podam typ-mają właściwości tłumiące ale oczywiście w wyższych rejestrach ,ew mogę dodać wełnę

wszelkie przejścia, drzwi itp. To mocno ogranicza-wiem, ale taki jest stan obecny

 

to ma też zalety - pewna ilość tłumienia niskich częstotliwości jest już przez to jakby "wbudowana" w pokój

 

no dobra - idźmy dalej - proponuję zmniejszyć szerokość bazy do ok. 2.5 m i odpowiednio odległość słuchacza od bazy do ok. 2,1 metra poprzez odsunięcie kolumn od ściany i przysunięcie do słuchacza o ok. 55 cm

 

ewentualnie można spróbować nie zmniejszać rozmiarów trójkąta stereo, ale wtedy trzeba go w całości przesunąć od te ok. 55 cm - kluczowe jest odsunięcie kolumn od ściany tylnej, bo są za blisko

 

 

Planuje również suit podwieszony na sporych fragmentach - płyty i pod konstrukcja już kupione(jak wrócę do domu to podam typ-mają właściwości tłumiące ale oczywiście w wyższych rejestrach ,ew mogę dodać wełnę

 

w miejscach pierwszych odbić na suficie bezwzględnie warto dać ustroje tłumiące szerokopasmowo cały zakres średnich i wysokich tonów - te w suficie można zintegrować z sufitem podwieszanym

 

jak tłumić to szerokopasmowo, w przeciwnym razie odbicia będą podbarwiać dźwięk

 

na podłodze co Kolega przewiduje?

 

w miejscu pierwszego odbicia bezwzględnie warto umieścić ustrój przestawny także tłumiący szerokopasmowo, dywany itp. to półśrodki

 

na ścianie frontowej w miejscach pierwszych odbić (bo bokach ekranu) można spróbować również umieścić pochłaniacze szerokopasmowe, ewentualnie dyfuzory, ewentualnie zostawić jak jest - dlaczego tak - ponieważ odbicie jest na tyle mocno opóźnione i ściszone przez sam dystans, że jego działanie można odbierać jako pozytywnie dodające przestrzeni i głębi, to zależy też od tego jak wygląda charakterystyka częstotliwościowa i czasowa Sonusów "do tyłu", tu trzeba posłuchać

 

na ścianie tylnej co ma się znajdować?

bezwzględnie warto umieścić tam pochłaniacze panelowe niskich częstotliwości, w ogóle warto rozważyć dołożenie na tej ścianie dodatkowej "fałszywej" ściany np. z karton-gipsu, umocowanej do ściany właściwej elastycznie, z pustką, i dopiero na tej obrazki itp. ;-)

wzdłuż tej ściany można by też umieścić szerokopasmowe dyfuzory typu 1D, przy tej powierzchni i odległości od słuchacza mogłyby znakomicie spełnić swoją rolę, ale ...tanie by to nie było

 

pozostaje kwestia w tym pokoju i tym ustawieniu i kolumnach teoretycznie najbardziej kłopotliwa - pierwsze odbicia boczne, tu proponuję posłuchać i spróbować zastosować ekrany, o których wspominałem - w miejscu odbić przyległych, a także w miejscu odbić przeciwległych, tu efekt także zależy od charakterystyki częstotliwościowej i czasowej Sonusów poza osią i też trzeba posłuchać, jeśli nie w przypadku przyległych to na pewno warto zastosować je w przypadku odbić przeciwległych

 

jak to rozwiązać technicznie na próbę - jakiś duży kawał płyty drewnopochodnej lub nawet k-g, a bardziej elegancko, ale bez konieczności zamawiania specjalnych ustrojstw - duże sztalugi i jakoś estetycznie opakowana sklejka, nawet nie trzeba lakierować - wystarczy obciągnąć tkaniną akustyczną w pasującym kolorze, tłumienie minimalne, nie ma ryzyka podkolorowań

 

wielkość tych paneli przynajmniej 120x120 cm

 

do ustalania miejsc odbić oczywiście lustro, ewentualnie plan pokoju i znajomość podstaw trygonometrii :)

 

tylko z uwzględnieniem tych wytycznych tworzy się odpowiednią geometrię pomieszczenia.

 

ano tak - w reżyserkach, oczywiście, a już myślałem, że chodzi o jakieś specjalne "audiofilskie" pomieszczenia ;-))

nie znaczy, że inaczej nie można lub że inaczej nie może się podobać, moja propozycja jest realistyczną w określonych przez Kolegę warunkach propozycją wyciśnięcia z tego pokoju i ustawienia maksimum tego co się da

to ma też zalety - pewna ilość tłumienia niskich częstotliwości jest już przez to jakby "wbudowana" w pokój

 

O !? No w sumie fakt – dla tak długich fal przegroda z drewna nie stanowi chyba aż tak poważnej przeszkody ... Możesz napisać coś więcej – widziałeś jakieś badania jak to procentowo jest dla poszczególnych częstotliwości ? Ile % niskich częstotliwości odbije się od drewnianych drzwi (ile od szklonych standardowym zestawem szklanym) a ile przedzie dalej ... I o jakich częstotliwościach mówimy ? Do 50Hz do 200 Hz ?

 

no dobra - idźmy dalej - proponuję zmniejszyć szerokość bazy do ok. 2.5 m i odpowiednio odległość słuchacza od bazy do ok. 2,1 metra poprzez odsunięcie kolumn od ściany i przysunięcie do słuchacza o ok. 55 cm ewentualnie można spróbować nie zmniejszać rozmiarów trójkąta stereo, ale wtedy trzeba go w całości przesunąć od te ok. 55 cm - kluczowe jest odsunięcie kolumn od ściany tylnej, bo są za blisko

 

Ok, powoli zacznę żonę przygotowywać na tą małą rewolucję ;-) obiecywałem, że te kolumny już zostaną tam gdzie są no ale ;-)

Myślę, że skończy sie na jakimś pośrednim układzie ... za bardzo do środka przesuwać nie mogę bo i tak już lekko przesłaniają ekran – na razie na samych brzegach ale im bliżej tym gorzej ... muszę te wszystkie ograniczenia (również video) brać pod uwagę ... z drugiej strony przesunięcie całego układu w tył wypchnie miejsce odsłuchu poza kolumny surround ... dźwięk w kinie ma dla mnie mniejsze znaczenie ale nie jest całkiem „bez znaczenia” ... No i odległość od głośnika centralnego nie będzie już taka sama jak od kolumn L i P ... ale to mogę skorygować w procesorze ... (i tak musze to zrobić dla kanałów S i SB ale centralny jest ważniejszy dlatego próbowałem zapewnić tu „idealne” warunki)

 

 

 

w miejscach pierwszych odbić na suficie bezwzględnie warto dać ustroje tłumiące szerokopasmowo cały zakres średnich i wysokich tonów - te w suficie można zintegrować z sufitem podwieszanym

jak tłumić to szerokopasmowo, w przeciwnym razie odbicia będą podbarwiać dźwięk

 

Na suficie na sporej części – również w miejscach pierwszych odbić będą płyty Armstrong Optima Vector BP 2387. Poniżej zamieszczam informacje producenta odnośnie tłumienia poszczególnych częstotliwości ... wygląda na to iż powyżej 500Hz tłumi całkiem nieźle (choć nie jestem pewien jak to czytać – no przecież ta „1.00” nie oznacza chyba, że tłumi 100% ?)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

na podłodze co Kolega przewiduje?

w miejscu pierwszego odbicia bezwzględnie warto umieścić ustrój przestawny także tłumiący szerokopasmowo, dywany itp. to półśrodki

 

Niektórzy twierdzą, że przy dobrze tłumiącym suficie podłogę można zostawić ... ? planowałem dywan zwłaszcza, że na podłodze mam gres a więc materiał dobrze odbijający ;-) ale w takim razie może „pufy” dopasowane do sof ... przestawiane na czas „krytycznych” odsłuchów w miejsca pierwszych odbić ? Mogą się sprawdzić ?

 

na ścianie frontowej w miejscach pierwszych odbić (bo bokach ekranu) można spróbować również umieścić pochłaniacze szerokopasmowe, ewentualnie dyfuzory, ewentualnie zostawić jak jest - dlaczego tak - ponieważ odbicie jest na tyle mocno opóźnione i ściszone przez sam dystans, że jego działanie można odbierać jako pozytywnie dodające przestrzeni i głębi, to zależy też od tego jak wygląda charakterystyka częstotliwościowa i czasowa Sonusów "do tyłu", tu trzeba posłuchać

 

Z tym może być problem – ekran ma 330 cm szerokości + po 20 m wysunietej (na 20cm) ramki – zostaje po 29 cm po bokach ... fakt, że ekran jest stosunkowo wysoko - ~71 cm do spodu ramki (co wynika z chęci usytuowania kolumny centralnej w taki sposób aby głośni wysokotonowy był dokładnie na wysokości takiegoż głośnika w kolumnach L i R) i może coś tłumić na tej części ściany ? Tyle, że pozostanie odbicie od ekranu.

Jak pisałem wcześniej myślałem o przestawnych dyfuzorach 2D – w czasie odsłuchu stereo stały by pionowo w miejscach pierwszych odbić pomiędzy kolumnami, w czasie oglądania poziomo żeby nie przesłaniać ekranu ... ale może niepotrzebnie ? Miło by było zmniejszyć ilość elementów wymagających przestawiania ...

Odnośnie SF – poniżej załączam fragmenty badań wykonanych przez magazyn Audio (nr 7 z 2001 roku – mam nadzieję, że nie łamię tu praw autorskich – jak by co proszę o informację – usunę tę częśc wpisu ;-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

na ścianie tylnej co ma się znajdować?

bezwzględnie warto umieścić tam pochłaniacze panelowe niskich częstotliwości, w ogóle warto rozważyć dołożenie na tej ścianie dodatkowej "fałszywej" ściany np. z karton-gipsu, umocowanej do ściany właściwej elastycznie, z pustką, i dopiero na tej obrazki itp. ;-)

wzdłuż tej ściany można by też umieścić szerokopasmowe dyfuzory typu 1D, przy tej powierzchni i odległości od słuchacza mogłyby znakomicie spełnić swoją rolę, ale ...tanie by to nie było

 

Całej ściany nie jestem w stanie osunąć / zabudować wisi już klimatyzator (długość rurek chłodzących nie pozwalają na wysunięcie) i dochodzą półki od kominka ... ale część (powiedzmy 70%) ściany ? Czemu nie – jak daleko trzeba by odsunąć żeby miało to istotny wpływ na niskie częstotliwości ? Jaka budowa ? Po prostu ścianka GK na podkostrukcji aluminiowej + wypełnienie (częściowe ?) wełną mineralną (twardą ?) W jakim sensie elastycznie ? Czy tylko na systemowych podkładkach akustycznych czy jakoś „bardziej” ? Jak to policzyć (osunięcie, wypełnienie, poszycie pojedyncze, podwójne ???

Chyba będę musiał się wgłębić w temat pomiarów akustycznych ... czytałem gdzieś, że taki mikrofon jak dodają do ampitunerów powinien wystarczyć + oprogramowanie + zewnętrzna karta dźwiękowa (czy to konieczne ?) Mam 2 różne mikrofony tego typu, kartę ew. dokupię ale czy sobie poradzę z właściwą interpretacją wyników ? W obecnym – pustym pom. Już na „ucho” słyszę, że któraś częstotliwość się wzbudza ... nie wiem 300- 400 Hz ...?

 

Dyfuzory 1D też wchodzą w grę o ile można znaleźć naprawdę estetycznie wykonane z możliwością dobrania koloru – a w tym wypadku i wymiaru ... Gotów jestem tu zainwestować – zakładając, że da to przecież lepszy efekt niż zmiana sprzętu ;-) Jakieś sugestie odnośnie producenta / wykonawcy ?

Jak rozumiem oba te elementy można by połączyć ? Odsuniętą ściankę + dyfuzory ?

Czy taka opcja dawała by szanse na uniknięcie konieczności stosowania narożnych „pułapek basowych” ? Raz że mam wolny tylko 1 narożnik, 2. że tego to by już moja małżonka nie zdzierżyła;-)

 

pozostaje kwestia w tym pokoju i tym ustawieniu i kolumnach teoretycznie najbardziej kłopotliwa - pierwsze odbicia boczne, tu proponuję posłuchać i spróbować zastosować ekrany, o których wspominałem - w miejscu odbić przyległych, a także w miejscu odbić przeciwległych, tu efekt także zależy od charakterystyki częstotliwościowej i czasowej Sonusów poza osią i też trzeba posłuchać, jeśli nie w przypadku przyległych to na pewno warto zastosować je w przypadku odbić przeciwległych

 

Przy wysunięciu kolumn po lewej stronie jako taki ekran będę mógł użyć 2 złączonych skrzydeł drzwiowych – we właściwą stronę sie otwierają ... po prawej może jakiś parawan docelowo ...

 

Zastanawia mnie jak rozwiązać problem odbić „z drugiej strony” - pierwsze odbicie dźwięku z kolumny lewej od prawej ściany, jeśli ustawię ekrany optymalnie dla pierwszych odbić od kolumn z tej samej strony – to idealnie naprowadzają dźwięk odbity od kolumny ze strony drugiej na miejsce odsłuchowe – jak na załączonym szkicu ...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Możesz napisać coś więcej – widziałeś jakieś badania jak to procentowo jest dla poszczególnych częstotliwości ? Ile % niskich częstotliwości odbije się od drewnianych drzwi (ile od szklonych standardowym zestawem szklanym) a ile przedzie dalej ... I o jakich częstotliwościach mówimy ? Do 50Hz do 200 Hz ?

 

tak jest, o basie mówimy - to jest ta sama fizyka, która pochłanianie na basie daje także temu podwieszanemu sufitowi, który Kolega podlinkował

 

to nie jest współczynnik 1 czy 0.9, bardziej 0.3-0.5, ale to i tak o NIEBO lepiej niż sztywne ściany, trzeba by naprawdę dużo wełny na nie położyć, żeby uzyskać porównywalny efekt ;-)

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

a ta tabela nie pokazuje tego co poniżej 125Hz a tam przewaga paneli nad innymi sposobami pochłaniania dźwięku rośnie

 

 

Myślę, że skończy sie na jakimś pośrednim układzie

 

ok - jeśli nie da się na maxa to wystarczy przesunąć kolumny o 30 cm w kierunku kanapy - kanapy nie ruszamy z miejsca

 

30 cm - a sytuacja znacznie lepsza

 

 

Na suficie na sporej części – również w miejscach pierwszych odbić będą płyty Armstrong Optima Vector BP 2387. Poniżej zamieszczam informacje producenta odnośnie tłumienia poszczególnych częstotliwości ... wygląda na to iż powyżej 500Hz tłumi całkiem nieźle (choć nie jestem pewien jak to czytać – no przecież ta „1.00” nie oznacza chyba, że tłumi 100% ?)

 

tak twierdzą i jest to zapewne nieodległe od prawdy - tak czy owak, to dobrze, że da to Kolega na sufit, ma to także całkiem sporo tłumienia na basie, natomiast jeśli chodzi o resztę pasma to zapewne te wartości są dla kąta padania zero, ale tak czy owak - dobre wieści są takie, że to wystarczy, dodatkowe ustroje to już byłby overkill

 

 

Niektórzy twierdzą, że przy dobrze tłumiącym suficie podłogę można zostawić ... ? planowałem dywan zwłaszcza, że na podłodze mam gres a więc materiał dobrze odbijający ;-) ale w takim razie może „pufy” dopasowane do sof ... przestawiane na czas „krytycznych” odsłuchów w miejsca pierwszych odbić ? Mogą się sprawdzić ?

 

dywan nie zaszkodzi a pufy to rozsądny kompromis - ALE muszą być nie za małe i miękkie materiałowe - NIE skórzane czy coś podobnego

 

so far so good - kolejny problem rozwiązany, a te dwa odbicia wertykalne są NAJGORSZE ze wszystkich

 

 

Z tym może być problem – ekran ma 330 cm szerokości + po 20 m wysunietej (na 20cm) ramki – zostaje po 29 cm po bokach ... fakt, że ekran jest stosunkowo wysoko - ~71 cm do spodu ramki (co wynika z chęci usytuowania kolumny centralnej w taki sposób aby głośni wysokotonowy był dokładnie na wysokości takiegoż głośnika w kolumnach L i R) i może coś tłumić na tej części ściany ? Tyle, że pozostanie odbicie od ekranu.

 

jeśli da się przesunąć kolumny o te 30 cm w kierunku kanapy - kanapy nie ruszamy z miejsca - to można spróbować niczego nie robić na tej ścianie

a jeśli na słuch nie będzie to grało - będą zniekształcenia obrazu stereo - wówczas można wrócić do tematu i poeksperymentować

 

 

 

Jak pisałem wcześniej myślałem o przestawnych dyfuzorach 2D – w czasie odsłuchu stereo stały by pionowo w miejscach pierwszych odbić pomiędzy kolumnami, w czasie oglądania poziomo żeby nie przesłaniać ekranu ... ale może niepotrzebnie ? Miło by było zmniejszyć ilość elementów wymagających przestawiania ...

 

tak, to niepotrzebne i generalnie odradzam dyfuzory w miejscach pierwszych odbić z przodu, zwłaszcza jeśli odległość od dyfuzora do słuchacza jest stosunkowo nieduża

 

 

Odnośnie SF – poniżej załączam fragmenty badań wykonanych przez magazyn Audio (nr 7 z 2001 roku – mam nadzieję, że nie łamię tu praw autorskich – jak by co proszę o informację – usunę tę częśc wpisu ;-)

 

nie narusza Kolega, ale te pomiary niestety nie wyjaśniają też do końca tych kwestii, które podniosłem, nie ma tu szerokich kątów, ale wnioskując z tego co jest można postawić hipotezę, że odbicie boczne przyległe nie powinno sprawiać większych problemów

 

 

Całej ściany nie jestem w stanie osunąć / zabudować wisi już klimatyzator (długość rurek chłodzących nie pozwalają na wysunięcie) i dochodzą półki od kominka ... ale część (powiedzmy 70%) ściany ?

 

ok! na pewno będzie różnica

 

Czemu nie – jak daleko trzeba by odsunąć żeby miało to istotny wpływ na niskie częstotliwości ? Jaka budowa ? Po prostu ścianka GK na podkostrukcji aluminiowej + wypełnienie (częściowe ?) wełną mineralną (twardą ?) W jakim sensie elastycznie ? Czy tylko na systemowych podkładkach akustycznych czy jakoś „bardziej” ?

 

tak daleko, żeby miało możliwość ruchu ;-) czyli jakaś konkretna głębokość pustki jest niepotrzebna, niepotrzebne też wypełnienie

 

to jest konstrukcja podobna do ściana dźwiękoszczelnej, ale bez elementów izolujących na wyższych częstotliwościach (wypełnienia)

 

tak elastycznie jak się da tj. zamiast wkrętów itp. klej dający elastyczną spoinę

 

np. tak - do ściany specjalne klipsy, np. jak na rysunku 1, do tych metalowe elementy sprężynujące jak na rysunku 2 (analogiczne do takich - bo w tym systemie jak widać mocuje się nie do klipsów a bezpośrednio do ściany, można i tak) i do tych elementów płyta gk klejem elastycznym, można do istniejącej ściany, nie trzeba odsłaniać konstrukcji czy dokładać belek

 

co do zakupu elementów i szczegółów wykonania można zapytać np. tutaj:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

to nie reklama, po prostu mają takie elementy i wydają się sensowni

 

 

Chyba będę musiał się wgłębić w temat pomiarów akustycznych ...

 

odradzam - bez wykalibrowanego sprzętu i specjalistycznej wiedzy można się samemu wprowadzić w błąd i wpuścić w wydatki, do diagnozy lepsze jednak po prostu ucho

 

 

Dyfuzory 1D też wchodzą w grę o ile można znaleźć naprawdę estetycznie wykonane z możliwością dobrania koloru – a w tym wypadku i wymiaru ... Gotów jestem tu zainwestować – zakładając, że da to przecież lepszy efekt niż zmiana sprzętu ;-) Jakieś sugestie odnośnie producenta / wykonawcy ?

Jak rozumiem oba te elementy można by połączyć ? Odsuniętą ściankę + dyfuzory ?

 

 

można, ale na zasadzie dostawienia dyfuzora do ściany a nie mocowania na niej, producenta nie będę żadnego rekomendował, jest wielu, nie chcę, żeby mi ktoś zarzucił, że naganiam klientów :-D

 

 

Czy taka opcja dawała by szanse na uniknięcie konieczności stosowania narożnych „pułapek basowych” ? Raz że mam wolny tylko 1 narożnik, 2. że tego to by już moja małżonka nie zdzierżyła;-)

 

dobre wieści - TAK

w każdym wymiarze jedna z powierzchni miałaby właściwości pochłaniające niskie częstotliwości - na szerokości pokoju - drzwi i okna, na długości - pochłaniacz panelowy na ścianie tylnej a na wysokości - podwieszany sufit

 

rzecz jasna nieidealnie, ale bardzo przyzwoicie, znacznie lepiej niż w większości sytuacji!

 

 

Przy wysunięciu kolumn po lewej stronie jako taki ekran będę mógł użyć 2 złączonych skrzydeł drzwiowych – we właściwą stronę sie otwierają ... po prawej może jakiś parawan docelowo ...

 

przy przysunięciu kolumn o te 30 cm do słuchacza można spróbować bez tych ustrojstw, jeśli na słuch nie będzie to grało - będą zniekształcenia obrazu stereo - wówczas można wrócić do tematu i poeksperymentować

post-5623-0-64352500-1393498553_thumb.png

post-5623-0-75078800-1393498564_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

tak jest, o basie mówimy - to jest ta sama fizyka, (…)

 

ok – ale pozwoli Kolega, że pomęczę ;-)

Znane są jakieś dane jaki procent niskich częstotliwości (i w jakim zakresie) przejdzie przez taką przegrodę (1./ drewniane drzwi 2./ okno zewnętrzne) a ile się odbije ?

 

 

ok - jeśli nie da się na maxa to wystarczy przesunąć kolumny o 30 cm w kierunku kanapy - kanapy nie ruszamy z miejsca

30 cm - a sytuacja znacznie lepsza

 

zrobię co się da ;-)

 

 

 

tak twierdzą i jest to zapewne nieodległe od prawdy - tak czy owak, to dobrze, że da to Kolega na sufit, ma to także całkiem sporo tłumienia na basie, natomiast jeśli chodzi o resztę pasma to zapewne te wartości są dla kąta padania zero, ale tak czy owak - dobre wieści są takie, że to wystarczy, dodatkowe ustroje to już byłby overkill

 

Mam nadzieję, że nie przesadzę w takim razie … co ważne to nie będzie całe 30m2 sufitu w tych płytach – planuję 2 kwadratowe pola 3x3m (ze ścięciem przy kominku) wyjdzie niecałe 18m2

Ostatnio zacząłem się tez zastanawiać czy przed ekranem nie zrobić pasa z czegoś ciemnego … może sklejka ? Tak na głębokość ~1,5 – 2 m (tak żeby nie wejśc w strefę pierwszego odbicia) … Płyty Armstronga są białe – obawiam się, że ich malowanie zmniejszy właściwości pochłaniające a z drugiej strony białe płyty znacząco pogorszą kontrast na ekranie … Te drewniane płyty – sklejka mogłyby być perforowane w jakimś stopniu z ew. wypełnieniem wełną (?) Jak rozumiem nad płytami Armstronga wełna jest już zupełnie zbędna ... Ew. ta „przyciemniona” strefa / płyty ze sklejki mogły być umocowane pod nieco innym kątem ? Załamanie w górę …

 

 

 

dywan nie zaszkodzi a pufy to rozsądny kompromis - ALE muszą być nie za małe i miękkie materiałowe - NIE skórzane czy coś podobnego

 

tak planuję – żona już nie chce mebli skórzanych ...

 

 

 

so far so good - kolejny problem rozwiązany, a te dwa odbicia wertykalne są NAJGORSZE ze wszystkich

;-)

 

 

 

tak daleko, żeby miało możliwość ruchu ;-) czyli jakaś konkretna głębokość pustki jest niepotrzebna, niepotrzebne też wypełnienie

 

to jest konstrukcja podobna do ściana dźwiękoszczelnej, ale bez elementów izolujących na wyższych częstotliwościach (wypełnienia)

 

Możesz napisać coś więcej jak to działa ? ew. podlinkować …

Z tego co piszesz to ma być to rodzaj „membrany” zamocowanej elastycznie do ściany (w moim wypadku) murowanej w minimalnej (ograniczonej sposobem montażu) odległości.

Czy taka membrana „przechwytuje” drgania na niskiej częstotliwości (znowu pytanie: jakiej ?) i co ? Zmienia w ciepło ? Czy jednak w jakiś sposób oddaje / odbija ?

Z fizyką jako nauką nie mam styczności od kilkudziesięciu lat więc najwidoczniej nie wiele już pamiętam ;-) a naprawdę chcę zrozumieć mechanizm działania (tak już mam – jak nie zrozumiem to nie uwierzę i nie zastosuję ;-)

 

 

odradzam - bez wykalibrowanego sprzętu i specjalistycznej wiedzy można się samemu wprowadzić w błąd i wpuścić w wydatki, do diagnozy lepsze jednak po prostu ucho

 

;-( uuu a miałem nadzieję, że zobaczę efekty „czarno na białym” …

Nie potrzebuję wyników które miały by walor „dowodowy” - zakładałem iż jeśli „pomierzę” przed „adaptacją” to „coś” zobaczę – jakieś główne problemy i po docelowym zagospodarowaniu – po powtórnym pomiarze będę w stanie stwierdzić poprawę … Liczyłem tez na to iż takie badanie podpowie mi co, gdzie i ile zastosować …

Ucho – moje ucho – może być zawodne … dla przykładu – jakiś czas temu kupiłem radyjko do kuchni

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) – bo żonie pasowało do miksera ;-))

Włączyłem i się załamałem – podbarwienia okrutne … na szczęście jest tam regulacja czegoś co oni szumnie nazywają subwooferem i trochę pomogło zmniejszenie natężenia tonów średnio-niskich … ale po tygodniu, czy dwóch już mi to brzmienie nie przeszkadza – ot coś tam sobie plumka (może to też kwestia muzyki – tam cały czas idzie RmfClassic) Do czego zmierzam – słuch się adaptuje i bez pomiarów nigdy nie będę widział czy się nie przyzwyczaiłem do czegoś złego ;-))

 

 

 

 

można, ale na zasadzie dostawienia dyfuzora do ściany a nie mocowania na niej, producenta nie będę żadnego rekomendował, jest wielu, nie chcę, żeby mi ktoś zarzucił, że naganiam klientów :-D

 

To będzie trudne technicznie – chętnie nie ustawiałbym bym ich bezpośrednio na podłodze tylko wyżej … de facto musiałbym zrobić osobną podkonstrukcję ….ale poczekam na wyjaśnienia odnośnie zasady działania tego „pochłaniacza panelowego”

Jak rozumiem te dyfuzory powinny być zlokalizowane przed w/w „pochłaniaczem” i nie mogą być mocowane do niego – ale do tylnej ściany konstrukcyjnej – murowanej (która będzie za nim) już mogą być zamontowane ?

 

 

dobre wieści - TAK

w każdym wymiarze jedna z powierzchni miałaby właściwości pochłaniające niskie częstotliwości - na szerokości pokoju - drzwi i okna, na długości - pochłaniacz panelowy na ścianie tylnej a na wysokości - podwieszany sufit

 

rzecz jasna nieidealnie, ale bardzo przyzwoicie, znacznie lepiej niż w większości sytuacji!

 

Ale ja bym chciał „idealnie” ;-)) albo jak najbliżej ideału ...no chyba, że przy takich założeniach się nie da ...

 

 

 

przy przysunięciu kolumn o te 30 cm do słuchacza można spróbować bez tych ustrojstw, jeśli na słuch nie będzie to grało - będą zniekształcenia obrazu stereo - wówczas można wrócić do tematu i poeksperymentować

 

ok – ale boję się tych pierwszych odbić – w mieszkaniu miałem duuużo większy oddech od ścian (ustawienie całego sprzętu pod kątem ~30 stopni – co wynikało z całego ukształtowania pomieszczeń po połączeniu pokoju z przedpokojem). Tu mam blisko ścian – chciałbym skorzystać z Twojego pomysłu na „przesunięcie” odbić poza słuchacza - tylko nie wiem jak to zrobić – jak pisałem: „Zastanawia mnie jak rozwiązać problem odbić „z drugiej strony” - pierwsze odbicie dźwięku z kolumny lewej od prawej ściany, jeśli ustawię ekrany optymalnie dla pierwszych odbić od kolumn z tej samej strony – to idealnie naprowadzają dźwięk odbity od kolumny ze strony drugiej na miejsce odsłuchowe – jak na załączonym szkicu ...” a takie odbicia mogą jeszcze bardziej namieszać – stosunkowo wcześnie dochodzi do słuchacza z prawej strony dźwięk z lewej kolumny ...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Znane są jakieś dane jaki procent niskich częstotliwości (i w jakim zakresie) przejdzie przez taką przegrodę (1./ drewniane drzwi 2./ okno zewnętrzne) a ile się odbije ?

 

konkretnie to zależy od wielu czynników - rodzaju szkła i materiału drzwi, wielkości itp.

 

typowe wartości np. tutaj:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

Możesz napisać coś więcej jak to działa ? ew. podlinkować …

...a naprawdę chcę zrozumieć mechanizm działania (tak już mam – jak nie zrozumiem to nie uwierzę i nie zastosuję ;-)

 

bardzo zdrowo

cóż, co do zasady działania to po prostu bardzo duży absorber panelowy (panel conversion absorber), którego zasady działania są powszechnie znane, np. tutaj wraz z kalkulatorami:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) (LFCA)

 

jego przewagą jest wielkość nieporównywalna z meblopodobnymi skrzynkami

 

Do czego zmierzam – słuch się adaptuje i bez pomiarów nigdy nie będę widział czy się nie przyzwyczaiłem do czegoś złego ;-))

 

muzyka na żywo i referencyjne słuchawki dokanałowe jako punkt odniesienia są rozwiązaniem, pomiary są trudne w interpretacji, np. wiele z rzeczy, które wydają się okropne "na oko" są w istocie artefaktami pomiarowymi

 

 

Jak rozumiem te dyfuzory powinny być zlokalizowane przed w/w „pochłaniaczem” i nie mogą być mocowane do niego

 

zamocowane na sztywno będą wpływać na jego pracę, lepiej jakby miały własny "stand", ale może po prostu wystarczyłby regał z książkami? :-)

 

 

Tu mam blisko ścian – chciałbym skorzystać z Twojego pomysłu na „przesunięcie” odbić poza słuchacza - tylko nie wiem jak to zrobić – jak pisałem: „Zastanawia mnie jak rozwiązać problem odbić „z drugiej strony” - pierwsze odbicie dźwięku z kolumny lewej od prawej ściany, jeśli ustawię ekrany optymalnie dla pierwszych odbić od kolumn z tej samej strony – to idealnie naprowadzają dźwięk odbity od kolumny ze strony drugiej na miejsce odsłuchowe – jak na załączonym szkicu ...” a takie odbicia mogą jeszcze bardziej namieszać – stosunkowo wcześnie dochodzi do słuchacza z prawej strony dźwięk z lewej kolumny

 

przy ustawieniu, które sugeruję, odbicie boczne przeciwległe będzie opóźnione już ok. 10 ms, to sporo, warto spróbować bez, a jeśli chciałby Kolega spróbować z ustawnym ekranem przekierowującym, to trzeba pokombinować z ustawieniem i skręceniem - na moje oko da się tak go ustawić, żeby nie było tego negatywnego efektu, o którym Kolega pisze - generalnie bardziej skręcić i bardziej przysunąć do głośnika

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ps.

jeszcze a propos pomiarów - bardzo mądry wpis Kolegi akustyka w innym wątku, kluczowe fragmenty:

 

Pomiary, jako takie są tylko stwierdzeniem „stanu faktycznego” i to też nie zawsze. Pozwalają one stwierdzić ten stan, gdy są wiarygodne. W tym celu musi być spełnionych szereg warunków: dokładność aparatury użytej do pomiarów) musi być, co najmniej o rząd lepsza niż wymagania całkowite, co dokładności. Aparatura – rozumiana w szerszym pojęciu tj przyrządy pomiarowe, urządzenia wytwarzające i zbierające sygnał pomiarowy (mogą to być również warunki rzeczywiste), urządzenia i programy do „obróbki” wyników nie są jednak najważniejsze. Najistotniejsza jest metodyka pomiarów, która jest implikowana celem, jaki chcemy osiągnąć, a to wymaga wiedzy. (...) Następną sprawą jest właściwa interpretacja wyników pomiarów (...) do tego niezbędna jest wiedza, w przeciwnym przypadku nie dość, że narazisz się na koszty to możesz uzyskać odwrotny efekt.

 

Moim zdaniem możesz wybrać jedną z dwóch dróg: zaprosisz profesjonalistę w celu adaptacji akustycznej – możesz jednak „wejść na minę”, po pierwsze koszty, po drugie obserwuję, że powstało szereg „profesjonalnych firm akustycznych”, – które jeszcze wczoraj handlowały pietruszką, ale wyczuły „kasę”, kupiły prymitywny przyrząd, nie do końca umiejąc go obsłużyć nie mówiąc o interpretacji wyników ; druga droga jest znacznie lepsza. Douczaj się samodzielnie i na forum robiąc jednocześnie „własnym sumptem” kolejne kroki adaptacyjne, w sposób trochę prowizoryczny i tani byś mógł się z nich wycofać po stwierdzeniu, że poszedłeś w złym kierunku.

 

Mógłbym tak dalej, ale nie chodzi mi o zniechęcenie Ciebie do pomiarów i adaptacji. Chciałbym tylko ustrzec cię przed „wchodzeniem w koszty” na skutek mylnej interpretacji, a co za tym idzie złej adaptacji, która może dać efekty zupełnie inne od zamierzonych. Generalnie uważam, że adaptacja akustyczna małych zagospodarowanych pomieszczeń jest w dużej części sztuką w dużej mierze opartej na intuicji wynikającej z doświadczenia i wiedzy. (...). Kształtowanie pola do odsłuchu jest moim zdaniem w znacznej mierze sztuką.

 

touche!

 

dodałbym jescze tylko raz (nie zaszkodzi), że właściwą referencją dającą audiofilowi wskazówkę, że coś idzie nie tak powinno być jak najczęstsze obcowanie z muzyką na żywo (referencja ogólna) a także używanie jako odniesienia - referencji w danym przypadku (do sprawdzenia czy coś gra nie tak w przypadku danej płyty) - referencyjnych słuchawek dokanałowych

konkretnie to zależy od wielu czynników - rodzaju szkła i materiału drzwi, wielkości itp.

 

typowe wartości np. tutaj:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Nie do końca o to mi chodziło – tabela do której odsyłasz podaje współczynnik pochłaniania ale nie mówi nic o tym co się dzieje z pozostałą częścią dźwięku … i o ile np. dla drzwi przy częstotliwości 125 Hz ten współczynnik to 0,1 to dalej nie wiemy co z pozostałymi 90% dźwięku … czy ta częstotliwość ( i nizsze) zostanie odbita czy przeniknie przez drzwi ( i w jakim procencie)

 

 

 

bardzo zdrowo

cóż, co do zasady działania to po prostu bardzo duży absorber panelowy (panel conversion absorber), którego zasady działania są powszechnie znane, np. tutaj wraz z kalkulatorami:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) (LFCA)

 

jego przewagą jest wielkość nieporównywalna z meblopodobnymi skrzynkami

 

trochę poczytałem ale nie jestem przekonany czy „jakikolwiek” (w sensie - dowolny) absorber panelowy sprawdzi się w dowolnym (moim) pomieszczeniu … przecież jego zasada polega na „wygaszaniu” drgań w pewnych – zależnych od wymiarów i konstrukcji – częstotliwościach.

Jeśli wykonam taki absorber o powiedzmy powierzchni 4- 5 m2 to będzie działał chyba inaczej niż kilka mniejszych o podobnej powierzchni ? Z drugiej strony technicznie będzie trudno wykonać taką płytę montowaną tylko po brzegach … a już na pewno nie z płyt GK (może jakaś płyta OSB albo sklejka ? OSB musiałaby być dość gruba i ciężka, sklejka jak będzie cienka to będzie się „wzbudzać” … ) Z kolei jak podeprę taką płytę (zamocuję) w miejscach pośrednich (np. dodatkowe profile wsporcze – to będzie działać zupełnie inaczej – bardziej jak zespół kilku mniejszych – choć nie do końca …

Wychodzi mi na to iż bez dogłębnej wiedzy i obliczeń to taka trochę „partyzantka” - w sumie nie wiadomo jak to zadziała i na jakie częstotliwości …

Jeśli się mylę – bo przecież nie mam w tym temacie żadnej wiedzy – proszę poprawcie mnie.

 

zamocowane na sztywno będą wpływać na jego pracę, lepiej jakby miały własny "stand", ale może po prostu wystarczyłby regał z książkami? :-)

 

ok – czyli gdyby były zdylatowane – jeśli się zdecyduję na nie w ogóle – bo z tego co piszesz to niekoniecznie przyniosą pozytywny efekt ? - to nie będa przeszkadzać w działaniu membrany ? mimo że ją przesłonią ?

 

Zdecydowaną większość książek mam w osobnym pomieszczeniu … w sumie zajmują tam sporą cześć ścian ;-) - to jest taka nasza „biblioteka” i tego raczej już zmieniać nie będę; choć faktem jest, że w mieszkaniu kiedy były w tym samym pokoju co sprzęt te ~1000 książek (bo tyle wtedy było) dawało swój efekt i to mimo tego, że żona z uporem godnym lepszej sprawy wciąż ustawiała je „równo” co psuło nieco efekt „dyfuzora” ;-)))

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.