Skocz do zawartości
IGNORED

Jak rozsądnie wybrać potencjometr?


rayfe

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, takie oto pytanie - jak dobrać potencjometr żeby był

 

1. W miarę wytrzymały i żeby nie trzaskał czy trzeszczał podczas kręcenia

2. Neutralny/nieszkodliwy dla brzmienia wzmacniacza bo moja drabinka trochę spina brzmienie

3. Wart swojej ceny dla danego zastosowania tj do słuchawkowca diy, tak do 150-200zł max

 

Miałem alpsa rk27, rk09 i obecnie pseudodrabinkę (

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ) która nie wydaje się być zawsze lepsza od alpsa rk09... Mam na oku takie opcje:

 

1.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Tylko nie wiem do czego jest to pcb, jak zmienia się praca potencjometru po połączeniu z płytką i co to jest ta funkcja loudness?

 

2. TKD 2CP-601 lub S (krokowy), cenowo wśród TKD niedrogi ale podobno dobry jakościowo i brzmieniowo, nie tak jak chwalony 2CP-2511 ale i połowę tańszy

 

3. Ostatecznie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ale to już spory koszt i nie wiem czy jest sens się pakować...

 

4. Jak wyżej, cenowy max ale tylko jeżeli na prawdę warto względem pozycji 1 i 2

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Poza tym zachęcam do dyskusji na temat potencjometrów, piszcie co macie, co testowaliście, może warto zwrócić uwagę na coś innego niż te które podałem i może nie tylko ja skorzystam.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

STACJONARNY: PC->NFB 1.32->HA2013 MOBILNY: HTC 10->CCA C16/FiiO FH5

 

Nie jestem żadnym fachowcem, ale tą "DACT type" miałem w rękach, kolega ma podobną we wzmacniaczu - lipa. obawiam się, że ta najdroższa na Takmanach nie będzie wiele lepsza mechanicznie od tej niebieskiej co masz aktualnie, gdzieś (niestety nie pamiętam źródła) czytałem, że to "nowszy model" tej niebieskiej, ale to nie sprawdzona informacja.

Na temat drabinek jest trochę na forum.

Zwróć przede wszystkim uwagę na trwałość mechaniki !!!

Nie wiem dlaczego Twoja obecna "spina brzmienie" - może masz nie dopasowaną impedancję, a może powinieneś spróbować różnych rozwiązań drabinki - mam na myśli rozwiązania sposobu zmiany oporności (łączenie szeregowe kolejnych rezystorów, drabinka SHUNT itp)

Za cenę tej z pkt. 3 kupisz w PL przełącznik

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) , za 60 zł kupiłem komplet

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) i mam drabinkę na poziomie:)

 

a - jeszcze odnośnie tej z pkt 1. To prawdopodobnie zbliżona do tej

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) - konstrukcja mechaniczna na zamieszczonych zdjęciach, widać, że zmiana oporności jest uzyskiwana na zwykłych rezystorach smd, prawdopodobnie przez dołączenie kolejnego rezystora, co za tym idzie na wyjściu sumują się wszelkie artefakty (szumy) wszystkich oporników, połączeń itp. Moim zdaniem lepsze jest rozwiązanie gdzie jednorazowo w torze jest jak najmniej rezystorów ( często 1-2) ...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

PC+DAC PCM1795/NUDA+TELEFUNKENS600/KHOZMO+ALEPH J 2xMONO+HURRICANE=DIY

1.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mam ten tylko inna wartość. Siedzą w nim oporniki SMD. Nie trzaska u mnie ten układzik ale mam dopiero od pół roku. Mam bez PCB. Dolutowałem tam końcówki-piny aby móc przylutować do PCB wzmacniacza.

Wady:

- nie wiadomo jakie są tam rezystory. Restory SMD są uważane za gorsze niż tradycyjne np. 1% DALE

- drabinka to poprostu połączone szeregowo rezystory. Czym mniejsza głośność tym przez więcej rezystorów przechodzi sygnał = większe szumy.

- za małe tłumienie początkowych poziomów głośności (w moim przypadku)

 

Tylko nie wiem do czego jest to pcb

Wygoda w lutowaniu i widzę że jest tam miejsce na kondensatorek, rezystor - pewnie możliwość jakiegoś dodatkowego filtra RC

 

co to jest ta funkcja loudness?

6 minuta ->

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

2. TKD 2CP-601 lub S (krokowy), cenowo wśród TKD niedrogi ale podobno dobry jakościowo i brzmieniowo, nie tak jak chwalony 2CP-2511 ale i połowę tańszy

Ale co w nim siedzi i jak jest zrobiony ? Jak jest dobry w różnych pozycjach rezystancja obu kanałów powinna być jednakowa. Mam czarny potencjometr Noble i różne alpsy i każdy z nich jest niedokładny.

 

3. Ostatecznie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ale to już spory koszt i nie wiem czy jest sens się pakować...

Tu połączenie rezystorów tak jak w 1 - czyli nie wypas

Pozłacane styki to +

 

4. Jak wyżej, cenowy max ale tylko jeżeli na prawdę warto względem pozycji 1 i 2

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie wiem co w nim siedzi. Ciekawe jak to przylutować. Te goldpiny(?) są łamliwe.

 

Tak się składa że w twojej "pseudodrabince" sygnał zawsze przechodzi przez 2 oporniki. Ja aktualnie mam kilka takich "pseudodrabinek" i poprostu sam wyliczam wartości oporników bo potrzebuję bardziej nietypowych wartości. Na tym forum czytałem że niektórzy słyszą stukanie podczas przełączania tej drabinki.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

kup porządny przełącznik,wybierz konfigurację ,przelicz oporniki ,zam zlutuj i jesteś w stanie uzyskać lepsze efekty niż w podanych przykładach.Na tym polega DIY ,a nie na stosowaniu chińskich gotowców.

 

bo moja drabinka trochę spina brzmienie

 

1.co to znaczy " spina brzmienie"?

2.w jakiej konfiguracji jest polutowana?

3.w jakiej konfiguracji jest podłączona?

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

kup porządny przełącznik,wybierz konfigurację ,przelicz oporniki ,zam zlutuj i jesteś w stanie uzyskać lepsze efekty niż w podanych przykładach.Na tym polega DIY ,a nie na stosowaniu chińskich gotowców.

 

1.co to znaczy " spina brzmienie"?

2.w jakiej konfiguracji jest polutowana?

3.w jakiej konfiguracji jest podłączona?

1. nie jest naturalne bynajmniej względem rk09

2. chyba ladder, patrz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

3. stereo (we wzmaku ha2013)

 

Koniecznie szukaj drabinki o budowie ladder badz shunt. Chyba w tej cenie powinienes kupic drabinke na rezystorach dale typu ladder. Mialem i chwalilem,

Na DALE widzę dwie opcje:

 

1.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

2.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

STACJONARNY: PC->NFB 1.32->HA2013 MOBILNY: HTC 10->CCA C16/FiiO FH5

<br />1. nie jest naturalne bynajmniej względem rk09<br />2. chyba ladder, patrz LINK<br />3. stereo (we wzmaku ha2013)<br />

 

1 to nic nie mówi

2 wygląda,że polutowane jest w ten że dołączane są kolejno rezystory.Nie jest to optymalna konfiguracja.

3.taką drabinkę możesz podłączyć w trybie potencjometru lub shunt.Sprawdź ten dugi,może być lepiej.

 

 

Kupując gotowce masz mniejsze możliwości,czemu nie polutujesz samemu,chćby na bazie tego przełącznika?Jest całkiem niezły do czasu jak zacznie trzeszczeć,brzmieniowo na pewno nie ogranicza tego wmacniacza( przełacznik- o drabince się nie wypowiadam).W drabinkach gotowcach rzadko spotkasz lepszy.

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

1. nie jest naturalne bynajmniej względem rk09

2. chyba ladder, patrz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

3. stereo (we wzmaku ha2013)

 

 

Na DALE widzę dwie opcje:

 

1.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

2.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Wszystkie drabinki jakie polecacie są na Bazie tego samego przełącznika - niestety kiepskiego, po jakimś czasie zacznie podczas przełączania lekko trzaskać, i już nie wazne jakie tam będą rezystory chodzi o jakość samego przełącznika.

 

U mnie było ok jak używałem sprzętu, jak postał miesiąc nie kręcony zaczął trzaskać.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Uprzejmie proszę użytkownika ---- bum1234 ---- o nie komentowanie powyższego postu, a z głuchymi o wpływie i budowie kabli nie ma sensu dyskutować :)

To w takim razie skoro to kiepski przełącznik to jaki polecacie? Nie musi mieć nie wiadomo ile kroków, 21-23 to dla mnie na pewno wystarczająco. No i rezystory, jak rozumiem wystarczą już dale (gdzieś czytałem że bardzo dobre są takmany metalizowane). Ale nie orientuję się jak samemu taką drabinkę zbudować bo samo polutowanie to nie problem... Chodzi o dobór wartości (no, mogę podejrzeć według gotowców, wygooglować coś) ale nie wiem do końca o co chodzi z:

 

1.w jakiej konfiguracji jest polutowana?

2.w jakiej konfiguracji jest podłączona?

STACJONARNY: PC->NFB 1.32->HA2013 MOBILNY: HTC 10->CCA C16/FiiO FH5

<br />1.w jakiej konfiguracji jest polutowana?<br />2.w jakiej konfiguracji jest podłączona?<br />

 

może być polutowana tak,że każde przelączenie dołącza następny rezysor do juz przyłączonych(gorsze i częstrze) lub każde przełączenie łączy oddzielny rezystor/rezystory

Może być podłączona w trybie potencjometru lub shunt

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

Tu masz wątek o drabinkach :

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) coś na początek poczytasz

Tu jest "interaktywny" kalkulator do obliczania wartości rezystorów do drabinki SHUNT :

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Skok i zakres regulacji dobrałem doświadczalnie, - dla najniższych i najwyższych wartości dałem 3 dB, dla najczęściej używanych 1 dB, może 2 dB też było by dobre...

Dobre przełączniki robi ELMA - kupiłem

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) , niestety bardzo długo czekałem, ale cena była dobra...

Polecam rozwiązanie konstrukcji typu "shunt" post-30358-0-65299600-1452679740_thumb.gif - najważniejsza jest jakość rezystora "series", jego wartością określasz rezystancję drabinki. Pozostałe rezystory dałem DALE. Dla każdego poziomu tłumienia w sygnale jest tylko jeden rezystor "series" plus jeden rezystor do masy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

PC+DAC PCM1795/NUDA+TELEFUNKENS600/KHOZMO+ALEPH J 2xMONO+HURRICANE=DIY

Ja zastanawiam się nad czymś takim:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Co myślicie o tym ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Uprzejmie proszę użytkownika ---- bum1234 ---- o nie komentowanie powyższego postu, a z głuchymi o wpływie i budowie kabli nie ma sensu dyskutować :)

Tu masz wątek o drabinkach :

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) coś na początek poczytasz

Tu jest "interaktywny" kalkulator do obliczania wartości rezystorów do drabinki SHUNT :

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Skok i zakres regulacji dobrałem doświadczalnie, - dla najniższych i najwyższych wartości dałem 3 dB, dla najczęściej używanych 1 dB, może 2 dB też było by dobre...

Dobre przełączniki robi ELMA - kupiłem

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) , niestety bardzo długo czekałem, ale cena była dobra...

Polecam rozwiązanie konstrukcji typu "shunt" post-30358-0-65299600-1452679740_thumb.gif - najważniejsza jest jakość rezystora "series", jego wartością określasz rezystancję drabinki. Pozostałe rezystory dałem DALE. Dla każdego poziomu tłumienia w sygnale jest tylko jeden rezystor "series" plus jeden rezystor do masy.

Koszt 250zł za przełącznik to sporo jednak z tego co już czytałem Elma robi porządne przełączniki więc jestem w stanie zaryzykować zakup. Rezystor series dla typu shunt można sobie chyba poszaleć i wziąć jakieś caddock mk132 które kosztowałyby ok 40zł bo chyba potrzeba tylko dwa? Natomiast pozostałe 48 rezystorów to już bym szedł w takmany rex gdzie koszt to ok 150zł. W sumie taki shunt to koszt około 500zł... Ale osobno kupując rezystory i przełącznik nie odczuję tak kosztów.

 

Kwestia poprawnego połączenia i doboru wartości rezystorów, jako że jestem zielony to trochę bym ryzykował żeby nie spartolić sprawy :/ Nie jestem wymagający więc kroki co 3dB pewnie mi wystarczy ale według podanego przez Ciebie kalkulatora niektóre wartości są niedostępne i różniłyby się od tych w tabeli po wyliczeniu, nie wiem jaki ma to wpływ ale myślę nie krytyczny, jak już bym podjął decyzje budowy takiego przełącznika skonsultowałbym się w tej sprawie poprzez forum. Kwestia też dolnej i górnej granicy głośności z czego górna to raczej abstrakcja bo obecnie kręcę potkiem mniej więcej do godziny 14 ale żeby dół nie był za głośny bo zdarza mi się słuchać na małej głośności. Co do góry jak wyżej, nie dokręcam do niej ale przy mocniejszych słuchawkach kto wie... Jak doinwestuję wzmacniacz raczej nie pozbędę się go więc zakładam że ze mną zostanie na dłuuugo :P

 

edit: takie wartości takmanów w hificollective (tam bym kupował i caccocki, 20k lub 50k) są dostępne względem tego co mi wyliczył kalkulator, myślę nieznaczne różnice (podkreśliłem te bardziej pasujące według mnie)

 

Step 1, Attenuation = Infinity dB, Rx = 50000 ohms, Ry = 0 ohms.

Step 2, Attenuation = 75 dB, Rx = 50000 ohms, Ry = 9 ohms. 9.1r

Step 3, Attenuation = 72 dB, Rx = 50000 ohms, Ry = 13 ohms. 13r

Step 4, Attenuation = 69 dB, Rx = 50000 ohms, Ry = 18 ohms. 18r

Step 5, Attenuation = 66 dB, Rx = 50000 ohms, Ry = 25 ohms. 24/27r

Step 6, Attenuation = 63 dB, Rx = 50000 ohms, Ry = 35 ohms. 33/36r

Step 7, Attenuation = 60 dB, Rx = 50000 ohms, Ry = 50 ohms. 51r

Step 8, Attenuation = 58 dB, Rx = 50000 ohms, Ry = 63 ohms. 62r

Step 9, Attenuation = 56 dB, Rx = 50000 ohms, Ry = 79 ohms. 82r

Step 10, Attenuation = 54 dB, Rx = 50000 ohms, Ry = 100 ohms. 100r

Step 11, Attenuation = 52 dB, Rx = 50000 ohms, Ry = 126 ohms. 120r/130r

Step 12, Attenuation = 50 dB, Rx = 50000 ohms, Ry = 159 ohms. 160r

Step 13, Attenuation = 48 dB, Rx = 50000 ohms, Ry = 200 ohms. 200r

Step 14, Attenuation = 46 dB, Rx = 50000 ohms, Ry = 252 ohms. 240/270r

Step 15, Attenuation = 44 dB, Rx = 50000 ohms, Ry = 317 ohms. 300r/330r

Step 16, Attenuation = 42 dB, Rx = 50000 ohms, Ry = 400 ohms. 390r/430r

Step 17, Attenuation = 40 dB, Rx = 50000 ohms, Ry = 505 ohms. 510r

Step 18, Attenuation = 38 dB, Rx = 50000 ohms, Ry = 637 ohms. 620r

Step 19, Attenuation = 36 dB, Rx = 50000 ohms, Ry = 805 ohms. 820r

Step 20, Attenuation = 34 dB, Rx = 50000 ohms, Ry = 1018 ohms. 1k/1k1

Step 21, Attenuation = 32 dB, Rx = 50000 ohms, Ry = 1288 ohms. 1k3

Step 22, Attenuation = 30 dB, Rx = 50000 ohms, Ry = 1633 ohms. 1k6

Step 23, Attenuation = 28 dB, Rx = 50000 ohms, Ry = 2073 ohms. 2k/2k2

Step 24, Attenuation = 26 dB, Rx = 50000 ohms, Ry = 2638 ohms. 2k7

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

STACJONARNY: PC->NFB 1.32->HA2013 MOBILNY: HTC 10->CCA C16/FiiO FH5

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.