Skocz do zawartości
IGNORED

glosniki do lampy


boris

Rekomendowane odpowiedzi

Czy ktos zna DOBRZE glosniki Tannoy Arden HPD356A z tubka w wersji alnico? Sa polecane na str. japonskich i ang., niem. i ros. do drogich wzmacniaczy lampowych - raczej triod p-p. Prosilbym o jakies komentarze, poniewaz mam okazje je kupic (w b. dobrym stanie tech. z wymienionym juz resorem na nowy).

Drugie pytanie: jaka jest roznica miedzy Tannoyem Westminster a Westminster Royal (te drugie zdaje sie mniejsze i tansze)?

Czy kupic Ardeny i zasilac je p-p czy doloizyc do Westminster i uzyc TSE?

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/1961-glosniki-do-lampy/
Udostępnij na innych stronach

Trzeba rozróżnić skrzynię i głośnik.Tannoy Arden jako obudowa (bas reflex) na pewno jest słabsza niz Westminister (labiryntowa).Ale z tego bardziej ważny jest głośnik który się do nich stosuje.Chronologicznie od lat 40-tych produkowane były serie: Silver,Red,Gold,Hpd.Najlepsze z nich były Silver (bardzo rzadko spotykane) i Reds.Od modelu Gold głosniki te grały już troszkę gorzej (Goldy choć trochę gorsze od Reds są i tak bardzo dobre),a to za sprawą zmian konstrukcyjnych które miały na celu lepszą współpracę z coraz mocniejszymi wzmacniaczami.Membrana miała większą masę i głośniki miały mniejsza skuteczność.Seria HPD jest jeszcze słabsza od Gold.Dzisiejsze głośniki Tannoy dual concentric które nadal są produkowane niestety nie są już tak dobre jak np. seria Red.

Ideałem byłaby skrzynia Westminister z głosnikami seri Red lub Gold.P-P czy single ended? też zależy.Dobre PP moze być lepsze od single ended.Na pewno SE będzie lepiej współpracował z Red niż Gold czy HPD ale chyba nie ma reguły.Właściwie wszystko zależy od ceny jaką mialbyś zapłacić i tego ile chcesz wydać.Co do różnicy miedzy Westminister a Westminister Royal to dokładnie nie pamiętam ,musiałbyś poszperać w internecie.pozdr.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/1961-glosniki-do-lampy/#findComment-24679
Udostępnij na innych stronach

Pytanie jest i bylo bardzo powazne. Do kupienia sa kompletne Ardeny z obudowa (fornir debowy). Cena nadal negocjowana: tu jestem calkiem glupi. Opierajac sie na cennikach internetowych nic madrego nie mozna wywnioskowac - w Angli ok 1300EP + transport (nawet nie chce myslec ile) w Japonii sa duzo drozsze (po przeliczeniu kursu wychodza ok 10kzl). Ja mam propozycje za 8kzl. co do Westminsterow to widzialem tylko we Francji i w Rosji. Znaczaco drozsze.

Slyszalem, ze nawet dobre wzmacniacze TSE maja za niska impedancje wyjscia do kontrolowania ciezkiego glosnika (mimo, ze skutecznosc jest b. wysoka - 96dB/3W/1m czyli ok 91dB/1W/1m dla 8om.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/1961-glosniki-do-lampy/#findComment-24692
Udostępnij na innych stronach

No to kup Ardeny z np. Integrą WT 40,

i jeszcze będziesz dużo... dużo do '' przodu''.

No bo tak po prawdzie Westminstery grają ładnie w pomieszczeniach

od circa 50 m2 i są cholernie drogie ( prawie jak to pomieszczenie )

:-)))

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/1961-glosniki-do-lampy/#findComment-24696
Udostępnij na innych stronach

"Slyszalem, ze nawet dobre wzmacniacze TSE maja za niska impedancje wyjscia do kontrolowania ciezkiego glosnika"

 

To jest kompletna bzdura.Nie dość ,ze są to głośniki bardzo skuteczne a być może nawet 16 ohmowe (większość Tannoy-ów jest 16ohm) to mają bardzo lekkie papierowe membrany.

Co do wcześniejszego wpisu zapomniałem dodać ,że nawet te HPD ze skrzynką Arden będą grały prawdopodobnie lepiej niż większość tgz. dzisiejszego Hi-End w cenie kilkunastu tysiecy opartego o głośniki Scan-Speak i im podobne,nie wspominając już co robią Westministery i GRF -y z głośnikami Gold lub jeszcze lepiej Reds.

Co do Amplifona to jest to raczej kiepski pomysł.Jest to za słabej klasy wzmacniacz do takich głośników.

Cena 8000zł wydaje się w miarę rozsądna choć nie wydaje mi się aby było warto dawać więcej,raczej te 8000zł to dość dużo.

Ceny samych głośników HPD wachają sie w granicach 2-3kzł (za granica oczywiscie).

Chciałbym także zwrócić uwagę iż plany do wszystkich skrzyń Tannoy są ogólnie dostępne a zbudowanie tego typu skrzynek jak York czy Arden nie powinno stanowić problemu dla przeciętnego stolarza,a myślę nawet ,ze znalazł by się jakiś ,który by zrobił Westministera czy GRF.Można by sie wtedy zmieścić w 8000zł z np. Tannoyami Gold i lepszymi skrzynkami.

Polecam odwiedźić strony miłośników Tannoy Dual Concentric (bez problemu do znalezienia na podane hasło w wyszukiwarkach).Pozdr.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/1961-glosniki-do-lampy/#findComment-24731
Udostępnij na innych stronach
  • Redaktorzy

Bambus, chciales chyba powiedziec "nieprzecietnego stolarza". Przecietny to ci zabuduje Tannoye w szafce kuchennej z plyt wiorowych w laminacie. Trudno u nas kupowac z gory glosniki liczac na znalezienie w przyszlosci stolarza, ktory zrobi ci skrzynie rownie dobrze jak to robi Tannoy.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/1961-glosniki-do-lampy/#findComment-24734
Udostępnij na innych stronach

Polecam:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

pozdrowienia

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/1961-glosniki-do-lampy/#findComment-24736
Udostępnij na innych stronach

I tu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Proste modele jak Arden to chyba każdy przecietny zrobi.Prostopadłościan z sześciu desek z dobrego drewna to jakaś filozofia?

Ale myślę ,ze te bardziej skomplikowane też by się ktoś znalazł,w końcu nie ma robić tego za darmo tylko za kilka tysięcy,nie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/1961-glosniki-do-lampy/#findComment-24742
Udostępnij na innych stronach

Glosniki sa 8-omowe. Wlasciciel twierdzi (spotkalem sie tez z podobnymi opiniami w grupie dyskusyjnej

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ), ze efekt z TSE, np. na B300 (ok 6W) z trafem glosnikowym, daje wprawdzie bardzo poprawny dzwiek ale dosc wczesnie wchodzacy w lagodna kompresje (spadek rozdzielczosci w troche gesciej zaaranzowanych utworach). OTL odpada w ogole. Natomiast, wg niego, przy triodzie p-p (dajmy na to 16W w klasie A) kolumny sa trzymane jak z solid-state i mozna bez obaw o utrate rozdzielczosci sluchac na poziomach live. Glosnik jest wprawdzie papierowy ale srednica 38cm to jednak duzo papieru... a naped jest potezny (glosnik z magnesem wazy 10kg)

Co do wzmacniaczy to dziekuje za sugestie - rozumiem, ze ten amplifon to byl zart.

Co do jakosci, to zgadzam sie z Bambusem, ze ponizej kilkudziesieciu kzl nie kupie nic nowego w porownywalnej jakosci. A juz do slabszych lamp to nie ma o czym mowic; moze te drozsze Audio Note - ale o prawdziwym basie mozna zapomniec).

Skrzynie wolalbym raczej oryginalna - ale dziekuje za pomysl z budowaniem (widzialem na stronie tannoya www.users.bigpond.com/tunnelgap/Tannoy/Cabinets2.html schematy obudowy, zwrotnic itd.)

Bardzo Ci dziekuje, Bambusie, za nieoceniona pomoc!

Te Quila - dzieki za te strone - nie widzialem jej wczesniej; zabieram sie za lekture.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/1961-glosniki-do-lampy/#findComment-24833
Udostępnij na innych stronach

>Bambus

Wyraziłem tylko swoją opinię. Tak się składa, że słuchałem wiele produktów

Tannoy-a w różnych konfiguracjach - również Ardeny z Anpilfonem-

i powiem , że rezultat bardzo mile mnie zaskoczył.

Ps. De gustibus non disputandum.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/1961-glosniki-do-lampy/#findComment-24841
Udostępnij na innych stronach

>fadeover

 

Dziekuje Ci za pomoc. Niestety nie znam wymienianych przez Ciebie wzmacniaczy. Sprecyzuje troche moj problem. Nie szukam konkretnego modelu, chodzi mi o doswiadczenia uzytkownikow Ardenow (czyli nie wrazenia po kilku okazjonalnych odsluchach tylko opinie posiadacza, lub pracownika studia nagraniowego, ktory ma doswiadczenie kilku-letnie). Musze przemyslec typ amplifikacji (jesli juz podejme decyzje: SET czy PP to konkretny model musi byc i tak 2 x mono + osobny zasilacz oparty na diodach lampowych z oddzielnymi trafami dla kazdej koncowki. Do tego pre TSE; wszystko w pelej klasie A).

Bardzo dziekuje Ci za chec pomocy i pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/1961-glosniki-do-lampy/#findComment-24887
Udostępnij na innych stronach

>Boris

Nie zrozumieliśmy się .

W swoim poście sugerowałeś ,że Chcesz podłączyć Ardeny do lampy -

toteż odpisałem Ci jakie mam doświadczena z tą konfiguracją.

Jeśli Chcesz pełnej opinii na temat tych monitorów to proszę bardzo...

Jestem pracownikiem studia nagraniowego , który pracował na nich

( nie okazjonalnie) przez 2 lata - więc myślę, że się już załapuję.

Osobiście uważam podłączenie Arden do lampy za niezbyt dobry pomysł.

Nie próbowałem odciągnąć Ciebie od pomysłu lampy ponieważ jest to Twoja wolna wola i preferencje.

Jeśli Chcesz znać moje pełne zdanie na ten temat to mogę Ci je wyłożyć

dopiero w poniedziałek ( właśnie zawalili mnie robotą )

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/1961-glosniki-do-lampy/#findComment-24892
Udostępnij na innych stronach

>fadeover

 

Czy ZEN-a Zrobiles samodzielnie? Slyszalem samorobke ze schematu Aleph3 - na pewno byl lepszy niz sklepowe wzmacniacze do ok 5kzl. Mankamentem byl lekki szum w prawym kanale. Konstruktor wykorzystal schemat ale powsadzal raczej tanie elementy.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/1961-glosniki-do-lampy/#findComment-24916
Udostępnij na innych stronach

> Boris

Na początek trochę rysu historycznego( to dla mojego , lepszego samopoczucia:-)))) ), a potem moja ocena tego głośnika:

Ardeny z głośnikami HPD356A(High Performance Dual - chyba dobrze pamiętam) , były zaprojektowane i produkowane jako Domestic Monitory - od 1975 roku. Ich konstrukcja była tak udana, że od początku zostały zaanektowane w profesjonalnych studiach nagraniowych, które wykorzystywały je jako odsłuchy bliskie - a w niektórych przypadkach jako odsłuchy średniego pola. Oznaczono je jako mk 1.Do dziś uznawane są za " nietypowe" acz udane. Ich nietypowość polegała na tym, że HPD356A zaopatrzono w resor z pianki o nazwie Tannoplas RV 18 o niezbyt udanej recepturze. Pianka po pewnym czasie twardniała, co powodowało lekkie przesunięcie w górę parametru Fs (free air resonance) z 20Hz na 28 do 30Hz ( Gold - 26 Hz, Red 32 Hz)

Z tego powodu - dość późno, bo w roku 79 (na rok przed zakończeniem produkcji serii HPD- firma zarzuciła ich montaż w Ardenach na rzecz HPD 385 (tak powstały mk 2 - w skrócie nazywane Arden 2 - wyprodukowano ich łącznie 2300 par).( Głośniki HPD z roku 1974 miały resor z pianki stosowanej w serii Gold (1967-1974). Serwisowcy w studiach, nagminnie, wymieniali głośniki w mk1 na HPD385(pozbawione tej wady) oraz - nieco później, na serię profi : K3808 i K3838.

Lepiej zaprojektowano materiał magnetyczny. Specjalnie dla serii HPD zmodyfikowano recepturę materiału Ticonal - G magnet h11 do wersji h17B, w skrócie Alnico. ( Wszystkie Ardeny mają głośniki "...w wersji Alnico..."). Tyle historii, jeśli coś pomyliłem , to Bambus proszę popraw.

 

 

>Bambus

Nie zgadzam się z hierarchią wartości1. Red, 2.Gold, 3. HPD.

Wszystkie trzy głośniki mają te same parametry Thielle Smalla

(oprócz Fs, który dla HPD po przeresorowaniu ma 20 Hz): np. Vas = 266l, Sd = 0.077m2, Sens = 93 dB,

B = 1.35 T w szczelinie, Rms = 11.5 itd.... Różnią się jedynie materiałem zastosowanym w membranach i resorach. HPD są nowocześniejszymi głośnikami i to słychać w produkowanych harmonicznych i w ogólnym charakterze odsłuchu.

Rozumiem,że Jesteś miłośnikiem brzmienia ancient audio ;-) .

 

> Boris cd. ( brzmienie)

 

Ardeny mk1 nie są monitorami jednego wzmacniacza.

Co to znaczy? Ni mniej ni więcej jak to, że trzeba przełączać kabelki zależnie od realizowanej muzyki.

Przy muzyce klasycznej, moi londyńscy koledzy, ja po pewnym czasie , używaliśmy lampówkę LEAK Stereo 20

( niestety nie pamiętam w jakiej była konfiguracji).

Przy innej muzyce - Rapp, rock i reszta - przełączali się na wzmacniacze ACCUPHASE P102 lub M,LEVINSON ML-11 - uważane w studiach w których pracowałem,za referencyjne dla tych kolumn.

Zabawne było to , że wstępnie realizowano klasykę na lampie (mniej szczegółów, wypukła i lekko mulista średnica, miękkie i lekko zapiaszczone wysokie ) a potem, już szczegółowo na wyżej wymienionych ( zależnie od preferencji)

Konfigurację z lampą traktowano jako wstępne narzędzie uśredniające ( jeśli ktoś z Was realizował muzykę klasyczną, ten wie o czym mówię).

Powyższe cechy , oraz brak homogeniczności dźwięku- to są powody dla których nie polecam konfiguracji lampowej dla celów estetyczno-rozrywkowych)

Teraz trochę o brzmieniu. Basy bardzo niskie, miękkie i szybkie ( 20 Hz), ale nie "frywolne" ( to żart ze spotkania w Harendzie) z niewyczuwalnym rezonansem skrzynki.Skrzynka posiadała trzy otwory bass refleksowe, które były zestrojone z pewnym przesunięciem częstotliwości,

dawało to pewne możliwości zmiany charakterystyki w niskich częstotliwościach - zatykało się jeden z otworów, przyśpieszało to też czas ich narastania .Przy pracy ze wzmacniaczami ACCUPHASE P102 i M,LEVINSON ML-11 ginęły wszystkie niedociągnięcia konfiguracji lampowej:dźwięk stawał się homogeniczny, wyważony w całym paśmie, pozbawiony mulistości , piasku i innych obcych elementów - jednym słowem cudo.

Pamiętam zrobily na mnie wrażenie "Obrazki z wystawy" Musorgskiego:

Potężna scena oraz niewiarygodna dynamika, a jednocześnie całkowita słyszalność najbardziej cichych partii, przy dobrej szczegółowej scenie.

Podczas pracy nad reagge, bas schodził tak nisko,... że słychać go było na Jamajce ( Human Traffic)...a tak poważnie czuło się go w splocie słonecznym, przy czym nie był narzucający się.

Ogólnie - Ardeny były wspaniałym, uniwersalnym narzędziem do pracy, realizowałem muzykęi po dwanaście , a czasem po 18 godzin dziennie, i słuch pozostawał prawie tak samo wrażliwy jak na początku sesji.

Po kilku ( nastu) latach - już w Polsce miałem przyjemność powtórnej pracy na tych monitorach. Brzmienie trochę mnie rozczarowało. Dlaczego ?

Bo słyszałem kilka, dużo lepszych monitorów. Ale na owe czasy......

 

 

 

 

> mac

 

Nada się ... Tylko dlaczego tania ? i dlaczego lampa?

Przypomina mi to kawał o próbie skrzyżowania jamniczki ze słoniem:

...wcisk wytrzyma, ale wtrysku już nie :-)

 

>boris ( ZEN)

 

Tak , to moja całkowicie samodzielna konstrukcja oparta na materiałach dostępnych do niedawna w internecie. Zmodyfikowałem jedynie druk, aby zmniejszyć pasożytnicze pojemności.

Przymierzałem się również do Alepha 3 i 4, ale nie mialem pelnej dokumentacji.

Co do elementów to prawda: należy stosować elementy topowe, a efekt pojawi się sam, tak zrobiłem u siebie i mam -98 dB odstępu od szumów.

Bardzo lubię konstrukcje Nelsona Passa, ponieważ oparte są na rzeczywistej teorii i praktyce elektronicznej. Pozbawione są Woo-doo w postaci:

silver forever, better gold, lub olej sojowy w kondensatorach ponad wszystko.

Jego konstrukcje są bardzo eleganckie, proste, a przede wszystkim dobrze grają. Jeśli Myślisz o budowie ZEN-a to służę pełną dokumentacją.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/1961-glosniki-do-lampy/#findComment-25458
Udostępnij na innych stronach

ufff!.....chylę czoła przed wiedzą i ...pamięcią :)....a z Gamutem to dobre pytanie, jakby mnie ktos przyciskał do muru do powiedziałbym, że spodziewam się baaaaaaaardzo szybkiego dźwięku i bardziej uwodzącego niż z Levinsona

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/1961-glosniki-do-lampy/#findComment-25463
Udostępnij na innych stronach

Niestety drogi Panie ale taka hierarchia istnieje czy tego chcesz czy nie i nie jest to mój wymysł,bo każdy kto siedzi głębiej w temacie o tym doskonale wie.Przytaczanie parametrów nic tu nie da.Zresztą nie mam ochoty dyskutować na ten temat bo to chyba jałowa dyskusja (słyszałeś wogóle Reds-y w jakiejś dobrej skrzyni?).

Do budowy Zena nie trzeba służyć dokumentacją bo jest ona cała dostępna w internecie na jedno kliknięcie myszką.

Tak samo jak zresztą pełna dokumentacja (po prostu schemat serwisowy) do Alephów 3 i 4 i innych.

Ponieważ mam bardzo duże doświadczenie w budowie urządzeń szanownego pana Passa (budowałem preampy Aleph P 1.0,Aleph P1.7,Aleph L ,Balanced Line Stage, końcówki :Son of Zen,kilka Zenów,Aleph 3,Aleph 4,Aleph 5,monobloki Aleph 2) mogę przyznać ,że wzmacniacz Zen gra całkiem przyzwoicie i dobrze wykonany może być konkurencją dla dobrych wzmacniaczy za 6-8tys. zł.Jeśli chodzi o Alephy (szczególnie 4 i 2) to jest to już dźwęk o 3 klasy lepszy od Zena i gra naprtawdę bardzo dobrze (można to nazwać hi-end).Czy Zen czy Aleph zagrają dobrze z Tannoyami ale jeśli ja bym miał coś polecać to bez namysłu poleciłbym np. lampę Verdiera.Kropka.

Co do woo-doo to sam sobie przeczysz mówiąc ,ze trzeba stosować topowe podzespoły.Polecam także poczytać na DIYAudio post pod tytułem : 10 sposobów na ulepszenie Alephów,szczególnie wpisy Passa,który podawał swoje propozycje na ulepszenie tychże no i niestety ale muszę cię rozczarować,bo serwował woo-doo.Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/1961-glosniki-do-lampy/#findComment-25466
Udostępnij na innych stronach

> Bambus

Drogi Panie ,

Nie miałem zamiaru negować żadnej hierarchii - wyraziłem tylko swoją opinię, zgodną zresztą z uznanymu autorytetami w tej dziedzinie.

Tak, słyszałem Red w dobrym opakowaniu i powiem Ci - nie podobało mi się ( to jest też moja opinia.)

Co do Nelsona Passa - jego porady nie były żadnym Woo-Doo:

w swoich sugestiach co do doboru elementów oraz samej konstrukcji opierał się również na prawach fizyki i elektrotechniki ( radzę poczytać uważniej ).

Pozdrawiam i życzę miłego dnia.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/1961-glosniki-do-lampy/#findComment-25467
Udostępnij na innych stronach

> Bambus

Trzeba służyć kolegom zawsze, w każdej sytuacji.

Jeśli budowałeś tyle sprzętu , to powinieneś wiedzieć, że do jego budowy potrzebne są klisze - i tym właśnie chciałem służyć.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/1961-glosniki-do-lampy/#findComment-25468
Udostępnij na innych stronach
  • Redaktorzy

fadeover, w jednym punkcie mialbym watpliwosci - trudno mianowicie uznac, zwlaszcza obecnie, leaki 20 za referencyjne brzmienie lampowe. Sa to owszem, wzmacniacze otaczane lokalnym kultem, jednak od czasow ich swietnosci skonstruowano duzo lampowcow dysponujacych zarowno wiekszymi mocami, jak i (zwlaszcza) bardziej neutralnym brzmieniem. Obecnie nawet w macierzystym UK sa traktowane jako mily gadzet, jednak cokolwiek retro. Cos dla vintage brigade.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/1961-glosniki-do-lampy/#findComment-25503
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.