Skocz do zawartości
IGNORED

Akumulator w samochodzie - help...


slayer

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

mrozy spore mamy i... zdechł mi akumulator w autku, więc wyjąłem go aby w domu naładować i zajrzałem do płynów, a tam lód.

I chciałem zapytać, czy ładować go odrazu, czy poczekać aż lód rozpuści się... bo niechcę go uszkodzić.

 

Czy ktoś miał podobny problem?? i wie jak postąpić w takim przypadku

123... test

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/24028-akumulator-w-samochodzie-help/
Udostępnij na innych stronach

To że powstał lód (zapewne o ciemnym zabarwieniu) może świadczyć o spłynięciu masy czynnej z płytek. Zamiast roztworu cieczy masz wodziszcze. Dziś akumulatory kosztują tak mało, że od razu idź i kup nowy. Nie musi to być bateria zachodnia. Nasze krajowe są mniej wrażliwe na spadki temperatury i bardziej niezawodne w ekstremalnych warunkach zimowych.

akumulator to Centra Plus 50 Ah taki z diodą, jak go wyjąłem i przyniosłem do domu - to sprawdziłem napięcie i wynosiło około 8,5V. Podpiołem go pod prostownik i tak stał ze dwie godzinki i z ciekawości zajrzałem do elektrolitu, a tam lód - o ciemnym zabarwieniu. Jak to zobaczyłem to wypiołem go z prądu... i poczekam do rana aż to się rozpuści i znowu go wepne w prostownik. Acha po odłączenia teraz ma napięcie 11,9V. Ma niecałe 2 lata, tak że chyba poszukam karty gwarancyjnej.

123... test

Zużył się wskutek ilości cykli rozruchowych- taką otrzymasz opinię rzeczoznawcy. Zamiast tracić czas i nerwy idź do sklepu po nowy. Czas trwania gwarancji, rękojmi i odpowiedzialności za zgodność towaru z umową a czas trwałości uzytkowej to dwie różne sprawy. Zrób jak radzę, chyba, że wolisz chodzić z buta.

Uznanie gwarancji na akumulator graniczy z cudem i trzeba się dobrze zastanowić czy gra jest warta świeczki. Przede wszystkim sprawdź sobie ładowanie w samochodzie bo jest to jednym z pierwszych kroków podejmowanych przez gwaranta. No i unikaj chwalenia się że podczas eksploatacji korzystałeś z prostownika (no chyba że ma kilka certyfikatów). Zydelek ma rację - koszt nowego aku nie jest taki wielki a i z dostępnością nie ma problemu. Najlepiej kupić klasyczną obsługowa Centrę (z odkręcanymi korkami , bez żadnych wskaźniczków, świecidełek itp) uformować ją samodzielnie (ładować i rozładować małym prądem). W sprzedaży już są chyba tylko aku suchoładowane więc nie będzie żadnych problemów.

Aha - jeżeli nawet gwarant uzna gwarancję to i tak odliczy amortyzację (za okres 2 lat myślę że ok 30-40%)

no to doczytam warunki gwarancji, czy coś jest o cyklach rozruchowych. Wcześniej miałem Varte i wytrzymała 5 lat.

A czy z gwarancją muszę jechać do sklepu gdzie kupiłem czy do najbliższego jakiegoś serwisu.

Na szczęście mam drugi zapasowy, tak że z jazdą nie będzie problemu. Pierwszy raz taki psikus mnie spotkał więc zobaczymy co warta jest gwarancja Centry w tym przypadku.

 

pzdr

123... test

slayer

Nie masz praktycznie większej szansy na uznanie reklamacji w/w temacie.

Dopuściłeś do rozładowania baterii,spadła gęstość elektrolitu i stąd ten lód.

Przyczyny:tylko i wyłącznie stan auta-napinacz,koło,regulator napięcia,zaśniedziałe końcówki przewodów elektrycznych,jazda na krótkich odcinkach itp.Obecnie sprzedaje się baterie gotowe do użycia i nie należy ich powtórnie formować,oczko na baterii służy do określenia stanu zużycia.

Oczywiście akumulator do reklamacji mususz dostarczyć,tylko się nie chwal zamarznięciem elektrolitu.

:-))

Niżej garść informacji prosto z Centry.

 

 

 

 

 

Akumulator, zwany przez niektórych baterią, to element gromadzący całą energię elektryczną wytwarzaną przez alternator. Akumulator magazynuje energię elektryczną dzięki zachodzącym w nim procesom elektrochemicznym. Te dwa elementy, czyli akumulator i alternator są ze sobą związane nierozerwalnie i w zasadzie odpowiadają za działanie całej instalacji elektrycznej samochodu.

 

Pytania dotyczące eksploatacji akumulatora należy kierować do Pana Władysława Kujawy, tel. (0-61) 87 86 129, e-mail: [email protected]

 

 

I. NA CO ZWRACAĆ UWAGĘ PRZY ZAKUPIE AKUMULATORA?

 

1. Należy kupować akumulator w firmowym sklepie lub w sieci autoryzowanych serwisów konkretnej marki,

2. Zakup rozpoczynamy od sprawdzenia w instrukcji obsługi samochodu jaka bateria jest nam potrzebna.

3. W sklepie warto poradzić się sprzedawcy, jakiej marki akumulator zalecany jest do naszego auta i czy jego parametry są zgodne z naszymi potrzebami. Na akumulatorach łatwo znaleść ujednolicone oznaczenia typów akumulatora, napięcie znamionowe, pojemność.

4. Jeżeli sprzedawca twierdzi, że sprzedaje nam tzw. akumulator bezobsługowy, poprośmy o udowodnienie tego (instrukcja, karta gwarancyjna, prospekt reklamowy).

5. Należy szczegółowo sprawdzać, według jakiej normy jest mierzony prąd rozruchowy, bowiem w oznaczeniach najczęściej funkcjonują normy zakładowe (ZN), normy niemieckie (DIN) i amerykańskie (SAE). Zakładają one różne warunki pomiaru. I tak np. dla akumulatora o pojemności 55 Ah - prąd rozruchowy według DIN wynosi 266A, a według normy SAE aż 423A.

 

II. KILKA PRAKTYCZNYCH PORAD DOTYCZˇCYCH EKSPLOATACJI AKUMULATORA

 

1. Akumulator powinien być utrzymany w stanie suchym i czystym,

2. Części metalowe powinny być natłuszczone,

3. Przy każdym przeglądzie powinno się zlecić serwisowi kontrolę poziomu i pomiar gęstości elektrolitu (poziom elektrolitu dobrze też czasem samemu sprawdzić w okresach między przeglądami),

4. Akumulator powinien być dobrze zamocowany w pojeździe, a zaciski biegunowe dobrze zaciśnięte i zabezpieczone warstwą wazeliny bezkwasowej,

5. Powinno unikać się całkowitego wyładowania akumulatora (nie zostawiamy włączonych odbiorników prądu po wygaszeniu silnika),

6. Jeżeli nie używamy akumulatora, dobrze jest go doładowywać co trzy tygodnie.

 

III. PRZYCZYNY NIEDOŁADOWANIA

 

Niedoładowanie może być spowodowane:

1. Złym działaniem prądnicy,

2. Złym działaniem alternatora,

3. Niewłaściwym działaniem regulatora napięcia,

4. Luźnym paskiem klinowym,

5. Ubytkami prądu z instalacji elektrycznej,

6. Zbyt dużej ilości odbiorników prądu,

7. Luźno dokręconymi złączami (klemy),

8. Niesprawnymi, zanieczyszczonymi elektrodami świec zapłonowych,

9. Zbyt małą zawartością elektrolitu,

10. Zasiarczeniem elektrod samej baterii.

O ile kontrolę instalacji elektrycznej powinniśmy powierzyć specjaliście z serwisu, o tyle niektóre czynności eksploatacyjne możemy wykonać sami.

 

IV. AKUMULATORY W SEZONIE ZIMOWYM

 

Z nastaniem zimy mogą wystąpić pierwsze kłopoty z rozruchem silnika samochodu.

Nie zawsze winę za te kłopoty ponosi akumulator, ale od jego sprawności w dużej

mierze zależy dobry rozruch.

Wraz ze spadkiem temperatury otoczenia (także elektrolitu) obniża się pojemność

elektryczna akumulatora.

Pojemność akumulatora przy danej temperaturze otoczenia jest następująca:

 

* 100% pojemności w temperaturze +25oC,

* 80% pojemności w temperaturze 0oC,

* 70% pojemności w temperaturze -10oC,

* 60% pojemności w temperaturze -25oC.

 

Dla akumulatorów częściowo rozładowanych pojemności będą proporcjonalnie

mniejsze. Pobór energii jest zwiększony z powodu wymogu jazdy z włączonymi

światłami drogowymi. Obniżenie temperatury powoduje również zastyganie oleju.

W skrzyniach korbowej i biegów, wzrastają opory, jakie musi pokonać rozrusznik,

rośnie prąd pobierany z akumulatora podczas rozruchu.

 

Przed sezonem zimowym należy:

1. Sprawdzić poziom i gęstość elektrolitu ewentualnie uzupełnić poziom i doładować według instrukcji producenta. Należy wykonać to specjalistycznymi urządzeniami w warsztacie elektromechaniki samochodowej. Poziom możemy uzupełniać sami, dolewając wody destylowanej do poziomu,

2. W samochodach z prądnica prądu stałego, gdzie może występować ujemny bilans energetyczny, w razie potrzeby doładować akumulator poza pojazdem,

3. Przed rozruchem silnika należy pamiętać o wciśnięciu pedału sprzęgła, co zmniejsza opory stawiane rozrusznikowi, a tym samym zmniejsza pobór prądu z akumulatora,

4. Jeżeli samochód zimą nie będzie wykorzystywany, należy wyjąć z niego akumulator i przechowywać w stanie naładowanym,

5. Można też stosować specjalne ocieplacze akumulatora, które są jednak skuteczne najwyżej przez parę godzin po wyłączeniu,

6. Dobrze jest mieć mały prostownik i przynajmiej raz w miesiącu podładować. Jeżeli akumulator nie jest eksploatowany w mieście, trzeba akumulator ładować częściej,

7. Dbać o czystość powierzchni wieczka akumulatora, gdyż gromadząca się wilgoć i woda mogą być przyczyną zwarć i samowyładowania.

 

UWAGA!

Zbyt mała gęstość elektrolitu i niska temperatura mogą spowodować zamarznięcie elektrolitu i rozsadzenie obudowy akumulatora.

Elektrolit o gęstości 1,10 g/cm3 zamarza w temp. -9oC,

Elektrolit o gęstości 1,15 g/cm3 zamarza w temp. -15oC

 

.V. PYTANIA OD NASZYCH KLIENTÓW

 

- Czy jest różnica między baterią do samochodu z silnikiem benzynowym, a

wysokoprężnym?

- Do diesli są specjalne akumulatory, o większym pradzie rozruchu.

Przy kupnie należy zwracać na to uwagę.

 

- Jeśli auto nie jest zbyt wiekowe, a akumulator sprawuje się bez zarzutu, czy

mamy coś robić?

- Przede wszystkim - we własnym zakresie - zadbać o jego 'higienę". Papierem drobnoziarnistym oczyścić kołki baterii ( plusowy i minusowy) i zaciski (klemy). Ponadto, warto na najbliższej stacji serwisowej zbadać stan naładowania i poziom elektrolitu.

 

- Co oznacza, że akumulatory są bezobsługowe?

- Większość producentów oznacza swoje akumulatory jako bezobsługowe.

W rzeczywistości jest tylko kilka firm sprzedających baterie, które nie wymagają

jakiejkolwiek ingerencji z zewnątrz.

 

- Co zrobić ze starym akumulatorem? -

Większość kierowców, pozbywa się starego akumulatora wyrzucając go na

śmietnik. Zawarty w nim kwas i związki ołowiu nie tylko maja szkodliwy wpływ na

środowiska, ale także stwarzają ryzyko wypadku. Dlatego zawsze kupując nową

baterię warto się zapytać w sklepie, co zrobić ze starym akumulatorem.

Firma Centra za pośrednictwem niektórych dystrybutorów, prowadzi akcję skupu

zużytych akumulatorów. Oddając stary akumulator, uzyskuje się 5% rabatu przy

zakupie nowego.

 

- Niedawno rozładował mi się akumulator. Żeby uruchomić swoją Skodę Favorit,

poprosiłem przygodnego kierowcę, by wziął mnie na hol i pomógł uruchomić silnik.

To działanie było bezskuteczne. Silnik zaskoczył dopiero kiedy kolejny kierowca

dał mi prąd ze swego akumulatora. Na jakiej zasadzie to działa?

- Jeżeli akumulator jest rozładowany, można do uruchomienia silnika użyć

awaryjnie akumulator innego pojazdu. W związku z tym warto wozić ze sobą

specjalne przewody, które można kupić prawie w każdym sklepie motoryzacyjnym.

Przewody podłączamy w następującej kolejności. Jeżeli "minus" jest załączony do masy,

najpierw zakładamy zacisk przewodu na "plus" akumulatora, z którego mamy brać prąd.

Następnie drugi zacisk przewodu mocujemy na "plusie" pojazdu, którego silnik

ma być uruchomiony.

"Minus" akumulatora, z którego bierzemy prąd, podłączamy do masy

w samochodzie uruchamianym.

Koniecznie trzeba pamiętać, by oba samochody nie stykały się w trakcie całej operacji.

Silnik pojazdu, z którego bierzemy prąd nie powinien pracować w trakcie podłączania przewodów. Należy go natomiast uruchomić i trzymać na nieco podwyższonych obrotach w czasie

"pożyczania" prądu.

 

CENTRA S.A.

Poznań, ul. Gdyńska 31/33

tel. +4861 8786-100

thx za odzew

 

no to lód już się rozpuścił... podłączyłem aku pod prostownik (12V 2,5A) ładowanie trwa... z tego co się naczytałem to poprostu moje zaniedbanie i tyle... otóż auto nie było odpalane od ponad miesiąca... aku rozładował się a mróż swoje zrobił... narazie spróbuję reanimować zdechlaka i się zobaczy co dalej... narazie napięcie w aku skoczyło z 8,5V od wczoraj do 12,6V. I ciekawe czy oczko zielone ożyje :-))

 

pzdr

123... test

Jeżeli wszystkie cele będą zużyte w zbliżony sposób jest szansa że z Twojego aku coś jeszcze będzie. W większości jednak przypadków uszkodzeniu ulega jedna z cel - najłatwiej to poznać mierząc podczas ładowania gęstość elektrolitu areometrem, jeżeli go nie masz to zaobserwuj czy np w jednym z otworów bąbelki gazu podczas ładowania nie lecą w większej ilości i we wcześniejszej fazie ładowania niż w pozostałych. Wtedy aku możesz z powodzeniem wyrzucić.

>Frank - To prawda że "..obecnie sprzedaje się baterie gotowe do użycia.." ale to wcale nie oznacza że baterii nie można dodatkowo uformować. I wcale to nie jest niepotrzebny kaprys.

Z tego co wiem to formuje się akumulatory zasadowe: Cd-Ni, Ni-MH lub innego typu.

Akumulatorów kwasowych nie można formować. Formowanie polega na kilkukrotnym przeładowaniu akumulatora, a akumulatorów kwasowych (również żelowych) nie można rozładowywać do zera. Czym w MNIEJSZYM stopniu się je rozładowuje- tym lepiej dla niego. Najlepiej gdy pracuje buforowo, czyli równolegle z zasilaczem, ustalając dokładnie i stabilizując napięcie. Akumulatory takie "ładuje się napięciem". W przeciwieństwie do akumulatorów zasadowych, które "ładuje się prądem"- stałym.

Pozdr.

witam i jeszcze raz dziękuję za wpisy

 

Akumulator odmroziłem, ładowałem go prawie trzy dni 12V 2,5A i terminator odżył - tzn. oczko świeci... w samochodzie podłączę go pewnie w weekend... trzymajcie kciuki

 

pzdr :-)

123... test

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.