Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

papkin, 4 Gru 2007, 14:21

 

>Proszę Szanownych Kolegów Cyklistów - Audiofili!

>Grudzień to podobno dobry czas na kupno roweru. Zdecydowałem sie na "górala" za ok. 2 kz. Chodzi o

>dobór ramy. W sklepach róznie o tym mówią. Mam 190 cm wzrostu. Jaki wymiar ramy powinieniem kupic?

 

 

w ogóle to radzę się przymierzyć do roweru zanim podejmiesz decyzję, sam wymiar ramy nie mówi wszystkiego, istotna jest pozycja. Kolejna sprawa to wysokość mufy suportu - bywa różna w rożnych rowerach, szczególnie w fullach z dużym skokiem jest ona stosunkowo wysoko. Rozmiar ramy w calach to po prostu odleglość od strodka mufy suportu do konca rury podsiodłowej, niedawno znajomy właśnie się "naciął" w podobny sposób, bo full 19,5" okazał się wyższy niż trekking 21". Oczywiście trekkingówki nie muszą mieć tak duzego prześwitu, wiec na prewno rozbieżności nie będą aż tak duże, ale moża się spodziewać pewnych rozbieżnosci.

 

Poza tym jest jszcze inny myk, górna rura ramy może być poprowadzona niżej lub wyżej:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

W pierwszym przypadku rura górna jest przyspawana niżej niż na końcu rury podsiodłowej, druga rama będzie więc wyższa przy tym samym rozmiarze.

 

Podobie jak z audio, jak nie masz doświadczenie to się po prostu przymierz, przejedź, są sklepy, które umożliwiają jazdę próbną. Oczywiscie wzór na obliczenie wielkosci ramy jest pomocny, podany przez jednego z przedmówców jest pomocny, ale raczej należy to traktować jako podstawę do wstępnej selekcji.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Najważniejszym przy wyborze roweru powinien być rozmiar ramy no i oczywiście typ ramy. Szczególnie na te dwa czynniki położyłbym szczególny nacisk. Zły rozmiar to totalna kicha, tak samo z ramą niedostosowaną do naszych wymagań. Często widuję rowery typu full by "dowolny hipermarket". Taki rower niestety niestety ani nie nadaje się do gór ani do jazdy po mieście. Jeśli nie orientujecie się naprawdę dobrze, radzę się wybrać do sklepu z wykwalifikowaną obsługą, która potrafiłaby doradzić.

Marketówki iezależnie co by nie miały omijać szerokim łukiem. Ale w przypadku fulli to i kupując nie-marketówkę mozna nieźle wtopić, bo są dziesiątki rożnych zastosowań. Mając 2 kola jednak odpuściłbym sobie fulla, no, może przemyślałbym Krossa Crime (4-zawiasówka, nie widziałem tego na żywo, ale na papierze robi niezłe wrażenie, w uniwersalny i sensownie wyposażony, ale to tylko papierowe dane, więc zarekomendować tego z ręką na sercu nie mogę, choć duża szansa, ze będzie OK, Kross ostatnio się wyrobił i raczej nie robi lipy) ale generalnie w tej cenie raczej nie mozna oczekiwać przyzwoitego, niwelującego skutki pedałowania i hamowania (pompowanie w rytm pedałowania, usztywnianie się przy hamowaniu) systemu zawieszenia, wszystko jednozawiasówki z niskim punktem obrotu, a więc typowe hustawki...

  • 2 miesiące później...
  • 3 tygodnie później...

Cena ok. 1600zł. Ameryk. firma, prod. Tajwan, składane w Polsce.

SPECIALIZED HRXC Sport

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 3 tygodnie później...

Full poniżej 3 tyś nie ma sensu. A dobra zabawka kosztuje znacznie więcej ( 5-7 tyś za ramę ).

Dodatkowo trzeba pamiętać, o zwiększonej awaryjności fulli z racji większej ilości części ruchomych ( dampery też trzeba serwisować, a to kosztuje )

Fakt. Chociaż z budżetem 5-7.000 jest już trochę rowerów na dobrych ramach i z oszczędnościowymi, choć niezłymi komponentami które powinny wytrzymać sezon czy dwa. Przy ciasnym budżecie taki wariant jest znacznie bardziej sensowny niż nieprzemyślana i tania rama + osprzęt XT, co też się zdarza.

Obecny kurs dolara przełożył się na znaczny spadek cen Specialized i Cannondale, np. za Big Hita Expert płaciło się kilka lat temu 14.000 a teraz za jego odpowiednik kosztuje już poniżej dziesięciu tysięcy - vide ceny filii na Europę Wschodnią na specialized.cz.

 

Z własnego podwórka na wyprawy w ciężki teren mogę polecić to:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Geometria ta sama co w Enduro SL, rama z M4 a cena znacznie bardziej przystępna.

 

A co do tego serwisowania damperów to nie ma dramatu, za np. odbudowanie zdemolowanego Foxa Vanilla RC płaci się raptem 300 zł i dostaje 3 miesiące gwarancji u dystrybutora.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dla kogoś, kto ma mocno ograniczony budżet 300-400 zł na serwis dampera ( rocznie ) to całkiem sporo.

 

>Która firma robi najbardziej wytrzymałe tylne zawieszenia?

 

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jedne z najmocniejszych to Intense ( z wyjątkiem FRO ), Karpiel, Specialized ( Demo ).

Polecam fajny sklep internetowy o rowerach (nie tylko). Dużo promocji... :))), a nawet gwarancja najniższej ceny.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Mnie spodobał się GT NOMAD (męski, czarny, obecnie przeceniony z 1399zł na 999zł).(Ma amory: siodła i przedniego widelca, i ogólnie podoba mi się taka rama. Spodziewam sie, że osprzęt nie najwyższych lotów (jaka cena taki osprzęt)ale rowerek dość oryginalny (rama).

 

Potestowałem m.in. UNIBIKE Freeway'a /IMHO piękny !)+ jeszcze jakiś model w podobnej cenie, Authora Zenith (ok. 2,1kzł - szybki) i parę in. No ale to "rowery-spartany" a nie takiego szukałem.

 

Dla ceniących nade wszystko i stawiających na 1. miejscu komfort, polecam wypróbować Garrego Fishera: TIBURON, z tym że koniecznie model z 2008r.

Od razu czuć, że rower ma świetnie dobrane proporcje ramy, aż się chce nim jechać kilkadziesiąt km - a czuć to po przejechaniu zaledwie kilkudziesięciu metrów... Ino opony ma IMHO jakieś takie za wąskie więc na chodniki i krawężniki to chyba nie najlepszy wybór. Na asfalt - ok.

 

Koniec końców zamówiłem po testach 2 niepozorne rowery f-my Specialized.

Uroda ich ram jest dyskusyjna, wiem.

Zatem SPECIALIZED Crossroads polecam wszystkim kórzy oczekują od roweru komfortu i jeżdżą 90-95% po mieście.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pomyłka :)Zamówiłem te dwa:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Niedrogi z amorami i chyba ładny ? (Np. wersja z czarną, męską ramą.)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Miałem taką sztycę podsiodłową kilka lat temu.Na początku jej działanie było w miarę dobre ale po kilku miesiącach gdy się wytarła wewnątrz to była katorga.

Zamiast tego polecam to

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A ja polecam pełną amortyzację jeśli już. Sztyca amortyzowana nie jest dobrym rozwiązaniem, bo zmienia się odległość od siodełka do pedałów, a to bardzo źle wpływa na kolana ( odpowiednia wysokość siodełka jest bardzo ważna, i nawet 0,5 cm ma znaczenie ).

 

Jak stać to dobrego fulla jak nie to lepiej postać przy sztywnej sztycy i kupić lepsze siodełko.

dla amatorów fuli może sprawdzi się takie coś :

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

na necie ludzi piszą ze nawet dobre.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Skibus, 20 Cze 2008, 11:04

 

Też uważam, że amortyzacja w ramie roweru jest lepszym (bo doskonalszym) rozwiązaniem od amortyzacji sztycy siodełka. (Testowałem, stąd wiem z doświadczenia.)

Jednak takie rozwiązanie to inna konstrukcja ramy, zwykle cięższa, a to już nie jest dobry kierunek.

 

Dzisiejsze miejskie rowery (1,5-1,7kzł*)produkuje się IMO stanowczo za ciężkie...

/Widocznie te lżejsze zaczynają się od innych pieniędzy./

* - rower traktuję rekreacyjnie i nie widzę potrzeby ani nie chciałbym wydać na niego więcej niż 1,5-2kzł. (No chyba, że kiedyś zmienię zdanie.)

* * *

Rower dobiera się względem potrzeb i możliwości budżetu. Na lepszy trzeba sporo wydać.

* * *

Amortyzacja sztycy jest jakimś krokiem w kierunku komfortu, dlatego myślę, że dobrze gdy jest.

/Ofc. prawidłowo wyregulowana i skuteczna./

 

To coś jak dobieranie kabli w audio, zamiast wymiany klocków. Zawsze coś i trochę do przodu :)

Czasem jednak dobrze jest się zastanowić i kupić po prostu nowy, lepszy rower.

Ja tak zrobiłem. (Ech, jeszcze czekam :(

marcinw899, 20 Cze 2008, 13:04

 

Też mnie to rozwiązanie zaintrygowało. Zauważyłem je w rowerach Krossa, w ub r.

Kolega twierdził, że jest mało żywotne...

Faktem jest, że w obecnych rowerach Krossa jakby go nie widzę. -Może było zbyt zawodne albo nieskuteczne ? Ktoś coś wie z własnego doświadczenia na t.t. ?

Z tego co wiem, w takiej sztycy punkty obrotu przenoszą duże obciążenia i stąd pojawiają się luzy, można mieć też zastrzeżenia do czułości i trudności z doborem pod własną wagę. Sztyce czterozawiasowe dają też dziwny efekt przesuwania siodełka w dół do tyłu - efekt trochę jak w amortyzowanym wsporniku kierownicy.

 

Najtańsze "poważne" sztyce amortyzowane Cane Creeka zaczynają się powyżej $100, większość Thudbusterów plasuje się w okolicach 100-150 EUR. Po sztycy za 60zł wiele bym się nie spodziewał.

 

Z moich doświadczeń jeśli hardtail jest koniecznością, w miarę efektywnym kosztowo rozwiązaniem jest zakup lepszego siodełka- dobre tłumi drgania samo w sobie i zapewnia lepsze rozłożenie mas.

andrea29, 20 Cze 2008, 22:24

 

>Też uważam, że amortyzacja w ramie roweru jest lepszym (bo doskonalszym) rozwiązaniem od amortyzacji

>sztycy siodełka. (Testowałem, stąd wiem z doświadczenia.)

>Jednak takie rozwiązanie to inna konstrukcja ramy, zwykle cięższa, a to już nie jest dobry kierunek.

 

Na pociechę - od masy ramy znacznie ważniejsza jest masa kół. Kilogram mniej czy więcej masy nieruchomej, czyli mniej więcej tyle co pełny bidon nie zmienia aż tak wiele; za to kilogram zbity z kół to całkiem sporo. Sam mam takie obserwacje, po przesiadce z kół na Sun Rims Double Track i gumach Nokian NBX na obręcze Mavic XM719 Disc, szprychy DT Swiss Champion 2.0 i gumy Geax Saguaro rower dostał skrzydeł. Bikeboard kiedyś wychodził ze skóry żeby to zweryfikować doświadczalnie, rezultaty są w sieci.

 

Pomijając fakt, że fajne materiały są coraz tańsze i niezłego fulla 100/100mm można bez większego trudu i nakładów złożyć w okolicach 13kg.

  • 4 tygodnie później...

Na wstępnie przepraszam za profanację, rower z macro, ale z oprzyrządowaniem właściwym dla rowerów markowych za blisko 2000 zł. Jedyna niewiadoma to sama rama, ciężar i sztyca. Czy sama rama może dyskwalifikować ten rower? Czy to coś pod siodełkiem to amortyzator? Alternatywą jest Author stratos lub reflex.

Rower Subject 28"

• rama aluminiowa • widelec SR Suntour

SF-NEX 4010 amortyzowany z regulacjà twardoÊci

• obr´cze Alex Rims ACE18 28" aluminiowe, sto˝kowe

• przerzutka ty∏ Shimano Alivio RD-M 410-L

• przerzutka przód Shimano Alivio FD-M411 • 24 biegi

• korba Shimano FC-TX71• kaseta Sram 8 Speed

• manetki Shimano Alivio ST-M405-L

• hamulec ty∏/przód Alhonga HJ-806AD V-Brake

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

Pamiętam jak dobre parę lat temu, wybierając się na kilkutygodniową wycieczkę rowerową, kupiłem w Makro w ramach przygotowań kurtkę przeciwdeszczową tej firmy. Parę dni później, gdzieś pod Szczecinem założyłem ją pierwszy raz. Przy pierwszych kroplach deszczu przemokła.

 

Wszystko zależy po co Ci ten rower, czy tylko po to by mieć i stał w garażu po tygodniu użytkowania czy też po to by faktycznie na nim jeździć. Kupując w markecie pamiętaj, że nikt Ci nie wyreguluje np napędu po paru przejażdżkach, a idąc gdzie indziej już na pewno nie za darmo. Kupując w 'dobrym sklepie rowerowym' masz zagwarantowany pierwszy serwis gratis. Musisz dokonać racjonalnego wyboru.

 

Po trzecie: rama to podstawa, aczkolwiek o ramach authora i to w dodatku trekingowych nie wiem zbyt wiele. Może wskaż budżet. Może warto poczekać jeszcze chwilę, sezon się kończy będzie taniej.

Mogę wydać 1000 zł, mogę wydać 2000, ale przy podobnej klasie wolałbym wydać 1000.

Rower z macro kosztuje niecały tysiąc, author reflex niecałe 2000, stratos jest pomiędzy. Teraz jeżdżę jedenastoletnim authorem baltimore, w miesiącach wiosennych i wczesnojesiennych około 500 km/miesiąc.

Mój brat ujeżdża stratosa, dał mi kilka razy się przejechać - wrażenia pozytywne.

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

Less, 16 Lip 2008, 13:48

 

>z oprzyrządowaniem właściwym dla rowerów markowych za blisko 2000 zł. Jedyna niewiadoma to sama rama, ciężar i sztyca.

 

Niewiadomą są też elementy mniej widoczne, a poddawane dużym obciążeniom jak piasty i suport. W praktyce w takich rowerach często padają pierwsze.

Z tym oprzyrządowaniem właściwym dla klasy 2000 zł też bym się nie rozpędzał. Bardzo kiepski widelec, przerzutki z taniej grupy, korba z bardzo taniej. Biorąc pod uwagę, że najważniejszy element czyli rama jest niewiadomego pochodzenia i prezentuje dość niespotykaną w tej klasie geometrię, trzymałbym się od takich wynalazków z daleka.

1500-2000 to rozsądne minimum za w miarę udanego hardtaila i tego się nie przeskoczy.

Dobra, jestem skutecznie przestraszony. Albo będę dalej męczył mego staruszka, albo szarpnę się na Authora reflexa - w zaprzyjaźnionym sklepie zapowiadali jakieś obniżki na wrzesień.

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

btw- sztyca amortyzowana Suntora za ok 70 zł.

imho naprawdę warto kupić coś firmowego, ze sklepu, nie z hipermarketu.

kupując tego authora na pewno będziesz zadowolony przez długi czas.

(mój stary author- jeszcze na ramie stalowej, ma ok 11 lat, ja nim jeździłem, a teraz mama na nim śmiga i nie ma oznak zmęczenia- wymieniłem tylko opony bo już były łyse ;)

Właśnie sobie kupiłem GT Nomad'a, model 2008 za 1100zł z dostawą do domu (w promocji był za 1150zł).

Dowieźli w mniej niż 24h :) (Chwała im, za to :)

Jeździ lekko i b. przyjemnie (jeżdżę głownie po miejskiej dżungli, zaliczam sporo krawężników /spokojnie) i nierówności).

Zależało mi na komforcie (amortyzacji siodełka i widelca i tak teraz mam :)

Siodełko jest w nim wygodne.

Rower nie ma co prawda takiego ciągu do przodu (mimo przerzutek)jak mój stary, poczciwy single speed ale relatywnie lekki i lepiej sie prezentuje (lakier: ~zielony/kameleon).

To ten (BTW polecam ten sklep):

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

PERFEKCYJNE wyregulowanie /Olsztyn/ przerzutek z przodu i z tyłu + hamulców na obu kołach to koszt 2x7zł :)

I można śmigać :)

Jeśli ktoś chce lepszy osprzęt, polecam uwadze GT Nomad'a SPORT, model 2008. (Tylko co kosztował w promocji 1450zł)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

* * *

Sklep dawał gwarancję najniższej ceny wśród sklepów internetowych w Polsce.

 

Strona producenta rowerów GT (południowa Kalifornia ale mój wyprodukowano na Tajwanie ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

I polskiego dystrybutora:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

**********

Najładniejszy wydał mi się czarny GT Nomad, z roku modelowego 2007. (Fotkę czarnego musicie sobie powiększyć :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.